Isännöitsijä pyytää valokopioa asunnon osakekirjasta?!
Mitä ihmettä? Mihin isännöitsijä voi tarvita valokopioa osakekirjasta? Nykyajan värikopiokoneet ovat huippuluokkaa + vähän paksumpi paperi... Osaako kukaan auttaa?
Kommentit (14)
Niinno kai se kertoi miksi se tarvii sitä?
Tarvitsee kopion, jotta isännöintifirma voi rekisteröidä sinut taloyhtiön osakkaaksi.
Isännöitsijä ei kertonut miksi tarvitsee kopion. Tuttavani osti asunnon ja myöhemmin selvisi, että osakekirja olikin kopio. Siitäpä vasta soppa syntyi! Tämän vuoksi värikopiokone, jolla voi kätevästi väärentää aidon näköisen osakekirja.
Kiitokset asiallisista vastauksista, jotka varmaan vauraimmalta kansanosalta lähtöisin.
Valokopioon voi kopioitaessa laittaa tekstin kopio
No halloo - eihän se isännöitsijä sitä kopiota ota vaan sinä. Eli otat ihan normi musta-valko kopion normi paperille.
Olen ostanut osakkeen kaksi kertaa ja minun ei tarvinnut antaa mitään osakekirjakopiota isännöitsijälle. Olisin itsekin epäileväinen että mihin tarkoitukseen tuo on...
Heh. Kopiosta näkyy, että sinä omistat asunnon ja sinut voi merkitä talon osakasluetteloon.
Et siis omista taloYHTIÖSTÄ asuntoa vaan OSAKKEET, jotka oikeuttavat hallinnoimaan ko asuntoa. Siksi omistusoikeus selviää siitä OSAKEkirjasta, johpn tulee kaupassa siirtomerkintä. Toki haluavat nähdä myös kauppakirjan kopion.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut osakkeen kaksi kertaa ja minun ei tarvinnut antaa mitään osakekirjakopiota isännöitsijälle. Olisin itsekin epäileväinen että mihin tarkoitukseen tuo on...
Jos osakekaupassa on ollut välittäjä, hän toimittaa kaikki tarvittavat paperit isännöitsijälle. Jos olet ostanut osakkeen itse, niin sinä toimitat tarvittavat paperit. Alkuperäisen osakekirjan säilytät tietysti itselläsi, tai viet sen pankkiin säilytettäväksi. Alkuperäisen osakekirjan häviäminen maksaa sulle nimittäin jonkun verran rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Kopiosta näkyy, että sinä omistat asunnon ja sinut voi merkitä talon osakasluetteloon.
Et siis omista taloYHTIÖSTÄ asuntoa vaan OSAKKEET, jotka oikeuttavat hallinnoimaan ko asuntoa. Siksi omistusoikeus selviää siitä OSAKEkirjasta, johpn tulee kaupassa siirtomerkintä. Toki haluavat nähdä myös kauppakirjan kopion.
Mutta, aika harva ostaa asunnon käteisellä ja jos lainaa tarvitaan niin osakekirja on pankissa vakuutena. Kopion ottaminen ei siis ole mahdollista, eikä yksikään isännöitsijä ole minulta tullaista kysellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis omista taloYHTIÖSTÄ asuntoa vaan OSAKKEET, jotka oikeuttavat hallinnoimaan ko asuntoa. Siksi omistusoikeus selviää siitä OSAKEkirjasta, johpn tulee kaupassa siirtomerkintä. Toki haluavat nähdä myös kauppakirjan kopion.Mutta, aika harva ostaa asunnon käteisellä ja jos lainaa tarvitaan niin osakekirja on pankissa vakuutena. Kopion ottaminen ei siis ole mahdollista, eikä yksikään isännöitsijä ole minulta tullaista kysellyt.
Kopio voidaan ottaa pankissa kaupanteon yhteydessä.
Ja kyllä, asuntoja ostetaan myös ottamatta lainaa. Ei ole lainkaan epätavallista, että osakkeiden omistajalla on osakekirja hallussaan.
kirjoitat kopion päälle mustekynällä ja suurella "KOPIO 21.4.2017"
Kerrotko meille vielä miten tämä värikopiokone ja paperin paksuus nyt liittyvät tähän kysymykseen?