Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempieni kuukauden kauppalasku 1500e.

Vierailija
19.04.2017 |

On aina ollut, niin kauan kuin muistan 800-1500e/kk. Viime kuulta saman verran. Helppo laskea kun lähikaupassa on tili johon ostaa ja se sitten maksetaan eräpäivään menneessä. Vanhemmillani ei kyllä rahasta ole puutetta, kun molemmat hyväpalkkaisessa työssä, mutta ihan hirvittää. Kotona asuu vielä 4 koululaista ja kolme alle kouluikäistä.
Alkoholiin ja tupakkaan ei mene senttiäkään. Tuohon summaan on siis laskettu shampootkin, pesuaineet yms. Aika helkkarin kallis toi kauppa, tai sit vanhempani ostavat aina kalleinta. Tiedän kyllä että esim teini-ikäinen veljeni syö tosi paljon, ja ostavat terveellistä ruokaa, mutta silti.. Eikös tuo ole 9:ltä hengeltäkin ihan hirveä määrä. Tosin yksi pikkusisaruksistani joutuu käyttään gluteenittomia tuotteita, mutta osan hakevat sitten kauempaa isommasta kaupasta..

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle määrälle väkeä, teinien kulutuksella, ja erikoisruokavaliolla, ei minusta paljon.

Olen yh ja asuminen ja teinien ruoka syövät koko palkkani, vaikka valitsen ruoat ja ruokakaupan tosi tarkkaan, ja teen itse leipiä myöten, syömme paljon myös puuroja ym.

Vierailija
22/34 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolle määrälle väkeä, teinien kulutuksella, ja erikoisruokavaliolla, ei minusta paljon.

Olen yh ja asuminen ja teinien ruoka syövät koko palkkani, vaikka valitsen ruoat ja ruokakaupan tosi tarkkaan, ja teen itse leipiä myöten, syömme paljon myös puuroja ym.

Pilkut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinnön puolestako pelkäät? Vai miksi olet noin huolissasi vanhempiesi asioista? Jos heidän rahansa riittävät, niin mitä väliä?

Tuskin sitä perintöä ihan valtavasti tulee jos lapsiakin on ainakin 8.

Vierailija
24/34 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mulla menee 6400 euroa ruokaan...olen sinkku..

Oikeesti??? 😲 En kyllä taida uskoa...

Vierailija
25/34 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähikauppojen kalleudesta valittavien kannattaa muistaa, että jollekin ajansäästö on hintaeron väärti. Vaikka mä esimerkiksi säästäisin muutaman satasen kuussa suhaamalla automarketiin ja Lidliin, ei se korvaisi perheen kanssa menetettyä aikaa tai itseen käytettävissä olevaa. Kuuden tunnin yöunista päätyisin nipistämään. Ei kiitos.

Meillä on K-kauppa lähikaupana ja sinne on matkaa 500m. Tehdään kuitenkin suurin osa ostoksista Prismassa joka on 10km päässä. Säästö hinnoissa on niin merkittävä että todellakin kannattaa kerran pari viikossa ajaa kotoakin Prismaan, mutta käytännössä poikkean Prismaan töistä tullessa ja silloin siitä ei tule ylimäärästä ajoa kuin jotain 200m.

Nyt on onneksi tulossa lähikaupaksi toinenkin kauppa. Saadaan hintakilpailua.

Tuo on teidän tilanne, ja hyvä, että Prismassa käyminen sopii teille. (Ja että tilanne muutenkin helpottaa.)

Mutta tilanteita on erilaisia, meitä asiakkaita on erilaisia. Jos asiaa rahassa mitataan, mun ei varsinkaan kannattaisi lähteä sinne automarketiin, koska tekemällä duunia sinäkin aikana tienaisin enemmän, kuin kauppareissun säästö. (Kyllä, tuntiansioni vars. tuollaisessa oman duunin lisäksi otettavassa olisi kova.)

Ihan samalla tavalla mulle on kannattavaa ostaa palveluina hommia, jotka useat tekevät itse.

"Kalliin" lähikaupan käyttämisestä tai jonkun palvelun ostamisesta (ikkunanpesu vaikka) näkee kauhisteluja, kuin ne olisivat suurin uusavuttomuuden merkki. Eivät ole. Jollekin voi olla tosi fiksua toimia noin.

Mä haluan olla lasteni kanssa kun he ovat hereillä, ja että he pääsevät perheen yhteisten toimien jäljiltä silti ajoissa nukkumaan. Saavat riittävästi unta. Itsekin haluan nukkua työpäivien välissä sen kuusi tuntia. Viikonloppuöinä pari tuntia enemmän. Mulle on sama, vaikka meillä menee kalliimpaan ruokaan ja kotiin ostettuihin palveluihin yhteensä vaikka tonni kuussa enemmän tämän takia.

Ymmärrän todella hyvin, että monille se ei ole yhdentekevää.

Vierailija
26/34 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähikauppojen kalleudesta valittavien kannattaa muistaa, että jollekin ajansäästö on hintaeron väärti. Vaikka mä esimerkiksi säästäisin muutaman satasen kuussa suhaamalla automarketiin ja Lidliin, ei se korvaisi perheen kanssa menetettyä aikaa tai itseen käytettävissä olevaa. Kuuden tunnin yöunista päätyisin nipistämään. Ei kiitos.

Meillä on K-kauppa lähikaupana ja sinne on matkaa 500m. Tehdään kuitenkin suurin osa ostoksista Prismassa joka on 10km päässä. Säästö hinnoissa on niin merkittävä että todellakin kannattaa kerran pari viikossa ajaa kotoakin Prismaan, mutta käytännössä poikkean Prismaan töistä tullessa ja silloin siitä ei tule ylimäärästä ajoa kuin jotain 200m.

Tuo on teidän tilanne, ja hyvä, että Prismassa käyminen sopii teille. (Ja että tilanne muutenkin helpottaa.)

Mutta tilanteita on erilaisia, meitä asiakkaita on erilaisia. Jos asiaa rahassa mitataan, mun ei varsinkaan kannattaisi lähteä sinne automarketiin, koska tekemällä duunia sinäkin aikana tienaisin enemmän, kuin kauppareissun säästö. (Kyllä, tuntiansioni vars. tuollaisessa oman duunin lisäksi otettavassa olisi kova.)

Ihan samalla tavalla mulle on kannattavaa ostaa palveluina hommia, jotka useat tekevät itse.

"Kalliin" lähikaupan käyttämisestä tai jonkun palvelun ostamisesta (ikkunanpesu vaikka) näkee kauhisteluja, kuin ne olisivat suurin uusavuttomuuden merkki. Eivät ole. Jollekin voi olla tosi fiksua toimia noin.

Mä haluan olla lasteni kanssa kun he ovat hereillä, ja että he pääsevät perheen yhteisten toimien jäljiltä silti ajoissa nukkumaan. Saavat riittävästi unta. Itsekin haluan nukkua työpäivien välissä sen kuusi tuntia. Viikonloppuöinä pari tuntia enemmän. Mulle on sama, vaikka meillä menee kalliimpaan ruokaan ja kotiin ostettuihin palveluihin yhteensä vaikka tonni kuussa enemmän tämän takia.

Lisään vielä, että meillä se automarketreissu ei todellakaan olisi minkään matkan varrella.

Vierailija
27/34 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkulapsiaikana se oli tervetullut hengähdysheti kun pääsi käymään yksin kaupassa. Mielummin vähän kauempana ja piemmän aikaa :)

Vierailija
28/34 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa käy palkkatöissä kodin ulkopuolella, eikä saa tehdä töitä niin paljon kuin haluaa.

Vierailija
29/34 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, en siis enää itse asu kotona. Eli paikkakunnalla on vain kaksi kauppaa, isompi S-market (jossa vanhempani käyvät) ja pieni tosi kallis K-market. Lähimpään kaupunkiin on 32 km, jossa siis Lidlit ja Prismat sijaitsee.

En mä mitenkää huolissani ole, tai yhtään mitään. Mietin vain omia ruokakuluja, niin se tuntuu todella suurelta. - ap

Vierailija
30/34 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, en siis enää itse asu kotona. Eli paikkakunnalla on vain kaksi kauppaa, isompi S-market (jossa vanhempani käyvät) ja pieni tosi kallis K-market. Lähimpään kaupunkiin on 32 km, jossa siis Lidlit ja Prismat sijaitsee.

En mä mitenkää huolissani ole, tai yhtään mitään. Mietin vain omia ruokakuluja, niin se tuntuu todella suurelta. - ap

Paljonko ne omat ruokakulut kuukaudessa sitten on?

Vierailija
31/34 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään hintaeroa s-marketin tai Prisman välillä. Ja kumpikin oli viime vertailussa halvempi kuin lidl

Vierailija
32/34 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööö... meil menee n. 2000 euroa ja meitä on kaks aikuista ja yksi alakouluikäinen tyttö.

Vierailija
33/34 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennuliina kirjoitti:

1 hlö ja kuukaudessa n. 150 euroa (sisältää hygieniatuotteet, pesuaineet, lemmikkien ruuat jne). Vähän menee, mutta pienellä on pakko pärjätä! Teen itse kaiken ruuan eikä mitään tukia ole. Vuokran ja laskujen maksun jälkeen ei ole yksinkertaisesti varaa mihinkään.

9 hengen perheelle tuolla summalla saa varmasti hyvät ruuat! :)

Henkeä kohti ap:n perheessä kulutus on siis osapuilleen sama kuin sinulla, eli pienellä hekin pärjäävät.

Vierailija
34/34 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla mitään  käsitystä siitä, mitä ruoka ja hygieniatarvikkeet ym. maksavat? Jos pienimmille pitää ostaa vaippoja ja laskussa on muitakin vaatteita ym. ei ole kallistakaan.

Paljonko sinun omat, yhden ihmisen ruoka- ym. menot ovat kuukaudessa? Kerro se 9:llä, tai itse asiassa 10:llä, koska ilmeisesti lastenhoitajakin syö teillä päivällä ja ehkä sinä tai muita vanhempia sisarusia käy kotona syömässä.