Vierailija

Olen törmännyt te-toimistossa siihen, ettei virkailijoilla ole pahimmillaan edes ymmärrystä siitä, miten ylopistotutkinto rakentuu. Esimerkiksi suoritin maisterin tutkinnon toisessa yliopistossa ja sain moitteita aiempien opintojen keskeyttämisestä. En ole saanut mitään vinkkejä työnhakuun, ja työtarjoukset ovat olleet kauppaan ja siivoamaan. Kuulemma paikallisessa hoitokodissa olisi mahdollisuus työkokeiluun. Olisi varmaan pitänyt opiskeluaikoina hyödyntää yliopiston rekrypalveluita, nyt tukea työnhakuun ei saa mistään.

• ylös 114
  • alas 18

Sivut

Kommentit (125)

Vierailija

Olen samaa mieltä. Kävin muutama vuosi sitten työkkärissä ammatinvalinnanohjauksessa ja testeissä, kun olin totaalisen kyllästynyt työhöni. Minulla siis maisterintutkinto ja vuosikymmenen työkokemus omalta alalta. Varasin ajan nimenomaan jollekin, joka tietäisi vähän muutakin kuin amis-linjoista... No, virkailija oli kyllä ihan mukava ja yritti auttaa, mutta hän ei tiennyt yhtikäs mitään yliopistokoulutuksesta tai edes esim. opintovapaasta, ja testitkin oli niitä teineille tarkoitettuja "tykkäätkö kastella kukkia vai järjestellä hyllyjä" -tyyppisiä. En kokenut saavani sieltä yhtään mitään apua siihen miettimiseen, että mikä ala minulle ylipäätään sopisi, ja/tai kuinka aiempaa koulutusta voisi siinä hyödyntää ja/tai mitä/miten ylipäätään yhden maisterintutkinnon opiskellut voi vielä itseään kouluttaa järkevästi. 

Kun akateemisia työttömiä ja alanvaihtajia on nykyään todella paljon, niin tuollaiselle palvelulle kyllä olisi tarvetta. Voin vain kuvitella kuinka turhauttavaa olisi joutua asioimaan tuolla enemmänkin. Itse löysin lopulta omaa alaa sivuavan maisterikoulutuksen, johon hakeuduin aikuisopintotuen ja opintovapaan turvin.

• ylös 91
  • alas 7
Vierailija

Hesassa aikoinaan ainakin oli Kluuvin työkkäri juurikin meille akateemisille. Samoin joissain kaupungeissa oli työkkäreissä akateemisten työkkärivirkailija(t). Viime vuosina näitä on kylläkin lopetettu ja sulautettu muiden kanssa...

• ylös 63
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En tiedä onko maailma muuttunut, mutta asuessani pienellä paikkakunnalla tein gradun loppuun niin työkkärin käytösä oli kyllä todella typerää. Pelkästään työttömäksi ilmoittautuminen onnistui vasta kun akateeminen työkkärin pomo pyydettiin paikalle.

Suuremmissa kaupungeissa oli silloin kyllä akateemisille omia paikkoja joissa ymmärrystä asioihin oli vähän eri tavalla ja ihan kaikkeen leikkimiseen ei tarvinnut mennä mukaan . Tästä siis aikaa reilu 15-vuotta...

• ylös 38
  • alas 9
Vierailija

Anteeksi ilkeyteni, mutta kyllä akateemisesti koulutetun ihmisen olettaisi kykenevän selvittämään näitä ihan itsekin. Olen itsekin akateemisesti koulutettu enkä todellakaan oleta, että joku työkkärin ihminen tuntisi alaani ja sen verkostoja paremmin kuin minä itse.

Erilaisia uravalmennuksia, missä voi etsiä itseään ja itselleen sopivaa uutta alaa taas löytyy kaupallisilla toimijoilla ja ovat hyvinkin laadukkaita. Pitäisikö oikeasti tällainenkin saada ilmaiseksi? Huoh teitä.

Ainoa mikä tässä on ehkä hyvä pointti on se, ettei akateemisesti koulutettuja, runsaasti työkokemusta omaavia ihmisiä (tai muitakaan joilla jo vankka työkokemus) juoksutettaisi turhissa tapaamisissa. 

• ylös 68
  • alas 33
arkkipiispaMike

olen heittänyt vittuun koko työhaun ajat sitten, vaikak on 2 yliopistotutkintoa, en osaa hakea oikein töitämistään kun ei ole oikein tietoa mitä työtä edes osaisi tehdä

sitä se humanistipaskatutukinto teettää, surkeeta

• ylös 10
  • alas 34
Vierailija

Työkkäri tarvitsisi kyllä laadukkaammat systeemit arvioida hakijoiden osaamista, mutta oikeasti aika paljon olettaa, että ne tyypit siellä tuntisivat hyvin kaikkia mahdollisia aloja. 

• ylös 43
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Anteeksi ilkeyteni, mutta kyllä akateemisesti koulutetun ihmisen olettaisi kykenevän selvittämään näitä ihan itsekin. Olen itsekin akateemisesti koulutettu enkä todellakaan oleta, että joku työkkärin ihminen tuntisi alaani ja sen verkostoja paremmin kuin minä itse.

Erilaisia uravalmennuksia, missä voi etsiä itseään ja itselleen sopivaa uutta alaa taas löytyy kaupallisilla toimijoilla ja ovat hyvinkin laadukkaita. Pitäisikö oikeasti tällainenkin saada ilmaiseksi? Huoh teitä.

Ainoa mikä tässä on ehkä hyvä pointti on se, ettei akateemisesti koulutettuja, runsaasti työkokemusta omaavia ihmisiä (tai muitakaan joilla jo vankka työkokemus) juoksutettaisi turhissa tapaamisissa. 

Kyllä akateeminen on oikeutettu samaan palveluun kuin tyhmempikin.

• ylös 70
  • alas 7
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sama palvelu - kyllä. Oma erikoislaatuisempi palvelu - ei.

• ylös 28
  • alas 33
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vasta valmistuneilla tuskin on varaa yksityisiin urapalveluihin. Lisäksi työnvälitystoimisto edellyttää heidän toimiinsa osallistumista, joten olisi vähintään kohtuullista saada sieltä asiantuntevaa palvelua. Eihän kyseessä ole mikään byrokratiatoimisto tai työmarkkinatukiautomaatti, vaan työnvälitykseen keskittynyt asiantuntijataho.

Kaikissa oppiaineissa ei ole työelämäyhteyksiä, jolloin opiskelijalle saattaa jäädä hyvinkin epäselviksi omat työllistymismahdollisuudet.

• ylös 58
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Siinä se ongelma ehkä aikanaan olikin. Onneksi en joutunut tuon saman palvelun kohteeksi kuin parin päivän ajan ja silloinkin ohjelmassa oli leikkimistä ja askartelua. Sitten sain vapautuksen määräajaksi kaikesta. Huvittavaa tosin oli se, kun etsin itse työpaikan ja paikkakaan ei ollut työkkärin paikka niin sain vastaukseksi vittuiluja ja korvaukset jotka minulle kuuluivat meinasivat jäädä saamatta...

• ylös 22
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Palvelu ei ole sama jos asiakas joutuu opettamaan virkailijaa.

• ylös 73
  • alas 5
Vierailija

Minusta te-toimiston palvelut ovat syvältä. Itse en ole päässyt vielä keskustelemaan kenenkään kanssa vaikka olen ollut vähän yli vuoden työttömänä. Minulle varattu soittoaika on muutettu kahteen kertaan monen kuukauden päähän. Aluksi olin ihan pihalla, koska en ole aikaisemmin työkkärin asiakas ollut, paitsi joskus muinaisuudessa kävin siellä katselemassa vapaita työpaikkoja koneelta. Kävin sitten pari kertaa tulostamassa jotain lappua ja sain paikalla olevalta henkilökunnalta vähän vinkkejä. He mm. kertoivat, että työttömät on jaettu kolmeen eri "luokkaan", ensin on ne, joiden oletetaan itse hallitsevan työnhaut ym. Tähän kuuluvat akateemiset sekä esim. minä, joka olen tradenomi ja olllut koko ajan työssä. Sitten on sellaiset, jotka tarvitsevat enemmän tukea ja viimeisenä ne, joilla on elämönhallinnassakin ongelmia. Tilanne taitaa olla uusi heillekin, koska työttömissä on nyt paljon koulutettuja ihmisiä. Henkilökuntaa on myös liian vähän kun ei pääse edes keskustelemaan. Oma-asiointisivuillakaan ei kaikki yksittäiset asiat selviä.

• ylös 41
  • alas 2
Vierailija

Miksikö ei ole?

-Rahan takia.

Akateemisten ohjaaminen akateemisen työn hakemisessa ja uramuutoksissa on huomattavasti vaativampaa työtä kuin ei-koulutetun tai matalasti koulutetun ohjaaminen. Sen ohjaustyöntekijän pitäisi itse olla akateemisesti koulutettu, ja perehtynyt juuri akateemisten alojen kysymyksiin. Sellainen työntekijä on paljon kalliimpi kuin ne työkkärin nykyiset työntekijät. Rahalla saisi korkeatasoisia palveluita vaativiin kysymyksiin, mutta valtio ei halua laittaa sellaiseen rahaa. Esimerkiksi työkkärin ammatinvalintapsykologien määrää on ajettu alas koko ajan, sellaisiin palveluihin ei tämän päivän suomi halua laittaa rahaa jostain syystä. Luulen että yhtenä vähän salaisena syynä on se, että poliitikot ymmärtävät puheistaan huolimatta, että suurin syy työttömyydelle on työpaikkojen puute ja siksi nykyistä työmarkkinaongelmaa ei voida oikeasti ratkaista työttömille kohdennetuilla toimenpiteillä vaan vain ja ainoastaan rakentamalla suomeen uusia työpaikkoja (esim. lisäämällä vientiä). Valtion rahoja ei kannata allokoida kovin runsaasti sellaiseen, jolla ei ole aitoa vaikuttavuutta väestötasolla, vaikka niistä olisi hyötyä yksittäisten yksilöiden kohdalla.

Asiasta vähän toiseen. Nuo ammatinvalintatestit on kehitetty uran alussa oleville tai kouluttamattomille. Jonkun tahon pitäisi kehittää akateemisille sopivat testit. Kuka sellainen taho olisi? Testien kehittäminen on oikeasti iso ja vaativa projekti, koska siinä täytyy tehdä laaja normien kerääminen ja erilaiset validiteettitutkimukset ym. Ja mitä niillä sitten akateemisista mitattaisiin? Akateemisten ÄO on lähtokohtaisesti aina korkea, koska on kyennyt saamaan sen maisteritutkinnot, sitä ei enää tarvi mitata. Muita vahvuuksiako? Ei tarvitse mitata niitäkään, ellei henkilö halua vaihtaa alaa ja opiskella uutta ammattia. Kuinka moni akateeminen oikeasti voi opiskella itselleen toisen maisteritutkinnon, siis realistisesti?

• ylös 34
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla erikoislaatuisempi palvelu? Amiksille siellä on auttamassa yleensä saman tasoisen koulutuksen saanut. Korkeakoulutettua auttaa sama amis. Huonompaa palvelua se silloin on.

• ylös 37
  • alas 6
Vierailija

Eli KM oletan. Eikös opettajien sijaisuudet tule kohta avoimeksi? Sitähän se on, että kouluihin annetaan puhelinnumero ja odotellaan sijaisuuksia. Jos ei mitään ole tiedossa, niin kai he tarjoavat edes jotain, millä voisi leipänsä tienata. Oli se sitten siivousta tai hoitotyötä.

Vierailija

Linkedin on hyödyllinen myös, vaikka ei olekaan erityisesti akateemisille suunnattu. Johtamis- ja asiantuntijaduuneja siellä liikkuu paljon.

• ylös 16
  • alas 1
Vierailija

Te-toimistossa on töissä paljon maistereita, vaikka suurimmalla osalla asiantuntijoista onkin vain AMK-tutkinto. TE-toimiston tehtävänä ei ole tarjota mitään erityisiä ammatinvaihtopalveluja tai selvittää, mihin töihin jollakin tutkinnolla on mahdollisuus työllistyä, ne ovat asiakkaan itsensä vastuulla olevia asioita. AVO-psykologin tehtävänä ei ole etsiä asiakkaalle uutta uraa vaan ainoastaan tarjota välineitä sen löytämiseen.

Kumma juttu, että akateemisille on vaikka mitä nettipalveluja, mutta akateemiset ei niitä netistä löydä.

• ylös 11
  • alas 17
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen törmännyt te-toimistossa siihen, ettei virkailijoilla ole pahimmillaan edes ymmärrystä siitä, miten ylopistotutkinto rakentuu. Esimerkiksi suoritin maisterin tutkinnon toisessa yliopistossa ja sain moitteita aiempien opintojen keskeyttämisestä. En ole saanut mitään vinkkejä työnhakuun, ja työtarjoukset ovat olleet kauppaan ja siivoamaan. Kuulemma paikallisessa hoitokodissa olisi mahdollisuus työkokeiluun. Olisi varmaan pitänyt opiskeluaikoina hyödyntää yliopiston rekrypalveluita, nyt tukea työnhakuun ei saa mistään.

Miksi ihmeessä et sitten itse merkinnyt suorittaneesi ne kandiopinnot loppuun? Itsehän netissä kirjataan niin työkokemus kuin koulutuskin, joten jos et kirjaa opintoja suoritetuiksi, niin ne ovat kesken.

• ylös 13
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Te-toimistossa on töissä paljon maistereita, vaikka suurimmalla osalla asiantuntijoista onkin vain AMK-tutkinto. TE-toimiston tehtävänä ei ole tarjota mitään erityisiä ammatinvaihtopalveluja tai selvittää, mihin töihin jollakin tutkinnolla on mahdollisuus työllistyä, ne ovat asiakkaan itsensä vastuulla olevia asioita. AVO-psykologin tehtävänä ei ole etsiä asiakkaalle uutta uraa vaan ainoastaan tarjota välineitä sen löytämiseen.

Mikä sitten oikein on TE-toimiston tehtävä?

• ylös 25
  • alas 0

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.