Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojan yo-kirjoitukset meni huonosti, kenen vastuu?

Vierailija
24.04.2017 |

Poikamme kirjoitti osan aineista syksyllä ja loput nyt keväällä. Kirjoitukset olivat ihan kamala pettymys. Tulossa on todennäköisesti B:n paperit. Pitkästä matikasta sai alustavasti 20 pistettä, millä voi saada juuri ja juuri C:n. Kaikki muu onkin sitten B:tä ja onpa siellä yksi A:kin syksyltä.

Poika itse on luonnollisesti valtavan pettynyt kirjoituksiin. Odotukset olivat kovat. Vaikka keskiarvo on ollut tuollaista 7,5 -8 luokkaa, niin ajatus oli, että kirjoituksista tulisi hyvät arvosanat, kunhan poika tsemppaa ja tekee parhaansa. Tarkoitus oli hakea kauppikseen tai lääkikseen.

Nyt poika on alkanut syyttää minua ja isäänsä siitä, että me emme ole kannustaneet ja tsempanneet häntä tarpeeksi. No meistä sellainen ei kuulu vanhemmille vaan opettajille. Emme ole mitenkään valvoneet läksyjen tekoja tai kyselleet miten kokeet menee. Ajattelimme, että kyllä poika tajuaa itse mitä haluaa ja että jotain pitää tehdä sen saavuttamiseksi. Ja opettajat pitävät huolen että lapsi oppii niin paljon kuin mahdollista. Kuulemma muiden kavereiden vanhemmat ovatkin tsempanneet lapsia läksyissä, valvoneet että tietty aika päivässä käytetään opiskeluun ja yleensäkin seuranneet lastensa koulunkäyntiä hyvin tarkasti. Nyt poika on vihainen, ettei me olla rajoitettu hänen ajankäyttöään ja pakottaneet opiskelemaan. Poika on oikeasti todella pettynyt, kun kaikki haaveet näyttävät kariutuneen parissa kuukaudessa.

Olen ollut yhteydessä pojan opettajiin ja yrittänyt saada selville, mistä tämä epäonnustuminen voi johtua. He olivat todella yllättyneitä, kun kuulivat että poika haluaa korjeakouluun. Hän ei koskaan ole kuulemma ollut luokkansa parhaassa puolikkaassa, mikä opettajien mukaan käytännössä on se porukka, josta korkeakouluopiskelijat tulee. Kun olen kysynyt, mitä koulussa on tehty pojan oppimustulosten parantamuseksi vastaus on "ei tietenkään mitään, kyllä lukiossa jokainen opiskelija vastaa omista opinnoistaan". Ihan sydämestä otti kun kuulin tämän. Eihän kukaan 16-18 -vuotias ymmärrä tällaisista asioista, haaveita ja suunnitelmia voi olla, mutta koulun kuuluu opettaa nämä asiat lapsille.

Mitä tässä voi enää tehdä? Minusta koulu on jättänyt lahjakkaan pojan ihan heitteille, kun ei ole kiinnittänyt tarpeeksi huomiota läksyihin ja opintojen etenemiseen.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oijoijoijoi

Elämä on julmaa

Mun on pakko twerkkaa

Että saisin fyrkkaa

😅😂🤣

Vierailija
62/85 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-kirjoitusten tulos on usein kiinni tuurista/onnesta. Miten sattuu osumaan sopivat kysymykset jne... ei kaikki epäonnistuminen ole kiinni kokelaasta.

Moni luokiossa huonommin pärjännyt kirjoittaakin hyvät arvosanat ja hyvin pärjänneellä menee huonosti. Onneksi on uusimismahdollisuus ja arvosanojen korottamismahdollisuus. Taitaa olla parikin kertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhenpani eivät yhtään kyselleet opiskeluun liittyvistä asioista. Huonot paperin olivat yllätys ja sukulaisille valehdeltiin minun kirjoittaneen C vaikka totuus oli B. Vastuu opinnoista oli tietysti itselläni enkä syyttänyt vanhempani missään vaiheessa. Outoa minusta oli vain ettei porukat ikinä kyselleet miten opinnot sujuvat/mitä tenttejä on tulossa/onko paljon luettavaa jne. Lukiolaisten työ on koulunkäynti ja kyllä siitä minusta olisi hyvä jutella perheessä. Aivan kuten kysyn omalta puolisot millainen työpäivä oli ja lapsilta millainen päiväkotipäivä oli. Mieti mikset ikinä_kysynyt lapselta miten tentti meni? Vaikka varmaan tiesit koeviikoista jne.

Vierailija
64/85 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhenpani eivät yhtään kyselleet opiskeluun liittyvistä asioista. Huonot paperin olivat yllätys ja sukulaisille valehdeltiin minun kirjoittaneen C vaikka totuus oli B. Vastuu opinnoista oli tietysti itselläni enkä syyttänyt vanhempani missään vaiheessa. Outoa minusta oli vain ettei porukat ikinä kyselleet miten opinnot sujuvat/mitä tenttejä on tulossa/onko paljon luettavaa jne. Lukiolaisten työ on koulunkäynti ja kyllä siitä minusta olisi hyvä jutella perheessä. Aivan kuten kysyn omalta puolisot millainen työpäivä oli ja lapsilta millainen päiväkotipäivä oli. Mieti mikset ikinä_kysynyt lapselta miten tentti meni? Vaikka varmaan tiesit koeviikoista jne.

Ällistyttävää, että ylioppilas voi kirjoittaa täysin ilman pilkkuja. Ne opetetaan jo alakoulussa. VanheMpasi eivät varmaan ole itse kovin koulutettuja, joten aihe oli heille vieras.

Vierailija
65/85 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion alkaessa sanoin että ilmeisesti otat pitkän matematiikan ja fykebi kaikki kurssit. Kannustin ja kehuin hyvistä suorituksista. Jopa palkitsin. Tulos oli loistava pääsi pääsykokeitten kautta yliopistoon sinne minne halusi.

Vierailija
66/85 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käskepä sen pojan vötkylän vääntäytyä peilin eteen. Kukapa se sieltä toljottaa vastaan? Se on se syyllinen huonoon menestykseen. Jos on keskiarvo mainitsemaasi luokkaa, niin ei sillä ole asiaa kauppikseen sen enempää kuin lääkikseenkään, ei ole ollut vuosikausiin tai vuosikymmeniin. Amkin tradenomilinjalle suosilla vaan hakemaan. Jos opiskelee oikein ahkerasti ja saa kiitettävät paperit, voi olla, että kauppiksen ovet sitten aukeavat.

Lääkiksern on pääsykokeet ja fykebi kaikki kurssit lukiossa ja pitkästä matematiikasta ei oo haittaa . Auttaa fykessä.

Vierailija
67/85 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi osua arkaan paikkaan 😅

Vierailija
68/85 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole edes pojan vastuu tässä tilanteessa. Vanhempien vastuulla jos lukiolainen kuvittelee oikeasti menevänsä SEISKAN arvosanoilla lääkikseen ja vanhemmat kehuu vielä lahjakkaaksi.

Olisi kannattanut realismia opettaa jo ajat sitten eikä ylimielisyyttä.

Vierailija
69/85 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te siis oikeasti sitä mieltä ettei vanhempien tule seurata tai kysyä lukiolaiselta mitään kouluun liittyvää? Tai kannustaa? Erikoinen asenne!

Vierailija
70/85 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän ei ole mitään epäselvää, syy on yksiselitteisesti maahnmuuttajien.

Vierailija
71/85 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yo-kirjoitusten tulos on usein kiinni tuurista/onnesta. Miten sattuu osumaan sopivat kysymykset jne... ei kaikki epäonnistuminen ole kiinni kokelaasta.

Moni luokiossa huonommin pärjännyt kirjoittaakin hyvät arvosanat ja hyvin pärjänneellä menee huonosti. Onneksi on uusimismahdollisuus ja arvosanojen korottamismahdollisuus. Taitaa olla parikin kertaa.

jos tyyppi kirjoittaa A:ta, B:tä ja yhden C:n, se on tosiaan pelkästä tuurista kiinni. Että tulikin perittyä huonot geenit ja laiska luonne. 

(Joo, provohan tämä koko kenen syy-kirjoitus tietysti oli)

Vierailija
72/85 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopajoo, eipä tainnut äitikään äikän aineesta ällää saada. Alku oli ihan ok mutta loppu meni epäuskottavaksi. Lukiossa on opot jotka kyllä ohjaavat oppimaan oppimisessa.

Mikä tämä opo-juttu on? Tiedän, että sellainen oli, mutta näin hänet varmaan kerran. En muista käynnistä mitään. Onko opo oikeasti ihminen, jonka palveluja käytetään? Itsehän ihminen päättää, minne menee ja mitä tekee ja minkä verran lukee.

Vierailija
73/85 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa on itse otettava vastuu mutta aina voi vanhemmat kannustaa ja motivoida ja olla kiinnostuneita lapsen koulunkäynnistä .

Vierailija
74/85 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
75/85 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolainen vastaa opinnoistaan itse. Ja korkeakouluun pyrkiessä pääsykoe painaa yo-arvosanoja enemmän. Itse kirjoitin 5 ainetta, yksi C, yksi B ja 3 A:ta. opiskelen nyt korkeakoulussa sosionomiksi.

Vierailija
76/85 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oppositiopoliitikoilta kysytään, syy on tietysti Sipilän hallituksen :D

Politiikkahan on pahasti eriarvoistavaa, kun poikasi sai huonommat arvosanat kuin jotkut muut oppilaat olivat saaneet...

Vierailija
77/85 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan asia on että hän lukee. Mutta ei se lukeminen tule itsestään jos vanhemmat ei tsemppaa väliajoin eli siis taputtele selkään hyvistä koenumeroista jne. Joillekkin Nuorille on aika tärkeetä vanhempien hyväksyntä ja on se aika perseestä jos on vanhemmat jotka ajattelee et kaikki kuuluu opettajien harteille. Ei se kakara niiden penska ole. Vanhemmillakin on tietty jalansija opiskelussa ja tukemisessa niin kauan ku laps on alle 18

Vierailija
78/85 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opon vika! Mitäs ei ohjannut ammattikouluun..??

Vierailija
79/85 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä on työssäni (tekniikan alan) ammattimessuilla kohdannut tapauksen, jossa mies käveli messuosastolla aikuisen (tekn yo tms) poikansa kanssa. Mies tapaili työkuvioidensa kautta tuttuja ihmisiä ja siinä sivussa toi esiin, että poikansa etsii töitä.

Tämä on tosi tapaus, vaikka ei uskoisi.

Maija

Aivan oikein tehty. Siinä kunnon isä.

Vierailija
80/85 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lukiossa vastuu opinnoista on opiskelijalla itsellään, ei todellakaan opettajilla/opolla. Mutta totta kai vanhempien tulee kannustaa lastaan ja vähän seurata, miten opinnot etenevät, ja tarjota vaikka apua tietyissä aineissa jos omaa osaamista siihen riittävästi löytyy. Mutta ei vanhempien kuulu määrätä lukiolaiselle mitään läksyntekoaikoja tai muita ala-astehenkisiä pakotteita opintojen edistämiseksi.

Kävin itse pienen lukion pienellä paikkakunnalla, ja ei siellä kyllä opettajat juurikaan vahtineet miten opiskelijoiden kurssisuoritukset etenevät tai minkälaisia arvosanoja kursseista tulee. Itse olin hyvä oppilas, joten jos jostain kokeesta tuli tavanomaista huonompi arvosana niin palautetun kokeen reunassa saattoi olla maininta tyyliin "yritä ensi kerralla enemmän". Opon taisin tavata kerran koko lukioaikana, hän kysyi mitä olen suunnitellut lukion jälkeen tekeväni, sanoin että haen varmaan opiskelemaan tiedotusoppia johon opo vastasi että ok. Isommissa lukioissa tällaista "seurantaa" on varmaan vielä vähemmän.

Mutta siis, lukiossa on tarkoitus oppia itsenäistä opiskelua, sillä varsinkin yliopistossa se oma vastuu opintojen etenemisestä täytyy osata kantaa. Siellä ketään lehtoria ei kiinnosta yhtään, käytkö luennoilla, osallistutko tentteihin tai opitko mitään. Siellä on turha itkeä opintotoimistossa sitä ettei opintopisteitä tullut riittävästi minkä vuoksi Kela perii opintotukia takaisin. Ketään muuta ei hetkauta jos jätät opinnot kesken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi