Vuokraamani juuri remontoitu asunto on aivan järkyttävässä kunnossa :(
Soitin eilen vuokralaiselle, että tulisin tekemään kartoituksen asunnon nykyisestä kunnosta puolen tunnin päästä. Kun menin paikalle, minua odotti aivan järkyttävä näky!
Asunto oli aivan saastainen, eteisen parketilla hirveät määrät hiekkaa. Koira oli repinyt tapetit eteisestä isolta pinta-alalta ja lattia oli naarmuinen. Komeron lattiassa oli laaja kosteusvaurio.
Olohuoneen lattia täysin piloilla koiran kynsistä. Hiekkaa, pölyä ja karvaa täälläkin joka puolella. Huonekaluissa ei tassuja jotka olisivat suojelleet lattiaa. Koira syönyt väliseinän lasikuitutapettia.
Makuuhuoneen lattialla myöskin kosteusvaurio.
Keittiön uudesta parketissa lommo, kuulemma vuoka tippunut siihen. Joka paikassa likaa likaa likaa. Kylpyhuone haisi järkyttävälle eikä viemäriä ollut puhdistettu. Liesituuletin aivan rasvainen. Toisen makuuhuoneen lukko oli hajalla, eikä ovi pysy enää kiinni.
Asukas saa maksaa uudet tapetit ja lattiat. Lisäksi käskin häntä siivoamaan ja pitämään asunnon sellaisessa kunnossa, että voin tulla tekemään uuden arvion piakkoin.
Ärsyttää, miksi ihmiset ovat tälläisiä sikoja nykyään?
Kommentit (22)
Älä salli kotieläimiä. Ne saa aina aikaan tuhoja ihmisten välinpitämättömyyden vuoksi ja lisäksi.
Siis aioitko vielä antaa vuokralaisen jäädä asumaan siihen? Vieläpä sen koiran kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vastaisuudessa kannattaa antaa vähän enemmän aikaa varautua. Mikään ei ole niin perseestä kuin ihmiset, jotka höökivät kylään alle tunnin varoitusajalla.
t. sottapytty
Kuntokartoituksessa tarkoitus on varmaan nähdä asunnon todellinen tila. ;) Eipä se kerro totuutta jos siivoat lattiasta kattoon ennen kartoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Siis aioitko vielä antaa vuokralaisen jäädä asumaan siihen? Vieläpä sen koiran kanssa?
Siis en todellakaan! Saa lähteä irtisanomisajan jälkeen! Mutta saa kyllä korvata vahinkonsa ja siivota asuntoa perusteellisesti sitä ennen.
Ilman muuta laskutat kaikesta. Törkeää päästää toisen omaisuus tuollaiseen kuntoon!
Minä en tajua ihmisiä jotka eivät siivoa. Asunnon kunto kärsii jos on koko ajan pölyä, rasvaa ja hiekkaa joka paikassa. Vuokra-asunnosta haistaa pitkään jos muuttaa entisen sottapytyn asuntoon, on sellainen tunkkainen haju vaikka kuinka kuuraisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaisuudessa kannattaa antaa vähän enemmän aikaa varautua. Mikään ei ole niin perseestä kuin ihmiset, jotka höökivät kylään alle tunnin varoitusajalla.
t. sottapytty
Kuntokartoituksessa tarkoitus on varmaan nähdä asunnon todellinen tila. ;) Eipä se kerro totuutta jos siivoat lattiasta kattoon ennen kartoitusta.
Siivotussa asunnossa sen kunnon vasta näkeekin. Jos lattia on kuorrutettu vaatteilla, ei lattian kuntoa näe sieltä alta. Osa liasta lähtee siivoamalla, osa ei ja se paljastuu vasta siivouksen jälkeen.
Minä en anna edes puolta tuntia jos menen tekemään tarkistusta. Kyllä vuokralaisella on velvollisuus pitää vuokra-asunto sellaisessa kunnossa että sitä voi ihmisasumukseksi kutsua. Porsastelkaa omissa asunnoissanne.
Älä ikinä salli lemmikkieläimiä vuokra-asuntoosi.
Minua ahdistaa kun meidän kotimme on todella siivoton. :( Saisiko jotain vinkkejä miten saan kämpän pysymään siistinä? Koko ajan on koiran karvaa ja hiekkaa kaikkialla..
Ehkäpä opit nyt että ei kannata sallia eläimiä vuokra-asunnossa. Moni sen jo tiesikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. sottapytty
Pölyisyys ja pyyhkimällä pois lähtevä lika ei vaikuta asunnon kuntoon kuten ei levällään olevat vaatteet. Oikeastaan suivouksen jälkeen se todellinen kunto näkyy paremmin. Lommot lattiassa ei peity hujan hajan olevien vaatteiden alle ja vainnoikeasti pinttynyt lika jää jäljelle.
Mulle ei ainakaan kävisi että tulisit puolen tunnin kuluttua. Aika hölmö että päästi sut sinne noin lyhyellä varoitusajalla, jos kämppä on ihan pommi.
Tuolle keittiön lommolle ei oikein voi mitään. Meilläkin tippui heti muuton yhteydessä kaapin kulma uuteen lattiaan ja vekkihän siitä tuli... Ärsyttävää, mutta tuollaiset on niitä elämisen jälkiä.
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa kun meidän kotimme on todella siivoton. :( Saisiko jotain vinkkejä miten saan kämpän pysymään siistinä? Koko ajan on koiran karvaa ja hiekkaa kaikkialla..
Siihen oli yksi sana... mikäs se nyt olikaan. Hmmm... Joo se sana on siivoamalla.
Ainakin laminaatilattian lommot saa korjattua sellaisella tahnalla joka kovettuu. Valitsee oikean värin, niin pientä vekkiä ei edes huomaa. Purkki maksaa muistaakseni n. 10€ rautakaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. sottapytty
Itsekin olen vuokranantaja mutta tässä asiassa kyllä vähän eri mieltä. Jos asunto ylipäätään on siivottavissa ja asukas haluaa sen tehdä ennen käyntiäni ei haittaa. Se että asunto on likainen ei oikeastaan kuulu minulle kunhan on siistissä kunnossa vuokrasopimuksen päättyessä. Aivan eri asia on nuo pysyvät vahingot jotka eivät siivoamalla lähde. Nehän itseasiassa tulevat vielä selkeämmin näkyviin kun on ensin siivottu. Niiden suhteen asukas on tietenkin korvausvelvollinen. Kannattaa kuvata asunto ennen vuokrasopimuksen solmimista jotta voi todistaa edeltävän kunnon mikäli asukas kieltäytyy korvaamassa väittäen asunnon jo valmiiksi olleen huonokuntoinen.
Tuossahan ei ollut kyse pelkästä siivottomuudesta, vaan oikeista vaurioista seinissä ja lattioissa, plus ne kosteusvauriot.
Sotkuista voi olla kenellä tahansa, tavaroita siellä täällä. Lika on ihan eri asia, kuka edes haluaa elää tuollaisessa kodissa? Tai ei siis kuka, vaan millainen ihminen? Lemmikki ei ole ihmiselle tekosyy ympäröidä itsensä lialla.
Ikävää, että sulle kävi noin, ap. Seuraava vuokralainen on varmasti järkipäinen aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen oli yksi sana... mikäs se nyt olikaan. Hmmm... Joo se sana on siivoamalla.
Ja siihen voi käyttää esim. pölynimuria. Niitä saa esim Tokmannilta muutamalla kympillä, kun vain hyvä tarjous osuu kohdalle. Erilaiset rätit, harjat ja puhdistusaineet auttavat myös. :D
t. sottapytty