Mitä tekisit 2200 euron palkalla?
Netto 1700. Olisiko ylös- vai alaspäin nykyisistä tuloistasi? Itsellä vaihtui juuri työ, ja palkka on nytnyt parempi kuin aiemmin. Voi rauhassa maksella asuntolainaa, eikä enää iske paniikki, jos pitää huoltaa autoa tai joku kodinkone hajoaa. Voi käydä ravintolassa syömässä, jos siltä tuntuu, tai ostaa lapselle uuden lelun synttärilahjaksi. Kaiken tämänkin jälkeen jää jatkuvasti rahaa säästöön, vaikka puoliso on hoitovapaalla.
Pärjäisitkö minun tuloillani? Vai olisiko jopa parannusta nykytuloihisi?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Salli mun nauraa sinä, joka kuvittelet, että kuussa riittää satanen kuittaamaan kulut per yksi lapsi 😄 Ehkä vielä jonkun taaperoikäisen mutta.. Enkä tarkoita pelkästään ruokakuluja vaan onhan niitä muitakin kuluja. No sulla ei ole lapsia, niin ymmärrän ettet voikaan tietää.
Niinpä, esim yli 15-v bussikortti maksaa meillä 33 euroa/kk.
Vierailija kirjoitti:
Salli mun nauraa sinä, joka kuvittelet, että kuussa riittää satanen kuittaamaan kulut per yksi lapsi 😄 Ehkä vielä jonkun taaperoikäisen mutta.. Enkä tarkoita pelkästään ruokakuluja vaan onhan niitä muitakin kuluja. No sulla ei ole lapsia, niin ymmärrän ettet voikaan tietää.
mä nauran kanssa...ei riitä taaperoikäisellekään, kannattaa vilkaista mitä vaippapaketti kaupassa maksaa ja laskea, että päivässä tulee vauvallekin 5-8 vaipanvaihtoa.
Siihen sitten vaatekulut, tarhamaksut (helposti sellaiset 200-300 euroa/lapsi, jos molemmat vanhemmat töissä) ja syöväthän ne lapset ja tarvitsevat leluja, suksia, luistimia, fillareita, kurahaalareita, kumppareita, lääkkeitä jne. niin kyllä yksi leikki-ikäinen muksu kustantaa sen yli 400 euroa/kk ihan kevyesti eikä se käsitä vielä edes isompaa asuntoa.
Teini-ikäiset onkin sitten ihan oma lukunsa kännyköineen ja kuluineen. Minulla meni kolmen teinin bussilippuihin äsken 170 euroa, pojalle kengät 63 euroa, lukiolaiselle vaatteita 43 euroa, ensi viikolle tarvitsee lenkkarit - menee varmaan 50 euroa, pojan amiksen maksuihin 25 euroa ja nämä kaikki kulut ihan viikon sisällä. Tulossa myös rippikoululasku 160 euroa ja pojan takista hajosi vetoketju, eli ostamaan uutta vaan ja korjataan. Pelkät puhelinlaskut kolmesta on meillä 70 euroa/kk ja ne on aina tarkkaan harkittu, mistä ne otetaan. Ei juu riitä satanen kuussa/lapsi, vaikka osa vaatteistakin kiertää lapselta toiselle. Lapset osaa sujuvasti etsiä myös kirpputoreilta vaatetta.
Että toimeen tulee, mutta hillumaan ei voi ruveta. Onneksi molemmilla on yhtä järkevät linjat rahankäytössä.
terv. 39, 4 lasta
Tekisin mitä vaan, jos saisin yhtä suurta palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksaa kyllä ihmetyttää aina uudestaan tämä ihmisten kyvyttömyys käyttää rahaa. Tuolla rahalla elää missä tahansa päin Suomea ihan helposti.
No ei tuolla kyllä elä. Pääkaupunkiseudulla pelkät asumiskulut syövät tuosta summasta jo aika ison osan. Jos on kaksi työssäkäyvää jotka tienaavat tuon summan niin silloin asiat ovat paremmin. Mutta 1700kk käteen... ei paljoa naurattaisi..
Helsingistäkin saa kämppiä 600e/kk. Ruokaan menee maksimissaan 200 euroa kuukaudessa. Puhelin ja netti jotain 30 euron luokkaa. Mitä sinä lopuilla rahoilla teet?
..joo yksinasuvana noin. Mutta lisääpä yhtälöön pari lasta ja niiden kulut... Asumiseen menee helposti 1000-1700 kk / riippuen kuinka iso laina on tai onko vuokra asunto...
Lapsista saa lapsilisät. Toisekseen jos on lapsia, niin pitäisi olla myös kumppani jos on yhtään järkeä päässään. Tuolla tavoin rahaa jää säästöön jopa enemmän, koska on toinen jakamassa asumisen kuluja.
Aivan, kaikki eronneethan ovatkin järjettömiä.
Ihan varmasti pärjää vaikka satasella kuussa. Ylimenevät kulut katetaan pullorahoista, jotka vapaa-ajalla kerätään tienposkilta. MUTTA mä en edes halua yrittää tulla tuollaisella summalla kuussa toimeen. Elän paljon mukavammin isommilla tuloillani. Kaikkea ei täydy laskea pennilleen ja joskus voi lähetä reissuunkin. Lasten kanssa. Elämä jossain hikisessä kaksiossa, ruokana halvinta ruokaa mitä tarjouksesta löytyy, eikä koskaan mitään ylimääräist. Ei kiitos. Elämä on valintoja.
Pärjäisin hyvin. Nyt opiskelijana tuet ja palkka noin 1100€. Tarvittaessa opintolainaa saa 400€/kk. Pärjään näilläkin tuloilla erinomaisesti. Ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä nauran kanssa...ei riitä taaperoikäisellekään, kannattaa vilkaista mitä vaippapaketti kaupassa maksaa ja laskea, että päivässä tulee vauvallekin 5-8 vaipanvaihtoa.
Siihen sitten vaatekulut, tarhamaksut (helposti sellaiset 200-300 euroa/lapsi, jos molemmat vanhemmat töissä) ja syöväthän ne lapset ja tarvitsevat leluja, suksia, luistimia, fillareita, kurahaalareita, kumppareita, lääkkeitä jne. niin kyllä yksi leikki-ikäinen muksu kustantaa sen yli 400 euroa/kk ihan kevyesti eikä se käsitä vielä edes isompaa asuntoa.
Teini-ikäiset onkin sitten ihan oma lukunsa kännyköineen ja kuluineen. Minulla meni kolmen teinin bussilippuihin äsken 170 euroa, pojalle kengät 63 euroa, lukiolaiselle vaatteita 43 euroa, ensi viikolle tarvitsee lenkkarit - menee varmaan 50 euroa, pojan amiksen maksuihin 25 euroa ja nämä kaikki kulut ihan viikon sisällä. Tulossa myös rippikoululasku 160 euroa ja pojan takista hajosi vetoketju, eli ostamaan uutta vaan ja korjataan. Pelkät puhelinlaskut kolmesta on meillä 70 euroa/kk ja ne on aina tarkkaan harkittu, mistä ne otetaan. Ei juu riitä satanen kuussa/lapsi, vaikka osa vaatteistakin kiertää lapselta toiselle. Lapset osaa sujuvasti etsiä myös kirpputoreilta vaatetta.
Että toimeen tulee, mutta hillumaan ei voi ruveta. Onneksi molemmilla on yhtä järkevät linjat rahankäytössä.
terv. 39, 4 lasta
Miksi sinä hankit lapsen jos et pysty itse sitä hoitamaan?
Vaipat maksavat jotain 15 senttiä kappale. Jos vauva ulostaa 8 kertaa päivässä, niin kannattaa käyttää mieluummin itse tehtyjä vaippoja, jota pystyy nopeasti pesemään ja kuivaamaan.
Lapsen ruokaan menee muutama kymppi kuukaudessa jos pystyy syömään aikuisten ruokaa.
Suksia ja luistimia saa kirpputoreilta todella halvalla.
Oikeampi summa on jotain 100e/kk.
Teini-ikäinen ei tarvitse bussilippua, vaan polkupyörän. Niitä saa torista 50e/kpl.
Kengät maksavat toki jonkun verran, mutta hyvät kengät kestävät vuosia. Kirpputoreilta tosin niitäkin löytää todella halvalla jos viitsii käydä katsomassa.
Rippikouluun ei ole pakko mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksaa kyllä ihmetyttää aina uudestaan tämä ihmisten kyvyttömyys käyttää rahaa. Tuolla rahalla elää missä tahansa päin Suomea ihan helposti.
No ei tuolla kyllä elä. Pääkaupunkiseudulla pelkät asumiskulut syövät tuosta summasta jo aika ison osan. Jos on kaksi työssäkäyvää jotka tienaavat tuon summan niin silloin asiat ovat paremmin. Mutta 1700kk käteen... ei paljoa naurattaisi..
Helsingistäkin saa kämppiä 600e/kk. Ruokaan menee maksimissaan 200 euroa kuukaudessa. Puhelin ja netti jotain 30 euron luokkaa. Mitä sinä lopuilla rahoilla teet?
..joo yksinasuvana noin. Mutta lisääpä yhtälöön pari lasta ja niiden kulut... Asumiseen menee helposti 1000-1700 kk / riippuen kuinka iso laina on tai onko vuokra asunto...
Lapsista saa lapsilisät. Toisekseen jos on lapsia, niin pitäisi olla myös kumppani jos on yhtään järkeä päässään. Tuolla tavoin rahaa jää säästöön jopa enemmän, koska on toinen jakamassa asumisen kuluja.
Aivan, kaikki eronneethan ovatkin järjettömiä.
Ihan varmasti pärjää vaikka satasella kuussa. Ylimenevät kulut katetaan pullorahoista, jotka vapaa-ajalla kerätään tienposkilta. MUTTA mä en edes halua yrittää tulla tuollaisella summalla kuussa toimeen. Elän paljon mukavammin isommilla tuloillani. Kaikkea ei täydy laskea pennilleen ja joskus voi lähetä reissuunkin. Lasten kanssa. Elämä jossain hikisessä kaksiossa, ruokana halvinta ruokaa mitä tarjouksesta löytyy, eikä koskaan mitään ylimääräist. Ei kiitos. Elämä on valintoja.
Kyllähän se valtavasta typeryydestä kertoo jos on hankkinut lapsen ihmisen kanssa, jonka kanssa ei voi lasta hoitaa.
Olisin ikionnellinen. Tuosta jää ihan älyttömästi rahaa, voisi oikeasti säästää ja vihdoin sisustaa kunnolla - pitkään ollut vain muutama huonekalu SPR-kirppikseltä. Saisi sen oman pyykinpesukoneenkin..
Työtön/pätkätyöläinen :(
Meillä ei meinata pärjätä 7000 e/kk NETTO -tuloilla.
Tuosta rahasta riittäisi puolet jo sukan varteen! Vuoden perästä ajattelisin mitä nyt tekisin! Kannatan käteismaksua kaikessa.
Joutuisin luopumaan nykyisestä elintasosta ja myös lasten elämä mullistuisi. Ei voitaisi asua nykyisesdä asunnossa, harrastaa ja matkustella ym. Omat nettotuloni on noin 4000 euroa/kk ja miehellä suunnilleen saman verran.
Jos olisi pakko, niin säilyisimme toki hengissä tuolla summalla eli "pärjättäisiin". Onneksi ei tarvitse miettiä montako kiloa makaroonia on vara ostaa...
Pärjäisin pienemmälläkin palkalla, mutta en todellakaan tekisi saman tasoisia hommia tätä pienemmällä palkalla. Nyt brutto 2750 eur/kk, joka on hieman alakanttiin pk- seudulla alani töistä. Keskipalkka ikäiselleni tämän tason työtehtävistä olisi 2970 eur/kk. Työhön kuuluu johtotehtäviä ja myyntiä sekä suunnittelua.
Palkan täytyy olla suhteessa työn vaativuuteen. Jos työasiat tulevat ajatuksiin vapaa-ajallakin niin palkan täytyy olla sellainen, ettei tarvitse miettiä niin paljon muita asioita. Esim. voi kaupasta ostaa ruokaa laskematta jokaisen ateriakokonaisuuden kilohintaa. Voi käydä vaikka työmatkalla kioskilta kahvin niin ettei tarvitse kotona keitellä kahvia. Auton renkaita ei tarvitse itse rueta vaihtelemaan ja stressaamaan vaan voi viedä auton pajalle, jossa asia hoidetaan minun puolesta ym ym.
Ei kannata ajatella pelkästään sitä, miten pienellä summalla pärjäisi jos käyttäisi kaiken vapaa-aikansa asioiden optimointiin ja halvimman vaihtoehdon löytämiseen, vaan ajatella asioiden suhteellisuutta ja sitä millä rahasummalla pystyisi ylläpitämään omaa työssäjaksamistaan ja helpottamaan arkea vaativan työn vastapainoksi.
Nyt olen työtön ja tulot pienemmät, mutta esim. vuonna 2010 tuloni olivat juuri tuo, brutto 2200 euroa, netto 1700. Tulin ihan mukavasti toimeen. Asumiskulut minulla on n. 650 euroa kuussa, jäisi tuosta vielä muuhun kulutukseen ja säästöönkin jonkin verran.
Saan nyt ansiosidonnaista noin 1200€/kk joten kyllä tuo olisi reilu loikka ylöspäin. Pärjään nytkin, koska minulla on töissä käyvä mies (ja yhteiset rahat), noilla tuloilla pääsisin kartuttamaan säästöjäkin tai lyhentelemään asuntolainaa reippaammin. En ole moneen vuoteen saanut säästettyä muuta kuin pakolliset 5000€ vuodessa PS-tilille, joten olisi mukava päästä kartuttamaan myös PS-tilin ulkopuolisia sijoituksia.
Meillä on aikalailla samat eli tuo 1700 ja toinen puolisko hoitovapaalla, mutta lapsia on kolme. Tämänvuoden budjetti on miinuksella, eli ei ole saatu ollenkaan säästöjä. Just korjattiin autoja 700€, renkaat piti ostaa 300€ sähkölaskut on 150-200€kk 500 maksetaan lainoja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei meinata pärjätä 7000 e/kk NETTO -tuloilla.
Kiinnostaisi tietää, mitä on kulupuolella. Useampi asunto, autot ja vene tai kaksi? Vai kymmenpäinen lauma ruokittavana kalliine harrastuksineen? Laitapa vähän lukuja kehiin, niin autetaan teidät selville vesille.
10 000e/kk nettona ja asun yksin pienessä yksiössä ja syön vain -30% tuotteita ja elän ihan kädestä suuhun. Alkoholia en käytä, enkä polta tupakkaa. Myöskään autoa en omista. Sipilän vika.
Me lyhennetään jo pelkästään kahta lainaa 2700 e/kk...