Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä syystä tiedät jonkun saaneen potkut töistä?

Vierailija
19.04.2017 |

Jos jätetään pois työntekijästä johtumattomat tuotannolliset ja taloudelliset syyt niin mitä muuta löytyy? Itse tiedän ainakin ilmoittamattomat poissaolot, puutteelliset työtaidot/halun ja yleisen sopeutumattomuuden työpaikalle. Osa näistä on tullut suoraan koeaikapurkuna, osa varoitusten kautta pitempään töissä olleille.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurehkon pörssiyhtiön yhden osasen entisenä  työsuojeluvaltuutettuna tiedän paljon syitä, jos tässä nyt aluksi:

- päihteiden käyttö työaikana varoituksista huolimatta

- puutteellinen ammattitaito

- ammattipätevyydessä huijaaminen eli väärennetyt tutkinto- ja työtodistukset

- työnantajan omaisuuden varastaminen

- väkivaltaisuus työpaikalla, käytännössä työntekijä pahoinpiteli toisen työntekijän

- työaikojen jatkuva noudattamatta jättäminen

- työajan käyttöön liittyvä huijaus eli jatkuva luvatta poistuminen työpisteestä

- työtehtävien toistuva tekemättä jättäminen, käytännössä nukkui työpaikalla kaikki vuoronsa

- seksuaalinen ahdistelu

- toistuva epäasiallinen käytös eli työpaikkakiusaaminen

- rikosrekisterin paljastuminen tai syntyminen työtehtävissä, joissa pitää läpäistä ns. suppea turvallisuusselvitys

- ajokortin menettäminen rattijuoppouden seurauksena tehtävässä, jossa ajokortti on välttämätön

Vierailija
2/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolassa, tt ei saa syödä eikä juoda talon tavaraa eikä asiakkaan nähden. Joi vettä asiakkaan nähden hillittömän kuumana ja kiireisenä päivänä  (ja pomon nähden). Sai potkut.  Irlanti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoi ulkona työpaikalla - työmaa-alueella -  jossa paloturvallisuuden vuoksi ei saa tupakoida.

Vierailija
4/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuurijuoppo. Paperilla ilmoitettu syy kai se, että oli luvattomia poissaoloja. Käytännössä pahimmillaan saattoi olla pullo toimistopöytänsä laatikossa.

Sääli sinänsä, koska sairaushan se.

Vierailija
5/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negatiivisesti suhtautuvat työtoverit ovat saaneet esimiehen uskomaan, että uusi työntekijä on ammattitaidoltaan ja henkkoht ominaisuuksiltaan töihinsä sopimaton, seurauksena työsuhteen purku koeajan päätyttyä. Mä uskon, että edes jonkinlainen perehdytys ja työtovereiden normaalin ystävällinen käytös olisi vaikuttanut paljon.

Vierailija
6/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Negatiivisesti suhtautuvat työtoverit ovat saaneet esimiehen uskomaan, että uusi työntekijä on ammattitaidoltaan ja henkkoht ominaisuuksiltaan töihinsä sopimaton, seurauksena työsuhteen purku koeajan päätyttyä. Mä uskon, että edes jonkinlainen perehdytys ja työtovereiden normaalin ystävällinen käytös olisi vaikuttanut paljon.

Jos olit itse kyseinen irtisanottu työntekijä tai kokonaan toisissa tehtävissä (toisaalla) työskentelevä, et ehkä liene pätevä arvioimaan mikä oli asian todellisuus. Rekrytointiprosessi ja perehdytys on kallista ja aikaa vievää, ettei koeaikapurkua käytetä yleensä kevyin perustein. Jos kaikki on "muiden syytä", niin kyseessä lienee ollut sen verran hankala tyyppi, josta syystäkin halutaan eroon koeajalla...

Vierailija
7/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaja valitsi minut. Lähiesmies antoi heti ymmärtää, että ei pitänyt valinnasta; hänen suosikkinsa olisi pitänyt valita. En mielestäni mokannut mitenkään, mutta koeajalla aika alussa työsuhde lopetettiin.

Vierailija
8/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasi ylitunteja, vaikka oli töissä vaan osan päivästä. Avainjärjestelmän tiedot (eikä paikallaolo) vastanneet kirjattuihin tunteihin. Tämä kaveri ei tältä alalta saa ikinä töitä.

Vierailija
9/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olit itse kyseinen irtisanottu työntekijä tai kokonaan toisissa tehtävissä (toisaalla) työskentelevä, et ehkä liene pätevä arvioimaan mikä oli asian todellisuus. Rekrytointiprosessi ja perehdytys on kallista ja aikaa vievää, ettei koeaikapurkua käytetä yleensä kevyin perustein. Jos kaikki on "muiden syytä", niin kyseessä lienee ollut sen verran hankala tyyppi, josta syystäkin halutaan eroon koeajalla...

Pah. Isossa osassa töitä ei ole mitään perehdytyksiä.

Vierailija
10/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoi jalkapalloa ja jalkapallouutisia työpaikan tietokoneelta kun olisi pitänyt palvella asiakkaita. Teki tätä ihan pokkana pomon nähden. Tuli potku persuksiin.

Vierailija
11/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoi autolla kännissä töihin.

Vierailija
12/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söi toisten eväitä eli varasti.

Vierailija
13/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitoalalla, joten potkuja ei ihan helposti tule. Mutta tapauksissa joita tiedän on syynä olleet päihtyneenä töihin tuleminen, alkoholin käyttö työajalla (pirtua joi) ja lääkevarkaudet.

Tosin yksi hyvin outo tapaus oli sellainen jossa tehtiin koeaikapurku, kyseinen henkilö oli minusta ihan normaalin oloinen mutta johtoporras oli sitä mieltä että ei sovi tehtävään. Erikoista tapauksessa oli se että kyseessä oli todella haluttu työtehtävä johon varmasti oli useita tasokkaita hakijoita, ei siis niin että oli vain pakko ottaa joku.

Vierailija
14/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasti rahaa työpaikan kassasta.

Teki ala carte annoksia itselleen eikä maksanut niitä.

Vierailija
15/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sellainen työ, jossa ei anneta tai tarvita perehdytystä työtehtävien suorittamiseen tai talon tavoille oppimiseen?

Vierailija
16/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli isän kuoleman takia 2 viikkoa poissa, vaikka oli vain 3 päivän sairasloma.

Vierailija
17/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pah. Isossa osassa töitä ei ole mitään perehdytyksiä.[/quote]

Mikä on sellainen työ, jossa ei anneta tai tarvita perehdytystä työtehtävien suorittamiseen tai talon tavoille oppimiseen?[/quote]

Kyllä on, minäkin olen kyselemällä muilta oppinut.

Vierailija
18/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiestyössä itse ja näitä on tullut vastaan:

-Jatkuva myöhästely (aina tietenkin syy: yllättävä ruuhka, yllättävä liukkaus, yllätyspakkanen ja auton ovi jäätynyt lukkoon, yllättävä kesäaikaan siirtyminen). 

-Seksuaalinen ahdistelu/ahdistelu. Tässä taustalla mös jotain mielenterveyden häiriötä joka lopulta ilmeisesti aiheutti harhoja/luuloja jotka ilmenivät sitten ahdisteluna

-Huono työsuoritus pidemmän aikaa sekä käytöshäiriötä  (mm. raivokohtauksia)

-Työkavereiden tappamisella uhkailu

-Lähemmäs 3 promillen humalatilassa töihin saapuminen ja rattijuoppous töissä. Työmatka ajettiin autolla joten ennen töiden alkua ehti jo tekemään rikoksen.

-Terveydelliset syyt (niin paha sairaus ettei sopivaa työtä enää löytynyt ja työnteko olisi vaarantanut terveyden)

-luvattomat poissaolot ja työaikaseurannassa huijaaminen

Yllättävää kyllä omalla työpaikallani varastamisesta saa ohjeiden mukaan potkut välittömästi, mutta jos pelkästään jää kiinni huijaamisesta työaikaseurannassa (esim. kertoo tulleensa raportin mukaan töihin klo 8 ja järjestelmässä 1. kulku ovesta klo 9) saa vain varoituksen. Omasta mielestäni tuo on myös varkaus.

Omalla työpaikallani uhkaillaan potkuilla aika paljon vähäpätöisemmästäkin syystä (esim. ei riittävän paljon innostusta  ja uhrautumista työn vuoksi osittain epäinhimillisissä olosuhteissa) mutta aika harvoin niitä kuitenkaan saa.

Itse olen saanut potkut tuotannollisista ja taloudellisista syistä mutta uskon että minut valittiin siksi ettei esimieheni pitänyt minusta. Onneksi kuitenkin sain ne potkut, mutten olisin jämähtänyt silloiseen paikkaan tekemään typerää työtä karsean pomon kanssa :)

Vierailija
19/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
ei koulutusta lain kirjoitti:

Mikä on sellainen työ, jossa ei anneta tai tarvita perehdytystä työtehtävien suorittamiseen tai talon tavoille oppimiseen?

En tiedä mitä teet, mutta kai sinulla jonkinlainen perehdytys oli aluksi ja lisää opit ajan mittaan kyselemällä, eli myönnät itsekin että työtehosi ei ollut alusta saakka yhtä hyvä -> et tuonut työnantajalle samanlaista arvoa kuin osaavampi tekijä. Siksi(kin) jatkuva uusien työntekijöiden perehdytys tulee kalliiksi.

Vierailija
20/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-------

-----  -----

Nimenomaan - sama kokemus. Tämä ei ole perehdyttämistä, sillä se on teko työnantajalta ja esimiehiltä uutta työntekijää kohden. Erittäin tavallista, että ei ole perehdyttämisiä, mm. useimmat määräaikaiset työt (joissa on nykyisin silti mm. koeaika).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi