Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ei tee kotitöitä kuin pakolla ja vahdittuna

Vierailija
22.04.2017 |

Mitä tässä pitäisi tehdä? Yksi lapsistamme ei millään opi tekemään kotitöitä. Pienestä pitäen on pitänyt osallistua, mutta siltikään hommat eivät suju automaattisesti tai edes pienellä muistutuksella. Esim. omat tiskit jäävät joka kerta pöydälle, vaikka ollaan vuosia juoksutettu poikaa laittamaan tiskit koneeseen. Yleensä laittaa vasta kun karjutaan että nyt tulet heti.

Joskus oli jokusen kuukauden kausi kun teki hommia oma-aloitteisesti. Silloin keräsi rahaa haluamaansa asiaan ja sai rahaa kotitöistä. Nyt tuo into on laantunut. Tietää, että saisi rahaa hommista, mutta ei jaksa tehdä kun rahan kertyminen on niin hidasta. Eli vain valittaa kun rahaa ja tavaraa ei tule. On tänä vuonna saanut viikkorahankin vain pari kertaa, koska ei ole siivonnut huonettaan riittävän hyvin (=ei ole imuroinut huonettaan), mikä on edellytys viikkorahalle. On sitten mielummin ilman rahaa.

Koulu- ja harrastushommansa hoitaa erittäin hyvin, eli mikään tyhmä kaveri ei ole kyseessä. Eikä siis pääse laistamaan (kaikista) kotitöistä, mutta ne tehdään kauhean molemminpuolisen valituksen saattelemana. Mitä tässä pitäisi tehdä? Kauhean raskasta kaikille.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteeko teini kodin "omakseen"? Voisitteko tehdä jonkun pikku rempan jonssa teini saisi ison suunnitteluvastuun ja paljon tekemistä niin että lopputulos tuntuisi omalta? Vaikka keittiön pöydän hiominen ja maalaaminen tai pinnoittaminen vähän erikoisempaan tyyliin? 

Meillä teinin huone alkoi pysyä järjestyksessä kun kerran urakalla uudelleensisusti sen kokonaan itse. Teekupit lopettivat vaeltamisen ja hautautumisen yläkertaan kun sai "iiihanan" Cath Kidstonin mukin. Nyt tuo tärkeä oma muki on aina löydyksissä ja teini jopa tiskaa sen itse pari kertaa päivässä. 

Samoin puutarhan hoitaminen sujuu nyt kun teinillä on jo vuosia ollut omia projekteja, aloitettiin yhdestä isosta ruukusta jonka sai suunnitella ja istuttaa itse. 

"Omasta" huolehtii usein eri tavalla kuin yhteisestä. Tätä on tehty jo pitkään kaupunkipihoilla, asukkaat yhdessä suunnittelemaan ja hoitamaan istutuksia niin kummasti roskaaminen ja välinpitämättömyys vähenevät. 

Vierailija
22/26 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapselle voisi ostaa oman mehun, saa pilata sen jättämällä pöydälle, tai vaihtoehtoisesti juotte vettä kun siitä ei tule sotkua.

Jos jättää tyhjän tölkin, viette sen lapsen huoneeseen, koska ilmeisesti hän haluaa sen säästä, tai sitten laittaa sen huoneensa roskikseen. Lapsi voi itse pestä pyykkinsä, oma pyykkikori nuoren huoneeseen. Muutenkin jos jättää jotain niin eleettömästi vaan siirtää kaiken lapsen huoneeseen, ilman mitään nalkutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuo tekee kyllä ja vahtimatta.

Kerta sanominen riittää, eikä tarvitse toistella. Niin kotityöt kuin minkä tahansa muunkin asian.

Meillä ei myöskään ole kasvatettu lapsia vaapaan kasvatuksen metodein. Olisikohan tällä jotain tekemistäasian kanssa?

Vierailija
24/26 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinistä ei mielestäni tarvitse olla huolissaan. Hän on joskus tehnyt kotitöitä ja siis osaa ne. Hän on myös kasvanut siistissä kodissa ja vaatteissa. Kun kukaan ei ole passaamassa, hän alkaa tehdä itse. 

Tein muuten tänään viikottaiset kotityöt yhdessä teini-ikäisen pojan kanssa. Ainakin meillä se on silminnähden hauskempaa, kun käskijä ei katso vierestä vaan tekee samalla omaa osaansa. 

Vierailija
25/26 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotityöt on hommia joita pitää tehdä sai niistä palkkaa tai ei, eihän aikuisellekaan kukaan maksa.

Ihan eri asia. Kummallista miten moni ei tätä tajua.

Aikuinen on itse päättänyt millaisen kodin hankkii, lapsi ei. Esim. onko iso kiinteistö, jonka ylläpitoon menee runsaasti aikaa niin sisällä kuin ulkona vai pieni asunto, jossa siivoaminen on nopeaa. Lapsi on vanhempiensa armoilla tässä asiassa.

Aikuinen voi päättää, mitä kotitöitä tekee ja jos ei kiinnosta tehdä mitään, niin menee ja tienaa niin paljon, että on varaa palkata toinen tekemään.

Lapsella on harvemmin mahdollisuus ansaita kodin ulkopuolella rahaa ja vaikka se onnistuisikin, kotona isä tai äiti kieltää siivoojan palkkaamisen.

Lapsi ja hänen vanhempansa eivät ole tasavertaisia ja samalla viivalla tässä asiassa, joten on turha vedota väitteeseen "pitäähän aikuistenkin tehdä kotitöitä".

Vierailija
26/26 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsen huone on lapsen huone. Se saa olla juuri sellainen kuin lapsi haluaa. Yksi sääntö on: omaan huoneeseen ei saa viedä ruokaa. Näin estän ruokien homehtumisen sängyn alle.

Paitsi että jokainen lapsi pitää huoneensa perussiistinä, osin ehkä siksi, että minä en käske tai komenna. Annan vastuun lapselle itselleen. Alle kouluikäisen kanssa on siivottu yhdessä ja senkin jälkeen olen mennyt avuksi, jos on pyydetty.

Ns. yhteisistä tiloista vastaa siivooja. Ja se perheenjäsen, joka ei saa astioita tiskikoneeseen, syö paperilautasilta.

Kotityöt ovat turhan pieni asia nostattaa riitoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan