Mieheni painaa 114kg
On 197cm pitkä. Jonkin aikaa ollut verenpaine koholla, kuorsaa kuin norsu, uutena oireena tullut "ahdistus" esim portaiden nousun jälkeen, pitkäkestoisessa rasituksessa vastaavaa ei ole. Kävi työterveyslääkärillä viimein, labrakokeiden jälkeen vielä uudelleen.
Olen jo pitkään nätisti puhunut painonhallinnasta, viskeraalisen rasvan vaikutuksesta terveyteen jne... mutta aivan kuin seinille puhuis. Meillä syödään suht terveellisesti eikä kukaan muu perheessä ole ylipainoinen. Meillä kahdella on vähän erilainen suhteutuminen ruokaan, hän söisi mielellään usein, aina on hyvä hetki napostella jotain, paistaa lettuja tai jotain muuta hyvää. Olen ymmärtänyt rivien välistä että hyvä äiti/vaimo osoittaa rakkauttaan ruualla (kuten hänen äitinsä)
Mä toivon että työterveyslääkäri huomauttaa painosta. Kohonneen verenpaineen ja kolesterolin kanssa alkaa olla hyvä hetki havahtua nyt. Hänen pitää vaan itse ottaa vastuu asiasta. Minä en aio ryhtyä vahtimaan aikuisen ihmisen syömistä (joo, olen huono vaimo)
Avauksen pointti...kuhan purin ärsytystäni.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Nuo oireet voi sopia vaikka homealtistukseenkin. Hmmm, mun mies painaa 150 mutta mielestäni se on hänen oma asiansa.
Jos on yhteiset lapset ja yhteinen elämä, 150kg:n paino ei ole pelkästään oma asia.
Hyvä ap. Anna miehesi olla rauhassa ja hoitaa omaa terveyttään parhaaksi katsomallaan tavalla tai olla hoitamatta. Kunnioita häntä äläkä nalkuta. Jos jatkat painostusta lyöt kiilaa teidän kahden väliin ja rakkautemme kuihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni on 195/95, ns. pelkkää lihasta. Mutta on siinä siis varmaan se 10-15kg ylimääräistäkin, jos ei ole urheilullinen enemmänkin. Silti, ei paha tuon pituiselle.
Rentoudu vähän niin teillä paranee ilmapiiri ja ehkä uhmakkaat lättykestitkin jää. Aikuinen mies ja nalkutus, klassinen avain epäonnistumiseen.
Millaiset ovat uhmakkaat lättykestit? Mä en nalkuta, ei kuulu tapoihini, itseasiassa en ole aiheesta pitkään aikaan maininnut mitään. Jos ei asiallinen puhe/keskustelu auta, olkoot. Omahan on elämänsä.
Isänsä kuoli ihan heti ensimmäiseen kohtaukseen. Ei ollut edes mitään sydänoireita aiemmin.
Nainen 50 v ja hyvässä liitossa kirjoitti:
Hyvä ap. Anna miehesi olla rauhassa ja hoitaa omaa terveyttään parhaaksi katsomallaan tavalla tai olla hoitamatta. Kunnioita häntä äläkä nalkuta. Jos jatkat painostusta lyöt kiilaa teidän kahden väliin ja rakkautemme kuihtuu.
Eipä mua kiinnosta teidän rakkautenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehesi ne terveyshaitat tietää ihan niinkuin kaikki muutkin ylipainoiset. Ei siinä lääkärinkään huomattelut mitään auta. Kyllä hänen pitää se motivaatio muutokseen muulla tavoin löytää.
Hänhän ei ole mielestään ylipainoinen, hän on roteva ja lihaksikas =)
Minut itseni herätti verenpainelääkkeen käyttöön lääkärin huomautus että usein ensimmäinen oire on äkkikuolema. Olin/olen normaalipainoinen enkä muillakaan elintavoillani pystynyt vaikuttamaan verenpaineen hoitoon mutten silti halunnut lääkitystä.
Minä olen mielestäni roteva ja lihaksikas mutta pari kg pitäisi silti pudottaa, ikää nelkytjotain ja kokoa 194cm/91kg. Alle 90kg olisi sopiva paino.
Mutta ei muutos voi tulla ulkoa vaan sen täytyy tulla ihmisestä itsestään.
Mieheni on samanpituinen ja suunnilleen samanikäinen kuin sinä. Painoa 115kg. Minusta aivan sopivasti. Lihasta on, mutta eikö ap:nkin miehellä ollut?
Mun mies sairastaa syöpää mitoilla 174/110. Paino ei laske vaikka kroppa lykätty täyteen myrkkyä.
Vierailija kirjoitti:
No ensimmäinen sydänkohtaus kun tulee, ja jos selviää niin saattaa tehdä asialle jotain. Ihmiset ovat välinpitämättömiä omasta terveydestään...
Eräs työkaverini on tuollainen. Hänellä on pituutta korkeintaan 170 cm ja hän painaa arviolta 120 kg, eli on lihava. Häneltä on operoitu jo sydäntä, sai sydäninfarktin alle 50-vuotiaana, nyt taitaa olla 52-vuotias. Edelleen hän polttaa tupakkaa noin kaksi askia päivässä ja juopottelee viikonloppuisin, naama on hyvin punakka.
Minun mieheni on 195/95, ns. pelkkää lihasta. Mutta on siinä siis varmaan se 10-15kg ylimääräistäkin, jos ei ole urheilullinen enemmänkin. Silti, ei paha tuon pituiselle.
Rentoudu vähän niin teillä paranee ilmapiiri ja ehkä uhmakkaat lättykestitkin jää. Aikuinen mies ja nalkutus, klassinen avain epäonnistumiseen.