Olenko oikeutettu toimeentulotukeen?
Sairastan kroonista väsymysoireyhtymää, enkä ole siksi työkuntoinen. Kaikki labrat ym. kuitenkin kunnossa, joten virallisti en ole sairas. Kela ei tunnusta tätä sairautta, olemme ilmeisesti samanlaisia väliinputoajia kuin homeesta sairastuneet. Tilanne on ollut sama kuitenkin vuosia. Olen kotona ilman mitään korvauksia, enkä ole niitä koskaan hakenutkaan. Mieheni on hyväpalkkainen, palkka yli 5000 €/kk. Nyt on tullut mieleen, että olisinko oikeutettu toimeentulotukeen, vai näkeekö yhteiskunta, että mieheni velvollisuus on elättää minut kokonaan? Meillä on yksi alaikäinen lapsi, jos tämä mitenkään vaikuttaa asiaan.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea on erittäin vaikeaa saada.
Hae sairaspäivärahaa + kuntoutustukea,
unohda tt-tuki.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva yh-äiti,
kunnan vuokra-asunnossa, törkykallis vuokra kuten kaikissa kaupungin asunnoissa.
Tuloni ovat kansaneläkkeen perusosa 700€/ kk
takuueläke 131€/ kk
asumistuki 450€/ kk
lapsilisä 138€/ kk
elatustuki 455€/ kk.Vuokra on 820€/ kk + sähkö,
vesi, puhelinliittymät, osamaksut kodinkoneista, autokulut, lapsen linja-autokortti, harrastus-, vaate- ja lääkekulut,
urheilu- ja uimahallin pääsymaksut, lelut, parturimaksut, pesuaineet, ruoka ym.
Tulot alle 2000€/ kk,
menot vievät kaiken.
Uusista ehjistä kengistä tai polkupyörästä on turha haaveilla, auto on vanha ruosteinen rousku.Tarvitsin itse silmälasit ja lapseni tarvitsi myös,
molemmilla erittäin huono näkö.
Hain Kelalta tt-tukea edes lapsen silmälaseihin. Hylky.Ostin lapselle lasit osamaksulla,
omista uusista, ehjistä silmälaseista saan vain haaveilla.Näinollen on täysin naurettavaa kuvitella saavansa toimeentulotukea,
oikeastaan missään tilanteessa.
Ystäväni on vielä köyhempi kuin minä ja kävi hammaslääkärissä.
Hän haki hädissään toimeentulotukea lääkärilaskuun.
Hylky tuli ja luottotiedot menivät,
kun hän ei pystynyt olemattomista rahoista maksamaan laskujaan.Toimeentulotuki ei ole mikään automaatio, eikä kuulu kaikille.
En tiedä kuka saa tt-tukea ja missä tilanteessa?
Meitä on myös minä ja lapsi ja tulot on 300e pienemmät(saat hurjan paljon elatusmaksua), mutta koskaan ei ole tullut mieleenkään että meidän pitäisi saada toimeentulotukea.
Meillä on kuitenkin varaa jopa siihen autoon, kuten teilläkin. Tietenkään se ei ole mikään upea uusi auto, mutta ei kai sellaista kukaan oletakaan saavansa jos ei käy töissä?
Teillä jää vuokran jälkeen 1000e kahdelle ihmiselle/kkk, kyllä sellaisesta summasta pitäisi pystyä säästämään edes muutama kymppi kuukausittain että saa silmälasit itse ostettua, joten nyt kannattaa tutkia että mihin se kaikki raha menee.
Olipa tyhmä aloitus..