Teenjuojat, listatkaa suosikkejanne!
Olen teen suurkuluttaja, mutta viime aikoina olen juonut lähinnä tavallista mustaa teetä (English Breakfast, Earl Grey). Olen alkanut unohtaa, mitä tykkäsin juoda aiemmin, joten olisi hauska saada vinkkejä erilaisista hyviksi havaitsemistanne teelaaduista ja niiden ostopaikoista. Kaikki mahdolliset teelaadut, rooibos ja yrttiteetkin kelpaavat, kunhan jotenkin mahtuvat tee-kategoriaan!
Kommentit (91)
Mariage Freresin Marco Polo, French Breakfast ja Wedding Imperial ovat suosikkejani, vaikka kyse on maustetusta mustasta teestä, MF:lla nämä ovat hieman eri luokkaa kuin Liptonin pussiteet (tosin saa MF:n teetäkin myös pussiteenä, teepussit on tehty musliinikankaasta). Tavallisesta markettikamasta roobos, chai-tee ja maustamaton valkoinen tee maistuvat minulle myös, mutta vihreästä teestä en erityisemmin pidä.
Tee valmistetaan teepensaan lehdistä. Teetä sisältämättömät hauduttamalla valmistettavat yrtti- yms. juomat ovat haudukkeita. Esim. rooibos ei ole teetä.
Kiitos kaikista tähän mennessä tulleista vastauksista, toivottavasti saan niitä vielä paljon lisää!
Suosin kyllä irtoteetä ja omistan kaikenlaista kannua ja haudutushärpäkettä, mutta toisinaan laiskuus ja saatavuus laittavat ostamaan sitä parjattua pussiteetäkin. Olen toisaalta aika ehdoton monissa teehen liittyvissä asioissa (varsinkin, jos kyse on esim. vihreästä teestä), mutta toisaalta on pakko myöntää, että jotkut maustetutkin mustat teet ovat ihan hyviä. Saatan myös joskus lorauttaa tilkan maitoa Earl Greyhin, mikä monien mielestä tuntuu olevan ehdoton nou-nou.
Aiemmin ostin myös paljon esim. Pukkan luomutuotteita, siis erilaisia pussitettuja sekoituksia, joissa ei ole varsinaista teetä ollenkaan.
Toivoisin, että tässä ketjussa ei alettaisi väittelemään siitä, mikä on oikeaa teetä ja mikä ei, vaan kaikki saisivat vastata omien mieltymystensä mukaan. Ei ole väliä silläkään, myydäänkö teetä erikoisliikkeessä vai automarketissa, ihan kaikki on ok!
-Ap
Marks & Spencerillä myydään ihan sikahyvää minttuteetä (vihreää).
Vierailija kirjoitti:
Tee valmistetaan teepensaan lehdistä. Teetä sisältämättömät hauduttamalla valmistettavat yrtti- yms. juomat ovat haudukkeita. Esim. rooibos ei ole teetä.
Tämä on tiedossa, mutta jos lukisit aloituksen, niin tietäisit että myös rooibos kelpaa ketjuun.
Haudukkeet eivät ole teetä. Asiassa ei ole mitään väittelemistä. Siiä voidaan keskustella, onko kamomillatee parempaa kuin kamomillahauduke, mutta sama asia ne eivät ole.
Noniin, voisitteko antaa amatöörille vinkkejä?
Juon yleensä rooibosteetä tai sen tyylisiä. Ei siis kovinkaan pistävän makuista teetä vaan makeaa ja pehmeää. hedelmäiset ovat parhaita.
Olen joskus juonut irtoteetä ja onhan se ihan eri makuista. Kuinka kauan muuten säilyy avattuna?
Mitä teetä suosittelisit? Ja mitä muuta kannattaa ostaa kuin se pussi? Siis niitä haudutuajuttuja. Missä myydään?
Kiitos paljon jos viitaitte auttaa
100% minttu. Kaikki Nordquistin teet. Musta tee sitruunalla maustettuna.
Juon Pukkan vihreää teetä (luomu). Pidän myös joistain tummista teelajikkeista, mutta ei mitää muumipakkauksessa olevaa muumipaskateetä.
Vierailija kirjoitti:
(nytkin kupponen menossa vaikka pyhä onkin)
Mitä vittua?
Vierailija kirjoitti:
Ceylonilainen musta tee, jasmiinitee ja maustamaton rooibos ovat suosikkini. Mistään maustetuista en pidä. Ostan teet The Ounce-teekaupasta ja perusmustaa myös isoina satseina etnisistä kaupoista.
Oletko maistanut Pu Erh -teetä? On aika erikoinen kokemus.
Olen maistanut, joskaan en kaikkein autenttisimmassa muodossaan (eikös sitä "oikeasti" myydä niistä kiekoista, jotka voivat olla hyvinkin vanhoja?). Mielikuvani on, että maku oli aika multainen, mutta aika kiinnostava. Ei ollenkaan huono. Täytyisi kokeilla taas, osaatko suositella jotain kukkarolle ystävällistä ostopaikkaa?
-Ap
Minä kokeilin ostaa Twiningsin sitruunalla maustettua vihreää teetä. Ihan ok, ehkä hieman laimean tuntuista mustaan teehen tottuneelle.
Onko sillä väliä juoko pussiteetä vai irtoteetä? Mitä siinä teessä on eroa? Minulla on kyllä teesihti ja pressopannukin löytyy, mutta irtoteetä en ole koskaan ostanut. Onko siinä jotain hyviä puolia pussiteehen verrattuna?
Vierailija kirjoitti:
Korealainen Jeonca on varmaan tällä hetkellä suosikkini.
Jotenkin koomista, että esanssimaustettua puruteetä juova pitää itseään teen ystävänä.
Onhan se kyllä todella huvittavaa, jos aloittaja kysyy vinkkejä ja kertoo itsekin juovansa pussiteetä. Vai oliko tämäkin joku kilpailu, että kuka voi nimittää itseään teenjuojaksi, kun tilaa teet sentään teekaupasta.
Joskus oli sellainen pyramidipussi tee kun Tahiti ja siinä oli ananasta ja kookosta. Ihan sika hyvää, harmi kun sitä ei löydy enää mistään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tiedossa, mutta jos lukisit aloituksen, niin tietäisit että myös rooibos kelpaa ketjuun.
En viitannut aloitukseen, mutta vaikuttaa siltä että tämä tieto on monille vieras!
Noi mustikkamuffini yms esanssiteet on muuten hirveintä mitä tiedän! Mä en ole mikään hifistelijä ja laiskuuteni sopii erilaiset kaupan pussiteet, mutta noita en saa kurkusta alas.
English tea shopin haudukkeet on hyviä!
Vierailija kirjoitti:
Minä kokeilin ostaa Twiningsin sitruunalla maustettua vihreää teetä. Ihan ok, ehkä hieman laimean tuntuista mustaan teehen tottuneelle.
Onko sillä väliä juoko pussiteetä vai irtoteetä? Mitä siinä teessä on eroa? Minulla on kyllä teesihti ja pressopannukin löytyy, mutta irtoteetä en ole koskaan ostanut. Onko siinä jotain hyviä puolia pussiteehen verrattuna?
Jos et ole koskaan juonut tuoretta teepuodista ostettua irtoteetä, et ole juonut hyvää teetä. Aivan eri tuote. Ihan niin kuin itse jauhetuista pavuista uutettu kahvi vs. pikakahvi. Tilaa Thehuoneelta vaikka sitä Jeoncaa pussi, niin tiedät.
Vierailija kirjoitti:
On, maku! :)
- Lidlin vaniljanmakuinen vihreä tee (hyvä JA halpa)
- Liptonin vihreä minttutee pyramidipusseissa
- Pakuritee (pakurikääpä kuivattuna ja murskattuna)