Perheellisten tulisi saada pitää lomansa heinäkuussa parhaimpaan loma-aikaan
Perheellisten paras loma-aika on heinäkuussa, jolloin lasten koululomat ajoittuvat samaan hetkeen ja perhe voi viettää lomaa ja mukavaa yhdessäoloa yhtä-aikaa. Silti jotkut yksineläjät haluavat työpaikaltamme väkisin lomailla samaan aikaan. Eivät kaikki voi pitää lomaa heinäkuussa. Sinkut, vähän joustavuutta kiitos!
Kommentit (167)
Elokuuhan on ihan parasta loma-aikaa, jos saa itse valita! Lapsettomana pyysin aina lomat elokuulle. Mutta kun niitä pikkukoululaisia ei voi jättää yksin, ja päiväleirejä on ainakin meidän paikkakunnalla vain kesäkuussa juhannukseen saakka ja elokuun alussa, ja sitten alkaakin jo koulu, niin hankalaksi menee. Voisin tietysti tehdä kuten muutama työkaveri on tehnyt, eli tuonut lapset mukaan töihin heinäkuussa, onhan meillä silloin hiljaisempaa. Mutta kyllä siitä vanhemman työteho kärsii, ja lapsella käy aika pitkäksi. Enkä minä rehellisesti sanottuna oikein pidä siitä että työpaikalla haahuilee vieraita lapsia, edes hyväkäytöksisiä. Onneksi ongelma ei ole ikuinen. Lapset kasvavat, ja muutaman vuoden kuluttua pärjäävät kotona keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lapseton sinkku olen ihan veemäisyyttänyt pitänyt lomani jo monta vuotta heinäkuussa, kun olen se, joka aina ensimmäisenä saa loma-aikansa päättää.
Teen tämän ihan sen takia, että aiemmin jouduin aina joustamaan näiden lapsellisten takia ja lomani oli kesäkuussa, kun monesti oli vielä yöpakkasia ja satoi parhaimmillaan räntää. Elokuussa en voinut lomaa pitää, kun sijaiseni olisi joutunut kuulemma niin kohtuuttomaan työkuormaan, kun kaikki muutkin ovat jo palanneet lomilta ja kiire hirmuinen.
Minäpä olen nyt näiden itsekkäiden k-pää mammojen tiimin vetäjä ja pidän siis lomani heinäkuussa. Ei ole muiden ongelma, että päiväkodit on kiinni heinäkuussa jne. Jos haluat kersoja, niin järjestät sitten elämäsi sen mukaan.
Se, että anoo lomansa heinäkuulle on juuri sitä elämän järjestelyä, katkeruudeltasi et sitä vain taida nähdä.
Ihanteellisessa maailmassa päiväkodit olisivat aina auki ja kaikissa työpaikoissa olisi kiertävät lomavuorot, joita voisi halutessaan sumplia työkavereiden kanssa.
Harmi ettet vieläkään saa pitää lomaa elokuussa, toivotaan, että vielä joskus onnistuu.En ole katkera, miksi olisin? Minähän saan pitää lomani silloin, kun haluan. Myös elokuussa, jos niin valitsisin, mutta preferoin heinäkuuta.
Ja se muuten ei ole "elämän järjestelyä" että anoo lomansa siihen aikaan, kun lapsella ei ole hoitopaikkaa. Elämän järjestelyä on se, että lapsella on AINA hoitopaikka, jos tilanne niin vaatii. Katsos kun niitä yllätyksiäkin tuppaa elämässä tulemaan, varsinkin teillä lapsellisilla.
Kerro, oi guru, mistä tällainen hoitopaikka hankitaan? Maksaa saa korkeintaan saman verran kuin kunnallinen päivähoito. Muuten otan lapsen mukaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodit on suljettu heinäkuussa ja lapsien pitää mennä päivystävään päiväkotiin. Rankkaa lapsille, uusia hoitajia, uusi paikka jne. Päiväkodeissa muutenkin toiveena on, ettei lapsi olisi hoidossa heinäkuun aikana. Mites sitten ne 1-2lk joilla ei enää päivähoitomahdollisuutta ole, mutta ovat sen verta pieniä, etteivät pärjää yksin kotona 8-12h? Mutta eihän lapsettomia kiinnosta.. Mutta minä olen ainakin ilmoittanut työnantajille, että minä en ole tulossa töihin silloin kuin lapset eivät ole koulussa/hoidossa. Tehkööt ne, joilla on mahdollisuus. Viitsisi viedä lapsia isovanhemmillekkaan hoitoon 350km päähän!
Lisätään vielä, että minä tein 5v kaikki joulut, uudetvuodet, kesät, Vapun yms joka perskeleen vuosi. Kesälomani sain yleensä pitää syyskuussa. Nyt on minun vuoroni olla itsekäs ja ne (kaikki yhtä lukuun ottamatta lapsettomia) saavat nyt vain vuorostaan olla siellä työmaalla pyhät ja juhlat sekä heinäkuun. Tässä menee pari vuotta näin ja sitten voin taas tehdä minäkin vaikka joka toinenkin vuosi.
Elä sitten ylläty kun sinut on määrätty pitämään loma elokuussa ja oletkin palaamassa heinäkuun jälkeen lomilta töihin, että kulkuoikeutesi ei enää pelaa ja työpaikkaakaan ei ole. Katsos työnantaja voi katsoa tuolloin työsopimuksen purkautuneeksi. Ei muuten tule heinäkuun palkkaakaan kokonaan...
Olen aina pitänyt lomani kesäkuussa, jotta perheelliset saa lomailla lastensa kanssa, jopa aikuisten lasten kanssa kun jonkun koko perhe on lähtenyt yhdessä ulkomaille juuri heinäkuussa.
Nyt otin 33-vuotiaana ensimmäisen kerran elämässäni loman juhannukselta eteenpäin. Tämä on ollut kyllä siinä mielessä kiva, että meillä heinäkuussa on aiemmin ollut todella hiljaista töissä ja töitä ei ole välttämättä ollut juuri lainkaan. Päivät on menneet mukavasti pitkillä tauoilla ja netissä surffaillessa tai lukiessa kirjaa. Eli kun itse olen lomaillut kesäkuussa, niin muut ovat tehneet kertyneet työt pois ja itse olen siis saanut nauttia heinäkuussa leppoisista työpäivistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lapseton sinkku olen ihan veemäisyyttänyt pitänyt lomani jo monta vuotta heinäkuussa, kun olen se, joka aina ensimmäisenä saa loma-aikansa päättää.
Teen tämän ihan sen takia, että aiemmin jouduin aina joustamaan näiden lapsellisten takia ja lomani oli kesäkuussa, kun monesti oli vielä yöpakkasia ja satoi parhaimmillaan räntää. Elokuussa en voinut lomaa pitää, kun sijaiseni olisi joutunut kuulemma niin kohtuuttomaan työkuormaan, kun kaikki muutkin ovat jo palanneet lomilta ja kiire hirmuinen.
Minäpä olen nyt näiden itsekkäiden k-pää mammojen tiimin vetäjä ja pidän siis lomani heinäkuussa. Ei ole muiden ongelma, että päiväkodit on kiinni heinäkuussa jne. Jos haluat kersoja, niin järjestät sitten elämäsi sen mukaan.
Se, että anoo lomansa heinäkuulle on juuri sitä elämän järjestelyä, katkeruudeltasi et sitä vain taida nähdä.
Ihanteellisessa maailmassa päiväkodit olisivat aina auki ja kaikissa työpaikoissa olisi kiertävät lomavuorot, joita voisi halutessaan sumplia työkavereiden kanssa.
Harmi ettet vieläkään saa pitää lomaa elokuussa, toivotaan, että vielä joskus onnistuu.En ole katkera, miksi olisin? Minähän saan pitää lomani silloin, kun haluan. Myös elokuussa, jos niin valitsisin, mutta preferoin heinäkuuta.
Ja se muuten ei ole "elämän järjestelyä" että anoo lomansa siihen aikaan, kun lapsella ei ole hoitopaikkaa. Elämän järjestelyä on se, että lapsella on AINA hoitopaikka, jos tilanne niin vaatii. Katsos kun niitä yllätyksiäkin tuppaa elämässä tulemaan, varsinkin teillä lapsellisilla.
Kerro, oi guru, mistä tällainen hoitopaikka hankitaan? Maksaa saa korkeintaan saman verran kuin kunnallinen päivähoito. Muuten otan lapsen mukaan töihin.
Sinun lapsesi, sinun ongelmasi. Ei ole kenenkään gurun tai muunkaan asia kertoa sinulle, miten järjestät lapsesi hoidon. Eli sinä järjestät ja sinä maksat, mitä pyydetään, koska ongelma on vain sinulla itselläsi. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää?
Mä ihmettelen miksi kukaan haluaa pitää lomaa (ja pahimmassa tapauksessa 4 viikkoa) kalleimpaan loma-aikaan heinäkuussa!!
Suomessa on hyvä sää ,ei siis syytä matkustaa , ja jos matkustat, maksaa lennot ja asuminen triplat!
Joo , ole hyvä perheellinen ,saat puolestani lomailla heinäkuun :) minä lähden talvella Suomen paskaa säätä pakoon!
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen miksi kukaan haluaa pitää lomaa (ja pahimmassa tapauksessa 4 viikkoa) kalleimpaan loma-aikaan heinäkuussa!!
Suomessa on hyvä sää ,ei siis syytä matkustaa , ja jos matkustat, maksaa lennot ja asuminen triplat!
Joo , ole hyvä perheellinen ,saat puolestani lomailla heinäkuun :) minä lähden talvella Suomen paskaa säätä pakoon!
Olen perheellinen ja kanssasi samaa mieltä! Kunhan lapseni ovat teinejä, eivätkä enää kaipaa ja tarvitse minua kesälomillaan, pidän suurimman osan lomastani todellakin kesä-heinäkuun jälkeen! Viikon voin olla kesällä ja reissata jonnekin teinien kanssa. :)
Lapset ei ole ainoa syy haluta loma heinäkuussa. Esimerkiksi monet taphatumat ovat heinäkuussa ja jos haluaa niihin matkustaa tai esimerkiksi osallistua vapaaehtoisena, on heinäkuu hyvä loma-aika.
Itse teen paljon vapaaehtoistyötä urheilutapahtumissa ja silloin lomat pitää valita sen mukaan milloin tapahtumia on. Kyllä ärsyttäisi, jos en saisi mm-kisoihin lomaa sen takia, että heinäkuu kuuluu vain lapsiperheille. Minullakin on omia menoja ja elämää vaikkei lapsia olekaan.
Onneksi kisoja on paljon myös kesä- ja elokuussa eli yleensä pääsen johonkin vaikka heinäkuu ei juuri sinä vuonna olisikaan lomaa, mutta epäreilua se olisi, jos en ikinä saisi heinäkuuta lomaa, koska minulla ei ole lapsia.
Joku varmasti tähän tuhahtaa, että lapset ovat tärkeämpiä kuin urheilukisat, mutta lapset ovat työkavereiden valinta, ei minun. Ei minun tarvitse uhrata koko elämääni sen takia, että toiset ovat päättäneet tehdä lapsia.
Minulla kun ei ole väliä, milloin lomani pidän, eikä lapsiakaan ole, olen kyllä valmis joustamaan pyhien ja lomien suhteen, jos kauniisti kysytään.
Mutta sitä en siedä, että oletetaan automaattisesti minun aina joustavan.
Hyvänen aika, voihan lapsille palkata kotitalousvähennyksellä hoitajan, jos päiväkoti on nyt pari viikkoa kiinni - kun nekin haluaa kesäloman kesällä, ylläri ylläri.
Voi sinkullakin olla lomasuunnitelmia esim ulkomaanmatka vaikka sukulaisten kanssa, porukassa voi olla lapsiakin. Yksinkö sitä pitäisi lomailla.
Haista ap v i t t u. T. Sinkku joka pitää lomansa sillon kun haluaa
Raisa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tipu.
Miksi ajattelet niin itsekkäästi? Oletko sinkku? Miksi et voisi sinkkuna pitää lomiasi lomakauden reunoilla?
Ei kai se sinkun vika ole jos joillakin puolitutuilla duunikavereilla on lapsia. Miksi ihmeessä sinkun pitäisi joka helvetin asiassa joustaa, onko sinkku joku alempiarvoinen ihminen. Sinkulla voi olla myös lomasuunnitelmia muiden ihmisten kanssa, joiden lomat pitää sovittaa yhteen. Jos asiaa ei pysty muuten sopimaan on paras lomailla kiertävästi niin että lomakuukausi vaihtuu vuosittain niin kuin monella työpaikalla on. Jos sinkku aina joustaa, hän ei saa koskaan lomaa parhaaseen aikaan, varmaan pitäisi lomailla marraskuussa maanantaisin ja tiistaisin.
Lain mukaan perheellisiä ei saa suosia lomien sijoitteluissa. Joten joustavuutta kaivataan myös perheellisiltä. Lain mukaan tässä tulee toimia:
Joka kerta sama juttu. Miten vaikea se on ymmärtää että sinun lapsesi ovat sinun. Kenelläkään muulla ei ole mitään velvoitteita tähän liittyen. Kukaan järkevä työnantaja ei edes palkkaisia muita kuin lapsettomia jos se vain olisi laillista. Turha ottaa tähän mitään satuja tulevaisuuden työntekijöistä, tyttömyyttä on jo nyt ja jokaisesta lapsesta voi tulla myös yhteiskunnalle pelkkää haittaa.
Työpaikoilla pitäisi jakaa lomat enemmistön demokratian mukaisesti. Jos on aviopari ja kaksi lasta, saisi tämä neljä ääntä (2+2=4). Sinkuilla olisi luonnollisesti vain yksi ääni ja täyttäisivät lomalistan viimeisenä. Se kenellä olisi eniten ääniä täyttäisi lomalistan ensimmäisenä.
Enemmistön demokratia ratkaisee!
Reilupeli kirjoitti:
Työpaikoilla pitäisi jakaa lomat enemmistön demokratian mukaisesti. Jos on aviopari ja kaksi lasta, saisi tämä neljä ääntä (2+2=4). Sinkuilla olisi luonnollisesti vain yksi ääni ja täyttäisivät lomalistan viimeisenä. Se kenellä olisi eniten ääniä täyttäisi lomalistan ensimmäisenä.
Enemmistön demokratia ratkaisee!
Hyvä idea! :)
Enemmistön demokratia. Salli minun kaikki kestää... huh huh! Onko lääkityksesi kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Enemmistön demokratia. Salli minun kaikki kestää... huh huh! Onko lääkityksesi kunnossa?
Toki. Entä sinulla?
Koska menetit niin monta kesälomaa lapsiperheiden takia, ja ymmärsin että teidän työpaikalla on kovin kiire elokuisin joten lomaa ei voi silloin pitää (johtuen siitä, että sanoit niin).
Silloinhan lapsella olisi hoitopaikka heinäkuuksikin, kun jompikumpi vanhemmista olisi lomalla, lapsi olisi siis kotona silloin, ei kai sitä nyt niin vaikea ole ymmärtää.
(Ja silloin kun sitä lomaa ei heinäkuulle voi järjestää on varahoitopaikka usein jossain toisessa päiväkodissa, se vain ei ole se ihanteellinen skenaario että lapsi joutuu täysin vieraaseen hoitoon kuukaudeksi).
Itsehän en ole viemässä heinäkuista lomaasi, joten turha minulle on vihoitella, kotiäitinä en vie kenenkään lomia :)