Vapaaehtoisesti lapseton! Suurin syy, miksi et halua lapsia?
Huom, tässä haetaan suurinta syytä. Vastaa sen mukaan. Itsekään en halua lapsia ja minua kiinnostaa ihmisten syyt tälle valinnalle.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, joka ei hanki lapsia, koska ei löydä kumppania, ei ole vapaaehtoisesti lapseton vaan olosuhteiden pakosta lapseton. Aivan eri asia.
Etenkin naisilla on mahdollisuus valita myös se lapsi, vaikka kumppania ei löytyisikään.
Tiedän useammankin naisen, jotka ovat kyllästyneet kumppanin löytymisen odottamiseen ja ovat hankkineet lapsensa ilman vakikumppania. Jollekin se kumppani on löytynyt sitten myöhemmin ja jotkut eivät ole edes etsineet.
Jos haluaisi lapsia mutta ei halua yksinhuoltajaksi, ei onnistu saamaan parisuhdetta, vaikka sitä aktiivisesti tavoittelee, eikä siten saa lapsia, kyllä tuosta on vapaaehtoisuus kaukana. Ja miehellä ei ole yleensä edes teoreettista mahdollisuutta isäksi yksin, koska kohdunvuokraus on Suomessa kielletty.
En halua lapsia, koska en halua käyttää niin suurta osaa elämästäni jostain toisesta huolehtimiseen. Samasta syystä en halua myöskään lemmikkejä. En halua, että menemisiäni rajoitetaan tuolla tavoin.
Minä elän sitä varten, että nauttisin elämästä, eikä oman aikani valjastaminen toisen hyvinvoinnin edistämiseksi tue tätä ajattelumallia.
Oikeastiko uskotte, että noita syitä kirjoittelee tänne velat? Sain todella paljon peukutuksia ja oikeasti olen suurperheen elämää nähnyt äiti;)
Lasten hankkiminen sotii vastoin arvojani. Haluan elämän olevan mahdollisimman rentoa, yksinkertaista, rauhallista ja vapaata, ja lapsiperhearki ei ole noista mitään.
Mulla myös huono pinna lasten kanssa. Ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta myös. Miksi haluaisin pilata omani ja viattoman lapsen elämän?
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko uskotte, että noita syitä kirjoittelee tänne velat? Sain todella paljon peukutuksia ja oikeasti olen suurperheen elämää nähnyt äiti;)
No olisit iloinen. Tuohan kertoo vain, että ymmärrät vapaaehtoisesti lapsettomien motiiveja. Se on arvokas ja ylättävän harvinainen piirre lisääntyjissä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Itse olen kolmosen kirjoittaja, sain myös paljon peukkuja, ja oikeasti olen vela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, joka ei hanki lapsia, koska ei löydä kumppania, ei ole vapaaehtoisesti lapseton vaan olosuhteiden pakosta lapseton. Aivan eri asia.
Toisaalta voihan lapsen hankkia myös ilman parisuhdetta. Jos välttämättä tahtoo parisuhteen, eikä siksi halua lapsia, on sen vuoksi valinnut vapaaehtoisesti lapsettomuuden.
Miten Pertti Perusmies hankkii lapsen ilman parisuhdetta? Kiinnostaisi tosiaan kuulla.
Onhan esim. Jani Toivola hankkinut lapsen ilman parisuhdetta. Kyllä se miehillekin on mahdollista.
Käyttäjä2513 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta voihan lapsen hankkia myös ilman parisuhdetta. Jos välttämättä tahtoo parisuhteen, eikä siksi halua lapsia, on sen vuoksi valinnut vapaaehtoisesti lapsettomuuden.
Miten Pertti Perusmies hankkii lapsen ilman parisuhdetta? Kiinnostaisi tosiaan kuulla.
Onhan esim. Jani Toivola hankkinut lapsen ilman parisuhdetta. Kyllä se miehillekin on mahdollista.
Se, että asia on mahdollista yhdelle julkisuuden henkilölle, ei tarkoia, että se olisi mahdollista useimmille. Moniko sinun tuntemasi nainen olisi valmis tulemaan raskaaksi, synnyttämään ja antamaan lapsen pois ihan vain ystävänpalveluksena?
No, oikeasti en ymmärrä heidän motiivejaan. Motiivit olla saamatta lapsia ovat monasti ihan käsittämättömiä ja pitämättömiä pidemmällä aikaperspektiivillä tarkasteltuina. On kuin he edustaisivat ihan eri lajia, esim. koiria;)
24.
Vierailija kirjoitti:
No, oikeasti en ymmärrä heidän motiivejaan. Motiivit olla saamatta lapsia ovat monasti ihan käsittämättömiä ja pitämättömiä pidemmällä aikaperspektiivillä tarkasteltuina. On kuin he edustaisivat ihan eri lajia, esim. koiria;)
24.
Aika onneton vertaus vapaaehtoisesti lapsettomista ja koirista.. Koirat kyllä lisääntyy aina mahdollisuuden tullen, eivät ole niin älyllisesti korkealla tasolla kuin ihmiset, että kykenisivät tekemään rationaalisia päätöksiä sen suhteen. Ehkäpä nämä vallattomasti lisääntyjät vertautuu paremmin koiriin tai muihin eläimiin.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2513 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että asia on mahdollista yhdelle julkisuuden henkilölle, ei tarkoia, että se olisi mahdollista useimmille. Moniko sinun tuntemasi nainen olisi valmis tulemaan raskaaksi, synnyttämään ja antamaan lapsen pois ihan vain ystävänpalveluksena?
Tiedän aika monta homoparia, jotka ovat saaneet lapsia tällä tyylillä, joten kyllä niitä naisia löytyy. Tosin ei kai Jani Toivolan lapsen äiti ole lasta pois antanut, vaan ovat molemmat lapsen elämässä: Toivola lähivanhempana ja nainen etävanhempana.
Mutta joo, onhan se lapsen yksin hankkiminen naisille helpompaa, mutta ei välttämättä mahdotonta miehillekään. Aika harva mies tuohon varmaan kuitenkaan lähtisi.
Se on mulle ihan samanlainen kysymys, kuin se miksi en lähde kiipeämään Mount Everestiä. Ei vaan tule mieleenkään. Ei ole ikinä ollut minkäänlaista vauvakuumetta eikä mitään. Se asia ei ole päässäni ollenkaan. Ei ole ikinä ollut ja nyt on ikää lähes 50, että ei varmasti tarvitse aloittaakaan mietintää.
En yksinkertaisesti halua vanhemmaksi,minulle riittää että olen kiva täti ystävien lapsille.
Introverttiys ja rauhallisen ympäristön tarve, ensisijassa kuitenkin vaikea lapsuus. En jaksa enää aikuisena huolehtia muista kuin en saanut olla lapsi silloin kun olin sitä iän puolesta.
Ei sitten ollut kumpaakaan listassasi vaan enemmänkin syitä sellaisille, jotka voisivat tehdä lapsia.
Oma syyni puuttui listalta. Maailma ja oikeastaan kaiken olemassaolo on täysin järjetöntä ja ennen kaikkea täysin turhaa. En näe mitään syytä siihen, että yhtään kenenkään pitäisi syntyä. Ajatuskin uuden ihmisen tuomisesta tähän maailmaan on mielestäni absurdi. Ja ei, en ole masentunut, eikä minulla mene muutenkaan huonosti.
Olen sen verran nuori (23v) että saan varmasti vielä kuulla juttuja "mieleni muuttamisesta" ainakin seuraavat parikymmentä vuotta. Koskaan en lapsia ole halunnut, ja toivon että en koskaan tule haluamaankaan. Mielen muuttuminen vaikuttaa hyvin epätodennäköiseltä muutenkin, koska ajatus esim. yllätysraskaudesta on pahimpien pelkojeni top 3:ssa, varsinkin sellainen jossa abortin mahdollisuutta ei enää olisi. En tiedä mitä vastaavassa tilanteessa tekisin, mutta en pidä epätodennäköisenä sitä että "kilahtaisin" ja yrittäisin vahingoittaa itseäni. Olen kuitenkin kärsinyt hoitamattomasta masennuksesta teini-iästä asti (jota nyt vasta alettu käymään läpi), puhumattakaan kaikesta muusta. Vaikka tässä ollaan parempaan päin koko ajan menossa, niin koskaan en tule unohtamaan millaista oli olla siellä pohjalla. Ja se tieto viimeistään karistaa kaikki pienetkin "entä jos"-ajatukset. Koskaan et tiedä mitä tulee tapahtumaan, vaikka olisit tervekin, ja siinä tilanteessa kun oma terveys ei enää riitäkään, et todellakaan ole kykenevä huolehtimaan mistään muusta, vähiten jostain lapsen kaltaisesta avuttomasta olennosta. Välillä tuntuukin että monet eivät huomioi tätä puolta lapsen hankinnassa. Kun hommaan ryhdytään, ollaan täysin terveitä ja hyvinvoivia, mutta kun ei ole kokemusta siitä millaista on kun terveys ei kestä, niin ei edes tiedetä mikä se oma kantokyky on jos homma alkaakin levitä käsiin, syystä tai toisesta. Monella on illuusio siitä että he pystyvät kontrolloimaan kaikkea mitä heille tai läheisille tapahtuu, ja sitä pahempi on isku siinä vaiheessa kun todellisuus lyö märkää rättiä kasvoille.
Oma keho menee piloille, rahaa kuluu, ei saa nukkua, kusta ja paskaa, lapset sotkee ja huutaa, syitä riittää.. Koulukiusaamisen aiheuttama trauma, jos hankkisin lapsen joutuisin elämään ne asiat uudestaan.
Lapset ei sovi kaltaisilleni ihmisille; vapaille sieluille joille on tärkeää voida päättää omasta elämästään itse. Elämäntyyliini kuuluu ympäri maailmaa matkustelu, spontaanit reissut ja muut päähänpistot, vapaus mennä ja tulla just niin kuin itsestä tuntuu, rakastelua 2-3 kertaa päivässä avokkini kanssa, tuntien ja joskus päivien seikkailut ystävien kanssa, ja niin edespäin. Nytkin olen lähdössä kuukauden reissuun Kaakkois-Aasiaan ja Intiaan, ei oikein onnistuisi minusta riippuvaisten kakaroiden kanssa :D