Naiset vaativat liikaa tai liian tasokasta miestä, pitäisi tyytyä vähempään.
Aika usein näissä keskusteluissa (etenkin nettideitteihin liittyvissä) tulee esiin, että naisen odotukset miehelle ovat aivan liian kovat ja pitäisi tyytyä vähempään. Naiset sitten perustelevat tuota sillä, että mieluummin yksin kuin huonossa suhteessa.
Onko esimerkkejä sellaisesta, että olisi "tyytynyt vähempään" jo alussa ja siitä olisi sitten kehkeytynyt ihan hyvä suhde? Enkä nyt tarkoita sellaista, että kaikki kaverit ja sukulaiset on sitä mieltä, että paremman/ komeamman/ menestyneemmän olisit voinut löytää, vaan että itse olet ollut suhteen alussa sitä mieltä, että "no eihän tämä mikään helmi ole, mutta pitää siihen tyytyä, kun ei parempaakaan saa".
Itse olen aina ollut ainakin alussa todella hullaantunut niistä miehistä, joiden kanssa olen alkanut seurustella. Paitsi yhdestä joskus vuosia sitten teininä. En oikein muista, miksi aloin seurustella hänen kanssaan, vaikka en ollut kovin ihastunut. Hän oli toki hauska ja meillä oli mukavaa yhdessä. Seurustelukin kesti neljä vuotta, kun oli ihan mukavaa. Varsinaisesti ei ollut mikään "olen tyytynyt vähempään" -olo, kun mies oli kuitenkin todellan mukava ja fiksu, mutta suhteessa ei oikein ollut intohimoa. Lopulta hän jätti minut, kun löysi itselleen sopivamman.
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Vilpitön kysymys:
haluaisitko olla mies, johon joku nainen on "tyytynyt" paremman puutteessa?
Jokaisella ihmisellä on puutteita ja heikkouksia eikä se kenenkään valinta koskaan ole mikään optimi. Naisen mielestä olen tarpeeksi hyvä ja nainen on minusta tarpeeksi hyvä ja näin jatketaan kunnes negatiiviset puolet ovat riittävän pitkän aikaa positiivisia suurempia. Minulle kelpaisi oikein hyvin esimerkiksi itseäni pitempi nainen vaikka hän ensisijaisesti etsisi pitempää miestä. Pikemminkin kokisin että minussa on jotain mikä kompensoi muutaman puuttuvan sentin. Minusta nämä tyytymispuheet ja sen jyrkkä vastustaminen kertoo vain naisten heikosta itsetunnosta ja sen pönkittämistä sillä että on löytänyt unelmiensa miehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkähän mahtoivat olla vaatimukset miehille suurten ikäluokkien äideillä? Eivät varmaankaan samat kuin nykyisillä prinsessoilla.
Eivät tietenkään samat. Silloin oli tärkeää, että miehestä oli naiselle jotain hyötyä. Siis mies teki asiat, joihin nainen ei yksin pystynyt. Nykyisin tilanne on aivan toinen. Nainen voi asua kerrostalossa eikä tarvitse miestä kaatamaan ja pilkkomaan puita. Ei korjaamaan vessanpönttöäkään, koska nainen kilauttaa huoltoyhtiöön. Ei viljelemään maata, koska nainen voi kipausta ruokakauppaan. Ei tienaamaan rahaa, koska nainen tienaa itse riittävästi rahaa. Aiemmin parisuhde oli enemmänkin töiden jakamista kuin rakkautta, intohimoa, keskustelua yms.
Kyllä se on vieläkin sitä töiden jakamista duunareilla ja muilla pieneläjillä. Jossain hienostokuplassa voi olla toisin ja arki on silkkaa diskuteeraamista.
Jo sairaanhoitajan palkka riittää aivan hyvin sinkkunaisen elämiseen eikä silloin olla vielä missään hienostokuplassa.
Minulla on ollut tasan yksi elämän rakkaus ja tämä suhde kesti yli 10 vuotta, mutta valitettavasti suhteen toinen osapuoli kuoli muutama vuosi sitten.
Koska olen vielä 30 ja risat, tulen luultavasti seurustelemaan uudelleen.
Itse minulla ei ole mitään uutta suhdetta vastaan, mutta täytyy kyllä sanoa, että olen mieluummin yksin jos pitää tyytyä vähempään.
Se rakkauden tunne on vaan jotain niin käsittämätöntä, ja sen jo kerran kokeneena en pystyisi ikinä antautumaan suhteeseen jossa ei ole intohimoa, vaikka suhde olisi muuten "ihan kiva".
Ja vaikka tasokkuutta haenkin, ei se tarkoita että juuri miehen pitää olla just niin ja näin. (Minulle kelpaisi vaikka työtön pummi, kunhan suhde perustuisi rakkauteen.)
En kuitenkaan vierasta jos joku toinen tekee erilaisen valinnan ja tyytyy ns. vähempään. En todellakaan oleta, että muut tekisivät kuten minä. Ehkä jollakin muulla on esim. isompi intohimo perustaa perhe kuin odottaa "sitä oikeaa". Elämässä on niin paljon muutakin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vilpitön kysymys:
Hyvin mielelläni
Vierailija kirjoitti:
Voinko siis olettaa että olette kanssani samaa mieltä myös siitä että näillä palstan setämiehillä on yhtäläinen oikeus olla joustamatta kriteereistään ja jahdata ja kuolata muiden naisten mielipiteistä välittämättä niitä parikymppisiä fitnesspimuja. Vai onko heidän kriteerinsä sitten jotenkin vääriä, kun hekin varmaan haluavat löytää naisen kriteereistä joustamatta? Ehkä he ovat jopa se kolikon toinen puoli?
Setämieskysymyksessä on kaksi eri asiaa. Onko setämiehellä oikeus laittaa kriteeriksi että naisen täytyy olla 20-vuotias, kyllä. Siitä vaan, jos tällaisen haasteen haluaa elämäänsä ja puhutaan täysi-ikäisistä niin siihen on täysi oikeus. Toinen asia on sitten se että miten eettistä se oma toiminta on ja se on eri tason kysymys. Setämiesten toimintaa voi hyvin monessa tapauksessa pitää ihan suoraan seksuaalisena ahdisteluna ja se ei kai kuitenkaan ole tämän ketjun aihepiirissä vaan oma juttunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilpitön kysymys:
Hyvin mielelläni
Sanoo mies joka ei todennäköisesti ole koskaan seurustellut tai edes harrastanut seksiä, mutta tietää varmuudella a) minkälainen kumppani olisi (ihanne) ja b) mitä arki olisi ihmisen kanssa jonka kanssa ei synkkaa.
Mulle on ollu aina erityise tärkeetä luonne, vaikka oisin ekaakertaa nähessä ajatellu että tuohon en kyllä ihastu, mukava olemus vieki mukanaa ja kohta sitä alkaa tykätä toisen ulkonäöstäki. Toki joku raja, mut jos iha asialliset siistit vaatteet jne nii mikäs siinä vaikkei naama tai kroppa täyttäs jotaki komeusihanteita. Turhaa semmone liialline ulkonäkölajittelu että tuota en jne
Minusta kannattaisi myös pohtia kuinka paljon ulkoisella olemuksella on loppujen lopuksi tekemistä synkkaamisen kanssa. Koska miehille tunnetusti kelpaa ulkonäöltään hyvin erilaiset naiset, voidaan varmaan yhdessä todeta että miehet ovat ulkonäön suhteen suvaitsevampia. Minä, ja monet tuntemani miehet pitävät kuitenkin rimaa paljon korkeammalla parisuhteeseen soveltuvien naisten henkisten ominaisuuksien ja niiden yhteensopivuuden suhteen. Valitettavasti valinnanvara on naisten korkeampien ulkonäkökriteerien vuoksi hyvinkin niukkaa, mutta minusta niillä ulkoisilla kriteereillä on hyvin vähän tekemistä itse synkkaamisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kannattaisi myös pohtia kuinka paljon ulkoisella olemuksella on loppujen lopuksi tekemistä synkkaamisen kanssa. Koska miehille tunnetusti kelpaa ulkonäöltään hyvin erilaiset naiset, voidaan varmaan yhdessä todeta että miehet ovat ulkonäön suhteen suvaitsevampia. Minä, ja monet tuntemani miehet pitävät kuitenkin rimaa paljon korkeammalla parisuhteeseen soveltuvien naisten henkisten ominaisuuksien ja niiden yhteensopivuuden suhteen. Valitettavasti valinnanvara on naisten korkeampien ulkonäkökriteerien vuoksi hyvinkin niukkaa, mutta minusta niillä ulkoisilla kriteereillä on hyvin vähän tekemistä itse synkkaamisen kanssa.
Sinulle suositan Prisma-testiä. Menet lähinpään Prismaan tai isoon K-markettiin ja seuraat huomenna perjantaina koko iltapäivän minkä näköiset miehet on naisen saaneet. Ei ole ulkonäkökriteerejä: kyllä se jostain muusta on kiiinni. Ne ei ole edes miljonäärejä.
Vierailija kirjoitti:
Setämiesten kanssa on se ongelma että ne nuoret ei oikeasti halua setämiesten lähestymisiä ja sitä pitäisi kunnioittaa. En usko että parikymppiset nuoret miehet haluaisivat mummoja ehdottelemaan itselleen eikä mulla ole vaikeuksia kunnioittaa nuoria sen verran etten väkisin tunge itseäni hyvin vastahakoiselle kohderyhmälle.
Tämä yleistys ei nyt vaan pidä paikkaansa. Itse olen 40+ eronnut "setämies" ja jo useampi parikymppinen hyvinkin edustava nainen on tehnyt tuttavuutta. En kuitenkaan näe itseäni suhteessa naiseen, joka on hyvin erilaisessa elämänvaiheessa kuin itse olen, ja jonka kanssa on liian iso ero elämänkokemuksessa. Sänkyynkään en ole ensimmäistäkään vienyt, koska se olisi selvästi ollut huijausta., vaikka tahtoa naisen puolesta olisi ollut. (Näin jälkikäteen yksi tapaus on jäänyt kismittämään, koska hän nuoresta iästään huolimatta oli hyvää keskusteluseuraa. Ehkä se kortti olisi pitänyt katsoa..)
Ystäväni on saman ikäinen kuin minä ja hänellä vastaava tilanne sillä erolla, että hän ottaa tilanteesta "ilon irti" vaikka onkin naimisissa. Jo useampi on sanonut, että hieman vanhempi mies on parempi kuin nuori kolli. Ja voin sanoa, että tämä on ollut minulle suuri yllätys, kun sinkkumarkkinoille ajauduin.
Olen jo etukäteen varmuuden vuoksi pahoillani, jos tämä on palstan totuuden vastaista :)
Kyllä kyllä. Kun parikymppiset käy niin kuumina nelikymppisiin, niin jostain oudosta syystä omassa lähipiirissä ja ympäristössä on tullut vastaan kokonaista yksi pariskunta jossa oli tällainen ikäero. Nämäkin olivat töiden kautta tavanneet eikä juttu kestänyt montaa vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyllä. Kun parikymppiset käy niin kuumina nelikymppisiin, niin jostain oudosta syystä omassa lähipiirissä ja ympäristössä on tullut vastaan kokonaista yksi pariskunta jossa oli tällainen ikäero. Nämäkin olivat töiden kautta tavanneet eikä juttu kestänyt montaa vuotta.
Voi ollakin, että tapaamani naiset eivät edes etsineet suhdetta vaan vain vaihtelua. En tiedä, kun en ottanut selvää. Ja voi olla, että olemme kaverini kanssa hieman massasta poikkeavia "setiä". Mene ja tiedä. Nämä ovat kuitenkin minun kokemukseni ja, kuten sanoin, olen yllättynyt tästä.
Sanottakoon nyt vielä toistamiseen, että minä en itsekään usko, että tuollaisella ikäerolla juttu voisi kauaa kestää. Yhden parin tiedän, joilla on perhettäkin ja ~20 vuotta ikäeroa. Se heille suotakoon, minä en kuitenkaan sellaiseen lähtisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ollakin, että tapaamani naiset eivät edes etsineet suhdetta vaan vain vaihtelua. En tiedä, kun en ottanut selvää. Ja voi olla, että olemme kaverini kanssa hieman massasta poikkeavia "setiä". Mene ja tiedä. Nämä ovat kuitenkin minun kokemukseni ja, kuten sanoin, olen yllättynyt tästä.
Sanottakoon nyt vielä toistamiseen, että minä en itsekään usko, että tuollaisella ikäerolla juttu voisi kauaa kestää. Yhden parin tiedän, joilla on perhettäkin ja ~20 vuotta ikäeroa. Se heille suotakoon, minä en kuitenkaan sellaiseen lähtisi.
Kai te "setämiehet" ymmärrätte, että se nuori nainen näkee teissä rahan. Parikymppiset kundit on köyhiä.. Ei ne pysty tarjoamaan naiselle ravintolaillallisia, Pariisin matkoja jne. Vanhempi mies houkuttelee tietyn tyyppisiä nuoria naisia, mutta ei se vanhempi mies persoonana vaan se vanhempi mies hyvätuloisena ja varakkaana miehenä. Monen alle kolmikymppisen naisen mielestä nelikymppiset miehet on ällöjä. Mutta aina löytyy se joukko, jonka mielestä hyvätuloisuus on seksikästä, vaikka se mies itsessään olisi ihan liian vanha.. Eikä se mies kiinnostaisi köyhänä. Naiset on taitavia arvioimaan miehen tulotasoa vaikka mies ei sitä kertoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kestää mikä kestää. Itse parikymppisenä hullaannuin nelikymppiseen mieheen, koska tämä oli huippuälykäs tiedemies, ei kuitenkaan varakas. Kyllähän se suhde päättyi, kesti mokoma vain 15 vuotta ja päättyi toisen kuolemaan. Juu ei, ei ikäerolliset suhteet ole kuin rahaa ja lyhytaikaisia, juupa juu.
Vierailija kirjoitti:
Kai te "setämiehet" ymmärrätte, että se nuori nainen näkee teissä rahan. Parikymppiset kundit on köyhiä.. Ei ne pysty tarjoamaan naiselle ravintolaillallisia, Pariisin matkoja jne. Vanhempi mies houkuttelee tietyn tyyppisiä nuoria naisia, mutta ei se vanhempi mies persoonana vaan se vanhempi mies hyvätuloisena ja varakkaana miehenä. Monen alle kolmikymppisen naisen mielestä nelikymppiset miehet on ällöjä. Mutta aina löytyy se joukko, jonka mielestä hyvätuloisuus on seksikästä, vaikka se mies itsessään olisi ihan liian vanha.. Eikä se mies kiinnostaisi köyhänä. Naiset on taitavia arvioimaan miehen tulotasoa vaikka mies ei sitä kertoisi.
Nyt on katkeran oloista tilitystä...
Kuten sanoin, minä en tiedä mitä nämä parikymppiset minussa näkevät. Etkä tiedä sinäkään. Minua se ei edes kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Panoseurahan nyt on erikseen, kustantaja.
Jos nuoret tytöt (tai pojat) haluaisivat +20 seuraa, niin vapaissa Pohjoismaissa suurin osa parisuhteista olisi näitä. No, jostain syystä ei ole? Toki tämä on vanhojen miesten unelma: maissa, joissa tytöt myydään vaimoiksi tai isät päättävät, tällaiset suhteet ovat arkipäivää. Miesten unelmaa ja ihan ymmärrettävää, mutta ei nuorten tyttöjen (tai poikien - puumanaiset). Kokeilukin on ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin, minä en tiedä mitä nämä parikymppiset minussa näkevät. Etkä tiedä sinäkään. Minua se ei edes kiinnosta.
En tunne sinua, niin en tietysti juuri sinusta tiedä. Mutta olen ollut parikymppinen tyttönen, joten tiedän kyllä mitä sellaisten päässä liikkuu ;) .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt taas niin haiskahtaa se että eka kerta on vasta edessä. Joopa joo. Uskokaa huviksenne että jos ei ole ikinä ollut mitään ihmissuhteita tai seksiä ja sitten rupeaa sepittämään niitä, niin se vaan paistaa kauas.
Vierailija kirjoitti:
Kestää mikä kestää. Itse parikymppisenä hullaannuin nelikymppiseen mieheen, koska tämä oli huippuälykäs tiedemies, ei kuitenkaan varakas. Kyllähän se suhde päättyi, kesti mokoma vain 15 vuotta ja päättyi toisen kuolemaan. Juu ei, ei ikäerolliset suhteet ole kuin rahaa ja lyhytaikaisia, juupa juu.
Otan osaa menetykseesi. Toivottavasti liitto oli hyvä sen mitä kesti. Jos se tuntuu oikealta, niin se on oikea. En ole ikäeroa tuomitsemassa, jokainen tekee omat valintansa. En vain näe itseäni 20 vuotta nuoremman kanssa pitkässä suhteessa, ja omien kokemusteni mukaan ison ikäeron suhteet ovat olleet lyhyitä. Teillä oli toisin ja hyvä niin.
T: "setämies"
Kyllä.Kuka tahansa saa asettaa ihan mitkä tahansa kriteerit omalle kumppanilleen. Siihen ei ole kenelläkään mitään sanottavaa. Sitten pitää vain myös ymmärtää, että halu ei aina ole molemminpuolista.