RKP:n kiukuttelu on hupaisaa seurattavaa... "Anna-Maja Henriksson om skolsvenskan: Sannfinländarnas politik är tragikomisk"
Tiedoksi vaan Anna-Baja-Majalle, että suomenkielisten kieliopinnot eivät kuulu millään tavalla ruotsinkielisille, joten tuon kiukuttelun voi lopettaa samantien.
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/04/24/anna-maja-henriksson-om-skols…
Kommentit (56)
Ei pidä yleistää. Itse olen suomenruotsalainen ja vastustan ehdottomasti Pakkoruotsia koska se lisää negatiivista suhtautumista Ruotsin kieleen ja suomenruotsalaisiin.
Se ei sitten ole yhtään tragikomisk, että RKP on koko hallitustaipaleensa aikana toiminut hallitusneuvotteluissa niin, että "meille käy kaikki, kunhan pakkoruotsiin ei kosketa". Todella rakentavaa politiikkaa vai?
Vierailija kirjoitti:
Baja-Maja?
No, tuo ei ainakaan olisi nykyistä huonompi puheenjohtaja RKP:lle:
Mikä oikeus RKP:lla on määrätä suomenkielisten elämästä ja kieleen liittyvistä valinnoista?
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä yleistää. Itse olen suomenruotsalainen ja vastustan ehdottomasti Pakkoruotsia koska se lisää negatiivista suhtautumista Ruotsin kieleen ja suomenruotsalaisiin.
Olen suunnilleen samaa mieltä ja vieläpä samasta syystä. Olen suomenkielinen mutta osa suvusta on ruotsinkielisiä. Itse kannatan vapaaehtoisuutta ja ihmettelen että miksi ruotsinkielisten edunvalvontapuolue haluaa kärjistää väkisin suomen- ja ruotsinkielisten välejä. Onko kyseessä vain ylimielisyys eli kun valta on heillä niin mitäpä kansan kitinöistä.
RKP on liikaa hirttäytynyt pakkoruotsiin. Pakkoruotsi poistuu joka tapauksessa. Mitä jää RKP:stä jäljelle silloin, kun puolueen agendaan ei ole vuosiin kuulunut muu kuin pakkoruotsi, pakkoruotsi ja pakkoruotsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suunnilleen samaa mieltä ja vieläpä samasta syystä. Olen suomenkielinen mutta osa suvusta on ruotsinkielisiä. Itse kannatan vapaaehtoisuutta ja ihmettelen että miksi ruotsinkielisten edunvalvontapuolue haluaa kärjistää väkisin suomen- ja ruotsinkielisten välejä. Onko kyseessä vain ylimielisyys eli kun valta on heillä niin mitäpä kansan kitinöistä.
Minä tulkitsen asian niin, että pakkoruotsi on RKP:n vallan symboli.
Persuille käy kaikki, kunhan kouluruotsista luovutaan.
Täällä yksi pakkoruotsia lämpimästi kannattava suomenkielinen. (Toki puhun sujuvaa ruotsia ja olen opiskellut yliopistossa ruotsin kielellä.)
Surullista, ettette sokeassa vihassanne ymmärrä, miten hyödyllistä ruotsi on suomalaisille.
Yliopistojen ruotsin sensoreita myöten ovat todenneet, ettei kukaan tee mitään ruotsilla Itä-rajalla tai Lapissa. Panostakoot energiansa johonkin siellä hyödyttävään oppimiseen.
Murska-arvio puhuttaa pietarsaarelaisia - "suomenkieliset kakkosluokan kansalaisia"
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201703272200092455_uu.shtml
"Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan pietarsaarelaiset ovat pettyneimpiä kotikuntaansa."
Tuo kielivääntö myös aiheutti sen, että Vaasan vaalipiirin äänestysprosentti kunnallisvaaleissa oli viitisen prosenttia maan keskiarvon yläpuolella ja maan korkein.
Moni syrjäytymisvaarassa oleva vähän heikompilahjainen hyötyisi huomattavasti enemmän, jos tuo energia olisi suunnattavissa lingua franca Englantiin.
Ihmeen pitkään ovat ankkalampelaiset saaneet pidettyä pienen vähemmistökielen väkisin koko kansan opetussuunnitelmassa. Meillä pojat protestoivat ja hikiseen saivat sen vitosen, ettei tule ehtoja. Eivät yksinkertaisesti lukeneet tai tehneet mitään muuta, kuin korkeintaan häiriköivät tunnilla.
Tämähän tarkoittaa sitten sitä, että myös virkamiesruotsista on luovuttava. Moni ei osaa sitä kuitenkaan.
Onhan tuokin tapa potkia laillisesti ma-tuja pois työnhakijoista halutessaan. "Ny ska vi växla till sverige."
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen pitkään ovat ankkalampelaiset saaneet pidettyä pienen vähemmistökielen väkisin koko kansan opetussuunnitelmassa. Meillä pojat protestoivat ja hikiseen saivat sen vitosen, ettei tule ehtoja. Eivät yksinkertaisesti lukeneet tai tehneet mitään muuta, kuin korkeintaan häiriköivät tunnilla.
Aikamoisia idiootteja teidän pojat. Vissiin ihan vanhempiinsa tulleet.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuokin tapa potkia laillisesti ma-tuja pois työnhakijoista halutessaan. "Ny ska vi växla till sverige."
Uusi vaihdamme vaihdetta Ruotsiin. Mitä vittua nyt taas?
Vierailija kirjoitti:
Ja näiden protestoijien takia kukaan luokassa ei voi opiskella rauhassa eikä voida edetä normaalilla vauhdilla. Jos pakkoruotsista luovuttaisiin, ne jotka arvostaa ruotsin kielen taitoa saisivat laadukkaampaa opetusta ja kielitaito paranisi. Eikö tämä olisi parempi lopputulos myös RKPn kannalta? Olisi tietenkin, paitsi jos pakkoruotsin tarkoituksena onkin estää suomenkielisiä laajentamasta kielitaitoaan ja saamasta näin paremman aseman työmarkkinoilla.
Jep, ja Ahvenanmaalle sompp'uja niin katsotaan sen jälkeen mitä mieltä ovat pakolaispolitiikasta ensi vaaleissa :D