Teenjuojat, listatkaa suosikkejanne!
Olen teen suurkuluttaja, mutta viime aikoina olen juonut lähinnä tavallista mustaa teetä (English Breakfast, Earl Grey). Olen alkanut unohtaa, mitä tykkäsin juoda aiemmin, joten olisi hauska saada vinkkejä erilaisista hyviksi havaitsemistanne teelaaduista ja niiden ostopaikoista. Kaikki mahdolliset teelaadut, rooibos ja yrttiteetkin kelpaavat, kunhan jotenkin mahtuvat tee-kategoriaan!
Kommentit (91)
Mustasta teestä kestosuosikki on Russian Earl Grey haudutettuna, valkoisesta teestä suosikki on Lust & Fägring, vihreästä teestä tällä hetkellä luomu matcha. Seuraavana listalla oolongtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikista tähän mennessä tulleista vastauksista, toivottavasti saan niitä vielä paljon lisää!
Suosin kyllä irtoteetä ja omistan kaikenlaista kannua ja haudutushärpäkettä, mutta toisinaan laiskuus ja saatavuus laittavat ostamaan sitä parjattua pussiteetäkin. Olen toisaalta aika ehdoton monissa teehen liittyvissä asioissa (varsinkin, jos kyse on esim. vihreästä teestä), mutta toisaalta on pakko myöntää, että jotkut maustetutkin mustat teet ovat ihan hyviä. Saatan myös joskus lorauttaa tilkan maitoa Earl Greyhin, mikä monien mielestä tuntuu olevan ehdoton nou-nou.
Aiemmin ostin myös paljon esim. Pukkan luomutuotteita, siis erilaisia pussitettuja sekoituksia, joissa ei ole varsinaista teetä ollenkaan.
Toivoisin, että tässä ketjussa ei alettaisi väittelemään siitä, mikä on oikeaa teetä ja mikä ei, vaan kaikki saisivat vastata omien mieltymystensä mukaan. Ei ole väliä silläkään, myydäänkö teetä erikoisliikkeessä vai automarketissa, ihan kaikki on ok!
-Ap
Mitä tarkoitat tuolla vihreään teehen liittyvällä ehdottomuudella? Onko olemassa oikeita tai vääriä vihreitä teelaatuja? Minä olen tuo joka ostin tuota Twiningsin pussivihreää teetä, enkä siis tiedä teestä enkä varsinkaan vihreästä teestä juuri mitään.
Ehdottomuudella tarkoitan esim. sitä, että en osta vihreää teetä koskaan pussitettuna enkä esansseilla maustettuna. Vihreä tee on minulle se "oikeampi" tee, jota ei hauduteta yhtä kuumalla vedellä kuin vaikkapa mustaa teetä. Mustaan teehen en jaksa suhtautua yhtä tiukkapipoisesti :)
Okei, enpä tuotakaan tiennyt. Saako tavallisista ruokakaupoista hyvää vihreää teetä, vai pitääkö mennä johonkin teekauppaan?
Forsmanilla on jotain kohtalaista vihreetä teetä, mutta kyllä maku on parempi niissä ihan teekauppojen irtotavarana myytävissä. Jos ei ole teekauppaa, niin tilaa netistä, esim. jo täällä mainitut mandragora ja Thehuone toimittavat ympäri Suomea. J vihreässä teessä se haudutustapa on oikeasti tärkeä ja vedenlämpötila! Ei missään nimessä saa kaataa kiehuvan kuumaa 100 asteista vettä ja sitten haudutella jotain 5-6 minuuttia, tämä tuntuu olevan aika yleinen virhe ja sitten ihmetellään kun vihreä tee maistuu todella kitkerälle. Yleensä vihreissä laaduissa veden lämpötila on 70-85 ja haudutusaika välillä 1-3 minuuttia. Ja sellainen oikea teelle tarkoitettu haudutusmuki tai -kannu on siitä hyvä, että niissä hauduttamalla teelehdillä on enemmän tilaa liikkua ja näin ollen maku on parempi. Sellainen pallosihti menee hätätapauksessa mutta ei sillä niin hyvää saa kuin noilla kunnon välineillä.
Pussiteestä tykkään Lidlin Fairtrade Darjeelingistä. Muutenkin tykkään enemmän mustasta teestä ja ostelen matkatuliaisia aina sieltä täältä, enkä ole kovinkaan merkkiuskollinen.
Minulla on sekä kuivattua sitruunaruohoa että ruusunterälehtiä pussilliset kotona. Näitä sotken välillä perusmustan teen (esim. assam tai Darjeeling) joukkoon. Varsinkin tuo ruusu tuo aivan uskomattoman tuoksun.
Ostin Tigeristä "japanilaista kvinteli-vihreää teetä", joka on myös erittäin hyväntuoksuista. Positiivinen yllätys!
Tässä varsin hajanaisesti ja epämääräisesti joitain ajatuksia aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kokeilin ostaa Twiningsin sitruunalla maustettua vihreää teetä. Ihan ok, ehkä hieman laimean tuntuista mustaan teehen tottuneelle.
Onko sillä väliä juoko pussiteetä vai irtoteetä? Mitä siinä teessä on eroa? Minulla on kyllä teesihti ja pressopannukin löytyy, mutta irtoteetä en ole koskaan ostanut. Onko siinä jotain hyviä puolia pussiteehen verrattuna?
Jos et ole koskaan juonut tuoretta teepuodista ostettua irtoteetä, et ole juonut hyvää teetä. Aivan eri tuote. Ihan niin kuin itse jauhetuista pavuista uutettu kahvi vs. pikakahvi. Tilaa Thehuoneelta vaikka sitä Jeoncaa pussi, niin tiedät.
Ok, ehkä täytyy kokeilla. Täytyykö siitä hauduttamisesta tietää jotain, voiko sitä siis mokata jotenkin? Mikä on veden ja teelehtien oikea suhde? Jos laitan teesihdin täyteen irtoteetä ja haudutan kuumassa vesikupissa pari minuuttia, niin onnistuuko vai menekö pilalle?
Pussin kyljessä on kyllä haudutusohjeet. Sellainen pallosihti on ihan okei haudutusväline, jos se on vain tiivis. Itse tykkään niistä mukiin tai pannuun laskettavista kuppimaisista sihdeistä. Ne ovat tiheäsilmäisiä ja käteviä.
Vihreää teetä voi yleensä hauduttaa useamman kerran, jolloin seuraavat haudukset ovat ehkä 20 sekuntia edellisiä pidempiä. Teetä voi siten nautiskella rauhallisesti pidempään ja saada irti vähän erilaisia aromeja.
Ok, kiitos! Noita kuppimaisia sihtejäkin varmaan löytyy ihan marketeista?
Pallomainen sihti tarkoittanee tuossa sellaista avattavaa pienireikäistä palloa, johon on kiinnitetty ketju. Pallo siis upotetaan sinne veteen. Sellainen kupin suulle laitettava siivilä, jonka läpi vesi vain kaadetaan, ei ole mistään kotoisin. Mutta täällä Helsingissä olen nähnyt noita palloja ihan S-marketinkin valikoimissa (ainakin asematunnelissa).
Mä juon useimmin rooibosta nykyään, kelpaa sekä maustetut että maustamattomat. Parasta on Friggsin mustikkarooibos, ei taida saada Suomesta. Nyt olen testailemassa läpi Forsmanin irtoteevalikoimaa, muttei ole ainakaan vielä löytynyt mitään sellaista makua, jota olisin halunnut ostaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kokeilin ostaa Twiningsin sitruunalla maustettua vihreää teetä. Ihan ok, ehkä hieman laimean tuntuista mustaan teehen tottuneelle.
Onko sillä väliä juoko pussiteetä vai irtoteetä? Mitä siinä teessä on eroa? Minulla on kyllä teesihti ja pressopannukin löytyy, mutta irtoteetä en ole koskaan ostanut. Onko siinä jotain hyviä puolia pussiteehen verrattuna?
Jos et ole koskaan juonut tuoretta teepuodista ostettua irtoteetä, et ole juonut hyvää teetä. Aivan eri tuote. Ihan niin kuin itse jauhetuista pavuista uutettu kahvi vs. pikakahvi. Tilaa Thehuoneelta vaikka sitä Jeoncaa pussi, niin tiedät.
Ok, ehkä täytyy kokeilla. Täytyykö siitä hauduttamisesta tietää jotain, voiko sitä siis mokata jotenkin? Mikä on veden ja teelehtien oikea suhde? Jos laitan teesihdin täyteen irtoteetä ja haudutan kuumassa vesikupissa pari minuuttia, niin onnistuuko vai menekö pilalle?
Pussin kyljessä on kyllä haudutusohjeet. Sellainen pallosihti on ihan okei haudutusväline, jos se on vain tiivis. Itse tykkään niistä mukiin tai pannuun laskettavista kuppimaisista sihdeistä. Ne ovat tiheäsilmäisiä ja käteviä.
Vihreää teetä voi yleensä hauduttaa useamman kerran, jolloin seuraavat haudukset ovat ehkä 20 sekuntia edellisiä pidempiä. Teetä voi siten nautiskella rauhallisesti pidempään ja saada irti vähän erilaisia aromeja.
Pallomainen sihti tarkoittanee tuossa sellaista avattavaa pienireikäistä palloa, johon on kiinnitetty ketju. Pallo siis upotetaan sinne veteen. Sellainen kupin suulle laitettava siivilä, jonka läpi vesi vain kaadetaan, ei ole mistään kotoisin. Mutta täällä Helsingissä olen nähnyt noita palloja ihan S-marketinkin valikoimissa (ainakin asematunnelissa).
Joo, minulla on sellainen pallo, jossa on varsi, siinä on siis sellainen jousi, eli painamalla saa leuat auki. En tosin ole koskaan käyttänyt sitä teen huduttamiseen, koska en ole irtoteetä koskaan kokeillut.
Hyviä vinkkejä täällä on tullut, kiitos kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikista tähän mennessä tulleista vastauksista, toivottavasti saan niitä vielä paljon lisää!
Suosin kyllä irtoteetä ja omistan kaikenlaista kannua ja haudutushärpäkettä, mutta toisinaan laiskuus ja saatavuus laittavat ostamaan sitä parjattua pussiteetäkin. Olen toisaalta aika ehdoton monissa teehen liittyvissä asioissa (varsinkin, jos kyse on esim. vihreästä teestä), mutta toisaalta on pakko myöntää, että jotkut maustetutkin mustat teet ovat ihan hyviä. Saatan myös joskus lorauttaa tilkan maitoa Earl Greyhin, mikä monien mielestä tuntuu olevan ehdoton nou-nou.
Aiemmin ostin myös paljon esim. Pukkan luomutuotteita, siis erilaisia pussitettuja sekoituksia, joissa ei ole varsinaista teetä ollenkaan.
Toivoisin, että tässä ketjussa ei alettaisi väittelemään siitä, mikä on oikeaa teetä ja mikä ei, vaan kaikki saisivat vastata omien mieltymystensä mukaan. Ei ole väliä silläkään, myydäänkö teetä erikoisliikkeessä vai automarketissa, ihan kaikki on ok!
-Ap
Mitä tarkoitat tuolla vihreään teehen liittyvällä ehdottomuudella? Onko olemassa oikeita tai vääriä vihreitä teelaatuja? Minä olen tuo joka ostin tuota Twiningsin pussivihreää teetä, enkä siis tiedä teestä enkä varsinkaan vihreästä teestä juuri mitään.
Ehdottomuudella tarkoitan esim. sitä, että en osta vihreää teetä koskaan pussitettuna enkä esansseilla maustettuna. Vihreä tee on minulle se "oikeampi" tee, jota ei hauduteta yhtä kuumalla vedellä kuin vaikkapa mustaa teetä. Mustaan teehen en jaksa suhtautua yhtä tiukkapipoisesti :)
Okei, enpä tuotakaan tiennyt. Saako tavallisista ruokakaupoista hyvää vihreää teetä, vai pitääkö mennä johonkin teekauppaan?
Forsmanilla on jotain kohtalaista vihreetä teetä, mutta kyllä maku on parempi niissä ihan teekauppojen irtotavarana myytävissä. Jos ei ole teekauppaa, niin tilaa netistä, esim. jo täällä mainitut mandragora ja Thehuone toimittavat ympäri Suomea. J vihreässä teessä se haudutustapa on oikeasti tärkeä ja vedenlämpötila! Ei missään nimessä saa kaataa kiehuvan kuumaa 100 asteista vettä ja sitten haudutella jotain 5-6 minuuttia, tämä tuntuu olevan aika yleinen virhe ja sitten ihmetellään kun vihreä tee maistuu todella kitkerälle. Yleensä vihreissä laaduissa veden lämpötila on 70-85 ja haudutusaika välillä 1-3 minuuttia. Ja sellainen oikea teelle tarkoitettu haudutusmuki tai -kannu on siitä hyvä, että niissä hauduttamalla teelehdillä on enemmän tilaa liikkua ja näin ollen maku on parempi. Sellainen pallosihti menee hätätapauksessa mutta ei sillä niin hyvää saa kuin noilla kunnon välineillä.
Niin ja lisäisin vielä vinkkinä, että siksikin kannattaa suosia irtoteetä, että maustetussa teessä niissä käytetään yleensä aitoja kuivattuja hedelmiä ja kukkia joten maistuvat aidommalle ja paremmalle, kun taas jossain Liptonin maustetussa pussiteessä ne maut tulee esansseista. Irtoteessä muuten myös teen terveysvaikutukset on paremmin tallella kuin siinä pussiteen pölyssä :)
Käykääpä vilkaisemassa mitä on tarjolla osoitteissa whittard.co.uk ja teapalace.co.uk Laaja valikoima erilaisia Grey-variaatioita, useampaa darjeelingia, assamia, keemunia ja tietysti maustettuja laatuja.
Omat suosikkini ovat Lapsang Souchong, Russian Caravan ja Rose Pouchong. Hieman savuisia, maltaisia makuja. Kaikille varmasti löytyy omansa ja hinnat ovat suht kohtuullisia. Myyvät myos teepusseja, ei tarvitse aina "hifistellä" :)
Vierailija kirjoitti:
Mä juon useimmin rooibosta nykyään, kelpaa sekä maustetut että maustamattomat. Parasta on Friggsin mustikkarooibos, ei taida saada Suomesta. Nyt olen testailemassa läpi Forsmanin irtoteevalikoimaa, muttei ole ainakaan vielä löytynyt mitään sellaista makua, jota olisin halunnut ostaa lisää.
Oletko ajatellut testata ihan teen makuista teetä?
Vierailija kirjoitti:
Käykääpä vilkaisemassa mitä on tarjolla osoitteissa whittard.co.uk ja teapalace.co.uk Laaja valikoima erilaisia Grey-variaatioita, useampaa darjeelingia, assamia, keemunia ja tietysti maustettuja laatuja.
Omat suosikkini ovat Lapsang Souchong, Russian Caravan ja Rose Pouchong. Hieman savuisia, maltaisia makuja. Kaikille varmasti löytyy omansa ja hinnat ovat suht kohtuullisia. Myyvät myos teepusseja, ei tarvitse aina "hifistellä" :)
Minkälaiset toimituskulut noihin tulee? Teehän ei paina juuri mitään, ellei säkeittäin tilaa, mutta monesti ulkomailta tilatessa postikulut saattavat olla ärsyttävänkin suuret itse tilaukseen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat suosikkini ovat Lapsang Souchong, Russian Caravan ja Rose Pouchong. Hieman savuisia, maltaisia makuja. Kaikille varmasti löytyy omansa ja hinnat ovat suht kohtuullisia. Myyvät myos teepusseja, ei tarvitse aina "hifistellä" :)Minkälaiset toimituskulut noihin tulee? Teehän ei paina juuri mitään, ellei säkeittäin tilaa, mutta monesti ulkomailta tilatessa postikulut saattavat olla ärsyttävänkin suuret itse tilaukseen nähden.
Whittardilla alle 3kg:n lähetys maksaa £7, Tea Palacella on kyllä rouheammat hinnat, esim. 125g purkin lähetyskulut saattaa olla jopa enemmän kuin itse tee. Kerralla pitäisi näköjään ostaa isompi satsi....
Mun lemppareita on hedelmäiset vihreät teet. Tällä hetkellä eniten menee Forsman teen Keisarin malja irtoteetä. Guavateetä ostan teekaupoista silloin kun muistan, ne on myös usein tosi hyviä.
Pussiteistä pidän eniten Clipperin Indian chaiteestä, myös green chai on hyvä.
http://www.celestialseasonings.com/products/green/authentic-green-tea
http://www.celestialseasonings.com/products/black/dirty-chai
http://www.celestialseasonings.com/products/green/matcha-green-tea
Noi on mun suosikkeja, plus haudukkeista tämä:
http://www.celestialseasonings.com/products/herbal/almond-sunset-herbal…
Kertokaa lisää, minäkin kaipailen ehdotuksia iänikuisen kahvin tilalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, minulla on sellainen pallo, jossa on varsi, siinä on siis sellainen jousi, eli painamalla saa leuat auki. En tosin ole koskaan käyttänyt sitä teen huduttamiseen, koska en ole irtoteetä koskaan kokeillut.
Hyviä vinkkejä täällä on tullut, kiitos kaikille.
Itse käytän päivittäin juuri tuollaista "jousipalloa". Jossain oli nimityksenä "teepihti". Se pallo muodostuu siinä teräsverkosta. Se ei tietysti ole yhtä hyvä kuin kannu, jossa lehdet pääsevät uimaan vapaasti, mutta helppokäyttöinen yhden kupillisen tekemiseen.
Näissä jousipalloissa on laatueroja. Useimmissa jousi on löysä ja pallon sauma epämääräinen, jolloin se ei sulkeudu tiiviisti, ja päästää saumasta pienimipiä lehtimuruja läpi. Laadukkaan mallin löytäminen oli aika työlästä.
Ketjulliset pallot vaikuttavat hankalilta ja heppaisilta. Sellaisia en ole kokeillutkaan.
Piristääkö mikään tee tai juoma niin kuin kahvi? Minua teet vain rauhoittaa. (Sokeria en käytä koska se piristää minua vain hetkeksi ja sitten väsyttää tuplasti enemmän.)
Arkisin PG Tips pussiteetä, mustaa teetä ja nautin sen maidon kanssa. PG Tipsiä saa nykyään Suomesta etnisistä kaupoista. Se on kyllä huvittavaa, kun briteissä sitä saa joka ruokakaupasta. Ei tunnu kovin eksoottiselta. S-ryhmän kaupoista saa myös Tescon mustaa teetä teepusseissa. Sekin on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Arkisin PG Tips pussiteetä, mustaa teetä ja nautin sen maidon kanssa. PG Tipsiä saa nykyään Suomesta etnisistä kaupoista. Se on kyllä huvittavaa, kun briteissä sitä saa joka ruokakaupasta. Ei tunnu kovin eksoottiselta. S-ryhmän kaupoista saa myös Tescon mustaa teetä teepusseissa. Sekin on hyvää.
Tescon musta pussitee (Original Tea) ja muistot Briteistä, totta vie! Maidon kanssa tietenkin. Markettivalikoimista ei ole aikaisemmin löytynyt samaa tunnistettavaa makua.
Tuli tästä ketjusta mieleen että ainakin English Teashoppella on tee-joulukalenteri, voisi olla ihan kiva tapa makustella uusia teemakuja. Ja teeseremoniasta vielä, minulla on kaunis pieni teekannu ja aloitan aamun aina laittamalla kannullisen teetä. Kaunis kannu ja hyvä tee tekevät aamuista paljon parempia.
Joo, eivät ole mitään erikoisvälineitä. Kyllähän noita perinteiiä teeseremoniakannujakin saa ihan kaikissa hintaluokissa, mutta koska en ole kiinalainen, japailainen tai korealainen, niiden käyttö tuntuu vähän hölmöltä. Kyllä tällainen länkkäri voi soveltaa ihan omat seremoniansa sen teen ympärille, ottaa vaikka kivan tarjottimen ja kattaa itselleen rauhallisen teehetken kodin suosikki-istumapaikkaan.