Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako A2-ruotsi valita, kun perussuomalaiset yrittävät poistaa pakkoruotsia? Asiallista keskustelua.

Vierailija
25.04.2017 |

Mistä voi tietää, mitkä kunnat pääsevät kokeiluun? Jos pakkoruotsi poistuu muutaman vuoden sisällä, en missään nimessä menisi ottamaan A2-kieleksi ruotsia. Lapsi joutuisi lukemaan sitä 9.luokalle asti, vaikka pakkoruotsi poistuisikin.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virkamiesruotsin vaatimus ei poistu. Vielä mikään ei poista sitä tosiasiaa, että joissakin viroissa on osattava ruotsia. Se ettei oikeasti osaa ruotsia, voi rajata jotkut opiskelu- ja työpaikat pois.

Lisäisin tähän, että virkamiesruotsin pystyy suorittamaan myös täysin olemattomalla ruotsinkielentaidolla, eli jos tämä nousee kynnyskysymykseksi niin asia on kohtuullisen helposti korjattavissa.

Vierailija
22/53 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut A-kielinä ranskan ja englannin, B-kielenä ruotsin. En ole montakaan kertaa elämässä tarvinnut ranskan taitoa, paitsi matkustaessani siellä. Ruotsin taito sen sijaan vaaditaan hyvin monissa palveluammateissa ainakin täällä Turun seudulla, eikä ranskan kielen taito korvaa ruotsia työnantajien silmissä, koska ei täällä kukaan asiakas puhu ranskaa. Uskon että suomessa asuvalle suomalaiselle se ruotsi on helpoin ja hyödyllisin kolmas kieli, ei jollain kiinalla tee mitään ennenkuin on yliopistotutkinto taskussa ja voi hakea töitä kiinasta.

On totta että kaupankäynti ranskankielisiin maihin on alikehittynyttä. Joku joka sen aloittaa tekee sillä omaisuuden. Sinä se et nähtävästi ole.

Suomelle uusi nokia jos venäjän opiskelijoiden määrä nousisi edes 10%:iin. Venäjä olisi varsinkin nyt merkittävä kauppakumppani koska heillä on rahaa nykyään paljon enemmän kuin ennen ja kansalaisten kulutus kasvaa siellä vauhdilla. Venäjä korvaisi kauppaa EUn kanssa koska EU:ta vaivaa talouskriisi luultavasti hamaan tulevaisuuteen.

Kaksikielisyys on näivettänyt itä-Suomen taloutta jo 90 vuotta ja pakkoruotsi 40 vuotta. Aito kanssakäyminen itärajan yli ja Itä-Suomen taloudellinen kehitys on estetty kaksikielisyyden ja pakkoruotsin takia.

Meillä on vieressä suuri venäjänkielinen neitseellinen markkina jonka on vajaakäytössä, koska venäjänkieltä taitattomina ojennamme kilpailijoillemme mm. Ruotsille edun hydyntää meidän naapurimaan kaupallisia mahdollisuuksia. Ruotsissa opiskellaan enemmän venäjää kuin Suomessa.

Suomessa on tuettu ruotsin kieltä ja siten tuettu yrityselämää Länsi-Suomessa toimimaan Pohjoismaissa ja Ruotsissa. Mutta se ei ole ollut ilmaista koska se on estänyt koko maassa yrityselämää suuntautumasta suurin markkinoihin (Etelä-Amerikka, Kiina ja Venäjä ym.). Selkeimmin pakkoruotsi on estänyt Itä-Suomen yrityselämää luomaan yhteyksiä venäjänkieliseen maailmaan.

Ei ihme että Itä-Suomessa on maamme köyhimmät paikkakunnat. Nyt olisi Itä-suomella mahdollisuus saada hyöty Venäjän markkinoista jos olisi Venäjän taitoisia ja venäläisen kulttuurin tuntijoita. Pakkoruotsi on tämän estänyt koska se ei ole rikkaus vaan rasite.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan jokin muista erottava taito on hyvä. Itse olen saanut monta hyvää työpaikkaa hyvän ruotsin taidon ansiosta.

Ei ruotsia tulevaisuudessa tarvita. Kiinan, venäjän, espanjan, portugalin tms. taidolla nappaa tulevaisuudessa hyvän työpaikan.

Mikään ei estä osaa asta niitäkin. Itsekin osaan ruotsin lisäksi noista kiinaa ja venäjää.

Vierailija
24/53 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan jokin muista erottava taito on hyvä. Itse olen saanut monta hyvää työpaikkaa hyvän ruotsin taidon ansiosta.

Ei ruotsia tulevaisuudessa tarvita. Kiinan, venäjän, espanjan, portugalin tms. taidolla nappaa tulevaisuudessa hyvän työpaikan.

Mikään ei estä osaa asta niitäkin. Itsekin osaan ruotsin lisäksi noista kiinaa ja venäjää.

Estää yksi tärkeä asia, nimittäin oppimiskyky. Kaikilla ei ole hyvää kielipäätä. Hyvin monilla kielenomaksumiskyky on sen verran heikko, että englannin oppii esim. kohtuullisen hyvin (motivaatio). Mutta kun pakkoruotsiin joutuu käyttämään aikaa 4-6 tuntia viikossa, jotta siitä pääsee edes läpi, niin ei riitä motivaatiota, haluja, kykyä tai aikaa 3. kielen opiskeluun. Olen akateemisesti koulutettu ja ruotsin kielen pakollisia opintoja takana noin 10 vuotta. Osaan sanoa suurin piirtein Jag heter X. Vad heter du? Ja siinä se. Kannattiko käyttää tähän 10 vuotta, kun siinä ajassa olisin motivoituneena oppinut puhumaan saksaa tai espanjaa oikeasti aika hyvin?? No ei tod.

Vierailija
25/53 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Estää yksi tärkeä asia, nimittäin oppimiskyky. Kaikilla ei ole hyvää kielipäätä. Hyvin monilla kielenomaksumiskyky on sen verran heikko, että englannin oppii esim. kohtuullisen hyvin (motivaatio). Mutta kun pakkoruotsiin joutuu käyttämään aikaa 4-6 tuntia viikossa, jotta siitä pääsee edes läpi, niin ei riitä motivaatiota, haluja, kykyä tai aikaa 3. kielen opiskeluun. Olen akateemisesti koulutettu ja ruotsin kielen pakollisia opintoja takana noin 10 vuotta. Osaan sanoa suurin piirtein Jag heter X. Vad heter du? Ja siinä se. Kannattiko käyttää tähän 10 vuotta, kun siinä ajassa olisin motivoituneena oppinut puhumaan saksaa tai espanjaa oikeasti aika hyvin?? No ei tod.

Asia on juuri noin. Mistään kielipäästä on turha puhua koska kaiken ratkaisee motivaatio. Motivaatio pakkoruotsia kohtaan on nolla. Se johtuu ruotsin kielen historiasta, pakollisuudesta, turhuudesta ja liian suuresta painotuksesta Suomessa.

Suunta on oikea kun pakkoruotsia vähennetään kokeilulla.

Vierailija
26/53 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni eniten on ollut hyötyä englannista ja ruotsista. Saksan myös kirjoitin, mutta minulle siitä ei ole ollut koskaan varsinaista hyötyä. Iloa toki Berliinin reissulla.

Ruotsi mahdollisti muutama vuosi sitten työni Norjassa (terveyspalvelut) ja kaiken muun mukavan lisäksi sain kerättyä siltä reissulta aika isot säästöt pankkitilille.

Eli itse kehottaisin mieltään ruotsin kielen pohjoismaisena kielenä, josta muutaman viikon intensiivisen kussutuksen jälkeen saa soveltuvan skandinaaviskan jolla pärjää aika hyvin.

Eikä ruotsin kieli sulje pois muiden opiskelua. Itseasiassa mitä useampia kieliä osaa, sitä helpommin oppii uusia.

Vierailija
27/53 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu. Oikolukija iski

Kussutus on siis kurssit.

T.26

Vierailija
28/53 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pakkoruotsi poistuu, ruotsin osaaminen on työmarkkinoilla vielä kovempaa valuuttaa kuin nykyään. Minulla on mennyt pari työpaikkaa sivu suun, kun ruotsin osaaminen on "vain" keskinkertaista (luen aika hyvin, mutta puhuminen ja kirjoittaminen tuskaa).

Vierailija
29/53 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähikoulussa ruotsi on ainoa A2-kieli, ja lapsi tykkää. Hyvä että tarjolla on edes jokin kieli. Omassa lapsuudessa A2kieliä ei ollut tarjolla ollenkaan. Riippuu siis siitä, onko jotain muuta vaihtoehtoa. Kyllä ruotsin osaamisesta ainakin enemmän on iloa kuin siitä, ettei valitsisi mitään 😀 Itselleni ruotsilla on ollut paljonkin käyttöä.

Vierailija
30/53 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata valita ruotsia kouluaineeksi, sillä sitä on Suomessa halutessaan helppo oppia muutenkin. Ehdottomasti joku vaikeampi ja hyödyllisempi kieli.

Kyllä se kouluruotsi antaa ihan hyvän pohjan, varsin vaikeaa on nollasta oppia vaikka muuttaisi ruotsinkieliselle seudulle. Jos taas tietää että suuntaa myöhemmin mieluummin vaikka keskieurooppaan niin kannattaa valita vaikka saksa.

Suomessa ei ole ruotsinkielisiä seutuja (Ahvenanmaata lukuun ottamatta). Kaikki kunnat ovat joko kaksikielisiä tai yksikielisiä suomenkielisiä.

Vierailija
31/53 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on mahdollista? Suomessa kaikki 100% kansasta opiskelee pakkoruotsia eikä pakkoruotsilla voi erottua muista, koska pakkoruotsi on kuin kaikille pakotettu univormu.

Sen lisäksi meillä 300000 äidinkieleltään ruotsinkielistä joten ruotsin taitajista ei ole ikinä pulaa.

Vierailija
32/53 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkamiesruotsin vaatimus ei poistu. Vielä mikään ei poista sitä tosiasiaa, että joissakin viroissa on osattava ruotsia. Se ettei oikeasti osaa ruotsia, voi rajata jotkut opiskelu- ja työpaikat pois.

Lisäisin tähän, että virkamiesruotsin pystyy suorittamaan myös täysin olemattomalla ruotsinkielentaidolla, eli jos tämä nousee kynnyskysymykseksi niin asia on kohtuullisen helposti korjattavissa.

Ruotsin kielen vaatimus on kuin Kafkan romaanista. Se on olemassa, sitä on opiskeltava mutta sitä ei tarvitse osata.

Vierailija
33/53 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan aio valita. Olen lukenut englannin ja ruotsin lisäksi venäjää ala-asteelta asti, ja kaikkein vähiten tarvitsen ruotsia. Saan ruotsista huonompia arvosanoja kuin venäjästä, ihme kyllä.

Vierailija
34/53 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

rkp tulee iskemään semmoisen rangaistuksen suomen pakkoruotsia vastaan kapinoivalle kansalle tämän pikku oppositiokauden jälkeen että saatte varautua siihen että kunhan rkp pääsee hallitukseen niin pakkoruotsi tulee alkamaan jo kohdussa tai aiemminkin (lisääntymisikäisten miesten ja naisten lisääntymisvarusteille tullaan pitämään pakollisia ruotsintunteja).

Vierailija
35/53 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni eniten on ollut hyötyä englannista ja ruotsista. Saksan myös kirjoitin, mutta minulle siitä ei ole ollut koskaan varsinaista hyötyä. Iloa toki Berliinin reissulla.

Ruotsi mahdollisti muutama vuosi sitten työni Norjassa (terveyspalvelut) ja kaiken muun mukavan lisäksi sain kerättyä siltä reissulta aika isot säästöt pankkitilille.

Eli itse kehottaisin mieltään ruotsin kielen pohjoismaisena kielenä, josta muutaman viikon intensiivisen kussutuksen jälkeen saa soveltuvan skandinaaviskan jolla pärjää aika hyvin.

Eikä ruotsin kieli sulje pois muiden opiskelua. Itseasiassa mitä useampia kieliä osaa, sitä helpommin oppii uusia.

Kukaan ei halua Norjaan mikä on Euroopan sateisin maa jossa on kaiken lisäksi yhtä kylmä kuin Suomessa.

Suomalaiselta vaaditaan aivan mielettömiä asioita. Tässäkin tapauksessa suomenkielisen pitäisi puhua vierasta kieltä ruotsia, ja sitten pitäisi vielä ymmärtää vierasta kieltä norjaa jota ei ole edes opiskellut! Samalla norjalainen puhuu äidinkieltään kuin vettä vaan. Hehee....onpas pakkoruotsi taas todettu turhaksi.

Vierailija
36/53 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ruotsi alkaa kaikilla jo 6. luokalla.

Vierailija
37/53 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on kiva, että osaan ruotsia! Kaiken lisäksi se on helppo kieli. Käyn Ruotsissa, mulla on siellä sukulaisia, luen joskus ruotsinkielisiä lehtiä, jopa katselen joskus huvikseni ruotsinkielisiä ohjelmia. Olen töissä kunta-alalla, jonka takia jouduin suorittamaan yliopistossa pienen virkamieskokeen ruotsista. Niin kauan kuin ruotsi on toinen virallinen kieli, voisin kuvitella, että sitä täytyy osata julkisissa korkeammissa ammateissa.

Mut oon ollut aina hyvä kielissä. Olen opiskellut englantia, ruotsia, saksaa ja venäjää. Kaikki mukavia osata. Kielten harrastus on vähän kuin ristisanat, sillä treenaa aivoja. En itse ole tarvinnut kiinaa, mutta jos lapsesi tykkää, siitä vaan. Itse varmaan osaat vähän arvioida, onko lapsellasi kielipäätä vai ei. Jos ei, niin älä rasita pikkuisen pollaa.

Vierailija
38/53 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kannattaa hankkia hyvä ruotsin kielen taito. Ja erityisesti nyt, kun juntit ja perusänkyrät ovat jättämässä lapsensa ilman ruotsin opetusta.

Ruotsin kielen osaaminen tulee olemaan se seikka, joka tulevaisuudessa jakaa suomalaiset herroihin ja narreihin. Suomessa yläluokka osaa aina ruotsia. Vain todella tyhmä vanhempi jättää lapsensa ilman niitä mahdollisuuksia, joita ruotsin kieli tarjoaa.

Tätä juuri ei moni suomenkielinen tajua. Suomenruotsalaisilla on todella paljon taloudellista valtaa Suomessa mm. eri yrityksissä ja säätiöissä. Eikä tarvitse edes olla mikään aatelinen. Harva edes tajuaa lehtiä lukiessaan kuinka paljon ruotsin- tai kaksikielisiä tai henkilöitä niillä sivuilla pyörii. Kannattaisi hyvinkin olla kiinnostunut esim. oman uransa kehittämisestä myös ruotsin kielen avulla.

T: Viralliselta äidinkieleltään suomenkielinen 

Vierailija
39/53 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tenavasi ehtii keposesti kahlata peruskoulun loppuun, ennen kuin mitään tapahtuu, jos yleensä tapahtuukaan, joten siitä vaan valitsemaan.

Vierailija
40/53 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...Jos pakkoruotsi poistuu muutaman vuoden sisällä....

persuja ei ole enää olemassa parin vuoden päästä joten huoli on turha

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän