Miksei akateemisille ole "omia" työnvälityspalveluja?
Olen törmännyt te-toimistossa siihen, ettei virkailijoilla ole pahimmillaan edes ymmärrystä siitä, miten ylopistotutkinto rakentuu. Esimerkiksi suoritin maisterin tutkinnon toisessa yliopistossa ja sain moitteita aiempien opintojen keskeyttämisestä. En ole saanut mitään vinkkejä työnhakuun, ja työtarjoukset ovat olleet kauppaan ja siivoamaan. Kuulemma paikallisessa hoitokodissa olisi mahdollisuus työkokeiluun. Olisi varmaan pitänyt opiskeluaikoina hyödyntää yliopiston rekrypalveluita, nyt tukea työnhakuun ei saa mistään.
Kommentit (125)
Samaa mieltä kuin aiemmin kommentoinut. Korkeakoulutetun pitäisi tuntea itse parhaiten alansa ja siihen liittyvät rekrykanavat ja mahdollisuudet. Ei työkkäri ole se paikka josta tuollaista tukea kannattaa etsiä. Sinänsä kyllä samaa mieltä siitä että akateemisten tarpeista olisi hyvä olla TE-toimistoissa ymmärrystä.
Vierailija kirjoitti:
Linkedin on hyödyllinen myös, vaikka ei olekaan erityisesti akateemisille suunnattu. Johtamis- ja asiantuntijaduuneja siellä liikkuu paljon.
Samaa mieltä. Ja usein työpaikkailmoituksia joita ei ole missään muissa kanavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No työkkärithän ollaan lakkauttamassa nykyisessä muodossaan 1,5 vuoden päästä. Joten..
Juuri näin. Työkoykyiset koulutetut siirtyvät työnvälitysfirmoihin - turha kuvitella, että sieltä saisi ammatinvalintapsykologin apuja. Osaamattomat ja ongelmaiset menee kunnan kontolle, sieltä osa pääsee lisäkoulutukseen, loput kuntouttavaan työtoimintaan. Omaehtoinen opiskelu jatkuu, jokainen saa valita itse alansa, mitään seulaa ei enää ole. Mutta jos ei 2 v koulutuksen jälkeen ole valmistunut, ei saa työmarkkinatukea vaan siirtyy muiden opiskelijoiden kanssa opintotukea hakemaan.
Työkykyiset koulutetut -joukko tulee sisältämään myös opistotasoisesti koulutetut. Nuo kunnan kontolle joutuvat on oikeasti hyvin pieni joukko, joten turha innostua saavansa kunnalta apua jos on edes joku koulutus tai jotenkin työkykyä jäljellä. Lähes kaikki työttömät tullaan laittamaan noihin työnvälitysfirmoihin. Ja se on aika pelottava skenaario, koska hmm.. Ei niissä firmoissa todellakaan olla työttömyyden hoidon ammattilaisia :D . Ennustan, että tässä tullaan saamaan aikaiseksi vielä aikamoinen soppa.
Mitä tarkoittaa "tullaan laittamaan".
Siis luokitellaan kuuluvaksi sen palvelukategorian piiriin. Kaikki työttömät tulee saamaan luokituksen, jonka mukaan heidät "laitetaan" eli luokitellaan joko työnvälitysfirma-kategoriaan, tai sinne työkyvyttömien ja osaamattomien kategoriaan. Työtön ei itse päätä, mihin kategoriaan hänet luokitellaan.
Mutta työtön antaa itse tarvittavat tiedot, joilla luokitus tehdään. Sitä kutsutaan palvelutarvearvioksi ja siihen siirrytään jo heinäkuussa. Ensin kokeillaan työkkärissä, miten luokittelu toimii ja 2019 alusta alkaen systeemi siirtää automaattisesti joko työnvälitysfirman tai kunnan asiakkaaksi.
Firmat muuten tekee juuri sitä mitä pitää eli välittää työtä. Tulevassa systeemissä jokainen työtön on velvollinen ottamaan vastaan myös muutaman tunnin mittaisen palkkatyön. Karenssit langettaa edelleen viranomainen, jolle menee automaattisesti listat kieltäytyneistä.
Kuulostaa paperilla tosi hienolta, mutta miksi ihmeessä yksityiset työnvälitysfirmat ottaisivat riesakseen epämotivoituneita työntekijöitä. Ja miksi kukaan yksityinen palkkaisi pariksi tunniksi kokkia, joka mahdollisesti sylkee keittoon. Listojen lähettäminen kuulostaa kovin viranomaistoiminnalta, joka ei perustuslain mukaan kuuluu yksityisille yritykselle.
En minä sillä suunnitelmat on toki hienoja, mutta vaikea nähdä tämän sekoilun järkevyyttä. Kuulostaa tavalliselta Sipilän hallituksen valmistelulta.
Listojen lähettäminen tapahtuu suoraa järjestelmästä, ei siinä tarvita mitään byrokratiaa.
Nykyinen työnvälitys valtion palveluna päättyy, työttömät siirretään yksityisiin firmoihin. Jos ei ole motivoitunut, ei saa enää työttömyysetuutta. Karenssi napsahtaa aikaisempaa herkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta te-toimiston palvelut ovat syvältä. Itse en ole päässyt vielä keskustelemaan kenenkään kanssa vaikka olen ollut vähän yli vuoden työttömänä. Minulle varattu soittoaika on muutettu kahteen kertaan monen kuukauden päähän. Aluksi olin ihan pihalla, koska en ole aikaisemmin työkkärin asiakas ollut, paitsi joskus muinaisuudessa kävin siellä katselemassa vapaita työpaikkoja koneelta. Kävin sitten pari kertaa tulostamassa jotain lappua ja sain paikalla olevalta henkilökunnalta vähän vinkkejä. He mm. kertoivat, että työttömät on jaettu kolmeen eri "luokkaan", ensin on ne, joiden oletetaan itse hallitsevan työnhaut ym. Tähän kuuluvat akateemiset sekä esim. minä, joka olen tradenomi ja olllut koko ajan työssä. Sitten on sellaiset, jotka tarvitsevat enemmän tukea ja viimeisenä ne, joilla on elämönhallinnassakin ongelmia. Tilanne taitaa olla uusi heillekin, koska työttömissä on nyt paljon koulutettuja ihmisiä. Henkilökuntaa on myös liian vähän kun ei pääse edes keskustelemaan. Oma-asiointisivuillakaan ei kaikki yksittäiset asiat selviä.
No jo on, taitaa riippua hurjasti alueesta, olen ollut työtön pari viikkoa ja heti tuli kutsu paikan päälle asiakaspalvelijaa tapaamaan te-keskukseen. No itse menen kyllä ihan mielelläni ainakin kerran toteamaan että onko siitä mitään apua vai onko yhtä tyhjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No työkkärithän ollaan lakkauttamassa nykyisessä muodossaan 1,5 vuoden päästä. Joten..
Juuri näin. Työkoykyiset koulutetut siirtyvät työnvälitysfirmoihin - turha kuvitella, että sieltä saisi ammatinvalintapsykologin apuja. Osaamattomat ja ongelmaiset menee kunnan kontolle, sieltä osa pääsee lisäkoulutukseen, loput kuntouttavaan työtoimintaan. Omaehtoinen opiskelu jatkuu, jokainen saa valita itse alansa, mitään seulaa ei enää ole. Mutta jos ei 2 v koulutuksen jälkeen ole valmistunut, ei saa työmarkkinatukea vaan siirtyy muiden opiskelijoiden kanssa opintotukea hakemaan.
Työkykyiset koulutetut -joukko tulee sisältämään myös opistotasoisesti koulutetut. Nuo kunnan kontolle joutuvat on oikeasti hyvin pieni joukko, joten turha innostua saavansa kunnalta apua jos on edes joku koulutus tai jotenkin työkykyä jäljellä. Lähes kaikki työttömät tullaan laittamaan noihin työnvälitysfirmoihin. Ja se on aika pelottava skenaario, koska hmm.. Ei niissä firmoissa todellakaan olla työttömyyden hoidon ammattilaisia :D . Ennustan, että tässä tullaan saamaan aikaiseksi vielä aikamoinen soppa.
Siis luokitellaan kuuluvaksi sen palvelukategorian piiriin. Kaikki työttömät tulee saamaan luokituksen, jonka mukaan heidät "laitetaan" eli luokitellaan joko työnvälitysfirma-kategoriaan, tai sinne työkyvyttömien ja osaamattomien kategoriaan. Työtön ei itse päätä, mihin kategoriaan hänet luokitellaan.
Mutta työtön antaa itse tarvittavat tiedot, joilla luokitus tehdään. Sitä kutsutaan palvelutarvearvioksi ja siihen siirrytään jo heinäkuussa. Ensin kokeillaan työkkärissä, miten luokittelu toimii ja 2019 alusta alkaen systeemi siirtää automaattisesti joko työnvälitysfirman tai kunnan asiakkaaksi.
Firmat muuten tekee juuri sitä mitä pitää eli välittää työtä. Tulevassa systeemissä jokainen työtön on velvollinen ottamaan vastaan myös muutaman tunnin mittaisen palkkatyön. Karenssit langettaa edelleen viranomainen, jolle menee automaattisesti listat kieltäytyneistä.
Kuulostaa paperilla tosi hienolta, mutta miksi ihmeessä yksityiset työnvälitysfirmat ottaisivat riesakseen epämotivoituneita työntekijöitä. Ja miksi kukaan yksityinen palkkaisi pariksi tunniksi kokkia, joka mahdollisesti sylkee keittoon. Listojen lähettäminen kuulostaa kovin viranomaistoiminnalta, joka ei perustuslain mukaan kuuluu yksityisille yritykselle.
En minä sillä suunnitelmat on toki hienoja, mutta vaikea nähdä tämän sekoilun järkevyyttä. Kuulostaa tavalliselta Sipilän hallituksen valmistelulta.
Uudistuksen järkevyydestä voi tosiaan olla montaa mieltä. Mutta uudistus tulee, se on päätetty, eikä sitä voi enää pysäyttää.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi ilkeyteni, mutta kyllä akateemisesti koulutetun ihmisen olettaisi kykenevän selvittämään näitä ihan itsekin. Olen itsekin akateemisesti koulutettu enkä todellakaan oleta, että joku työkkärin ihminen tuntisi alaani ja sen verkostoja paremmin kuin minä itse.
Erilaisia uravalmennuksia, missä voi etsiä itseään ja itselleen sopivaa uutta alaa taas löytyy kaupallisilla toimijoilla ja ovat hyvinkin laadukkaita. Pitäisikö oikeasti tällainenkin saada ilmaiseksi? Huoh teitä.
Ainoa mikä tässä on ehkä hyvä pointti on se, ettei akateemisesti koulutettuja, runsaasti työkokemusta omaavia ihmisiä (tai muitakaan joilla jo vankka työkokemus) juoksutettaisi turhissa tapaamisissa.
Tuo alin. Ota huomioon nykyiset nuoret valmistujat: ne on aikalailla pihalla elämästä ja todellisuudesta. Ei voi verratakaan johonkunun 15 vuotta sitten valmistuneeseen akateemiseen, valmistumishetkellä tai uraa jo tehneellä. Aika monet nykynuorista on todella kädettömiä. Yliopistokoulutus nopea tehokas putki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipilän hallituksen ideat ovat olleet lähes poikkeuksetta perustuslain vastaisia. Mutta niin se Sipilän hallitus on yleensä keksinyt keinot paketoida ne sellaiseen muotoon, että perustuslain vastaisuuteen ei voida riittämiin tarttua, vaan liikutaan harmaalla alueella.
Olkaa huoleti, ei sieltä saa kyllä kukaan mitään palveluita saa. Soitelkaa suoraan firmoihin. tehkää joku lista yrityksistä. Ensiksi kartoitatte onko heillä töitä. voitte soittaa tai lähettää sähköposteja. Sitten kun niistä firmoista missä on työnhakijaa kohtaa kiinnostusta siirrätte sen toiseen osioon. Näistä sitten haette palkkatyötä. Oikeasti moni firma on niin onneton että niissä ei ole töitä vaikka kuinka väittää. Nämä selviää sillä että hakee useamman kerran. Eli savustaa tietoa irti. Itse käyn Tampereen firmat läpi 20.4. aloitan klo 5 aamulla soittelemaan ja varmaan olen tehnyt klo 22 jo hommat. Soitan yrittäjille ja muille omistajalle, en niille tuhnuille rivityöntekijöille mitkä pitävät itseään tärkeänä. Omistan itsekin 14 prosenttia yrityksestä siitä tiedän onko missään töitä tai ei. Ei meilläkään ole töitä tarjollla kellekkään. Monessä yrityksessä kuori on kultaa, mutta sisältö täyttä paskaa. Muistakaa myös että yrittäjät ei nuku yöllä. klo 22-00 on hyvä aika hake töitä puhelimella jos tietää suoraan numerot mihin soittaa.
Ylipäänsä kaikille korkeakoulutetuille pitäisi olla selkeästi oma tiskinsä työnvälityksessä, ja korkeakoulutusta vaativissa ammateissa pitäisi olla selvästi isommat palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen törmännyt te-toimistossa siihen, ettei virkailijoilla ole pahimmillaan edes ymmärrystä siitä, miten ylopistotutkinto rakentuu. Esimerkiksi suoritin maisterin tutkinnon toisessa yliopistossa ja sain moitteita aiempien opintojen keskeyttämisestä. En ole saanut mitään vinkkejä työnhakuun, ja työtarjoukset ovat olleet kauppaan ja siivoamaan. Kuulemma paikallisessa hoitokodissa olisi mahdollisuus työkokeiluun. Olisi varmaan pitänyt opiskeluaikoina hyödyntää yliopiston rekrypalveluita, nyt tukea työnhakuun ei saa mistään.
Miksi ihmeessä et sitten itse merkinnyt suorittaneesi ne kandiopinnot loppuun? Itsehän netissä kirjataan niin työkokemus kuin koulutuskin, joten jos et kirjaa opintoja suoritetuiksi, niin ne ovat kesken.
Tietenkin olin ilmoittanut suorittaneeni kanditutkinnon loppuun aiemmassa yliopistossa. Kyseinen "asiantuntija" ei ymmärtänyt, että yliopiston vaihto tuossa vaiheessa on normaalia. Hänelle kyseessä oli keskeyttäminen. En viitsinyt korjata asiaa, koska tuskin hän olisi ymmärtänyt. Sama virkailija muuten luuli, että yliopistosta valmistunut = opettaja. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi ilkeyteni, mutta kyllä akateemisesti koulutetun ihmisen olettaisi kykenevän selvittämään näitä ihan itsekin. Olen itsekin akateemisesti koulutettu enkä todellakaan oleta, että joku työkkärin ihminen tuntisi alaani ja sen verkostoja paremmin kuin minä itse.
Erilaisia uravalmennuksia, missä voi etsiä itseään ja itselleen sopivaa uutta alaa taas löytyy kaupallisilla toimijoilla ja ovat hyvinkin laadukkaita. Pitäisikö oikeasti tällainenkin saada ilmaiseksi? Huoh teitä.
Ainoa mikä tässä on ehkä hyvä pointti on se, ettei akateemisesti koulutettuja, runsaasti työkokemusta omaavia ihmisiä (tai muitakaan joilla jo vankka työkokemus) juoksutettaisi turhissa tapaamisissa.
Kyllä akateeminen on oikeutettu samaan palveluun kuin tyhmempikin.
Ihanko tosissaan olet sitä mieltä, että on olemassa kaksi työnhakijaryhmää: akateemiset ja tyhmemmät?
Minäkin haluan akateemisena tarttua tähän, että miten joku voi kirjoittaa, että akateeminen ja tyhmempi! Minun vaimoni ei ole akateeminen, mutta hän ei ole millään mittapuulla minua tyhmempi. Hän on jopa aikanaan osannut ilman TE-toimistoa etsiä itselleen työpaikan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateeminen ymmärtää myös että eri ihmisillä on erilaista erityisosaamista. Akateeminen koulutus ei ole mikään yleispätevyys joka antaa kaikkien alojen erikoisasiantuntijan pätevyyden. Jotkut siis osaavat rekrytoinnin tai ammatinvalinnanohjauksen paljon paremmin kuin keskivertosuomalainen joten heidän asiantuntemustaan kannattaisi tarjota työttömille.
Valitettavasti säästösuomessa ei kunnioiteta hankittua kokemusta vaan rekrytoidaan noihin työkkärin neuvontavirkoihin porukkaa jota halvimmalla saadaan kunhan muodollinen pätevyys on suunnilleen kunnossa. Tai itsehän ne määrittelevät virkailijoidensa tarvittavan pätevyyden.
Työkkärin virkailijan palkka on vähän yli 2000 euroa kuussa. Lienee selvää, että sillä palkalla ei saa hankittua huippuosaamista.
Tunnen akateemisia, jotka tekevät hanttihommia noin 1500 euron kuukausipalkalla. Juoksisivat riemusta kiljuen noihin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet jokaisessa TE-toimistoa koskevassa keskustelussa mukana ja aina tuon saman rimpsun kanssa: "turha luullakaan, että sitten saisi enää työkkäristä mitään apua, kuntouttavaan jodutte." Oletko kenties joku katkera työkkärin täti vai miksi tähänkin asialliseen keskusteluun tulet noin ikävällä asenteella työttömiä kohtaan? Oikeasti, tunnistan tyylisi ja olen lukenut usein tuollaisen samankaltaisen kommenttisi näistä työnhakua koskevista ketjuista.
No saa sieltä mm. matkakorvausta työhönottohaastatteluihin; pääsin juuri! :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet jokaisessa TE-toimistoa koskevassa keskustelussa mukana ja aina tuon saman rimpsun kanssa: "turha luullakaan, että sitten saisi enää työkkäristä mitään apua, kuntouttavaan jodutte." Oletko kenties joku katkera työkkärin täti vai miksi tähänkin asialliseen keskusteluun tulet noin ikävällä asenteella työttömiä kohtaan? Oikeasti, tunnistan tyylisi ja olen lukenut usein tuollaisen samankaltaisen kommenttisi näistä työnhakua koskevista ketjuista.
Sama tyyppi, joka aina valittaa, että turha luulla, että tulevaisuudessa kukaan mitään eläkkeitä saa. Ja muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tyyppi, joka aina valittaa, että turha luulla, että tulevaisuudessa kukaan mitään eläkkeitä saa. Ja muutakin.
Ok, en ole niitä keskusteluja seurannut. En ole edes työtön, mutta luen näitä mielenkiinnosta. Myös siksi, että on käsittämätöntä, että useat syyllistävät työttömiä työpaikkojen puutteesta! Niitä ei vain Suomessa ole tarpeeksi, ei vaikka kuviteltaisiin piilotyöpaikkojakin olevan mukamas paljon, kymmeniä tuhansia kuulemma.
Siksi tuollaiset oudot, jopa katkeransuloiset ja vahingoniloiset kommentit ihmetyttävät. Ei niillä työnvälitysfirmoillakaan satoja tuhansia paikkoja ole. Ja kuntouttava työtoiminta sitten.. Jossain vaiheessa yritykset älähtävät, kun kunta vetää kustannukset niin alas, ettei sen kanssa voi kilpailla. Ei voikaan, kun kokeilijoille ei makseta palkkaa. Siitä on vaikea pistää paremmaksi..
Kenenkään ei kannata katkeruuksissaan hykerrellä työttömien tilannetta. Me olemme kaikki pulassa, jos sama kehitys työpaikkojen suhteen jatkuu. Ja varsinkin, kun tuo yksi kommentoija vaikuttaa olevan alalla, kenties TE-toimistossa. Kammottava asenne työttömiä kohtaan, toivottavasti tuo ei heijastele laajemmin ammattilaisten asennetta.
Miksi akateemisen pitäisi etsiä enemmän itse kuin jonkun amiksen? Miksi matalakoulutettua pitäisi paapoa mutta akateemiselle ei kuulu mitään palveluja? Mistä pykälästä tämä löytyy? Jos akateemisella on itsepalvelu, silloin hänen kuuluu saada korkeampaa työmarkkinatukea kuin "täyden palvelun" työttömän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-toimistossa on töissä paljon maistereita, vaikka suurimmalla osalla asiantuntijoista onkin vain AMK-tutkinto. TE-toimiston tehtävänä ei ole tarjota mitään erityisiä ammatinvaihtopalveluja tai selvittää, mihin töihin jollakin tutkinnolla on mahdollisuus työllistyä, ne ovat asiakkaan itsensä vastuulla olevia asioita. AVO-psykologin tehtävänä ei ole etsiä asiakkaalle uutta uraa vaan ainoastaan tarjota välineitä sen löytämiseen.
Mikä sitten oikein on TE-toimiston tehtävä?
Auttaa löytämään hädän hetkellä jokin homma josta saa elannon. Mitään sen henkilökohtaisempaa sieltä ei saa.
Eikös TE-toimistoon hakeuduta vasta kun oma työnhaku ei tuota tulosta? Ei sitä työnhakua voi työkkärille ulkoistaa. Eikä kannatakaan, koska sitä kautta ei juuri työllistytä.