Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuli kutsu TYPiin ensi viikolle, mitä nyt? Olen lukenut vain negatiivista...kokemuksia?

Umpikuja
25.04.2017 |

En ole menossa harjoittelupaikkoihin, etsin kokopäivätyötä. Kaikki muu veisi perheemme tästä tilanteesta miinukselle koska tulisi toisen auton osto/ ylläpito, ja muita kuluja mitä harjoittelutulot ei kata. Kutsusta ja sen kysymyksistä tuli sellainen olo että olisin menossa mielenterveystoimistoon...ja olen hyvävointinen psyykkisesti ja fyysisesti. Elän normaalia, tasapainoista elämää perheeni kanssa. Kutsussa sanottiin, että pyrkivät etsimään minulle sopivia työllisyysratkaisuja. eikös tuo ole paska puhetta jos sieltä ei koko päivätyötä saa, vain harjoittelupaikkoja? Minulle sopiva työ on vain kokopäivätyö normi palkalla että tilanteeni tästä kohenee, mutta tästä huonommaksi en suostu sitä laskemaan mitä harjoittelu yms tekisi... enkä halua tehdä ilmaistyötä. en kiinnostaisi mennä ollenkaan paikalle kaiken sen luetun jälkeen, mutta stressaa miten meidän käy jos menetän tukiani jo nyt alhaisista sellaisista :( enkä uskalla allekirjoittaa ainuttakaan paperia siellä... eihän sitten mikään etene.. on tuntunut että on umpikujassa kun ei työtä löydy ja nyt tuntuu vielä enemmän kun tuli kutsu tuonne :(

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa omat liukkarit mukaan.

Vierailija
2/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä hemmetin typ? Aina ei jaksais joka sanaa googlettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaistyöttömien aktivoimiseksi.

Vierailija
4/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimistosta ei pääse harjoittelemaan eikä TYP ota vastaan työkykyistä ja -haluista asiakasta, siellä on moniammatillisen tiimin palvelut. Nähtävästi unohdat nyt kertoa jotain olennaista kuten akuutin mielenterveysongelmasi, motivaationpuutteesi tai narkoottisten aineiden väärinkäytön.

Toisaalta lohdullista, että ilmoittamalla kieltäytyväsi palvelusta pääset siitä nopeasti eroon.

Vierailija
5/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYP on vapaaehtoinen

Vierailija
6/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaathan, että ne typistä kirjoitetut jutut on juuri sen stereotyyppisen asennevammaisen pitkäaikaistyöttömän kirjoituksia. Oikeasti siis ihan asiallinen paikka. Ehdottomasti kannattaa mennä, koska menemättä jättämisestä voi tulla kyselemättä karenssi, ellet ole oikeasti sairas ja toimita lääkärintodistusta.

Vierailija
7/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE-toimistosta ei pääse harjoittelemaan eikä TYP ota vastaan työkykyistä ja -haluista asiakasta, siellä on moniammatillisen tiimin palvelut. Nähtävästi unohdat nyt kertoa jotain olennaista kuten akuutin mielenterveysongelmasi, motivaationpuutteesi tai narkoottisten aineiden väärinkäytön.

Toisaalta lohdullista, että ilmoittamalla kieltäytyväsi palvelusta pääset siitä nopeasti eroon.

Höpö höpö, sairaita ei tuonne huolita, sairaat ohjataan sairaslomalle ja kelan sairaspäivärahalle. Pitkäaikaistyöttömyys on se kuinka tuonne joutuu ja siellä sitten arvioivat onko jotain mikä estää työllistymisen. Pitkäaikaistyöttömyys voi joillekin aiheuttaa sellaista työkyvyttömyyttä jota ei voida diagnosoida. Itse olen pitkäaikaistyötön ja ajatus työnteosta kauhistuttaa koska olen ollut liikaa kotona.

Vierailija
8/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan työnantaja, joka lukee kirjoituksesi, ei palkkaa sinua. Muista liittää tämä kirjoitus työnhakupapereittesi joukoon, niin voit loisia loppuelämäsi.

Vierailija
9/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole menossa, en halua,  ei kiinnosta...mutta korvaus kuitenkin kiinnostaa?

Vierailija
10/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole menossa, en halua,  ei kiinnosta...mutta korvaus kuitenkin kiinnostaa?

Kiinnostaa kokopäivätyö mitä olen hakenut koko työttömyyteni ajan. En ole masentunut, alkoholisti, narkkari tai mikään muukaan mikä vaikuttaisi työkykyyni. En vain ole löytänyt työpaikkaa. Ja osa hauista on tyssännyt siihen ettei ole kyseisen alan koulutusta tai vaadittua työkokemusta.

Minua kiinnostaa että auttavatko tuolla tosiaan etsimään kokopäivätyötä mistä saa ihan palkkaakin vai onko ehdotukset vain näitä harjoittelupaikkoja.

Vierailija
11/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon käynyt typissä. Mun diagnoosi oli ihan vaan 2v työttömyyttä, olin myös hakenut aktiivisesti töitä sekä hakenut erääseen koulutukseen. Eli en ollut mikään moniongelmainen työtävieroksuja, jona mua siellä kohdeltiin ja vähäteltiin mun omia suunnitelmia. Onneksi sitten pääsin tähän hakemaani koulutukseen eikä tarvinnut mihinkään ilmaistöihin nöyrtyä. Olin kyllä siihen varautunut, koska mistäänhän ei saa kieltäytä.

Vierailija
12/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea tarvitsee keksiä ettei vaan saisi sakkoja. Te-toimisto siis.

Vierailija
13/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin käymään TYPissä pari kk sen jälkeen kun lopetin koulun. Kerran kävin keskustelemassa että mitä olen tehnyt aiemmin ja miksi lopetin koulun. Tää virkailija siellä katsoi koneelta työpaikkoja ja ehdotti yhtä, sanoin etten hae. Siinä se oikeastaan oli pähkinänkuoressa.

Noin puolvuotta olin "asiakkaana", mutta en käynyt siellä tai ollut yhteyksessä kuin sen yhden kerran

Vierailija
14/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset sitten tee itse tilanteellesi jotain? Jos ei ole koulutusta, mene koulutukseen. Jos ei ole kokemusta, hanki sitä. TYP on tarkoitettu ongelmaisille pitkäaikaistyöttömille ja jotenkin sinusta on nyt sellainen vaikutelma syntynyt. Ilmaista rahaa ei saa ikuisesti eikä toisaalta oikeastaan meitä veronmaksajia huvittaisi elättää teidän perhettä kauempaa. Jos ei itse tee yhtään mitään, työpaikkaa ei takuulla löydy. Monet menevät vaikka toiselle paikkakunnalle töihin kokemusta saadakseen. 

Vierailija
15/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, sairaita ei tuonne huolita, sairaat ohjataan sairaslomalle ja kelan sairaspäivärahalle. Pitkäaikaistyöttömyys on se kuinka tuonne joutuu ja siellä sitten arvioivat onko jotain mikä estää työllistymisen. Pitkäaikaistyöttömyys voi joillekin aiheuttaa sellaista työkyvyttömyyttä jota ei voida diagnosoida. Itse olen pitkäaikaistyötön ja ajatus työnteosta kauhistuttaa koska olen ollut liikaa kotona.

TYökkärissä on asiakkaan tuhansia sellaisia, jotka väittävät, että ei ole alkoholiongelmaa, ei päihteitä tms. ja tuolla TYPin puolella sitten selviää, että työttömyyden syynä on viina tai huumeet. Kun menee kännissä haastatteluun tai polttelee vähän kannabista ennen kuin juttelee työnantajan kanssa, niin jostain ihmeen syystä saa olla työttömänä pitkään. TYP on sen verran kallis paikka, että sinne ei ohjata ketään, joka ei tarvitse moniammatillisia palveluja.

Vierailija
16/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset sitten tee itse tilanteellesi jotain? Jos ei ole koulutusta, mene koulutukseen. Jos ei ole kokemusta, hanki sitä. TYP on tarkoitettu ongelmaisille pitkäaikaistyöttömille ja jotenkin sinusta on nyt sellainen vaikutelma syntynyt. Ilmaista rahaa ei saa ikuisesti eikä toisaalta oikeastaan meitä veronmaksajia huvittaisi elättää teidän perhettä kauempaa. Jos ei itse tee yhtään mitään, työpaikkaa ei takuulla löydy. Monet menevät vaikka toiselle paikkakunnalle töihin kokemusta saadakseen. 

Ja mistä sä tiedät että ap ei tee mitään? Äläkä sano että me veronmaksajat ei sitä ja tätä, puhu omasta puolestasi vaan, älä minun.

Vierailija
17/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon käynyt typissä. Mun diagnoosi oli ihan vaan 2v työttömyyttä, olin myös hakenut aktiivisesti töitä sekä hakenut erääseen koulutukseen. Eli en ollut mikään moniongelmainen työtävieroksuja, jona mua siellä kohdeltiin ja vähäteltiin mun omia suunnitelmia. Onneksi sitten pääsin tähän hakemaani koulutukseen eikä tarvinnut mihinkään ilmaistöihin nöyrtyä. Olin kyllä siihen varautunut, koska mistäänhän ei saa kieltäytä.

SAA KIELTÄYTYÄ KYLLÄ, jos sinulla on pätevä syy= terveydellinen. Toimeentulotukea moni hakee, kaikki eivät noita kelpuuta. Luoja, onneksi olen jo eläkkeellä, hirveää kyykytystä ja meno sen kun pahenee. Olen ollut työelämässä jo 80-luvun alusta ja nyt olen virkaeläkkeellä, upea sana, vai mitä.

Vierailija
18/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli joskus työkkäristä kirje, josta tuli vasta hantsi, et olen heidän mielestään mielenvikainen. Olisi pitänyt ympyröidä neljästä kuvasta se joka eniten muistutti mallikuvaa. Näitä oli muistaakseni kaksi A 4.sta täynnä. En ympyröinyt, enkä lähettänyt. En mennyt tapaamaan henkilöä jolle olisi ollut aika. Otin mielummin parin kk.karenssin, kuin että olisin menettänyt kaiken itsetuntoni.

Vierailija
19/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut TYPin asiakas pian kaksi vuotta. Olen pitkäaikaissairas (fyysistä & henkistä kremppaa), eikä aktiivinen opiskelu ja kokopäivätyön tekeminen tule tällä hetkellä kyseeseen. Lääkärin mielestä kuulun työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta KELAn lääkäri on eri mieltä eli sairauslomaa/eläkettä ei ole lähiaikoina tiedossa.

Minulle TYPin palvelut ovat olleet toimivia. Viime vuonna kävin kaksi kuntouttavan työtoiminnan kurssia (yht. 6kk, 1krt/vko, 4h/pvä), jonka jälkeen sain vinkin netissä tehtävistä opinnoista, jotka aloitinkin vuoden alussa. Aloitin myös kuntouttavassa työtoiminnassa 2krt/vko 4h/pvä paikassa, jossa oli aivan ihana ja kannustava ilmapiiri. Kuntouttavan sopimus loppui juuri ja TYPissä sovittiin, että keskityn kesän ajan opintoihini. Syksyllä palaan takaisin kuntouttavaan työtoimintaan samaan paikkaan. Ihanaa että pääsee tekemään ihan oikeaa työtä oman jaksamisensa mukaan, eikä tarvi nakutella mitään linnunpönttöjä muiden kuuppavikaisten kanssa.

Minulle TYP on ollut oikeasti toimiva ratkaisu, koska en todennäköisesti tule enää työllistymään. AP selvästi jättää jotain kertomatta, koska TYPin asiakkaaksi joutuu vasta silloin kun työllistyminen/työllistäminen vaatii lisätoimenpiteitä.

Vierailija
20/26 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin typissä jonkin aikaa vuosia sitten. Työllistyminen oli haasteellista kun en ollut valmistunut mistään, erilaisia pätkätöitä olin äitiyslomien jälkeen tehnyt. Työttömyys pitkittyi pääasiassa silloisen vaikean perhetilanteen takia, perheenjäsenillä oli paljon sairautta ja omat voimavarat tuntui menevän tilanteen pyörittämiseen.

Olin ensin pari kk työharjoittelussa jonka jälkeen työ jatkui samassa paikassa palkallisena. Olisiko ollut puolen vuoden pätkä luvattuna meille osallistujille. Itse kylläkin sain sysäyksen hakea kouluun ja kun sinne pääsin niin jäin työllistämispaikasta pois. Opiskelin tutkinnon ja sen jälkeen en ole ollut päivääkään työttömänä ja nyt on vakiduuni. Eli sanoisin että kannattaa jättää turhat ennakkoasenteet pois ja mennä avoimin mielin. Aina voi poikia jotain hyvää.

Meillä oli jotain ryhmätapaamisia projektissa ja hyvin erilaisia ihmisiä taustoineen oli paikalla. Myös niitä elämäntapatyöttömiä jotka ei haluakaan ottaa vastuuta elämästään. Mutta myös esim maahanmuuttajia ja masennuksesta toipuneita sekä miehiä jotka olivat jääneet tyhjän päälle kellumaan kun pitkäaikainen tehdastyöpaikka mennyt alta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän