Onko teidän mielestä 5-hengen perhe köyhä jos tulot 3000€?
3 lasta ja vanhemmat. Eli 5 henkeä ja tulot n.3000€ lapsilisät ja kaikki mukaanlaskettuina?
Kommentit (74)
Paljos 5 ihmisen toimeentulotuki ja asumistuki mahtais olla per kk? Siinä on varmaan raja.
Asuminen 1000e. Sähkö 35e. Netti ja puhelimet 30e. Vakuutukset 100e. Autovero 20e. Bensat 200e. Ruoka ja taloustavarat 700e.
Kyllä lopuilla vielä kalsareita uusina ja vappuhuiskuja ostelee...
Suurituloisilla monesti on aika messevät juoksevat kulut, joten siksi eivät voi ymmärtää miten pienemmistä tuloista pystyy ostelemaan tyyliin yhtään mitään.
T. Netto 3200e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 2 lasta, joista kummastakaan ei makseta enää lapsilisiä. Taloutemme Brutto 2 aikuiselta reilu 10.000 ja netto 6000.-. Tuosta pois lainat -1200.- sekä muut vakiolaskut n. 1000.-, eli kaikkien lainojen ja laskujen jälkeenkin talouteemme jää liki 4000.-. En koskaan ole pitänyt meitä mitenkään suurituloisina, toimeen tullaan.
Mutta kyllä jos 5 hengen perheen Brutto on 3000.-/kk josta menee verot, laskut, ruuat, niin eihän tuo nyt hääppöinen tulo missään nimessä ole. Ette varmasti ainakaan töissä käy, ei kait mikään firma voi edes maksaa noin pientä palkkaa? Lapsilisät tuosta pois kolmelta? 350-400.-? Jää 2600, eli 1300 brutto per aikuinen, ei voi olla, tai siis voi, kun toisella ei sitten juuri tuloja ole.
Ei meidän firmassa ole koskaan saanut nettona 2 viikon tilissä yli 800€ ja meistä toinen on kotihoidontuella kotona. Lisäksi lapsilisät. Minkälaista lisätukea ei saada kun on omistusasunto jne.
Kuka täällä on puhunut 2 viikon tilistä nettona 800.-?
Vierailija kirjoitti:
Asuminen 1000e. Sähkö 35e. Netti ja puhelimet 30e. Vakuutukset 100e. Autovero 20e. Bensat 200e. Ruoka ja taloustavarat 700e.
Suurituloisilla monesti on aika messevät juoksevat kulut, joten siksi eivät voi ymmärtää miten pienemmistä tuloista pystyy ostelemaan tyyliin yhtään mitään.
T. Netto 3200e
3200 netto onkin ihan eriasia kuin aloittajan kertoma 3000 brutto!
Kertokaa nettotulot, joissa on mukana lapsilisät ja tulonsiirrot. Vasta sitten pystyy sanomaan, oletteko köyhiä vai ei. Pienituloisia kyllä olette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Netto 3200e
Juu, mutta edellä joku sanoi että on pieni bruttona taikka nettona ja epäili että kalsarit pitää ostaa vanhana + 2 euron vappuhuisku suistaa talouden raiteiltaan. Niin ei. Ei ne nyt niin pienet ole.
Vierailija kirjoitti:
Paljos 5 ihmisen toimeentulotuki ja asumistuki mahtais olla per kk? Siinä on varmaan raja.
Ai että jos viiden hengen perhe saa vaikka 50 euroa kuussa yli minimitoimeentuen niin ei ole enää köyhä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Netto 3200e
Juu, mutta edellä joku sanoi että on pieni bruttona taikka nettona ja epäili että kalsarit pitää ostaa vanhana + 2 euron vappuhuisku suistaa talouden raiteiltaan. Niin ei. Ei ne nyt niin pienet ole.
Olisit sitten lainannut sitä kommenttia. Nyt itse sain ainakin käsityksen että vastasit aloittajalle.
3000€ brittona on kyllä hieman liian vähän 5 hengelle. Toisaalta se riippuu siitä, onko lapset pieniä vai teini-ikäisiä, asuvatko isossa kaupungissa vai pikkupaikkakunnalla. Asumiskustannuksetkin baihtelevat hirveästi asuuko omakotitalossa Espoossa vai Lieksassa
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nettotulot, joissa on mukana lapsilisät ja tulonsiirrot. Vasta sitten pystyy sanomaan, oletteko köyhiä vai ei. Pienituloisia kyllä olette.
Ap sanoi että tuohon 3000 on laskettu mukaan lapsilisät.
Aika ruhtinaallista olis tuollaiset tulot. Meillä 5henk ja nettotulot 1900€/kk(sis. lapsilisät)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Netto 3200e
Olisit sitten lainannut sitä kommenttia. Nyt itse sain ainakin käsityksen että vastasit aloittajalle.
Onko se joku sääntö että aina pitää lainata? Lukisit itse ketjun ennen kommentointia. Vastauksessani kuitenkin viitattiin ihan selvästi toiseen kommenttiin.
Vierailija kirjoitti:
3 lasta ja vanhemmat. Eli 5 henkeä ja tulot n.3000€ lapsilisät ja kaikki mukaanlaskettuina?
Ainakin huonosti koulutettu kun ei saa kirjoittaa oikein. Ei se ole 5-hengen perhe, urpo! Väliviiva on liikaa! Jos Oliko tuo brutto vaiko netto?
On köyhä. Tienaan itse 2000€ verojen jälkeen enkä voisi kuvitella että elättäisin monta lasta lisäksi. Asun yksin.
N23
Mulla nettotulot noin 4 000 euroa. Mulla on kolme lasta. Pidän itseäni keskituloisena, kun ottaa huomioon sen, että taloudessa on vain yksi aikuinen. Neljään tonniin laskettu nettopalkka, elarit ja lapsilisä. 3 000 brutto tuntuu siihen verrattuna aika pieneltä viiden hengen talouteen.
On. Vaikka molempien tulot olisi sen kolme tonnia.
Luultavasti ap:n perheessä toinen vanhemmista on töissä suht pienellä palkalla (n. 2000€/kk/br) ja toinen työtön tai kotihoidontuella. Kyllähän siinä enemmän on tuloja kuin jos molemmat olisivat työttömiä. Minä kun olin pitkään työttömänä tuntui tuo parin tonnin brutto hyvinkin isolta rahalta, n. 1500€ nettona, kun ennen sai työkkärinrahaa 620€ netto.
Vierailija kirjoitti:
On. Vaikka molempien tulot olisi sen kolme tonnia.
Et voi olla tosissas..
Riippuu täysin siitä, kuinka tuo raha käytetään.
Saako teidän lapset harrastaa? He eivät ole tietoisesti valinneet köyhyyttä.
Itse en mitenkään hemmottelee lastani mutta haluan et on mahdollista harrastaa mitä haluaa, pystytään matkustamaan kanssaan jotta saa kokemuksia/näkee erilaisia kulttuureja. Haluan että lapsella on oma huone/voidaan maksaa autokoulu tulevaisuudessa, että voi osallistua maksullisiin luokkaretkien jne.
Terveisin nro 6 (brutto perheessä 5500 ja taloudellisista syistä vain yksi lapsi).