Miksei akateemisille ole "omia" työnvälityspalveluja?
Olen törmännyt te-toimistossa siihen, ettei virkailijoilla ole pahimmillaan edes ymmärrystä siitä, miten ylopistotutkinto rakentuu. Esimerkiksi suoritin maisterin tutkinnon toisessa yliopistossa ja sain moitteita aiempien opintojen keskeyttämisestä. En ole saanut mitään vinkkejä työnhakuun, ja työtarjoukset ovat olleet kauppaan ja siivoamaan. Kuulemma paikallisessa hoitokodissa olisi mahdollisuus työkokeiluun. Olisi varmaan pitänyt opiskeluaikoina hyödyntää yliopiston rekrypalveluita, nyt tukea työnhakuun ei saa mistään.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen törmännyt te-toimistossa siihen, ettei virkailijoilla ole pahimmillaan edes ymmärrystä siitä, miten ylopistotutkinto rakentuu. Esimerkiksi suoritin maisterin tutkinnon toisessa yliopistossa ja sain moitteita aiempien opintojen keskeyttämisestä. En ole saanut mitään vinkkejä työnhakuun, ja työtarjoukset ovat olleet kauppaan ja siivoamaan. Kuulemma paikallisessa hoitokodissa olisi mahdollisuus työkokeiluun. Olisi varmaan pitänyt opiskeluaikoina hyödyntää yliopiston rekrypalveluita, nyt tukea työnhakuun ei saa mistään.
Miksi ihmeessä et sitten itse merkinnyt suorittaneesi ne kandiopinnot loppuun? Itsehän netissä kirjataan niin työkokemus kuin koulutuskin, joten jos et kirjaa opintoja suoritetuiksi, niin ne ovat kesken.
Tässä nyt taidettiin tarkoittaa sitä, että virkailija ei tajunnut että on aivan normaalia tehdä kandi- ja maisterivaihe eri paikassa, vaan luuli että maisteriksi pitää tehdä samassa yliopistossa, muuten opinnot on keskeytetty.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Kävin muutama vuosi sitten työkkärissä ammatinvalinnanohjauksessa ja testeissä, kun olin totaalisen kyllästynyt työhöni. Minulla siis maisterintutkinto ja vuosikymmenen työkokemus omalta alalta. Varasin ajan nimenomaan jollekin, joka tietäisi vähän muutakin kuin amis-linjoista... No, virkailija oli kyllä ihan mukava ja yritti auttaa, mutta hän ei tiennyt yhtikäs mitään yliopistokoulutuksesta tai edes esim. opintovapaasta, ja testitkin oli niitä teineille tarkoitettuja "tykkäätkö kastella kukkia vai järjestellä hyllyjä" -tyyppisiä. En kokenut saavani sieltä yhtään mitään apua siihen miettimiseen, että mikä ala minulle ylipäätään sopisi, ja/tai kuinka aiempaa koulutusta voisi siinä hyödyntää ja/tai mitä/miten ylipäätään yhden maisterintutkinnon opiskellut voi vielä itseään kouluttaa järkevästi.
Kun akateemisia työttömiä ja alanvaihtajia on nykyään todella paljon, niin tuollaiselle palvelulle kyllä olisi tarvetta. Voin vain kuvitella kuinka turhauttavaa olisi joutua asioimaan tuolla enemmänkin. Itse löysin lopulta omaa alaa sivuavan maisterikoulutuksen, johon hakeuduin aikuisopintotuen ja opintovapaan turvin.
TE-toimistossa ei ole tarkoituskaan tarjota tuollaisia ilmaispalveluja. Työssäkäyvien ihmisten oletetaan itse hoitavan omat asiansa ja hankkivan tietoa vaikka ammattijärjestönsä kautta tai katsovan netistä. TE-toimistossa keskitytään työnvälitykseen ja ammatinvalinnanohjauspalvelut on suunnattu henkilöille, jotka ovat työttömiä tai joutumassa työttömiksi, ei sellaisille, jotka harkitsevat alanvaihtoa.
Palvelulle olisi varmasti tarvetta, mutta ei yhteiskunnan maksamana.
kai tiedätte että 80 prosenttia työpaikoista ovat piilotyöpaikkoja
pitää olla suhteita että saa työn, kerran työkkärin täti sanoi että hellä olisi tiskin alla työpaikoja jos haluan jonkun
nyt työtön taaas tammikuusta ja viime viikolal kävin pakollisessa yhteistapaamisessa , seuravaksi työkkäri soittaa 30.6., itse en jaksa elleivät pakota mihinkään
pitäs joku piilotyöpaikka kai keksiä vaan ei jaksa etsiä
maailmanloppu on niin lähellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä et sitten itse merkinnyt suorittaneesi ne kandiopinnot loppuun? Itsehän netissä kirjataan niin työkokemus kuin koulutuskin, joten jos et kirjaa opintoja suoritetuiksi, niin ne ovat kesken.
Tässä nyt taidettiin tarkoittaa sitä, että virkailija ei tajunnut että on aivan normaalia tehdä kandi- ja maisterivaihe eri paikassa, vaan luuli että maisteriksi pitää tehdä samassa yliopistossa, muuten opinnot on keskeytetty.
Enpä usko, koska työkkärin järjestelmässä koulutus on joko kesken tai suoritettu. Vaikuttaa siltä, että tuossa ei ole akateeminen osannut laittaa rastia oikeaan ruutuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-toimistossa on töissä paljon maistereita, vaikka suurimmalla osalla asiantuntijoista onkin vain AMK-tutkinto. TE-toimiston tehtävänä ei ole tarjota mitään erityisiä ammatinvaihtopalveluja tai selvittää, mihin töihin jollakin tutkinnolla on mahdollisuus työllistyä, ne ovat asiakkaan itsensä vastuulla olevia asioita. AVO-psykologin tehtävänä ei ole etsiä asiakkaalle uutta uraa vaan ainoastaan tarjota välineitä sen löytämiseen.
Mikä sitten oikein on TE-toimiston tehtävä?
TE-toimiston tehtävä pääsääntöisesti on luokitella ihmisiä viran puolesta. Eli juuri näitä lausuntoja/suunnitelmia/työtarjouksia/karensseja jne... Toki siellä vähän tehdään työnvälitystä, mutta melko pientä resursointi on siellä puolen.
Toinen melko tärkeä TE-toimistojen tehtävä on käyttää työllistämismäärärahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-toimistossa on töissä paljon maistereita, vaikka suurimmalla osalla asiantuntijoista onkin vain AMK-tutkinto. TE-toimiston tehtävänä ei ole tarjota mitään erityisiä ammatinvaihtopalveluja tai selvittää, mihin töihin jollakin tutkinnolla on mahdollisuus työllistyä, ne ovat asiakkaan itsensä vastuulla olevia asioita. AVO-psykologin tehtävänä ei ole etsiä asiakkaalle uutta uraa vaan ainoastaan tarjota välineitä sen löytämiseen.
Mikä sitten oikein on TE-toimiston tehtävä?
"Työ- ja elinkeinoviranomaisen on tarjottava työtä ja koulutusta sekä järjestettävä työllistymissuunnitelmaan tai sitä korvaavaan suunnitelmaan sisältyviä palveluja työ- ja elinkeinoviranomaisen käytettäväksi osoitettujen määrärahojen rajoissa. Työ- ja elinkeinoviranomaisen on myös seurattava työllistymissuunnitelman tai sitä korvaavan suunnitelman toteutumista ja osaltaan huolehdittava palveluprosessin etenemisestä."
Kyllä minä akateemisena mielelläni ottaisin työkkäristä palvelua vastaan. Vaikkapa joku CV-neuvonta olisi mieluista, koska muita hakijoita parempi CV voisi helpottaa saamaan työn. Mutta kun ongelma on se, että en hyödy perustason CV-neuvoista. Olen viestintäalan ammattilainen, kirjoittanut aikoinaan äidinkielestä laudaturin, joten oikeinkirjoitus on hallussa, ja olen taitava kiteyttämään sisältöjä helppolukuiseen muotoon, olenhan saanut siihen vuosien koulutuksen. Olen lukenut jo netistä tuntikausia sekä kotimaisia että ulkomaisia CV-vinkki-tekstejä. Osaan graafista suunnitteluakin, niin ulkoasukin on ihan hieno jo nykyisessä CV:ssä. Joten kyllä ihan rehellisesti on sanottava, että työkkärin täytyisi kyetä tarjoamaan aika guru-tasoisia neuvoja, jotta niiden avulla esim. minun CV:tä voisi parantaa. Ymmärrän kyllä, että ei ilmaisissa julkisissa palveluissa sellaista saa. Silti CV:ni voisi hyötyä hiomisesta, koska haen töitä markkinoilla, joilla on 300 viestintäalan ammattilaista hakijana samaan avoimeen paikkaan, ja kaikilla on jo aika täydellinen CV, minun pitäisi jotenkin olla jopa heitä täydellisempi, jotta työllistyisin.
No työkkärithän ollaan lakkauttamassa nykyisessä muodossaan 1,5 vuoden päästä. Joten..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi ilkeyteni, mutta kyllä akateemisesti koulutetun ihmisen olettaisi kykenevän selvittämään näitä ihan itsekin. Olen itsekin akateemisesti koulutettu enkä todellakaan oleta, että joku työkkärin ihminen tuntisi alaani ja sen verkostoja paremmin kuin minä itse.
Erilaisia uravalmennuksia, missä voi etsiä itseään ja itselleen sopivaa uutta alaa taas löytyy kaupallisilla toimijoilla ja ovat hyvinkin laadukkaita. Pitäisikö oikeasti tällainenkin saada ilmaiseksi? Huoh teitä.
Ainoa mikä tässä on ehkä hyvä pointti on se, ettei akateemisesti koulutettuja, runsaasti työkokemusta omaavia ihmisiä (tai muitakaan joilla jo vankka työkokemus) juoksutettaisi turhissa tapaamisissa.
Kyllä akateeminen on oikeutettu samaan palveluun kuin tyhmempikin.
Ihanko tosissaan olet sitä mieltä, että on olemassa kaksi työnhakijaryhmää: akateemiset ja tyhmemmät?
Vierailija kirjoitti:
No työkkärithän ollaan lakkauttamassa nykyisessä muodossaan 1,5 vuoden päästä. Joten..
Juuri näin. Työkoykyiset koulutetut siirtyvät työnvälitysfirmoihin - turha kuvitella, että sieltä saisi ammatinvalintapsykologin apuja. Osaamattomat ja ongelmaiset menee kunnan kontolle, sieltä osa pääsee lisäkoulutukseen, loput kuntouttavaan työtoimintaan. Omaehtoinen opiskelu jatkuu, jokainen saa valita itse alansa, mitään seulaa ei enää ole. Mutta jos ei 2 v koulutuksen jälkeen ole valmistunut, ei saa työmarkkinatukea vaan siirtyy muiden opiskelijoiden kanssa opintotukea hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä akateemisena mielelläni ottaisin työkkäristä palvelua vastaan. Vaikkapa joku CV-neuvonta olisi mieluista, koska muita hakijoita parempi CV voisi helpottaa saamaan työn. Mutta kun ongelma on se, että en hyödy perustason CV-neuvoista. Olen viestintäalan ammattilainen, kirjoittanut aikoinaan äidinkielestä laudaturin, joten oikeinkirjoitus on hallussa, ja olen taitava kiteyttämään sisältöjä helppolukuiseen muotoon, olenhan saanut siihen vuosien koulutuksen. Olen lukenut jo netistä tuntikausia sekä kotimaisia että ulkomaisia CV-vinkki-tekstejä. Osaan graafista suunnitteluakin, niin ulkoasukin on ihan hieno jo nykyisessä CV:ssä. Joten kyllä ihan rehellisesti on sanottava, että työkkärin täytyisi kyetä tarjoamaan aika guru-tasoisia neuvoja, jotta niiden avulla esim. minun CV:tä voisi parantaa. Ymmärrän kyllä, että ei ilmaisissa julkisissa palveluissa sellaista saa. Silti CV:ni voisi hyötyä hiomisesta, koska haen töitä markkinoilla, joilla on 300 viestintäalan ammattilaista hakijana samaan avoimeen paikkaan, ja kaikilla on jo aika täydellinen CV, minun pitäisi jotenkin olla jopa heitä täydellisempi, jotta työllistyisin.
Tarvitset lähinnä suhteita. Mikään Cv ei tuossa joukossa jaksa enää viehättää. Tai videon muodossa oleva CV, hyvin persoonallinen, voi mennä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Työkoykyiset koulutetut siirtyvät työnvälitysfirmoihin - turha kuvitella, että sieltä saisi ammatinvalintapsykologin apuja. Osaamattomat ja ongelmaiset menee kunnan kontolle, sieltä osa pääsee lisäkoulutukseen, loput kuntouttavaan työtoimintaan. Omaehtoinen opiskelu jatkuu, jokainen saa valita itse alansa, mitään seulaa ei enää ole. Mutta jos ei 2 v koulutuksen jälkeen ole valmistunut, ei saa työmarkkinatukea vaan siirtyy muiden opiskelijoiden kanssa opintotukea hakemaan.
Työkykyiset koulutetut -joukko tulee sisältämään myös opistotasoisesti koulutetut. Nuo kunnan kontolle joutuvat on oikeasti hyvin pieni joukko, joten turha innostua saavansa kunnalta apua jos on edes joku koulutus tai jotenkin työkykyä jäljellä. Lähes kaikki työttömät tullaan laittamaan noihin työnvälitysfirmoihin. Ja se on aika pelottava skenaario, koska hmm.. Ei niissä firmoissa todellakaan olla työttömyyden hoidon ammattilaisia :D . Ennustan, että tässä tullaan saamaan aikaiseksi vielä aikamoinen soppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset lähinnä suhteita. Mikään Cv ei tuossa joukossa jaksa enää viehättää. Tai videon muodossa oleva CV, hyvin persoonallinen, voi mennä läpi.
No olet varmasti oikeassa. Mutta miten saadaan suhteita? Jos ei ole omia verkostoja olemassa. Olisin valmis maksamaan verkostojen saamisesta ja suhteista, jos joku taho "järjestäisi" verkostoja. Hyvin moni on minun kanssa samassa tilanteessa, siis että ne verkostot puuttuu, ja se on aito ongelma. Siksi pitäisikin olla joku toimija, joka vähän kuin konsulttiroolissa valmentaisi rakentamaan verkostoja tai myisi valmiita verkostoja.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi ilkeyteni, mutta kyllä akateemisesti koulutetun ihmisen olettaisi kykenevän selvittämään näitä ihan itsekin. Olen itsekin akateemisesti koulutettu enkä todellakaan oleta, että joku työkkärin ihminen tuntisi alaani ja sen verkostoja paremmin kuin minä itse.
Erilaisia uravalmennuksia, missä voi etsiä itseään ja itselleen sopivaa uutta alaa taas löytyy kaupallisilla toimijoilla ja ovat hyvinkin laadukkaita. Pitäisikö oikeasti tällainenkin saada ilmaiseksi? Huoh teitä.
Ainoa mikä tässä on ehkä hyvä pointti on se, ettei akateemisesti koulutettuja, runsaasti työkokemusta omaavia ihmisiä (tai muitakaan joilla jo vankka työkokemus) juoksutettaisi turhissa tapaamisissa.
Akateeminen ymmärtää myös että eri ihmisillä on erilaista erityisosaamista. Akateeminen koulutus ei ole mikään yleispätevyys joka antaa kaikkien alojen erikoisasiantuntijan pätevyyden. Jotkut siis osaavat rekrytoinnin tai ammatinvalinnanohjauksen paljon paremmin kuin keskivertosuomalainen joten heidän asiantuntemustaan kannattaisi tarjota työttömille.
Valitettavasti säästösuomessa ei kunnioiteta hankittua kokemusta vaan rekrytoidaan noihin työkkärin neuvontavirkoihin porukkaa jota halvimmalla saadaan kunhan muodollinen pätevyys on suunnilleen kunnossa. Tai itsehän ne määrittelevät virkailijoidensa tarvittavan pätevyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkykyiset koulutetut -joukko tulee sisältämään myös opistotasoisesti koulutetut. Nuo kunnan kontolle joutuvat on oikeasti hyvin pieni joukko, joten turha innostua saavansa kunnalta apua jos on edes joku koulutus tai jotenkin työkykyä jäljellä. Lähes kaikki työttömät tullaan laittamaan noihin työnvälitysfirmoihin. Ja se on aika pelottava skenaario, koska hmm.. Ei niissä firmoissa todellakaan olla työttömyyden hoidon ammattilaisia :D . Ennustan, että tässä tullaan saamaan aikaiseksi vielä aikamoinen soppa.
Mitä tarkoittaa "tullaan laittamaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateeminen ymmärtää myös että eri ihmisillä on erilaista erityisosaamista. Akateeminen koulutus ei ole mikään yleispätevyys joka antaa kaikkien alojen erikoisasiantuntijan pätevyyden. Jotkut siis osaavat rekrytoinnin tai ammatinvalinnanohjauksen paljon paremmin kuin keskivertosuomalainen joten heidän asiantuntemustaan kannattaisi tarjota työttömille.
Valitettavasti säästösuomessa ei kunnioiteta hankittua kokemusta vaan rekrytoidaan noihin työkkärin neuvontavirkoihin porukkaa jota halvimmalla saadaan kunhan muodollinen pätevyys on suunnilleen kunnossa. Tai itsehän ne määrittelevät virkailijoidensa tarvittavan pätevyyden.
Työkkärin virkailijan palkka on vähän yli 2000 euroa kuussa. Lienee selvää, että sillä palkalla ei saa hankittua huippuosaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis luokitellaan kuuluvaksi sen palvelukategorian piiriin. Kaikki työttömät tulee saamaan luokituksen, jonka mukaan heidät "laitetaan" eli luokitellaan joko työnvälitysfirma-kategoriaan, tai sinne työkyvyttömien ja osaamattomien kategoriaan. Työtön ei itse päätä, mihin kategoriaan hänet luokitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis luokitellaan kuuluvaksi sen palvelukategorian piiriin. Kaikki työttömät tulee saamaan luokituksen, jonka mukaan heidät "laitetaan" eli luokitellaan joko työnvälitysfirma-kategoriaan, tai sinne työkyvyttömien ja osaamattomien kategoriaan. Työtön ei itse päätä, mihin kategoriaan hänet luokitellaan.
Mutta työtön antaa itse tarvittavat tiedot, joilla luokitus tehdään. Sitä kutsutaan palvelutarvearvioksi ja siihen siirrytään jo heinäkuussa. Ensin kokeillaan työkkärissä, miten luokittelu toimii ja 2019 alusta alkaen systeemi siirtää automaattisesti joko työnvälitysfirman tai kunnan asiakkaaksi.
Firmat muuten tekee juuri sitä mitä pitää eli välittää työtä. Tulevassa systeemissä jokainen työtön on velvollinen ottamaan vastaan myös muutaman tunnin mittaisen palkkatyön. Karenssit langettaa edelleen viranomainen, jolle menee automaattisesti listat kieltäytyneistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta työtön antaa itse tarvittavat tiedot, joilla luokitus tehdään. Sitä kutsutaan palvelutarvearvioksi ja siihen siirrytään jo heinäkuussa. Ensin kokeillaan työkkärissä, miten luokittelu toimii ja 2019 alusta alkaen systeemi siirtää automaattisesti joko työnvälitysfirman tai kunnan asiakkaaksi.
Firmat muuten tekee juuri sitä mitä pitää eli välittää työtä. Tulevassa systeemissä jokainen työtön on velvollinen ottamaan vastaan myös muutaman tunnin mittaisen palkkatyön. Karenssit langettaa edelleen viranomainen, jolle menee automaattisesti listat kieltäytyneistä.
No tietysti työtön antaa itse tiedot. Mutta jos ne tiedot antaa rehellisesti, ja kertoo että on jokin koulutus, niin sitten menee automaattisesti tuonne työnvälitysfirma-kategoriaan. Jollain lääkärintodistuksella vaikkapa voi mennä automaattisesti tuonne kunnan asiakkaaksi. Eli työtön antaa tiedot, mutta ei päätä luokittelukriteerejä, ne on päätetty jo ennakkoon muualla. Se "palveluntarvearvio" ei ole mikään kovin paneutuva yksilöllinen ohjauspalvelu vaan aika automatisoitu juttu ennakkoon päätettyjen valmiiden kriteerien pohjalta.
Tottakai ne työnvälitysfirmat välittää työtä. Mutta ne ei ole työttömyyden hoidon ammattilaisia siten, että ne välittäisi juuri henkilölle sopivaa työtä tai valmentaisi häntä työllistymään. Ne välittää jotain työtä, ja se on otettava vastaan. Esimerkiksi työtön arkkitehti tai työtön viestintäihminen ei saa sieltä juuri hänen tarpeisiin suunniteltua ammattilaistasoista ohjausta ja neuvontaa vaan määräyksen ottaa vastaan joku työ mikä tahansa työ.
Itse oletinkin vastauksessani, että tätä kysyttiin juurikin sen vuoksi, että akateeminen lähinnä jätettäisiin työkkärissä rauhaan. Näin akateeminen työkkäri onkin kohdaltani tehnyt, ei-akateeminen taas on vaivannut kaikenlaisella paskalla.