Mitä tehdä kun yliopistoteini ei halua hommata haalareita vapuksi?
Huoh... harmittaa toisen puolesta kun jää kaikesta kivasta paitsi mutta ei kait tuota voi enää pakottaakaan kun on jo täysi-ikäinen.
T: Änkyräteinin äiti
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla jäänyt haalaribiletys itseltä aikanaan välistä, kun pitää noin sekaantua nuoren asioihin?
Ei jäänyt. Itse asiassa pidin siitä aikoinaan kovasti. Siksi ihmettelenkin teinin nuivaa suhtautumista tähän. Ja enhän minä mihinkään ole sekaantumassa. Ilmaisen tässä vain harmistustani toisen puolesta. Kyseessä kun on kuitenkin .
Ap
"kerran elämässä -luokan kokemus, jota on sitten kiva vanhempana muistella?"
Et voi olla tosissasi. Se on vaan vappu. Yksi monista.
Paitsi että fukseilla on kaste ekana vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla jäänyt haalaribiletys itseltä aikanaan välistä, kun pitää noin sekaantua nuoren asioihin?
Ei jäänyt. Itse asiassa pidin siitä aikoinaan kovasti. Siksi ihmettelenkin teinin nuivaa suhtautumista tähän. Ja enhän minä mihinkään ole sekaantumassa. Ilmaisen tässä vain harmistustani toisen puolesta. Kyseessä kun on kuitenkin kerran elämässä -luokan kokemus, jota on sitten kiva vanhempana muistella.
Ap
Ehkä teinisi on joutunut niin paljon katselemaan ap:n örvellystä ettei häntä kiinnosta käyttäytyä samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin yliopistoikäinen ei ole enää teini ja toiseksi, minkä ihmeen takia kuvittelet että lapsesi tykkäisi haalariimetyksestä samoin kuin sinä? Hän on iha oma yksilö jolla on omat mieltymykset ja mielipiteet ja tällä kertaa ne eivät mene yksiin sinun mieltymystesi kanssa, hyväksy se. Kaikkia ei biletys kiinnosta.
On teini jos on 19v, koska nineteen.
Täyttää tänä vuonna väh. 20 ellei ole jo täyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh, kiinnostaaks sua aikuisen lapsen asiat? Mulla oli haalarit mutta ei kait mun vanhemmat tiennyt niistä mitään.
Ööö... miksi ei kiinnostaisi? Onhan hän kuitenkin minun lapseni.
Ap
Ei aikuisen opiskelijan vappubiletys kuulu aikuisen vanhemmalle.
Ei niin mutta saa kai ap olla huolissaan?
Onhan se tosi huolestuttavaa jos oma lapsi ei ole kännävä laumasielu.
Noh, onhan Suomi loppujen lopuksi alkoholismin luvattu maa. Kyllä täällä katsotaan ketä tahansa kieroon, joka ei ota niin kuin kuuluu ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hankin haalarit yhteistilauksessa, kun ne muka "piti" hankkia. En käyttänyt niitä kertaakaan missään ja lahjoitin lopulta opintojen päätyttyä pois. Aivan turha hankinta, typerää rahanmenoa aikana, jolloin muutenkin on rahasta tiukkaa.
Meille ei haalarit maksaneet mitään, kun kerättiin paljon sponsoreita, jotka sai mainoksensa haalareihin. Kurssin tilille jäi sponssirahoista ylimääräistäkin kivasti. :)
Viimeksi muuten, kun oltiin haalareissa liikkeellä, joku "rantojen mies" huusi, että menkää töihin. :D
T. Lääkisläinen
Ajattele, rantojen miehiäkin on olemassa.
Ööö, niin? Pointtisi? Jos yrität vihjata, että elämän nurjempi puoli olisi mulle tuntematonta, niin olet valitettavan väärässä.
Joku ihmetteli, kuka haluaa lähteä sponssaamaan, mutta niin vaan sellaisia firmoja löytyy joka vuosi iso kasa. Osa on sellaisia "vakkarisponsseja", joiden mainos on tapana olla haalareissa vuodesta toiseen. Esim Orion on tällainen; joku mainitsikin "Burana"-haalarit, joista lääkisläiset tunnistaa. Pari kurssilaista on aina vastuussa näiden sponsorien hankkimisesta.
Teekkarihaalari on teekkarien käyttämä asuste opiskelijatapahtumissa. Teekkarihaalari on helppo asuvalinta erilaisiin opiskelijatilaisuuksiin ja haalareilla voi suojata alla olevia vaatteita lialta.
Haalareiden käyttötavoissa on eroja eri yhdistysten välillä. Jotkut teekkarit käyttävät haalareita yritysvierailuilla, toiset suosivat virallisempaa pukeutumista.lähde? Myös yritysvierailun luonne saattaa vaikuttaa haalarien käyttöön: esimerkiksi Otaniemessä on pitkälti tapana, että haalarit puetaan päälle yritysvierailuille lähinnä silloin, kun vierailut ovat osa pidempää matkaa, esimerkiksi muualle Suomeen kohdistuvaa parin päivän ekskursiota.lähde?
Haalariin kerätään usein kangasmerkkejä muistoiksi eri opiskelijatapahtumista ja niissä tavatuista muista opiskelijoista, joiden kanssa merkkejä on vaihdettu. Merkitön haalari voidaan nähdä passiivisuuden osoituksena.[3]
Haalarien väritys ilmaisee yleensä kantajansa opiskelupaikan sekä koulutusohjelman.lähde? Joissakin opiskelijapiireissä on tapana vaihtaa osa haalarin lahkeesta tai hihasta tyttö- tai poikaystävän kanssa.
Haalarit olivat tuttuja teekkareille tehtaissa ja rakennustyömailla jo 1900-luvun alkupuoliskolla, mutta varsinaiset teekkarihaalarit saivat alkunsa, kun vuonna 1959 opintonsa aloittaneiden vuorimiesten ryhmä Oopperan ystävät hankki itselleen omat haalarit, joita voi kutsua kurssihaalareiksi.[3] Vuonna 1966 teekkarit järjestivät tempaussarjan Temppu'66, joka liittyi TKK:n muuttoon Helsingistä Otaniemeen. Tempauksessa käytettiin keskiruskeaa puuvillahaalaria.[3] Eriväriset kiltahaalarit tulivat käyttöön 1980-luvulla.[3] Haalarien käyttö on Suomessa levinnyt kattavasti myös muiden opiskelijoiden keskuuteen.
Mäki ostin haalarit aikoinaan. Makso 30€ ja sain niihin 5 merkkiä jouta en laittanut ja en pitänyt niitä kertaakaan 5v aikana. Oli worthit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh, kiinnostaaks sua aikuisen lapsen asiat? Mulla oli haalarit mutta ei kait mun vanhemmat tiennyt niistä mitään.
Ap
Huolissaan! Jos ihmisellä on muuta elämää tai ei halua mennä haalareissa vaan tavallisissa vaatteissa. Karhunpalvelus kissankokoisin kirjaimin on tämä tilanne. Mitä jatkossa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jäänyt. Itse asiassa pidin siitä aikoinaan kovasti. Siksi ihmettelenkin teinin nuivaa suhtautumista tähän. Ja enhän minä mihinkään ole sekaantumassa. Ilmaisen tässä vain harmistustani toisen puolesta. Kyseessä kun on kuitenkin .
Ap
"kerran elämässä -luokan kokemus, jota on sitten kiva vanhempana muistella?"
Et voi olla tosissasi. Se on vaan vappu. Yksi monista.
Paitsi että fukseilla on kaste ekana vuonna.
Paitsi ettei niihinkään ole pakko osallistua. Kaikki ihmiset eivät ole laumassa eläviä edes nuorena, eivätkä jää mistään paitsi ja harmittele sitten vanhempana vaikka monet niin luulevatkin, jos ei halua osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Noh, onhan Suomi loppujen lopuksi alkoholismin luvattu maa. Kyllä täällä katsotaan ketä tahansa kieroon, joka ei ota niin kuin kuuluu ottaa.
Ja juuri mm. ap:n kaltaisten sairaiden tissuttelija-äityleiden takia tätäkin älytöntä pakkojuomisen perinnettä välitetään vaan sukupolvelta toisella.
Olin yliopiston alanvaihtaja ja ensimmäisen alan aikana juhlin enemmän kuin suurin osa opiskelijoista ja mitään en vaihtaisi pois. Toisella alalla odotin myös bilettämistä, mutta tällä kertaa vain hyvin pieni osa oli kiinnostunut siitä. Monet olivat ahdistuineita opinnoista ja käyttivät aikaa tehottomasti eivätkä uskaltaneet lähteä juhliin. Sillä ei siinä iässä enää ollut minulle mitään merkitystä, mutta olisin itse kokenut menettäneeni paljon, jos koko opiskeluaika olisi ollut sellaista. Luulen luonteestani olleen apua ensimmäisten töiden saamisessa, koska aloitin niistä töistä, joissa moni olisi ahdistunut sosiaalisten vaatimusten takia. Työhön sopi entinen bilehile siltä osalta.
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelen AMK:ssa ja en ole vielä päättänyt haenko haalareita vai enkö. H*lvetin rumat ne on, menee rahaa, tykkään pukeutua muuhunkin, en jaksa mitään naurettavaa haalarimerkkikeräilyä, haalarit päällä baaririetoja yms. Mielestäni tämä haalarileikki on tosi tyhmä perinne, onko muissa maissa tällaista tietääkö joku? Tai jotain vastinetta tälle haalariurpoilulle? Olen 22v. ja mielestäni jo kasvanut tämän iän ohi, olen aikuismainen ja kypsä enkä joku kurahaalareissa rymyävä olento. Hirveä haloo jostain haalareista ja merkeistä, ja sitten on joku haalarimerkkikirpputorikin fb:ssä, kuka muka haluaa tilata jotain haalarimerkkejä, ompelukin on hyvin työlästä. TKK:ssa opiskeleva veljeni rasittaa vanhaa isoäitiämme, kun joutuu aina ompelemaan milloin mitäkin hölmöjä iskulauseita sisältäviä kangaspaloja lahkeisiin ja sinne tänne.
Ei minullakaan ollut AMK:ssa haalaria. Ei ehkä oikein sinne kuulu... Mutta kyllä yliopistossa "kaikilla" oli haalarit ja niitä tuli kyllä pidettyä. Oli se porukka joka osallistu haalareissa opiskelijarientoihin ja ne, joiden nimiä en koskaan oppinut...
Joku sanoi, että vappuja tulee, mutta kyllä se fuksivappu yliopistolla oli kerran elämässä-juttu! Lämmöllä muistelen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jäänyt. Itse asiassa pidin siitä aikoinaan kovasti. Siksi ihmettelenkin teinin nuivaa suhtautumista tähän. Ja enhän minä mihinkään ole sekaantumassa. Ilmaisen tässä vain harmistustani toisen puolesta. Kyseessä kun on kuitenkin kerran elämässä -luokan kokemus, jota on sitten kiva vanhempana muistella.
Ap
Minäkin tykkäsin haalaribileistä opiskeluaikoina. Sinun lapsesi ei kuitenkaan ole minä, eikä hän ole sinäkään. Hänellä on omat mielipiteensä, hän elää omaa elämäänsä ja tekee omat päätöksensä. Älä tyrkytä omia asenteitasi.
Kauheen takakireetä porukkaa täällä. Ja voi niitä haalareita ihan selvänäkin pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelen AMK:ssa ja en ole vielä päättänyt haenko haalareita vai enkö. H*lvetin rumat ne on, menee rahaa, tykkään pukeutua muuhunkin, en jaksa mitään naurettavaa haalarimerkkikeräilyä, haalarit päällä baaririetoja yms. Mielestäni tämä haalarileikki on tosi tyhmä perinne, onko muissa maissa tällaista tietääkö joku? Tai jotain vastinetta tälle haalariurpoilulle? Olen 22v. ja mielestäni jo kasvanut tämän iän ohi, olen aikuismainen ja kypsä enkä joku kurahaalareissa rymyävä olento. Hirveä haloo jostain haalareista ja merkeistä, ja sitten on joku haalarimerkkikirpputorikin fb:ssä, kuka muka haluaa tilata jotain haalarimerkkejä, ompelukin on hyvin työlästä. TKK:ssa opiskeleva veljeni rasittaa vanhaa isoäitiämme, kun joutuu aina ompelemaan milloin mitäkin hölmöjä iskulauseita sisältäviä kangaspaloja lahkeisiin ja sinne tänne.
Ei minullakaan ollut AMK:ssa haalaria. Ei ehkä oikein sinne kuulu... Mutta kyllä yliopistossa "kaikilla" oli haalarit ja niitä tuli kyllä pidettyä. Oli se porukka joka osallistu haalareissa opiskelijarientoihin ja ne, joiden nimiä en koskaan oppinut...
Joku sanoi, että vappuja tulee, mutta kyllä se fuksivappu yliopistolla oli kerran elämässä-juttu! Lämmöllä muistelen :)
Kyllä se ensimmäinen opiskelijavappu minullekin oli sellainen, kuten monet muutkin opiskelijariennot ja erityisesti vuosipäiväjuhlat. Mutta kaikille ne eivät ole tärkeitä tai edes mieluisia ja jokainen saa tehdä kuten parhaakseen näkee. Ei ole vanhempien, kavereiden tai kenenkään muu asia, mitä aikuinen ihminen päättää ylleen pukea tai mihin bileisiin lähteä.
-54
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole alkukeväästä syntynyt, niin voi hyvin olla vasta 18-vuotias. Aika monet skippaa jossain vaiheessa koulusta vuoden (jotkut jopa kaksi), joten loppuvuodesta syntyneet voivat hyvin olla 17- (tai jopa 16-) vuotiaita aloittaessaan yliopistossa. Keväällä ovat sitten 18 tai 17.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kivasta hän jää paitsi? Oma nuori ei hankkinut haalaria ja pääsi silti jo opiskeluaikana oman alan töihin ja se kai on päämääränä.
jep jep, tislattua tylsyyttä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole alkukeväästä syntynyt, niin voi hyvin olla vasta 18-vuotias. Aika monet skippaa jossain vaiheessa koulusta vuoden (jotkut jopa kaksi), joten loppuvuodesta syntyneet voivat hyvin olla 17- (tai jopa 16-) vuotiaita aloittaessaan yliopistossa. Keväällä ovat sitten 18 tai 17.
Jos lukion meinaa käydä niin siinä on väkisinkin 18v päästessään yliopistoon jos ei ole hyppinyt yli joidenkin luokkien. Koulu aloitetaan aikasintaan 6v ja se kestää 9 + 3 eli 12 vuotta joten 18-19 vuotiaana on normaalisti yliopistoiässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lukion meinaa käydä niin siinä on väkisinkin 18v päästessään yliopistoon jos ei ole hyppinyt yli joidenkin luokkien. Koulu aloitetaan aikasintaan 6v ja se kestää 9 + 3 eli 12 vuotta joten 18-19 vuotiaana on normaalisti yliopistoiässä.
Ne ketkä yleensä aloittavat(pääsevät) 6v koulun ovat yleensä tammikuussa syntyneitä, joten siinäkin tapauksessa on jo 19v