Pikku vinkki koiranomistajille
Tai ehkäpä sittenkin enemmän kysymys: Mitä ajattelevat ne koiranomistajat, jotka yhtäkkiä blokkaavat toisen koiran ja omistajan kulkureitin pysähtymällä väylälle tuijottamaan niin, ettei kumpaakaan puolta mahdu ohi? Siinä sitä sitten seisotaan jännittyneinä suolapatsaina puolin ja toisin ja tuijotellaan. Koirathan ei tunnetusti välttämättä kauheesti innostu vieraan koiran kanssa jäykästi silmiin tuijottelusta, joten hyvinkin mahdollisesti tilanne päättyy siihen, että jollain piskillä menee hermot. Oon jo aiheuttanut pahennusta huutelemalla hihnan toisesta päästä että voisitteko väistää että päästään ohi. Oon myös alkanut tehdä 180 asteen käännöksiä. Kun ei tie aukene, lähdetään sitten toiseen suuntaan. Toihan on ihan sama kuin että minä kävisin itse makaamaan keskelle tietä niin ettei kukaan pääse liikkumaan. Ei stn. Koiraihmiset on kyllä kummaa sakkia.
Ja tässä se vinkki: Ei noin.
Kommentit (47)
Suurinosa koiran omistajista on täysiä mulkkuja.. Vielä noi kadulla kestää, mutta kun leikkipuistokin vallataan lenkkeilyyn ja lekotteluun koiran kanssa, niin todella on hermot mennyt ja oon ruvennut olemaan aivan yhtä asiaton kun nää toopet jotka sen koiran kanssa väkisin sen puiston läpi tahtoo mennä...
Omat koirat ohittaa suhteellisen hyvin toiset koirat, mutta auta armias kun vastaantulijan omistaja kehuu omaa koiraa kovaan ja innostavaan ääneen. Siinä lähtee omilta koirilta kontrolli kun innostuvat.
Minun toinen koira on armoton remmiräyhä, ihan suosiolla väistämme muut jos mahdollista on.. mutta toivoisi samankaltaista käytöstä muiltakin räyhääjien omistajilta samoilla kulmilla. Useimmat jää töljöttämään paikalleen kun koira riekkuu viiden metrin fleksissä tai namuttamaan koiraansa johonkin risteykseen, mistä itse toivoisi pääsevänsä etenemään johonkin suuntaan.. Ihan toivotonta..
ja iso vinkki kinuskin omistajalle; käry tuntuu.
Meillä on nuori saksanpaimenkoira. Pentuaika sen kanssa meni normaalisti ilman mitään kummempia kommelluksia, mutta sitten kävi lyhten ajan sisään kolme (!!) kertaa niin, että vieras, vapaana oleva koira yllätti hihnalenkillä.
Ja nyt muiden koirien kohtaaminen on stressaavaa sekä koiralle että minulle.
Koira joko jämähtää maahan väijymään (ei rennosti katselemaan vaan nimenomaan tarkkailemaan), tai jämähtää istumaan ja yrittää pyrkiä kohti. Handlaan nämä tilanteet blokkaamalla koiralta näköyhteyden toiseen, tai houkuttelemalla herkuilla joko kulkemaan sivulla tai tekemään jotakin tuttua. Jos nähdään koirakko kaukaa, yksinkertaisesti vaihdetaan suuntaa. Mutta koiran kanssa ei vaan voi olla joka kerta 100% varma mitä kulman takana on, joten ylläreitä tulee.
Koira on nyt 10kk ja tiedän, että ajan kanssa päästään tästäkin ongelmasta, kunhan vaan jaksan olla johdonmukainen. Se, mitä itse jännitän ja minkä koira vaistoaa, on muut ihmiset.
Ei nimittäin ole kovin reilua, että räyhäävän pienen koiran omistaja ei tee mitään oman koiransa kanssa, vaan antaa tämän hihnassa hyökkiä kohti, haukkua ja tuijottaa omaa pentuani suoraan silmiin. Ja siinä sitten itse yritän pitää tilanteen koulutusmielessä kasassa. Tätä tapahtuu joka ikinen kerta, jos lenkkeillään sellaiseen aikaan, että muitakin on paljon liikkeellä.
Jolu hermostui jo, että syy on aina pienen koiran. No, ne isompien remmirähjien omistajat lähes aina joko puhuvat meille jotain, tai kiertävät kaukaa. Pienen koiran omistajat mulkoilevat, ja pitävät ilmeisesti minun paikallaan ja hiljaa olevaa sakemanniani ongelmana.
^Ja nii on siis atopian lisäks laaja ruoka-aineallergia eli siks herkut ei käytössä.
Mut tuolt hyvii vinkkejä https://www.masseter.fi/artikkelit/ongelmakayttaytyminen/ohita-oikein.h…