Pohjois-Karjalan alueeen lapsettomia?!
Huomenet kaikille!
Viime vuoden puolella täällä oli oma pino pohjois-karjalan lapsettomille. Nytpä huhuilenkin, että ketä meitä vanhoja täältä löytyy ja onko uusia tullut mukaan?
Meillä ivf viikolla 15. Nyt olen sumutellut parisen viikkoa synarelaa. Oireita ei kovin paljon ole. Ensi viikolla ultra ja pitäs pistokset aloitella. Kaksi inssiä meille tehtiin ja sit suoraan tähän hoitoon. Minulla pco-oireita ja miehen simpoissa myös häikkää. Vauvaa toivottu kolmisen vuotta.
Pinoseuraa odotellen, Seruska
Kommentit (24)
Paynella hyvä saalis. Toivottavasti munikset ja simpat ovat onnistuneesti treffailleet:) Kerrohan meille sit tuloksia.
Oma napa: Pistokset aloitan tuossa puolen tunnin kuluttua. 225iu kahtena päivänä ja sit 150iu ainakin ma asti. Silloin ultra ja tsekkaus. Aika monimutkaiselta näyttää gonalin aloitusohje. Toivottavasti onnistuu kynän " aktiovinti" .
Mieli on aikas tiukalla ollut viime päivät. Mieskin jo tuossa kyseli, että mikä kumma mua vaivaa. Yks kantaan vastasin, et lapsettomuus... Muutama tuttava on just tullut raskaaksi ja aika huonosti osaan iloita heidän tilanteesta. No tämä on välillä tätä..
Toivottavasti meitä kaikkia nyt lähiaikoina hellitään plussalla ja saadaan Pohjois-Karjalan väkilukua kasvuun:):)
seruska
Kovin on vähiin käyneet Pohjois-Karjalan rivit sitten viime kuuleman. Nähtävästi plussia on tullut reilusti, joka toivottavasti tarkoittaa hyvää myös meille täällä vielä roikkuville.
Tervehdys Payne! Tekin olette päässeet painimaan raskaaseen sarjaan. Munasolujen määrä on lupaava. Toivottavasti jatkokin on mennyt yhtä hienosti? Tsemppiä! Odotus ja jännitys on pahinta!
Moi Seruska! Tekin olette ensi kertaa keräyksessä. P-K:n lapsettomuuspoli toimii todella mukavasti, joten ei syytä huoleen. Sinusta pidettään huolta! Kerro sinäkin kuinka selvivitte tiukista paikoista.
Minä olen sairaslomalla koko viikon, joten ennätän kiusata teitä mammuttivistillä. Pelastautukoon ken voi! ;)
Olo on sekä fyysisesti että psyykkisesti huomattavasti parempi kuin viimeksi. Pistäminenkin on mennyt helpommin ilman viinilasillista tai kahta. Pidimme raittiusviikonlopun ettei tarvitse ainakaan itseään syyttää mahdollisesta epäonnistumisesta.
Tänään on vapaapäivä piikeistä ja sumuista. Huomenna on punktiopäivä, joka jännittää aikalailla. Fyysinen kipu tai epämiellyttävyys ei niinkään pelota, vaan epäonnistuminen. Munasoluja on tulossa selkeästi vähemmän, mikä on hyperstimulaation välttämisen kannalta hyvä, mutta pelottaa ettei muniksia tule tarpeeksi. Perjantaina isoimpia kavereita oli viisi ja parhaimmillaankin saalis yltää kymmeneen. Toivottavasti laatu korvaa määrän. Toisaalta edelliskerran 22 ei tuonut sen parempaa tulosta, joten eipä määrällä taida olla väliä.
Jos hedelmöittyneitä on, siirretään ne torstaina, jonka jälkeen alkaa kahden viikon piina. Jännittää koko touhu. Pitäisi ajatella vaihe kerrallaan, mutta ajatukset karkaavat jo mahdolliseen epäonnistumiseen.
Voimia ja onnea jatkoon!
Kirjoittelemisiin...
Aika ei näköjään auttanut kirjoitusvirheiden poistamiseen. :P Tämä läppärillä kirjoittaminen tuntuu aika tönköltä.
Oletteko muuten panneet merkille, että lapsettomuuspolin odotustilassa on aika vaisu ilmapiiri? Suurin osa ihmisistä tuntuu jotenkin käpertyneen itseensä, eikä kommunikoinnin aloitus ole kovin helppoa. Nykyään minäkin lueskelen vaisuna lehtiä.
Toisaalta monelle tämä asia on niin arka, ettei siitä halua puhua edes samasta ongelmasta kärsivien kanssa. Ymmärtäähän sen! Mekin saatamme pönöttää siellä samaan aikaan tietämättä toisistamme. :)
Vihdoin..15:sta munasolusta 11 hedelmöittyi ja näistä 7 lähti jakaantumaan normaalisti.Alkiot olivat hyvälaatuisia,yksi siirrettiin ja kuusi saatiin pakkaseen.Torstaina oli siis siirto ja nyt pp4.Oireita ei ole ilmaantunut mitään,mikä kovasti huolestuttaa että näinkö meidän eka icsi meni pieleen:(.
Joo,olen pannut myös merkille tunnelman siellä polilla.Suurin osa vaikuttaa niin surkeilta..ei kaikki näköjään halua puhua.Tosiaan,tiedä vaikka mekin siellä ollaan oltu yhtä aikaa,heh.Ootte varmaan huomannu siellä sen taulun joka on tutkimushuoneen oikealla puolella?Minusta se on niin koskettava ja surullinen.Aina tulee itku silmään kun sitä jää tuiottamaan..itkettää jo ajatuskin:)
Ilmoitelkaahan kuulumisia ja kuinka hoidot edistyvät!
payne
Mukava kuulla, että teidän tilanteenne Payne on noin lupaava. Ei kaikilla ole tuossa vaiheessa mitään tuntemuksia, joten ei syytä huoleen! :)
Olin jo hieman huolestunut, kun sinusta ei kuulunut mitään..
Toivottavasti meilläkin riittää pakasteeseen asti alkioita, ettei tätä ruljanssia tarvitse aloittaa taas ihan alusta. Jännittää, hrrrr...
Raportoimisiin..
Olipas mukava kun pinomme taas nousi esiin. :) Itsellä ollut ihan älytön kiire viime päivät, etten ole ehtinyt kirjoitella pahemmin.
Yhdyn kyllä teihin edellisiin siitä, että odotustilan fiilis ei ole kaiken hilpein. Itse kävin tänään siellä ultrassa ja aika hiljainen tunnelma oli odottaessa. Minä kun tykkäisin jutella ja poistaa sitenkin ylim. jännitystä.
Unna: Parempi varmaan pienehkö määrä. Ne on laatutavaraa:):) bdbd Tulehan kertomaan kuulumiset sit " heti" meille.
Payne: Piinaillut sulla siis hyvällä mallilla. Kyllä ne oireet ilmaantuu. Ja voihan raskaus alkaa oireettomanakin. Voi niin kovin toivoisin, että sulla onnistas nyt.
ON: Eli tänään kävi tsekkauttamassa munitustilanteen. Viime ke aloitin pistokset. Lääkäri ei itse sanonut mitään, mut kun kyselin et näkyikö mitää, niin kuulemma jotain... Eli ilmeisesti muniksia kehittymässä, määrää ja laatua en tiedä. Torstaina uusi aika ultraan. Mitään ihmeitä oireita ei edelleekään ole ilmaantunut.Toivottavasti päästäs ma tai ti ensi viikolla punktioon niin ois mahdollista päästä siirtoon ennen pääsiäistä.
Tsemppiä naiset ja nyt napataan ne plussat:)
seruska
Moi!
Kiva, että Seeruskakin on taas takaisin. Minulla on (toivottavasti) siirto torstaina aamupäivällä, joten voihan olla, että törmäämme. :) Tsemppiä piikittelyihin! Toivottavasti munikset tottelevat tohtoreita. Sinulla taisi olla edelliskerralla hiljainen mieslääkärimme, jolta pitää tiedot nyhtää. Muuten hän kyllä vaikuttaa erittäin pätevältä ja punktioiden yhteydessä hän on äitynyt pieneen leikinlaskuunkin. Hieman tarkempaa tilanteen raportointia potilaalle kuitenkin olen toivonut. Ei kaikkea muista ja älyä kysyä. Lisäksi tivaamaan ei viitsisi ruveta.
En halua pelotella punktiolla, koska minun ensimmäinen punktio oli lähes kivuton, mutta jostain syystä eilinen punktio oli yhtä tuskaa. Mistä lienee johtunut, koska sama lääkäri operoi, joten senkään ei pitäisi vaikuttaa. Kuulemma endo on kuronut munasarjoja ylöspäin, jolloin niihin käsiksi pääsy on hankalampaa.
Jouduin oikein tippaankin, kun verenpaineet laskivat liian alhaisiksi (98/53) kivusta ja lääkkeistä johtuen. Huh, huh! Onneksi se on nyt ohi. Kipu alkoi hellittää puolen yhden aikaan iltapäivällä. Jos jotain hyvää tässä kerrassa oli, etten ole ollut niin kipeä tänään (to). Särkylääkettäkään ei ole tarvinnut napsia.
Saalis punktiossa oli 15 munista. Voikun hedelmöittymiset ja jakautumiset menisivät yhtä hyvin kuin Paynella. :) Tilannetta voin kysellä vasta yhden jälkeen. Vielä monta tuntia jännittämistä.
Toivottavasti Payne sinulla on kaikki hyvin!
Tilannekatsaus siis yhden jälkeen, jos kerrottavaa on.
arrr...
Kahdeksan viidestätoista oli lähtenyt jakaantumaan eli suhteessa viime kertaan tilanne on vielä huonompi (13/22). No ei pidä luovuttaa ennen huomista. Aamulla pitää soitella ennen lähtöä ettei tule hukkareissu. Toivottavasti saataisiin pakasteeseen asti.
Tsemppiä hampaat kalisten toivottaa:
Unna
Tulin juuri saikulta iloisten uutisten kera: Kaksi hyvälaatuista alkiota istutettiin ja kolme laitettiin samaan olkeen pakkaseen. Pakastetut alkiot eivät kuulemma näyttäneen niin hyviltä kuin istutetut, mutta se ei kuulemma merkitse välttämättä mitään. Yhteen siirtoon on siis tarpeet, jos tarvis vaatii ja sulatus onnistuu.
Monelle olisi tämä lopputulos varmasti pettymys, mutta meille se on ilouutinen, koska viimeksi vain yksi raasu siirrettiin 22:sta ja lopuista ei ollut mihinkään. En älynnyt kysyä syytä kahden alkion siirtoon. Nähtävästi alkiot eivät ole aivan ykkösluokkaa, mutta toivottavasti tarpeeksi hyviä. :)
Syvennyin ensimmäistä kertaa katsomaan Paynen kuvailemaa haikarataulua ajatuksen kanssa ja olen samaa mieltä sen surkeudesta. Jospa meidän haikarat saavat kannettavaa vielä tänä vuonna.
Tsemppiä Seruskalle Punktion odotukseen. Nyt ovat jo minun epämiellyttävät muistot kultautuneet. Kyllä sinäkin siitä selviät. Eikä kokemus ole läheskään kaikilla edes kivulias. :)
Paynelle piinakestävyyttä ja kärsivällisyyttä lugejen kanssa!
Kertokaa kuulumisistanne...
Aurinko paistakoon!
Jippii!!Unnalle Onnittelut huippusaaliista!!Mielestäni kuulostaa erittäin lupaavalta tuo teidän tilanne!:)Ja pakkaseenkin vielä saitte,wau!Teillähän on vielä nyt sitten tuplamahikset kun kaksi kyytiläistä saitte;)
Samaa mieltä olen kyllä että lääkärit voisivat kertoa aika paljonkin enemmän aina tilanteesta,inhottaa aina väkisin utskia että jotain saisi irti:(
Täällä olossa ei edelleenkään muutoksia,joten siitä ei paljoa voi mitään päätellä.Siirtohan minulla oli viimeviikon torstaina joten kai tässä kohta testaamaan pääsee.Hui!!!!Jäipähän kysymättä et millonhan tuo testi kannattaisi tehdä..ja ylipäätänsä mikä käytäntö Joensuussa.Muualla kun hcg mitataan yleensä verestä.
Mites seruskalla menee??
Huomenta Pohjois-Karjala!
Näin sairaslomalla ennättää piipahdella koneella useammin, mutta ensi viikolla töiden alkaessa tahti varmasti hiljenee. Maha on edelleen kipeä. Tilanne on toki parantunut, mutta ensi viikolla olisi pakko mennä töihin. Viikonloppuna pitää levätä urakalla oikein lääkärin määräyksellä. Käskettiin ottaa vielä ensi viikkokin rauhallisesti. Kerrottiinko teille, miten siirron jälkeen tulee elää? Miten on rakkaudentöiden laita? Liikunta?
Minulle sanottiin, että testata voi kahden viikon päästä siirrosta eli Paynen pitäisi jaksaa odottaa vielä viikko. Minulla piinaa on vielä miltai kaksi viikkoa. Onko ollut oireita?
Missähän vaiheessa toukat kiinnittyvät siirron jälkeen? Milloin voi ruveta kuuntelemaan mahdollisia oireita? Taidan esittää saman kysymyksen kaikille, jos joku sattuisi tietämään. :)
Toivottavasti Seruskalla on kaikki hyvin!
Rauhallista päivän jatkoa!
Unna pp1
Moi naiset! Upeaa, teillä jo piinis menossa. Millonkas teillä testipäivät? Peukutukset teille bdbd
Mulla ois tiistaina ensi viikolla se punktio. To ultrassa lääkäri näki paljon pieniä muniksia (parikymmentä sanoi olevan). Pistosannosta sitten vähän nostettiin. Toivottavasti kerkeisivät kypsyä. Nyt on alkanu pieniä tuntemuksia olemaan munasarjojen kohdalla. Jospa siellä jotain tapahtuu:)
Kamalan stressaantunut olo on koko ajan. En tiedä johtuuko tästä hoidosta vai muun elämän kiireydestä. Tuntuu välillä, ettei oikein mihinkään kykene.
Mutta nyt täytyy lähteä kauppaan, ukkokulta jo tuolla odottaa.
stressi-seruska
Vihdoin ja viimein maha alkaa vähitellen toipua ja olo on sinällään parempi. Turvotusta on edelleen, mutta sekin on vähenemään päin, kuten kuvasta näkyy, ( . ) -> (.), myös kivut ovat vähentyneet. ;)
En ole sairastanut varmaan vuoteen ollenkaan ja kuinka ollakaan flussa päättää iskeä juuri nyt, kun ei pitäisi. Toivottavasti kiinnittyminen, jonka pitäisi olla näillä paikkeilla, ei häiriinny. Mitään troppia en ole uskaltanut ottaa. Maanantaina on töihin raahauduttava. Toivottavasti olo ei pahene.
Seruska: Ei hätää stressaantunut ja hermostunut olo kuuluu kuvioihin. Voit miestäsi lohduttaa, ettei hän ole ainut miesparka, joka joutuu kärsimään arvaamattomasta vaimosta. Nimimerkillä kokemusta on :P Onneksi oma kultani on yllättävän hyvin ymmärtänyt yskän ja suurempia välienselvittelyjä ei ole syntynyt. Tämä hoitorumba koettelee varmasti myös miehiä kovin, vaikka itse haluaisi kaiken kurjuuskunnian itselleen ottaa. Kyllä meillä itkettiin kilpaa, kun edelliskerran pettymys paljastui. Sinun ei siis tarvitse syyllistää itseäsi äksyilystä, välillä sille ei mahda mitään. :) Toivottavasti munikset ennättävät keräykseen, mutta eivät villiinny liikaa. Hyperiä en suosittele. Teillä on ensiviikolla jännät paikat. Voimia ja uskoa onnistumiseen!
Miten Paynen piinis on sujunut? Oletko sortunut jo testaamaan? Tämän saman rumban läpikäynyt ystäväni kertoi testailleensa plussaa jo pp12 (myöhemmin kesken), joten niihin aikoihin minäkin ajattelin uskaltaa. Onko sinulle ilmaantunut oireita? Minulla nirpisteli eilen aikalailla mahasta, mutta pelkäänpä, että se oli vielä punktiokipuja, koska kiinnittymisen pitäisi ajoittua vasta su-ti välille.
Jännä miten mieliala seilaa puolelta toiselle. Välillä onnistuminen tuntuu erittäin todennäköiseltä ja kohta mieli on taas täysin maassa. Myös erilainen pohtiminen ja spekulointi asian ympärillä on joka minuuttista. Pää sauhuaa. Onko teillä samoja ongelmia?
Aurinkoista sunnuntaipäivän jatkoa!
Unna pp3
Kyllä tämä meikäläisen piinistely alkaa mennä säälittäviin mittasuhteisiin. Olen tässä istuskellut pari tuntia koneella ja lueskellut hieman edellä olevien pinoja vähän niinkuin opiskelumielessä, mielenkiintoista. :S Toisaalta on hyvä lähteä huomenna töihin, jos mielessä olisi jotain muutakin kuin tätä.
Löysin matkoillani linkin, joka sai ainakin minut nauramaan itselleni makoisasti, koska olen syyllistynyt moneen linkissä mainittuun piinailusyntiin. :D
http://groups.msn.com/lapsettomuus/piina ilijoidenpyhtlupaukset.msnw
Miksi linkkini ei muuttunut hienoksi vihreäksi hotwordiksi? No, jos kiinnostaa, kirjoittakaa ylös.
Unna pp3 (edelleen)
olen ollut tuolla toisessa pinossa, mutta moikkaan nyt teitäkin. syksystä lähtien on poli tullut aika tutuksi. 3 inssiä on tehty ja nyt ensimmäinen ivf. varmaankin on törmäilty. mulla oli perjantaina punktio, ja huomenna maanantaina toivottavasti päästään siirtoon. punktiossa tuli 15, joista 6 mikroinjektoitua hedelmöittyi, 4 on lähtenyt jakautumaan.
Hei!
Huomasin tämän teidän pinonne täällä, kun viimeaikoina olen etsinyt tietoa lapsettomuudesta. Ensiviikolla olisi aika varattuna ja paljon kysymyksiä risteilee mielessä.
Meillä tilanne on se, että toista lasta yritetään kovasti. Ensimmäinen on tullut ihan luomuna (pieni ihme). Viime keväänä kohdunulkoinen, jonka myötä selvisi endometrioosi ja tukkeutuneet munatorvet. Toinen poistettiin leikkauksen yhteydessä. Nyt on vuosi yritetty laihoin tuloksin ja viimein pääsemme aloittamaan hoidot.
Sanasto, mitä täällä käytetään on vielä ihan hepreaa, joten niitä selvittelen, että pääsen seuraamaan juttujanne aktiivisemmin. Toivottavasti mahdun joukkoonne ja saan seurata hyvien uutisien ilmoitteluista.
Weimari
(.) Työviikko on aloitettu tahmean flunssaisissa fiiliksissä. Eipä näköjään auta piinaan edes työn teko. Vauvajutut vaan uivat ajatuksiin.
Jokainen pieni pistos tulee rekisteröidyksi. :P
Miten Paynen piina jatkuu? Tulehan kertomaan uutiset. Olet pysynyt ihailtavan paljon poissa. Minun on pakko roikkua täällä päivittäin. Se piinailulinkki löytyy P:stä piinailun kohdalta. :)
Toivottavasti Seruskan punktio- ja siirtoviikko sujuu mukavissa merkeissä. Peukkuja pidän molemmille. :)
Tervehdys myös eliene! Satuin huomaamaan toisessa pinossa huonot uutisesi. Snif! Jos yhtään lohduttaa, minun edellinen keräykseni meni yhtä huonosti: 22:sta hedelmöittyi 13, joista yksi jatkoi normaalihkosti jakautumista. Tämä yksi reppana kakkosluokkalainen siirrettiin ja eipä tärppiä tullut. Sinun kannattaa kuitenkin uskoa mahdollisuuksiisi. Lisäksi minä olen hyvä esimerkki siitä ettei kaikki mene joka kerralla niin huonosti. Nyt on kaksi hyvä laatuista matkalaista masussa ja kolme pakkasessa. Peukkuja myös sinulle! Tiedän, että tuosta on vaikea nousta.
Weinerille lämpimät tervetulotoivotukset joukkoon tummaan. Itsekin olin aivan pihalla, kun sivuille eksyin, mutta vähitellen slangiin ja lyhenteisiin pääsee käsiksi. Jos klikkaat muutama viesti sitten laittamaani linkkiä, löytyy sieltä S:stä sananasto, josta saattaisi olla apua. Eihän sieltä kaikkea löydy, eikä kaikki jää varmasti mieleen ennenkuin niihin itse törmää käytännössä, mutta pääsetpähän alkuun. ;)
Ilmottaudunpa minäkin tänne mukaan!
Seruskan kanssa viime vuonna kirjoteltiin kun silloin kyselin pohjois-karjalan porukkaa!
Meillä kans menossa nyt eka ivf/icsi..kattoo kuin käy!!
Ois kyllä tosi kiva tietää että olisko samaan aikaa kanssasisarien kaa istunu lapsettomuuspolin odotus tilassa!!Paynen kanssa jo tunnetaankin!!
Vois olla kyllä se odotus aula vähän " viihtysämpi" =)
punktiosta kotiuduttu, saldona 0 munista. Seruska kiittää ja poistuu takavasemmalle miettimään tulevaisuutta.
masentunut seruska
Punktio takana.Saatiin kerättyä 15 munista ja nyt aamupäivällä saan soittaa hedelmöittymistuloksista,jännittää ja pelottaa.Torstaina sitten oliskin jo siirto:)Kieltämättä,punktio oli kivulias kokemus.Tämähän on tietysti yksilöllistä,mutta mulla kun oli paikat jo kipeenä kun astelin sisään huoneeseen.Sain kyllä kunnon lääkkeet ja kipulääkettä lisättiin monta kertaa.Lopussa pää meni sen verran sekasin että kivutkin helpotti:)Illalla jouduin vielä ottamaan särkylääkettä ja vieläkin liikkuminen on vaikeahkoa.
Unna:Kiva kuulla susta!Sinua huhuilinkin useampaan otteeseen tuossa parisen kuukautta sitten.Harmi että teidän eka iffi meni mönkään,olen mielettömän pahoillani:(.Kai sitä vielä odotukset on niin korkealla ekan " rankan" hoidon aikana ja pettymys sitäkin suurempi jos ei onnistu.Toivon koko sydämestäni että seuraava hoito menis teillä hyvin ja saisitte toivotun lopputuloksen!