Perheellisten tulisi saada pitää lomansa heinäkuussa parhaimpaan loma-aikaan
Perheellisten paras loma-aika on heinäkuussa, jolloin lasten koululomat ajoittuvat samaan hetkeen ja perhe voi viettää lomaa ja mukavaa yhdessäoloa yhtä-aikaa. Silti jotkut yksineläjät haluavat työpaikaltamme väkisin lomailla samaan aikaan. Eivät kaikki voi pitää lomaa heinäkuussa. Sinkut, vähän joustavuutta kiitos!
Kommentit (167)
Olipa hyvä olla lapsi, kun isä oli opettaja ja äiti kotiäitinä. Isän lomat oli aina kesäkuun puolivälistä elokuun alkuun, eli vain pari viikkoa lyhyemmät mitä meillä lapsilla. Pystyttiin tekemään kaikkea mukavaa perheenä kesälomalla. Hieman käy sääliksi niitä lapsia, joiden vanhemmat suurimman osan kesästä joutuvat olemaan töissä ja lapset päivähoidossa. Toisaalta muuta vaihtoehtoa ei ole, koska lomaa saa vain tietyn verran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi perheelliset saa olla noin itsekkäitä mut lapsettomat ei saisi olla? Joulunakin joutuu olemaan töissä että lapselliset saavat viettää joulun muksujensa kanssa ja pitäis vielä kesälomassakin joustaa? Ei onnistu.
Mä tekisin ihan mielelläni joulun töitä (24.-26.12 + mahdollinen viikonloppu) koska miehen työpaikka silloin kiinni ja voi olla lasten kanssa. Mutta välipäivät haluaisin lomailla, koska miehen taas mentävä silloin töihin, mutta se lasten päiväkoti on edelleen kiinni. Viime jouluna saimme tehtyä näin, mutta kuulin siitäkin vittuilua, miten lasten kanssa on taas erioikeuksia... Naisvaltaisessa työpaikassa mikään ei kelpaa!
Lapsiperheellisten itsekkyys näkyy siinä että he olettavat jotenkin että sinkkujen ja lapsettomien pitäisi ottaa aina perheelliset huomioon. Yllätys, meillä lapsettomillakin on elämä. Minä ja puolisoni työskennellään epäsäännöllisessä vuorotyössä, ja on ihan tarpeeksi huomioon otettavia asioita ihan omassakin elämässä kun järjestellään lomia tai vapaita. Kesälomat ovat touko- - syyskuu -akselilla, ja muut vapaat pitkin vuotta järjestellään sen mukaan miten parhaiten sopii, pitkiä vapaita kun pystyy järjestelemään vuorotyön vuoksi.
Joulut ollaan mielellään töissä, koska siitä maksetaan hyvin ja se ei ole meille tärkeää. Mutta joskus myös me olemme halunneet lähteää joulun aikaan matkalle. Syyslomalla ei ole mitään merkitystä, olemme töissä. Mutta esimerkkinä taas hiihtolomalle löysimme todella halvan matkan ulkomaille ja otimme sen kun tarjous tuli vastaan. Vai olisiko siinä hetkessä pitänyt alkaa miettimään että "eihän me nyt voida lähteä minnekän hiihtolomalla kun lapsiperheellisten pitää saada lomailla." ?
Hoitoala on mielestäni hyvä esimerkki alasta, jossa mielestäni tällainen ap:n aloittama valitus ei vain toimi. Joku on töissä AINA 24/7, ja suurimmalla osalla ihmisistä kuitenkin on niitä lapsia. Eli lapsiperheelliset joutuvat olemaan töissä myös viikonloppuina, loma-aikoina ja öinä. Mun mielestä tällaisilla 24/7 pyörivillä aloilla tulee olla tasa-arvo loma-aikojen suhteen, koska kaikkia tarvitaan. Lisäksi usein kiireisin aika on juuri pitkinä pyhinä ja kesällä.
Silti monesti lapsiperheelliset valittavat kuinka on nyt hankalaa olla iltavuorossa, yövuorossa, töissä pyhinä , kesällä jne kun jää näkemättä lapset ja jää paitsi perheajasta. Mielestäni siinä kannattaisi joko hyväksyä ne oman alan työaikavaatimukset, vaihtaa alaa, tai miettiä hankkiiko niitä lapsia jos se työaika tuntuu niin kovin hankalalta.
Elämä on valintoja, mutta jokaisella on oikeus omaan vapaa-aikaansa ja yksityiselämään.
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa itse asiaan, saat miljoona kiukkuista vastausta lastenvihaajilta tähän. Oikeasti, vauvapalstalla?
Taidan lähteä hevostallipalstalle haukkumaan hevosia...
Niin just. Sehän on lasten vihaamista, jos ei anna periksi niiden vanhempien pohjattomalle itsekkyydelle.
Mikäs vika kesäkuussa on? Sekin on koulujen loma-aikaa. Meillä on niin hyvä lähiesimies, että lomat kiertää tasapuolisesti enkä muista, että koskaan olisi tullut siihen järjestelyyn muutoksia. Reilua kaikille.
Suomen kesä on lyhyt, ja heinäkuussa on todennäköisimmin hyvät terassi-, rantsu- ja grillaussäät. Kyllä lapsettomillakin on oikeus nauttia kesästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei kesäkuu käy perheellisille?
Koska päiväkoti on heinäkuun kiinni.
Kehäpäätelmä. Koska perheelliset vaatii kesäloman heinäkuussa. Jee. Loistava perustelu.
Luithan aloituksen, että perheelliset on kettumaisia ja itsekkäitä, huonosti käyttäytyviä? Pyörinyt täällä viikon.
Mä pitäisin mieluiten elokuussa, mutta on pakko heinäkuussa, kun suurin osa perheellisiä pitää lomat, ja meillä on vähiten lapsia (päiväkodissa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pikkukoululaisten kesäkerhot ja leirit olisi kesäkuun sijasta heinäkuussa ja päiväkoti auki myös heinäkuussa, niin mielelläni lomani pitäisin jo kesäkuussa.
Varahoitopaikka jumalanseläntakana ja pikkukoululaiset yksin kotona on hieman huono vaihtoehto ja hoitajan palkkaaminen heinäkuuksi erittäin kallista. Mummoja ja pappoja hoitohommaan ei ole saatavilla.
Ikävä juttu, mutta sehän ei varsinaisesti ole työkavereidesi ongelma.
Voi tätä itsekkyyden multihuipentumaa. Mikä ei suoraan vaikuta omaan elämään ei ole oma ongelma...
Arvatkaapa miksi yhteiskunta on niin kylmä ja kova arvoiltaan nykyään?
Koska pienten lasten vanhemmat ovat helvetin itsekkäitä?
Ba dam tssss
Joka keväinen provohan tämä jossa on tarkoitus saada ihmiset jolla ei ole lapsia ärsyyntymään ja lapsiperheelliset lesottamaan
Kenelläkään ei ole mitään syytä joustaa teidän itsekkään päätöksen takia hankkia lapsia. Te itse päätette että niitä hankitte joten te itse joudutte säätämään kuviot kohdalleen työpaikan ulkopuolella.
Ihan samalla tavalla sinkulla ja lapsettomalla on perheet vaikka ei lapsia. Meillä suvussa matkustellaan paljon lomilla yhdessä ulkomaille jne joten yritetään aina saada kaikki samaa aikaa lomaa jos se on vaan mahdollista. Ja miehen perheen luokse taas reissataan ympäri Suomen heidän loma aikoinaan koska miksi sinne mennä silloin kun he menevät töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa itse asiaan, saat miljoona kiukkuista vastausta lastenvihaajilta tähän. Oikeasti, vauvapalstalla?
Taidan lähteä hevostallipalstalle haukkumaan hevosia...
Otit sitten kuitenkin kantaa? Sinun mielestäsi sinkuu, joka haluaa lomailla heinäkuussa = lastenvihaaja. Kun viestintätaitosi ovat tätä tasoa, on tosiaan varmaan parempi, että seurustelet vain niiden hevosten kanssa...
En ymmässä miks kukaan vapaaehtosesti ottais lomansa heinäkuulle.. ainut miksi ottaisin siihen ryysikseen loman olis just lastenhoidollinen pakko.. mutta elokuu sensijaan, ihanaa lomaah...
Minä lapseton sinkku olen ihan veemäisyyttänyt pitänyt lomani jo monta vuotta heinäkuussa, kun olen se, joka aina ensimmäisenä saa loma-aikansa päättää.
Teen tämän ihan sen takia, että aiemmin jouduin aina joustamaan näiden lapsellisten takia ja lomani oli kesäkuussa, kun monesti oli vielä yöpakkasia ja satoi parhaimmillaan räntää. Elokuussa en voinut lomaa pitää, kun sijaiseni olisi joutunut kuulemma niin kohtuuttomaan työkuormaan, kun kaikki muutkin ovat jo palanneet lomilta ja kiire hirmuinen.
Minäpä olen nyt näiden itsekkäiden k-pää mammojen tiimin vetäjä ja pidän siis lomani heinäkuussa. Ei ole muiden ongelma, että päiväkodit on kiinni heinäkuussa jne. Jos haluat kersoja, niin järjestät sitten elämäsi sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodit on suljettu heinäkuussa ja lapsien pitää mennä päivystävään päiväkotiin. Rankkaa lapsille, uusia hoitajia, uusi paikka jne. Päiväkodeissa muutenkin toiveena on, ettei lapsi olisi hoidossa heinäkuun aikana. Mites sitten ne 1-2lk joilla ei enää päivähoitomahdollisuutta ole, mutta ovat sen verta pieniä, etteivät pärjää yksin kotona 8-12h? Mutta eihän lapsettomia kiinnosta.. Mutta minä olen ainakin ilmoittanut työnantajille, että minä en ole tulossa töihin silloin kuin lapset eivät ole koulussa/hoidossa. Tehkööt ne, joilla on mahdollisuus. Viitsisi viedä lapsia isovanhemmillekkaan hoitoon 350km päähän!
Toivon sydämestäni, että työnantajasi palkkaa tilallesi sellaisen henkilön, joka tulee töihin silloin kun on tarve, eikä silloin kun sattuu sopimaan.
Olet hirveä itsekäs ämmä. Millä tavalla on mun ongelma, että sinä olet omahyväisyydessäsi lisääntynyt, mutta et ole vaivautunut hoitamaan itsellesi turvaverkkoa vaan laitat muut kantamaan vastuun sinun itsekkäistä valinnoistasi. Yök. Toivottavasti olette jossain Norossa koko heinäkuisen lomanne.
Vierailija kirjoitti:
Minä lapseton sinkku olen ihan veemäisyyttänyt pitänyt lomani jo monta vuotta heinäkuussa, kun olen se, joka aina ensimmäisenä saa loma-aikansa päättää.
Teen tämän ihan sen takia, että aiemmin jouduin aina joustamaan näiden lapsellisten takia ja lomani oli kesäkuussa, kun monesti oli vielä yöpakkasia ja satoi parhaimmillaan räntää. Elokuussa en voinut lomaa pitää, kun sijaiseni olisi joutunut kuulemma niin kohtuuttomaan työkuormaan, kun kaikki muutkin ovat jo palanneet lomilta ja kiire hirmuinen.
Minäpä olen nyt näiden itsekkäiden k-pää mammojen tiimin vetäjä ja pidän siis lomani heinäkuussa. Ei ole muiden ongelma, että päiväkodit on kiinni heinäkuussa jne. Jos haluat kersoja, niin järjestät sitten elämäsi sen mukaan.
Se, että anoo lomansa heinäkuulle on juuri sitä elämän järjestelyä, katkeruudeltasi et sitä vain taida nähdä.
Ihanteellisessa maailmassa päiväkodit olisivat aina auki ja kaikissa työpaikoissa olisi kiertävät lomavuorot, joita voisi halutessaan sumplia työkavereiden kanssa.
Harmi ettet vieläkään saa pitää lomaa elokuussa, toivotaan, että vielä joskus onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että anoo lomansa heinäkuulle on juuri sitä elämän järjestelyä, katkeruudeltasi et sitä vain taida nähdä.
Ihanteellisessa maailmassa päiväkodit olisivat aina auki ja kaikissa työpaikoissa olisi kiertävät lomavuorot, joita voisi halutessaan sumplia työkavereiden kanssa.
Harmi ettet vieläkään saa pitää lomaa elokuussa, toivotaan, että vielä joskus onnistuu.
En ole katkera, miksi olisin? Minähän saan pitää lomani silloin, kun haluan. Myös elokuussa, jos niin valitsisin, mutta preferoin heinäkuuta.
Ja se muuten ei ole "elämän järjestelyä" että anoo lomansa siihen aikaan, kun lapsella ei ole hoitopaikkaa. Elämän järjestelyä on se, että lapsella on AINA hoitopaikka, jos tilanne niin vaatii. Katsos kun niitä yllätyksiäkin tuppaa elämässä tulemaan, varsinkin teillä lapsellisilla.
Raisa kirjoitti:
Perheellisten paras loma-aika on heinäkuussa, jolloin lasten koululomat ajoittuvat samaan hetkeen ja perhe voi viettää lomaa ja mukavaa yhdessäoloa yhtä-aikaa. Silti jotkut yksineläjät haluavat työpaikaltamme väkisin lomailla samaan aikaan. Eivät kaikki voi pitää lomaa heinäkuussa. Sinkut, vähän joustavuutta kiitos!
Perheen hankkiminen on oma valinta ja siis vapaaehtoista eikä sen perusteella pidä antaa etuoikeuksia.
terkuin heinäkuussa lomaileva lapseton
Lastenvihaajia? Onko siis lastenvihaaja jos ei samaa mieltä ap:n kanssa, oli lapsia tai ei? Tuskin kukaan lapsia vihaa. Itsekkäitä ja mustavalkoisia vanhempia ehkä.
Olen aina saanut lomani kun olen halunnut, usein olen pitänyt heinäkuussa, vaikka olen lapseton. Ei meidän työpaikalla ongelma. Kysymyshän ei ole joustamisesta. Jokaisen on toki joustettava vuorollaan. Vaan oikeudenmukaisuudesta. Lapsetonkin on ihminen, jolla oikeus lomaan kun haluaa, johon vaikuttavat toisten aikataulut, eikä lapsettomankaan tarvitse "ajatella vain itseään" kuten jotkut luulevat. Voi olla syitä miksi loma juuri heinäkuussa.
Eikä kaikki perheelliset halua lomia heinäkuussa.