Tuli kutsu TYPiin ensi viikolle, mitä nyt? Olen lukenut vain negatiivista...kokemuksia?
En ole menossa harjoittelupaikkoihin, etsin kokopäivätyötä. Kaikki muu veisi perheemme tästä tilanteesta miinukselle koska tulisi toisen auton osto/ ylläpito, ja muita kuluja mitä harjoittelutulot ei kata. Kutsusta ja sen kysymyksistä tuli sellainen olo että olisin menossa mielenterveystoimistoon...ja olen hyvävointinen psyykkisesti ja fyysisesti. Elän normaalia, tasapainoista elämää perheeni kanssa. Kutsussa sanottiin, että pyrkivät etsimään minulle sopivia työllisyysratkaisuja. eikös tuo ole paska puhetta jos sieltä ei koko päivätyötä saa, vain harjoittelupaikkoja? Minulle sopiva työ on vain kokopäivätyö normi palkalla että tilanteeni tästä kohenee, mutta tästä huonommaksi en suostu sitä laskemaan mitä harjoittelu yms tekisi... enkä halua tehdä ilmaistyötä. en kiinnostaisi mennä ollenkaan paikalle kaiken sen luetun jälkeen, mutta stressaa miten meidän käy jos menetän tukiani jo nyt alhaisista sellaisista :( enkä uskalla allekirjoittaa ainuttakaan paperia siellä... eihän sitten mikään etene.. on tuntunut että on umpikujassa kun ei työtä löydy ja nyt tuntuu vielä enemmän kun tuli kutsu tuonne :(
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli joskus työkkäristä kirje, josta tuli vasta hantsi, et olen heidän mielestään mielenvikainen. Olisi pitänyt ympyröidä neljästä kuvasta se joka eniten muistutti mallikuvaa. Näitä oli muistaakseni kaksi A 4.sta täynnä. En ympyröinyt, enkä lähettänyt. En mennyt tapaamaan henkilöä jolle olisi ollut aika. Otin mielummin parin kk.karenssin, kuin että olisin menettänyt kaiken itsetuntoni.
Ei jumalauta, eihän tää voi olla totta!
Vierailija kirjoitti:
TE-toimistosta ei pääse harjoittelemaan eikä TYP ota vastaan työkykyistä ja -haluista asiakasta, siellä on moniammatillisen tiimin palvelut. Nähtävästi unohdat nyt kertoa jotain olennaista kuten akuutin mielenterveysongelmasi, motivaationpuutteesi tai narkoottisten aineiden väärinkäytön.
Toisaalta lohdullista, että ilmoittamalla kieltäytyväsi palvelusta pääset siitä nopeasti eroon.
Harjoittelulla varmaan tarkoitetaan "työkokeilua", sitähän se on. Ja typpiin joutuu vaikkei mitään vikaa olisikaan. Omassa kunnasamme "moniammatilliset palvelut" tarkoittaa te-toimiston edustajaa sekä kunnan edustajaa jotka ovat jo päättäneet mihin pitkäaikaistyötön laitetaan ja millä viikkotuntimäärällä (24h/vko eli maiksimimäärä) "kuntoutumaan". Ainoa joka hyötyy oikeasti on kunta joka ei joudu maksamaan sakkoja ja saa valtiolta tukea 10.90€/pvä ja työpaikka joka saa ilmaisen työntekijän. Työtön EI hyödy 9 euron päiväkorvauksesta, ruhtinaallisen kelan päivärahan päälle. Ei siihen työmäärään ja -aikaan nähden mitä joutuu tekemään ö-luokan kansalaisen asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimistosta ei pääse harjoittelemaan eikä TYP ota vastaan työkykyistä ja -haluista asiakasta, siellä on moniammatillisen tiimin palvelut. Nähtävästi unohdat nyt kertoa jotain olennaista kuten akuutin mielenterveysongelmasi, motivaationpuutteesi tai narkoottisten aineiden väärinkäytön.
Toisaalta lohdullista, että ilmoittamalla kieltäytyväsi palvelusta pääset siitä nopeasti eroon.
Harjoittelulla varmaan tarkoitetaan "työkokeilua", sitähän se on. Ja typpiin joutuu vaikkei mitään vikaa olisikaan. Omassa kunnasamme "moniammatilliset palvelut" tarkoittaa te-toimiston edustajaa sekä kunnan edustajaa jotka ovat jo päättäneet mihin pitkäaikaistyötön laitetaan ja millä viikkotuntimäärällä (24h/vko eli maiksimimäärä) "kuntoutumaan". Ainoa joka hyötyy oikeasti on kunta joka ei joudu maksamaan sakkoja ja saa valtiolta tukea 10.90€/pvä ja työpaikka joka saa ilmaisen työntekijän. Työtön EI hyödy 9 euron päiväkorvauksesta, ruhtinaallisen kelan päivärahan päälle. Ei siihen työmäärään ja -aikaan nähden mitä joutuu tekemään ö-luokan kansalaisen asemassa.
Eli he määräävät mulle harjoittelupaikan ja jos kieltäydyn niin tulee karenssi....hienoa.
Jokaisen kanssa tehdään omaan tilanteeseen sopiva työllistymissuunnitelma. Kaikille ei heti löydy yhtäkkiä sieltä sopivaa työpaikkaa, siksihän sinne typpiin ollaan muutenkin jouduttu. Tällöin voi olla paras mennä harjoitteluun ja saada sitä kautta vuosien työttömyyskierre katkaistua. Joskus taas alan vaihtaminen voisi olla paras, mutta pitkä koulutus on liian iso pala, ainakaan ennen harjoittelua vastaavassa paikassa.
Harjoittelulle on useita syitä ja typin pääasiallinen tehtävä tähtää nimenomaan siihen työllistymiseen, työttömyyskierteen katkaisuun, joidenkin kohdalla myös siihen normaalin päivärytmin ja työnteon totutteluun. Mikään klinikkan tai miekkari se ei kuitenkaan ole ja asiakkaat on pääsääntöisesti ihan normaaleja kansalaisia, jotka ovat vuosien ajan olleet työttöminä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli joskus työkkäristä kirje, josta tuli vasta hantsi, et olen heidän mielestään mielenvikainen. Olisi pitänyt ympyröidä neljästä kuvasta se joka eniten muistutti mallikuvaa. Näitä oli muistaakseni kaksi A 4.sta täynnä. En ympyröinyt, enkä lähettänyt. En mennyt tapaamaan henkilöä jolle olisi ollut aika. Otin mielummin parin kk.karenssin, kuin että olisin menettänyt kaiken itsetuntoni.
Hyvin toimittu. Kaikkeen ei todellakaan tarvitse suostua. Luojan kiitos, olen työelämässä! Aina en ole ollut ja muistan kyllä nuo pullonpyörityskurssit.
Miksi hän niin tekisi? Aphan haluaa töihin ja vieläpä kokoaikaisesti eikä millekään pilipalikursseille tai ilmaiseksi työntekijäksi "kuntouttava"nimikkeellä.