Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teenjuojat, listatkaa suosikkejanne!

Vierailija
23.04.2017 |

Olen teen suurkuluttaja, mutta viime aikoina olen juonut lähinnä tavallista mustaa teetä (English Breakfast, Earl Grey). Olen alkanut unohtaa, mitä tykkäsin juoda aiemmin, joten olisi hauska saada vinkkejä erilaisista hyviksi havaitsemistanne teelaaduista ja niiden ostopaikoista. Kaikki mahdolliset teelaadut, rooibos ja yrttiteetkin kelpaavat, kunhan jotenkin mahtuvat tee-kategoriaan!

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikista tähän mennessä tulleista vastauksista, toivottavasti saan niitä vielä paljon lisää!

Suosin kyllä irtoteetä ja omistan kaikenlaista kannua ja haudutushärpäkettä, mutta toisinaan laiskuus ja saatavuus laittavat ostamaan sitä parjattua pussiteetäkin. Olen toisaalta aika ehdoton monissa teehen liittyvissä asioissa (varsinkin, jos kyse on esim. vihreästä teestä), mutta toisaalta on pakko myöntää, että jotkut maustetutkin mustat teet ovat ihan hyviä. Saatan myös joskus lorauttaa tilkan maitoa Earl Greyhin, mikä monien mielestä tuntuu olevan ehdoton nou-nou.

Aiemmin ostin myös paljon esim. Pukkan luomutuotteita, siis erilaisia pussitettuja sekoituksia, joissa ei ole varsinaista teetä ollenkaan.

Toivoisin, että tässä ketjussa ei alettaisi väittelemään siitä, mikä on oikeaa teetä ja mikä ei, vaan kaikki saisivat vastata omien mieltymystensä mukaan. Ei ole väliä silläkään, myydäänkö teetä erikoisliikkeessä vai automarketissa, ihan kaikki on ok!

-Ap

Mitä tarkoitat tuolla vihreään teehen liittyvällä ehdottomuudella? Onko olemassa oikeita tai vääriä  vihreitä teelaatuja? Minä olen tuo joka ostin tuota Twiningsin pussivihreää teetä, enkä siis tiedä teestä enkä varsinkaan vihreästä teestä juuri mitään.

Vierailija
42/91 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korealainen Jeonca on varmaan tällä hetkellä suosikkini.

Jotenkin koomista, että esanssimaustettua puruteetä juova pitää itseään teen ystävänä.

Onhan se kyllä todella huvittavaa, jos aloittaja kysyy vinkkejä ja kertoo itsekin juovansa pussiteetä. Vai oliko tämäkin joku kilpailu, että kuka voi nimittää itseään teenjuojaksi, kun tilaa teet sentään teekaupasta.

Teen ystävä != teen juoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla Pukkan Love tai lehmuksenkukkatee. Lehmuksenkukkateehen voi lisätä myös kuivattuja hibiskuksiajos haluaa vaihtelua. Muutoin aika tylsästi earl grey ja green gunpowder. Joskus marokolaista minttuteetä (wikipedian ohjeen mukaan, mutta puolella sokerimäärällä).

Vierailija
44/91 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kokeilin ostaa Twiningsin sitruunalla maustettua vihreää teetä. Ihan ok, ehkä hieman laimean tuntuista mustaan teehen tottuneelle.

Onko sillä väliä juoko pussiteetä vai irtoteetä? Mitä siinä teessä on eroa? Minulla on kyllä teesihti ja pressopannukin löytyy, mutta irtoteetä en ole koskaan ostanut. Onko siinä jotain hyviä puolia pussiteehen verrattuna?

Jos et ole koskaan juonut tuoretta teepuodista ostettua irtoteetä, et ole juonut hyvää teetä. Aivan eri tuote. Ihan niin kuin itse jauhetuista pavuista uutettu kahvi vs. pikakahvi. Tilaa Thehuoneelta vaikka sitä Jeoncaa pussi, niin tiedät.

Ok, ehkä täytyy kokeilla. Täytyykö siitä hauduttamisesta tietää jotain, voiko sitä siis mokata jotenkin? Mikä on veden ja teelehtien oikea suhde? Jos laitan teesihdin täyteen irtoteetä ja haudutan kuumassa vesikupissa pari minuuttia, niin onnistuuko vai menekö pilalle?

Vierailija
45/91 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana, kun tästäkin asiasta saadaa aikaiseksi tappelu, että mikä on oikein ja mikä väärin ja kuka on oikea teen juoja ja kuka ei. Mitä ihmeen väliä sillä on, juoko joku pussiteetä vai irtoteetä? Kerääntyykö taivaalle mustat pilvet ja maa alkaa täristä, jos joku sanoo olevansa teenjuoja ja *gasp* pistää mukiinsa paddington-paketin kerma-cola-teepussin? :D

Vierailija
46/91 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan kahvihuoneeseen oli tuotu Twiningsin Caramelised Apple Green Tea -paketti, ja se oli oikein hyvää! Pidän paljon vihreistä maustetuista teistä, ja tuo oli uusi hyvä löytö

Vierailija
47/91 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valamon musta tee vadelmahillon kera on ihan parasta.

Vierailija
48/91 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana, kun tästäkin asiasta saadaa aikaiseksi tappelu, että mikä on oikein ja mikä väärin ja kuka on oikea teen juoja ja kuka ei. Mitä ihmeen väliä sillä on, juoko joku pussiteetä vai irtoteetä? Kerääntyykö taivaalle mustat pilvet ja maa alkaa täristä, jos joku sanoo olevansa teenjuoja ja *gasp* pistää mukiinsa paddington-paketin kerma-cola-teepussin? :D

Pitää tulla täältä sivusta sanomaan, että se kerma-cola on muuten hyvää :D 

Vierailija
49/91 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valamon musta tee vadelmahillon kera on ihan parasta.

Ah, tuo on niin hyvää. Käytiin Valamossa helmikuussa ja join sitä teetä litratolkulla.

Ja nimenomaan se on hyvää, kun hillona on kotitekoinen vadelmahillo, kaupan eivät maistu omaan suuhun ihan niin hyvältä.

Vierailija
50/91 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiriköivää kinuskia kun liottaa tarpeeksi pitkään, suodattaa läpi ja antaa hautua.

Häiriköivä tölläävä naiklonen ja miesasiakkaan nimeä toisteleva saa kyllä juomaan todella laadukasta kahvia; samoin häirinöivä kinuski jossain kaakaopaikassa myös, kampissa.

Vierailija
51/91 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haudukkeet eivät ole teetä. Asiassa ei ole mitään väittelemistä. Siiä voidaan keskustella, onko kamomillatee parempaa kuin kamomillahauduke, mutta sama asia ne eivät ole.

Ei kukaan ole tainnut vielä väitelläkään? Anteeksi, jos itse sorruin käyttämään sanaa yrttitee, se vain sattuu olemaan yleisesti käytetty (harhaanjohtava) termi haudukkeista, vaikkei niissä oikeasti teetä olisikaan. Osaan kyllä itsekin toisinaan olla melkoinen kielinatsi tällaisten asioiden suhteen, mutta tässä ketjussa ei ole väliä tuoteselosteella, kunhan kyseessä olisi varsinainen tee tai teen kaltainen tuote, mausteilla tai ilman.

Ja tietenkin kamomillatee ja -hauduke ovat kaksi eri asiaa, jos tarkkoja ollaan. Suurin osa taitaa kyllä olla noita haudukkeita, koska teen lisääminen tuskin tehostaa rauhoittavaa vaikutusta?

-Ap

Vierailija
52/91 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täällä kerran on teestä enemmän tietäviä, niin vastatkaa minulle joka kyselin haudutuksesta ja eri teelaaduista. Haluan oppia.

Vierailija
53/91 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paddington-colatee on aivan helkutin hyvää!

Vierailija
54/91 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kokeilin ostaa Twiningsin sitruunalla maustettua vihreää teetä. Ihan ok, ehkä hieman laimean tuntuista mustaan teehen tottuneelle.

Onko sillä väliä juoko pussiteetä vai irtoteetä? Mitä siinä teessä on eroa? Minulla on kyllä teesihti ja pressopannukin löytyy, mutta irtoteetä en ole koskaan ostanut. Onko siinä jotain hyviä puolia pussiteehen verrattuna?

Jos et ole koskaan juonut tuoretta teepuodista ostettua irtoteetä, et ole juonut hyvää teetä. Aivan eri tuote. Ihan niin kuin itse jauhetuista pavuista uutettu kahvi vs. pikakahvi. Tilaa Thehuoneelta vaikka sitä Jeoncaa pussi, niin tiedät.

Ok, ehkä täytyy kokeilla. Täytyykö siitä hauduttamisesta tietää jotain, voiko sitä siis mokata jotenkin? Mikä on veden ja teelehtien oikea suhde? Jos laitan teesihdin täyteen irtoteetä ja haudutan kuumassa vesikupissa pari minuuttia, niin onnistuuko vai menekö pilalle?

Pussin kyljessä on kyllä haudutusohjeet. Sellainen pallosihti on ihan okei haudutusväline, jos se on vain tiivis. Itse tykkään niistä mukiin tai pannuun laskettavista kuppimaisista sihdeistä. Ne ovat tiheäsilmäisiä ja käteviä.

Vihreää teetä voi yleensä hauduttaa useamman kerran, jolloin seuraavat haudukset ovat ehkä 20 sekuntia edellisiä pidempiä. Teetä voi siten nautiskella rauhallisesti pidempään ja saada irti vähän erilaisia aromeja.

Vierailija
55/91 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haudukkeet eivät ole teetä. Asiassa ei ole mitään väittelemistä. Siiä voidaan keskustella, onko kamomillatee parempaa kuin kamomillahauduke, mutta sama asia ne eivät ole.

Ei kukaan ole tainnut vielä väitelläkään? Anteeksi, jos itse sorruin käyttämään sanaa yrttitee, se vain sattuu olemaan yleisesti käytetty (harhaanjohtava) termi haudukkeista, vaikkei niissä oikeasti teetä olisikaan. Osaan kyllä itsekin toisinaan olla melkoinen kielinatsi tällaisten asioiden suhteen, mutta tässä ketjussa ei ole väliä tuoteselosteella, kunhan kyseessä olisi varsinainen tee tai teen kaltainen tuote, mausteilla tai ilman.

Ja tietenkin kamomillatee ja -hauduke ovat kaksi eri asiaa, jos tarkkoja ollaan. Suurin osa taitaa kyllä olla noita haudukkeita, koska teen lisääminen tuskin tehostaa rauhoittavaa vaikutusta?

-Ap

Siksipä noilla sanoilla on väliä, kun esimerkiksi kamomillatee ja kamomillahauduke ovat aivan eri asioita, ja ainakin omasta paikallisesta eepuodistani saa molempia. Juon itsekin mielelläni sekä teitä että haudukkeita, mutta ei tarkkuuden vaatiminen tarkoita, että väheksyisin toista.

Vierailija
56/91 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikista tähän mennessä tulleista vastauksista, toivottavasti saan niitä vielä paljon lisää!

Suosin kyllä irtoteetä ja omistan kaikenlaista kannua ja haudutushärpäkettä, mutta toisinaan laiskuus ja saatavuus laittavat ostamaan sitä parjattua pussiteetäkin. Olen toisaalta aika ehdoton monissa teehen liittyvissä asioissa (varsinkin, jos kyse on esim. vihreästä teestä), mutta toisaalta on pakko myöntää, että jotkut maustetutkin mustat teet ovat ihan hyviä. Saatan myös joskus lorauttaa tilkan maitoa Earl Greyhin, mikä monien mielestä tuntuu olevan ehdoton nou-nou.

Aiemmin ostin myös paljon esim. Pukkan luomutuotteita, siis erilaisia pussitettuja sekoituksia, joissa ei ole varsinaista teetä ollenkaan.

Toivoisin, että tässä ketjussa ei alettaisi väittelemään siitä, mikä on oikeaa teetä ja mikä ei, vaan kaikki saisivat vastata omien mieltymystensä mukaan. Ei ole väliä silläkään, myydäänkö teetä erikoisliikkeessä vai automarketissa, ihan kaikki on ok!

-Ap

Mitä tarkoitat tuolla vihreään teehen liittyvällä ehdottomuudella? Onko olemassa oikeita tai vääriä  vihreitä teelaatuja? Minä olen tuo joka ostin tuota Twiningsin pussivihreää teetä, enkä siis tiedä teestä enkä varsinkaan vihreästä teestä juuri mitään.

Ehdottomuudella tarkoitan esim. sitä, että en osta vihreää teetä koskaan pussitettuna enkä esansseilla maustettuna. Vihreä tee on minulle se "oikeampi" tee, jota ei hauduteta yhtä kuumalla vedellä kuin vaikkapa mustaa teetä. Mustaan teehen en jaksa suhtautua yhtä tiukkapipoisesti :)

Vierailija
57/91 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pussin kyljessä on kyllä haudutusohjeet. Sellainen pallosihti on ihan okei haudutusväline, jos se on vain tiivis. Itse tykkään niistä mukiin tai pannuun laskettavista kuppimaisista sihdeistä. Ne ovat tiheäsilmäisiä ja käteviä.

Vihreää teetä voi yleensä hauduttaa useamman kerran, jolloin seuraavat haudukset ovat ehkä 20 sekuntia edellisiä pidempiä. Teetä voi siten nautiskella rauhallisesti pidempään ja saada irti vähän erilaisia aromeja.

Ok, kiitos! Noita kuppimaisia sihtejäkin varmaan löytyy ihan marketeista?

Vierailija
58/91 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Ehdottomuudella tarkoitan esim. sitä, että en osta vihreää teetä koskaan pussitettuna enkä esansseilla maustettuna. Vihreä tee on minulle se "oikeampi" tee, jota ei hauduteta yhtä kuumalla vedellä kuin vaikkapa mustaa teetä. Mustaan teehen en jaksa suhtautua yhtä tiukkapipoisesti :)

Okei, enpä tuotakaan tiennyt. Saako tavallisista ruokakaupoista hyvää vihreää teetä, vai pitääkö mennä johonkin teekauppaan?

Vierailija
59/91 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläistä teetä juon irtona, oisko twiningsin. Pussiteestä Clipperin valkoinen appelsiinillä maustettu tee on suosikki. Siinä on lohikäärmeen kuva paketissa.

Vierailija
60/91 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korealainen Jeonca on varmaan tällä hetkellä suosikkini.

Jotenkin koomista, että esanssimaustettua puruteetä juova pitää itseään teen ystävänä.

Onhan se kyllä todella huvittavaa, jos aloittaja kysyy vinkkejä ja kertoo itsekin juovansa pussiteetä. Vai oliko tämäkin joku kilpailu, että kuka voi nimittää itseään teenjuojaksi, kun tilaa teet sentään teekaupasta.

Teen ystävä != teen juoja.

Siis ihminen, joka pitää kyllä ihan kunnollisesta teestä ja saattaa käydä sitä joskus juomassa teehuoneillakin, mutta pystyy tarvittaessa hyvillä mielin juomaan myös maustettua pussiteetä, ei mitenkään voi kutsua itseään teenjuojaksi tai teen ystäväksi (tuota termiä en ole tainnut itsestäni käyttää?)? Kaikenlaista...

Minulla oli aikoinaan tapana suhtautua samanlaisella intohimolla tiettyihin asioihin, kunnes eräänä päivänä havahduin siihen, että toisten tekemiset eivät useinkaan ole minulta pois. Elämä muuttui paljon helpommaksi, kun löysäsin vähän pipoa.

Tee on iloinen asia - jos tämä ketju ahdistaa liikaa, ei sitä ole pakko lukea ollenkaan saati suurennuslasin kanssa.;)

-Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan