Teenjuojat, listatkaa suosikkejanne!
Olen teen suurkuluttaja, mutta viime aikoina olen juonut lähinnä tavallista mustaa teetä (English Breakfast, Earl Grey). Olen alkanut unohtaa, mitä tykkäsin juoda aiemmin, joten olisi hauska saada vinkkejä erilaisista hyviksi havaitsemistanne teelaaduista ja niiden ostopaikoista. Kaikki mahdolliset teelaadut, rooibos ja yrttiteetkin kelpaavat, kunhan jotenkin mahtuvat tee-kategoriaan!
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Tuli tästä ketjusta mieleen että ainakin English Teashoppella on tee-joulukalenteri, voisi olla ihan kiva tapa makustella uusia teemakuja. Ja teeseremoniasta vielä, minulla on kaunis pieni teekannu ja aloitan aamun aina laittamalla kannullisen teetä. Kaunis kannu ja hyvä tee tekevät aamuista paljon parempia.
Take-T:lla on myös joulukalenteri ja saa valittua kaikenlaisia sisältövaihtoehtoja. Nopea toimituskin.
Twinings earl Grey ja Pukka licorice
Eri tilojen Darjeeling 1st flush aina kesällä, kun tulee uusi sato. Pistaasi puerh (Teeleidi, Jyväskylä) ja mun pitkäaikainen rakkaus Gyokuro.
Kaikki maustamattomat teet ovat hyviä, kaikki. Lapsang souchong on maustettu mutta silti hyvä. En tykkää teen maustamisesta.
Tykkään vahvasta ja puhtaasta teestä.
A. C. Perchs Thehandel tee Tanskasta. Sitä ei tietääkseni myydä Suomessa, mutta netistä voinee tilata. Mulla on vielä varastossa viime vuoden matkalta. Se on parasta teetä mitä olen juonut.
Lidlistä saa Lord Nelson Orange ja Ginger teetä. Halpaa ja hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Piristääkö mikään tee tai juoma niin kuin kahvi? Minua teet vain rauhoittaa. (Sokeria en käytä koska se piristää minua vain hetkeksi ja sitten väsyttää tuplasti enemmän.)
Mun kokemuksen mukaan vahva Oolong piristää voimakkasti, silmät suorastaan laajenee päässä. Vaikutus tuntuu pitempään kuin kahvin. Maultaan toinen ja kolmas haudutuskerta samoille Oolong-lehdille maistuu paremmalta kuin eka. Ei liian kuumaa vettä tai maku jotenkin kuolee.
Pickwickin lakritsi-minttu-yrttijuoma. Ei kylläkään ole virallisesti teetä.
Talvella kylmänä päivänä parasta on vahva, savunmakuinen Lapsang Souchong
Perusteenä English breakfast tai Earl Grey. Minttutee iltaisin.
Työskentelen teen parissa. Juon aina vain irtoteetä. Tämän hetken suosikkejani on milky oolong, mustasta teestä kuivattua karhunvatukkaa sisältävä ja vihreä tee, jossa ginsengiä, omenaa ja inkivääriä. Teen haudutusajat on näppärää katsoa vaikka jonkun nettiteekaupan sivuilta, väärä veden lämpötila ja haudutusaika pilaa herkästi teen. Teet ovat kyllä ihania, ja erilaisia maustettuja ja maustamattomia on vaikka kuinka paljon joten on kiva löytää uusia makuelämyksiä kun kokeilee välillä jotakin ihan uutta itselle eikä jumiudu vain yhteen makuun.