Perheellisten tulisi saada pitää lomansa heinäkuussa parhaimpaan loma-aikaan
Perheellisten paras loma-aika on heinäkuussa, jolloin lasten koululomat ajoittuvat samaan hetkeen ja perhe voi viettää lomaa ja mukavaa yhdessäoloa yhtä-aikaa. Silti jotkut yksineläjät haluavat työpaikaltamme väkisin lomailla samaan aikaan. Eivät kaikki voi pitää lomaa heinäkuussa. Sinkut, vähän joustavuutta kiitos!
Kommentit (167)
Ehkä sinkutkin haluavat lomailla parhaimpaan loma-aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos pikkukoululaisten kesäkerhot ja leirit olisi kesäkuun sijasta heinäkuussa ja päiväkoti auki myös heinäkuussa, niin mielelläni lomani pitäisin jo kesäkuussa.
Varahoitopaikka jumalanseläntakana ja pikkukoululaiset yksin kotona on hieman huono vaihtoehto ja hoitajan palkkaaminen heinäkuuksi erittäin kallista. Mummoja ja pappoja hoitohommaan ei ole saatavilla.
Ikävä juttu, mutta sehän ei varsinaisesti ole työkavereidesi ongelma.
Päiväkodit on suljettu heinäkuussa ja lapsien pitää mennä päivystävään päiväkotiin. Rankkaa lapsille, uusia hoitajia, uusi paikka jne. Päiväkodeissa muutenkin toiveena on, ettei lapsi olisi hoidossa heinäkuun aikana. Mites sitten ne 1-2lk joilla ei enää päivähoitomahdollisuutta ole, mutta ovat sen verta pieniä, etteivät pärjää yksin kotona 8-12h? Mutta eihän lapsettomia kiinnosta.. Mutta minä olen ainakin ilmoittanut työnantajille, että minä en ole tulossa töihin silloin kuin lapset eivät ole koulussa/hoidossa. Tehkööt ne, joilla on mahdollisuus. Viitsisi viedä lapsia isovanhemmillekkaan hoitoon 350km päähän!
Luojan kiitos meillä saa pitää lomakausien aikana lomat ihan miten haluaa. Aina on niitä, jotka haluavat olla ns halutuimmat ajat töissä.
Meillä on kiertävät lomavuorot. Siinä ei tartte kenenkään vinkua 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pikkukoululaisten kesäkerhot ja leirit olisi kesäkuun sijasta heinäkuussa ja päiväkoti auki myös heinäkuussa, niin mielelläni lomani pitäisin jo kesäkuussa.
Varahoitopaikka jumalanseläntakana ja pikkukoululaiset yksin kotona on hieman huono vaihtoehto ja hoitajan palkkaaminen heinäkuuksi erittäin kallista. Mummoja ja pappoja hoitohommaan ei ole saatavilla.
Voi tätä itsekkyyden multihuipentumaa. Mikä ei suoraan vaikuta omaan elämään ei ole oma ongelma...
Arvatkaapa miksi yhteiskunta on niin kylmä ja kova arvoiltaan nykyään?
Suomessa se paraskin lomakuukausi on ihan paska. Itse lomailen mieluummin suosiolla syyskuussa, jolloin Välimerelle pääsee hyvin halvalla, ja se on oikeasti lämmin.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodit on suljettu heinäkuussa ja lapsien pitää mennä päivystävään päiväkotiin. Rankkaa lapsille, uusia hoitajia, uusi paikka jne. Päiväkodeissa muutenkin toiveena on, ettei lapsi olisi hoidossa heinäkuun aikana. Mites sitten ne 1-2lk joilla ei enää päivähoitomahdollisuutta ole, mutta ovat sen verta pieniä, etteivät pärjää yksin kotona 8-12h? Mutta eihän lapsettomia kiinnosta.. Mutta minä olen ainakin ilmoittanut työnantajille, että minä en ole tulossa töihin silloin kuin lapset eivät ole koulussa/hoidossa. Tehkööt ne, joilla on mahdollisuus. Viitsisi viedä lapsia isovanhemmillekkaan hoitoon 350km päähän!
Kiinnostaako sinua lapsettomien syyt saada loma juuri sille ajalle kuin he haluavat?
Kiertävät lomat on tasapuolisia kaikille. Itse vaihdoin viimevuonna elokuun lomani kesäkuuksi koska työkaverini lapsi aloitti koulun. Omani on jo lähes täysi-ikäinen mutta muistan kuinka tärkeää aikaa se oli itselle ja lapselle.
Työnantajan on laitonta syrjiä lomien sijoittelussa perhemuodon perusteella. Kaikki ovat samalla viivalla mitä tulee lomaviikkohin ja jokainen joutuu vuorollaan joustamaan. Se on ainoa reilu tapa.
Vierailija kirjoitti:
Lisätään vielä, että minä tein 5v kaikki joulut, uudetvuodet, kesät, Vapun yms joka perskeleen vuosi. Kesälomani sain yleensä pitää syyskuussa. Nyt on minun vuoroni olla itsekäs ja ne (kaikki yhtä lukuun ottamatta lapsettomia) saavat nyt vain vuorostaan olla siellä työmaalla pyhät ja juhlat sekä heinäkuun. Tässä menee pari vuotta näin ja sitten voin taas tehdä minäkin vaikka joka toinenkin vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä itsekkyyden multihuipentumaa. Mikä ei suoraan vaikuta omaan elämään ei ole oma ongelma...
Nimenomaan. Ei se ole minun ongelmani, miten työkaveri järjestää jälkikasvunsa kesän. Työpaikalla me olemme täsmälleen saman arvoisia ja työnantajan on kohdeltava meitä samalla tavalla loma-aikojen jaossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaako sinua lapsettomien syyt saada loma juuri sille ajalle kuin he haluavat?
Itse asiassa kiinnostaa. Ja jos lapsettomalla on oikeasti hankalampi tilanne syystä X ja loman on pakko olla tiettyyn aikaan, joustan kyllä.
Sen sijaan mutku mä haluun on huonompi perustelu kuin se, että pienille lapsille ei ole järkevää sijoituspaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan, mutta sitten kun se sinkku perheellistyy, turha olisi odottaa joustoa minultakaan.
Onneksi minun työpaikallani ei ole tätä ongelmaa, vaan jälleen ensi kesänä kaikki saivat lomat haluamaansa aikaan. Eikä meillä ole kyllä monta nuorta sinkkuakaan. Lähes kaikilla on lapsia ja ne, joilla lapset ovat lentäneet pesästä valitsevat usein ihan vapaaehtoisesti loman kesä- tai elokuussa, koska muut huomioivat heidän tilanteensa, kun heidän lapset olivat pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinkutkin haluavat lomailla parhaimpaan loma-aikaan?
Sinkut eivät tarvitse lomaa lainkaan, koska heillä ei ole elämääkään.
Jos itse voisin valita loman koulujen loma-aikojen ulkopuolelta, tekisin sen välittömästi. Ulkomaanmatkojen hinnat laskevat ihan silmissä. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Miksei kesäkuu käy perheellisille?
Tai elokuun alku jolloin on kesä kuumimmillaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Ei se ole minun ongelmani, miten työkaveri järjestää jälkikasvunsa kesän. Työpaikalla me olemme täsmälleen saman arvoisia ja työnantajan on kohdeltava meitä samalla tavalla loma-aikojen jaossa.
Saanko arvata, kuljet ohi jos ihminen saa vieressä sairaskohtauksen? Koska ei ole sinun ongelmasi?
Ihan vinkkinä lapsettomille - elokuussa Suomessa on usein paremmat säät,k un heinäkuun alulla. Lisäksi kotimaan lomakohteissa on vähemmän niitä (kuulema ärsyttäviä) lapsiperheitä. Jos taas on innostunut lähtemään esim Etelä-Eurooppaan lomallaan, kannattaa suosia syyskuuta. Syyskuussa sesonki hiljenee, hinnat halpenee, mutta säät on oikeastaan parhaimmillaan.
Me pidettiin ennen lapsia usein puolet kesälomasta syyskuussa ja otettiin halpa äkkilähtö etelään :)
Kaikkein paras systeemi isoilla työpaikoilla on kiertävä lomarinki. Ei tule kenelläkään sanomista! Yksi ryhmä lomailee kesäkuun, toinen heinäkuun ja kolmas elokuun. Ensi vuonna seuraava aika.
Näin siis jos asioista ei pystytä sopimaan. Mutta jos työpaikka on täynnä ap:n kaltaisia, on lomarinki hyvä ratkaisu.
Tai hakeudu alalle jossa putiikki on kiinni aina heinäkuussa ja koulujen lomien aikaan. Muussa tapauksessa, valmistaudu joustamaan. Perhe se on usein lapsettomallakin, ei voi olettaa että heidän elämä pyörii lapsiperheellisten "sivussa".