Mistä syystä tiedät jonkun saaneen potkut töistä?
Jos jätetään pois työntekijästä johtumattomat tuotannolliset ja taloudelliset syyt niin mitä muuta löytyy? Itse tiedän ainakin ilmoittamattomat poissaolot, puutteelliset työtaidot/halun ja yleisen sopeutumattomuuden työpaikalle. Osa näistä on tullut suoraan koeaikapurkuna, osa varoitusten kautta pitempään töissä olleille.
Kommentit (31)
Työpaikalta poistuminen luvatta (useita kertoja), työtehtävien tekemättä jättäminen, valehtelu (eli olisi ollut paikalla, mutta on ollut poissa).
Työpaikalla oli salainen työpaikkaromanssi kahden esimiesasemassa olevan henkilön välillä (toinen oli naimisissa ja lapsiakin oli). Eräs työntekijä alkoi vihjailla nähneensä pariskunnan täydessä touhussa työpaikalla. Työntekijä irtisanottiin nopeasti. Virallinen syy tietenkin oli työtehtävien laiminlyönti ja huono asenne, epävirallinen syy se, että työntekijä "tiesi liikaa".
Tuo työpaikkaromanssi tuli joka tapauksessa ilmi myöhemmin.
Ei sopeutunut työyhteisöön, eikä noudattanut ns. yhteisiä pelisääntöjä. Yritti veloittaa olemattomia kuluja matkalaskuissa, eikä pyynnöistä huolimatta korjannut niitä asianmukaisiksi. Ei tullut työpaikalle vaan teki "etätöitä" vaikka esimies nimenomaan käski osallistua kokouksiin paikan päällä. Matkusti vaikka oli kielletty. Käskytti muita työpaikalla olevia valehtelemalla kirkkain silmin esimiehen sanoneen milloin mitäkin.
Erikoinen tapaus oli. Työssään oikeasti hyvä, mutta ei vaan millään tavalla yhteistyökykyinen kenenkään kanssa. Oli saanut kenkää parista aiemmastakin työpaikasta, mutta ei kuitenkaan nähnyt omassa käytöksessään mitään korjattavaa.
Huumeet, ja vakava päihdeongelma. Ei kyennyt enää työtehtäviin, jolloin alkoi tulla epäilystä liiasta juhlimisesta. Paljastui huumeongelma, ja sen myötä selittyivät merkilliset rahan ja lääkkeiden hävikit työpaikalla. Varoituksen jälkeen tarjottu vieroitushoitoa, ei halunnut. Irtisanottiin epäluottamuksen perusteella. Irtisanomisaikana ei ottanut tarjottua vieroitusta vaan halusi heti pois ja irtisanoutui itse saadakseen kaikki loma ym. korvaukset. Katosi tämän jälkeen toiseen työpaikkaan, jossa työsuhde purettiin myöhemmin varkauden vuoksi. Otti tämän jälkeen kohteekseen entisen työpaikan, josta alkoi vaatia selitystä omaan irtisanomiseensa, joka ei mielestään ollut oikein. Sanottiin, ettei ole mitään selvitettävää koska itse lähti. Raivostuneena hävisi piinaamasta työyhteisöä. Traumatisoi minut niin, että edelleen 10 vuoden päästä mietin olenko piinaaja, vai oliko huijaava ja manipuloiva, jonkinlaista enkeliuskoa levittänyt entinen työntekijä narsisti. Romutti uskon viattomuuteen, todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Negatiivisesti suhtautuvat työtoverit ovat saaneet esimiehen uskomaan, että uusi työntekijä on ammattitaidoltaan ja henkkoht ominaisuuksiltaan töihinsä sopimaton, seurauksena työsuhteen purku koeajan päätyttyä. Mä uskon, että edes jonkinlainen perehdytys ja työtovereiden normaalin ystävällinen käytös olisi vaikuttanut paljon.
Jos olit itse kyseinen irtisanottu työntekijä tai kokonaan toisissa tehtävissä (toisaalla) työskentelevä, et ehkä liene pätevä arvioimaan mikä oli asian todellisuus. Rekrytointiprosessi ja perehdytys on kallista ja aikaa vievää, ettei koeaikapurkua käytetä yleensä kevyin perustein. Jos kaikki on "muiden syytä", niin kyseessä lienee ollut sen verran hankala tyyppi, josta syystäkin halutaan eroon koeajalla...
Kaikki asiantuntijatyöt
yhden tapauksen tiedän että saikutti vuosia ja pakotti työkaverit tekeen omia vuoroja.vihdoin sai potkut kun poissaoloihin ei löytynyt lääkärintodistuksia. eli sai pitkään rasittaa työyhteisöä ja kiltit työkaverit tuuras mut lopulta alko työkaveritkin ja pomot uupua.
Tarjottiin paketti kun sai burnoutin. Johdolla ei ollut osaamista järjestellä töitä muuten uusiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Negatiivisesti suhtautuvat työtoverit ovat saaneet esimiehen uskomaan, että uusi työntekijä on ammattitaidoltaan ja henkkoht ominaisuuksiltaan töihinsä sopimaton, seurauksena työsuhteen purku koeajan päätyttyä. Mä uskon, että edes jonkinlainen perehdytys ja työtovereiden normaalin ystävällinen käytös olisi vaikuttanut paljon.
Jos olit itse kyseinen irtisanottu työntekijä tai kokonaan toisissa tehtävissä (toisaalla) työskentelevä, et ehkä liene pätevä arvioimaan mikä oli asian todellisuus. Rekrytointiprosessi ja perehdytys on kallista ja aikaa vievää, ettei koeaikapurkua käytetä yleensä kevyin perustein. Jos kaikki on "muiden syytä", niin kyseessä lienee ollut sen verran hankala tyyppi, j
Kyllä kai niissäkin joku hankkii koneet ja puhelimet, huolehtii, että sähköposti on perustettu, kertoo, mistä toimintajärjestelmä löytyy ja opastaa, mitä moraalinkohotus-, arvo- ja eettisyyskoulutusvideoita kaikkien uusien työntekijöiden on syytä katsella. Vai onko meillä vain iso byrokraattinen lafka?
Lestaporukka ei hyväksy Aasialaista vaimoa. Potkut tuli.
Alkoholin runsas käyttö. Työtovereille ja asiakkaille epämiellyttävää kun työntekijä lemuaa viinalta liian usein ja vielä yrittää peittää viinan hajua syömällä valkosipulia.
En tiedä mitä teet, mutta kai sinulla jonkinlainen perehdytys oli aluksi ja lisää opit ajan mittaan kyselemällä, eli myönnät itsekin että työtehosi ei ollut alusta saakka yhtä hyvä -> et tuonut työnantajalle samanlaista arvoa kuin osaavampi tekijä. Siksi(kin) jatkuva uusien työntekijöiden perehdytys tulee kalliiksi.
Ai, se on tt vika, kun työpaikka ei perehdytä?