Miksi ihmeessä siivoojilla on niin pieni palkka??
Pääsin töistä juuri ja taas mietin että miksi siivoojien palkka on niin pieni. Joka päivä sama juttu. Pitää juosta paikasta toiseen ja revetä kolmeen paikkaan samaan aikaan ja vielä pitäisi samalla tehdä jotain mitä joku pyytää. Raskaiden säkkien kantamista, raivolla moppaamista ja vauhdilla pöytien pyyhkimistä. Ja minun työssäni vielä kahvienkin keitto jossakin välissä. Tää on ihan uskomatonta. Joka työpäivän jälkeen olen niin loppu että olisin jo valmis kaatumaan sänkyyn. Perjantaina en meinaa jaksaa tehdä enää mitään kun olen niin puhki.
Mutta, miksi palkka on niin helkutin pieni??? Pitäisi olla todella paljon enemmän siihen nähden millaisia päiviä on. Mähän olen ihan hullu kun tätä teen. Mutta eipä löydy muutakaan... Huoh
Kommentit (49)
Siivoojien pitää mennä lakkoon. Nähdään miten herrat hukkuu paskaan.
Äitini teki aikoinaan pitkän työuran siivoojana,raskasta hommaa ei rapealla palkalla.Mietikää jos siivoojat menisivät lakkoon heh paniikki siitä syntyisi aika äkkiä.Olisi kiva sairaalassa vaikka tehdä leikkausoperaatioita kun pölyhiukkaset leijailevat potilaan sisuskaluihin erittäin hygieenistä.
Sen takia että siellä johtoportaassa on iso palkka. Eihän se raha kaikille riitä.
Näillä aloilla on Suomen surkeimmat ansiot lisineenkin jopa alle 1800 euroa/kk
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006245599.html
Vierailija kirjoitti:
Koska se on fyysinen työ jonka oppii se kaikkein tyhminkin urvelo - olettaen ettei nyt ihan mistään vaativammasta esim. leikkaussalien siivonnasta kyse ole. Niissä tosin palkka onkin isompi sitten.
Vaatimattomasta työstä on vaatimaton palkka. Hanki koulutus vaativammalle alalle ja sen alan työpaikka vastuineen niin rahaakin alkaa kummasti tulla. mitä enemmän ajatustyötä ja vähemmän sinkoilua fyysisesti työn erässä, sen isompi palkka.
Tässä kiteytyy juui tämä ihmisten k'sipäinen ajattelu siivoojista. Tiedoksi vaan, ei siellä sairaalalla makseta sen isompaa palkkaa toimenpidehuoneiden siivouksesta kuin kunta-alallakaan, lisistä tulee jonkin verran enemmän. Tiedän hyvin tämän koska olen itse laitoshuoltaja kuntapuolella ja useita tuttuja, myös meille loikanneita on ollut sairaalalla työssä.
Ajattelussa on vääristymä. Pitäisi arvoida palkkaa sen perusteella kuinka tärkeää työ on. Jos se siivous lopetetaan kokonaan niin mitä tapahtuu? Te muut ette enää voi tehdä töitä siellä hienoissa työpaikoissanne. Menee sairaala kiinni alle puolen vuorokauden. Koulut ja päiväkodit hukkuu pa'kaan eikä siellä keittiössäkään kukaan enää puuroa lapsille keittele ( niin tiedoksi ammatista "jonka osaa KUKA VAAN vaikka vasurilla", me työskentelemme myös päiväkotien keittiöissä hoitaen SEKÄ keittiön että siivouksen) Että kyllä. lisää palkkaa siivoojille.
Sinä olet ilkeä ja urvelo itse.
Sivusta huutelen, että meitä osa-aikaisia on sairaaloissa paljon. Miksikö, siksi, että kun suunnitellusta vapaasta tulee työpäivä, työvuoron muutoskorvaus tekee tuplapalkan. Viime työvuorolistassa oli seitsemän sunnuntaita. Halpuutuskin on peruttu, B2 vaaditaan kielitaidoksi ettet tapa potilasta väärällä ruoalla.
Asiat ovat olleet paljon huonomminkin. T 20+ v alalla
"Siksi, koska asiakkaat eivät maksa siivouspalveluista paljon mitään."
Joka on sinällään hassua koska periaatteessa mikä vain mikä on halvempaa kuin että se työntekijä itse siivoaa työpisteensä olisi firmalle kannattavaa. Jos 30e/h tienaava asiantuntija siivoaisi itse huoneensa niin se olisi paljon kalliimpaa kuin jos sille siivoojalle maksettaisiin edes vaikka 18e/h.
Oon opiskellut alaa ja tehnyt työ harjoittelua. Liian paljon alalla huonolla asenteella olevia tyyppejä, joilla vikaa luonteessa/asenteessa/järjessä. Oli melko myrkyllinen ympäristö ja tosi kuluttava. Itse kun oon mukava ja ystävällinen kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Perusta oma siivousfirma.
Ja maksavat asiakkaat jonossa? Tuskin. Aina valitaan halvin. Siinä voi jäädä jopa miinukselle toisin kuin palkollisena.
Vierailija kirjoitti:
Koska heillä on lyhyt koulutus. Suomessa palkka ei tule työstä tai työnteosta vaan koulutuksen pituuden mukaan.
No mutta miksi tämä ei koske kaikkia koulutuksia jotka ovat samanmittaisia? Huono perusteella siis.
Vierailija kirjoitti:
Totta! Siivoojilla on älyttömän pieni palkka ja raskastyö. Siivoojat ovat hiljaisia ja näkymättömiä. Teidän pitäisi meuhkata niin kuin hoitajat tekevät Suomessa.
Siivoojat tekevät tärkeää työtä usein tiukalla aikataululla. Todellakin pitäisi saada paljon suurempaa palkkaa. Varsinkin sairaaloissa siivoojien ja leikkaussalisiivoojien työ on ensiarvoisen tärkeää. Leikkaussalisiivoojien pitää toimia nopeasti ja ennen kaikkea huolellisesti jokaisen leikkauksen välissä - leikkaussaliin ei ole mitään menemistä, ennen kuin siivoojat ovat desinfioineet sen. Kyllä hoitajien palkoista jaksetaan nurista, mutta totuus on, että kyllä sairaaloiden siivoojatkin ansaitsisivat paljon enemmän palkkaa.
Tuon arvostuksen puutteen vuoksi en työskentele siivoojana. Ja se arvostuksen puute näkyy palkassa.
Vierailija kirjoitti:
Ala on niin kilpailutettu eivätkä yritykset halua maksaa siivouksesta. Jos uusi firma tekee edullisemman tarjouksen, niin siihen vaihdetaan.
Sama esim. vartiointialalla. Pitäisi kieltää kaikki nämä kilpailutukset.
Vierailija kirjoitti:
Koska sen osaa tyhminkin. Ei tarvi osata mitään. Kuka vaan nyt osaa siivota, mutta kirurgeiksi ei meistä kaikista olisi.
Niin osaa ahtaajan hommatkin mutta niille maksetaan kovat palkat,tai trukkikuskit kartonkitehtailla.
Mene ilta-aikaan mihin tahansa markettiin niin siellä musta luku-ja kirjoitustaidoton siivoamassa. Ei ole vaativaa hommaa. Ei sellaisesta voi paljon maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Siihen ei tarvitse koulutusta, kuka vain osaa siivota. Lisäksi yritykset ei halua maksaa siivouksesta hurjia summia.
Ei tosin tule kehuttavaa siivoustakaan mahdottomilla aikatauluilla.
Alapeukuttakaa jos haluatte mutta kysynnän ja tarjonnan laki. Palkka määräytyy täysin sen mukaan, kuinka helposti olet korvattavissa. Meillä on paljon työttömiä. Jos lopetat siivoojana, siellä on jonossa seuraava tulossa.
Ei se aina oikeudenmukaiselta tunnu, mutta valitettavasti näin asia menee. Tottakai itsekin haluaisin siivoojille parempaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusta oma siivousfirma.
Ja maksavat asiakkaat jonossa? Tuskin. Aina valitaan halvin. Siinä voi jäädä jopa miinukselle toisin kuin palkollisena.
Tuttu perusti yhden naisen siivousfirman ja laskuttaa 50e/h. Kotisiivouksia on niin paljon ettei pysty ottamaan kaikkia töitä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska sen osaa tyhminkin. Ei tarvi osata mitään. Kuka vaan nyt osaa siivota, mutta kirurgeiksi ei meistä kaikista olisi.
Siivoojan työ on tärkeää. Se on yksi tärkeimmistä töistä koko yhteiskunnassa.
Kuinka moni potilas selviytyisi hengissä kirurgin käsittelystä, jos siivooja olisi tehnyt työnsä huonosti tai jättänyt työt tekemättä?
On erikoista, että yhteiskunnan toimivuuden kannalta kriittisimpiä töitä arvostetaan vähiten. Ilman siivoojia ja roskakuskeja taudit leviäisivät hallitsemattomasti. Ilman maatiloja ja ilman kaupanmyyjiä ihmiset kuolisivat nälkään elleivät itse oppisi metsästämään ruokaansa.
Vaatteitakin tarvitaan hengissä pysymiseen.
Vasta kun perustarpeet on tyydytetty, pystytään tekemään vaativampia asioita. Myös se kirurgi tarvitsee perustarpeensa kuntoon että pystyisi tekemään kirurgin työtä.
Et ymmärrä kysymystä, ootko vajaa?