Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostin tietämättäni varastetun pyörän torista, ilmoitin oikealle omistajalle ja sain vain kiukuttelua päälleni

Vierailija
21.04.2017 |

Eli ostettiin tytölle jopo. Torista löytyi mieluinen ja suht hyväkuntoinenkin, avaimet tallessa (joista oletin ettei ole varastettu). Kun päästiin paikalle, omistajalla oli muka paperit kadonneet muutossa. En kuitenkaan jaksanut alkaa nipottamaan, kun kuitenkin runkolukko oli ja avaimet siihen. Pyörässä oli muutama pikkuvika, mutta hinta oli edullinen.

Kotona sitten huomasin, että runkolukko ei ole alkuperäinen vaan se on vaihdettu pyörään. Tässä vaiheessa alkoi hälytyskellot soimaan, soitin myyjälle, mutta ei enää vastannut yhteydenottoihini. Soitin poliisilaitokselle ja kysyin, onko kukaan tehnyt katoamisilmoitusta vastaavanlaisesta pyörästä, ei ollut, käskivät vaan olemaan rauhassa, että tuskin on varastettu (?)

Facebookia selaillessani, törmäsin paikallisessa kirppisryhmässä ilmoitukseen, jossa ilmoitettiin varastetuksi etupyörätön ja ostamani jopon kuvausta vastaava pyörä.

Laitoin kuvan ryhmään ja kerroin tapauksesta, että oli meille myyty uuden etupyörän ja lukon kera. Oli kuulemma hänen pyöränsä, ilmoitti iloisena, että tulee hakemaan.

Kun tulivat hakemaan, omistaja (nuori nainen) kysyi äkäisesti että onhan minulla kaikki uudet avaimet tallessa. Olivat tallessa.
Äksyili "No onneks tää pyörä sentään LÖYTY!" "Ettehän käyttäneet tätä?!" ja "Nää jopot on tosi arvokkaita!"

Juu juu, itse maksoin pyörästä käytettynä 90€, minkä mainitsin omistajallekin. Omistaja poistuu niskojaan nakellen paikalta, ei edes kiittänyt.

Hemmetti soikoon, en odottanut että nuori opiskelija olisi mitään korvauksia antanut, mutta olisi edes kiitoksen voinut sanoa.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei omistaja ollut velvollinen maksamaan sinulle, kyseessä oli koko ajan hänen oma pyöränsä. Ihmeellinen käsitys sinulla. Samalla logiikalla minä voisin varastaa sinun pyöräsi, väittää ostaneeni sen ja saada sinulta rahaa omasta pyörästäsi :D

Niin paljonko se kiitos olis lompakkoa laihduttanut?

No eipä se tyttö voi tietää, etteikö ap sitä pyörää alunperinkin varastanut.

Ai että varastaa pyörän, vaihtaa siihen etupyörän ja uuden lukon, sitten etsii oikean omistajan ja palauttaa pyörän?

Melko yksinkertainen tyttö, sanoisin.

Vierailija
42/50 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei omistaja ollut velvollinen maksamaan sinulle, kyseessä oli koko ajan hänen oma pyöränsä. Ihmeellinen käsitys sinulla. Samalla logiikalla minä voisin varastaa sinun pyöräsi, väittää ostaneeni sen ja saada sinulta rahaa omasta pyörästäsi :D

Löytöpalkkio. Ja jos asenteet ovat tuollaiset, niin kuka palauttaa? Ja vakuutus on sen sille varmaan jo korvannut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä se tyttö voi tietää, etteikö ap sitä pyörää alunperinkin varastanut.

Et kai sä oikeasti voin NOIN tyhmä olla? Ai että ap olisi varastanut pyörän, sitten laittanut siihen uuden eturenkaan ja runkolukon, ja sen jälkeen palauttanut omistajalle? En ole ihan vielä tuollaisista varkaista kuullut...

Vierailija
44/50 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minulla olisi velvollisuus kiittää siitä, että joku palauttaa minulta varastettua omaisuuttani takaisin minulle?

Siksi, koska hän palauttaa sinulta varastettua omaisuuttasi takaisin sinulle, mikä on valtava hyvä työ sinua kohtaan. Urpo.

Vierailija
45/50 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minulla olisi velvollisuus kiittää siitä, että joku palauttaa minulta varastettua omaisuuttani takaisin minulle?

Jotenkin ajattelisin että se kuuluu sivistykseen ja normaalin ihmisen toimintaan. Kiittää vuolaasti ja edes viedä se suklaalevy sinne kiitokseksi tai kahvipaketti. 

Vierailija
46/50 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Jos Jopo maksaa käytettynä 90 euroa, se on 110 % varmuudella varastettu.

Itse myyn meillä lasten käytettyjä pyöriä siten, että mulla on jo myynti-ilmoituksessa maininta kuitista. Myös kaikki pyörän mukana tulleet paperit on todellakin tallessa.

Mä en voi myydä siis mun jopoa kun voitin sen työpaikan arvonnasta, eikä siitä mitään kuittia saanut...

Vierailija
47/50 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kai sinä voit tehdä rikosilmoituksen siitä myyjästä, poliisit tutkii asian ja sitten perit häneltä takaisin maksamasi rahat

poliisia voisi tutkia sikälikin, että yleensä varastetun tavaran myyjiltä löytyymuutakin varastettua

Tämä olisi erittäin hyvä ajatus. Suosittelen ap:lle. Voi aika moni muukin saada pyöränsä tai jotain muuta takaisin.

Vierailija
48/50 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää käytöstä. Näit vaivaa ja ilmoitit asiasta. Vähintään kiitokset ja kukkapuska tms. olisi ollut kohtuullista. Itse olen kaksi kertaa palauttanut löytämäni lompakon, joissa molemmissa oli merkittävä summa rahaa.

Toisen omistajan juoksin kiinni, kun näin lompsan tippuvan taskusta. Manaili vaan, ett koko loman rahavarat siellä. Toisen lompakon löysin kotiportilta ja soittelin omistajalle selvitettyäni nron. Tuli hakemaan ja kysyi haluanko löytöpalkkion. Häkellyin, enkä osannut pyytää, vaikka kaikki kortit ja tuhansia sisälsi tuo lompsa. jäinpä vaan miettimään tekisinkö enää noin kiltisti. Tosin eihän kellään rahaa juurikaan lompakoissa ole, mutta ei hirveesti rehellisyyteen kannusta. 

Vierailija
49/50 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä tuo homma olisi alunalkaenkin pitänyt hoitaa poliisin avulla. Vai miten ap varmisti sen, että pyörä oikeasti oli sen, joka sitä tuli hakemaan? Itse en ainakaan olisi vonut noin vain selivttää ja muutenkin olisi ollut mielesätni järkevää laittaa poliisit toteamaan, että pyörä on sen, joka sitä omakseen väittää. Samalla sitten poliisille olisi tullut "pakko" alkaa selvittää sen varastetun pyörän myyjän identiteettiä, jotta olisi voinut käydä vaikka kotitarkastuksella. 

Vierailija
50/50 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 vuotias voi olle vielä hyvin lapsi, kokematon ja  typerä- ainakin tämä tapaus. Etuaivolohko on vielä kehittymässä ja kaikki hyvän käytöksen taidot eivät tunnetilassa olevan kakaran kohdalla todellakaan toimi. Niinpä olisit voinut käskeä kakaraa mainitsemaan vielä joitakin tuntomerkkejä ennen kuin luovutat sen ja kovalla äänellä " eikö ole hieno juttu, että saat pyöräsi takaisin ja rehelliseltä ihmiseltä, ole hyvä".  Ei tuollaisten kanssa voi kohdata erityisen älyllisellä tasolla ja varmasti tuhisee kokemaansa vielä pitkään ymmärtämättä, miten hienoa on miten rehellisiä jotkut ihmiset yhä ovat.

MUlla menisi hermot tuollaisen kanssa. Kiitos kuuluu hyviin tapoihin ja etenkin tässä tilanteessa. Kirjoita sinne someen ja kerro sama siellä, miten vaikeaa on olla rehellinen reppanoiden seassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi