Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olisin voittanut 87milj euroa. Perustaisin kotipalvelun ja palvelukodin vanhuksille missä olisi vain sairaanhoitajia töissä.

Vierailija
15.04.2017 |

Tietysti myös terveydenhoitajat kävisi perustamaani paikkaan.
Geriatri kävisi kerran viikossa hoitamassa mahdolliset lääketieteelliset asiat.
Kyllä myös yhden siivoojan palkkaisin ja tietenkin hyvän kokin.

Kommentit (156)

Vierailija
61/156 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tekisin jotain Suomen kodittomien hyväksi

Tuo kodittomuus on paljon itseaiheutettua. Veljenikin alkoholisti ja ei pystynyt huolehtimaan asunnosta ym.

Vierailija
62/156 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pesisi vanhukset? Kuka jakaisi  ruuat ja Sairaanhoitajat laskevat ja jakavat lääkkeet ja tekevät raportteja. Eivät he anna vesilasia janoiselle ikäihmiselle.[/quote]

Törkeää sairaanhoitajien mollaamista. Vain huonolla itsetunnolla varustettu lähihoitaja kirjoittaa näin.

Sairaanhoitaja on juuri se joka useimmiten jakaa ruuan. Hän tuntee parhaiten asukkaiden ruokavaliot ja rajoitukset. Hän on se joka tule auttamaan kun et pärjääkkään sen haavanhoidon kanssa.

Kaikki me olemme vain ihmisiä ja vahinkoja sattuu valitettavasti kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/156 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne kaikki työt tekisi? Se yksi siivooja?

Kuka pesisi vanhukset? Kuka jakaisi  ruuat ja auttaisi syömään?

Kuka auttaisi pukeutumisessa? Vessakäynneissä ? Pitäisi paikat kunnossa? yms.

Palvelutaloissa on paljon tehtäviä joita tärkeät sairaanhoitajat eivät alentuisi tekemään.  Sairaanhoitajat laskevat ja jakavat lääkkeet ja tekevät raportteja. Eivät he anna vesilasia janoiselle ikäihmiselle.

Kuule hyvä sairaanhoitaja tekee nuo kaikki. Ja kun nyt tarpeeksi palkkaa maksaa niin kyllä niitä hyviä sairaanhoitajia saisin palkattua.

Kyllä yksi siivooja nyt riittää aamuvuorossa arkisin. Kyllä sairaanhoitajat muissa vuoroissa nyt jälkensä osaavat siivota.

Sairaanhoitajan opinnot alkavat perussairaanhoidon jaksolla.

Joo, tekee kyllä sh nuo kaikki asiat mutta mikä vika lähihoitajissa on? Itse en pidä lähäreitä yhtään huonompina hoitajina. Itse asiassa heillä on monesti paljon enemmän näkemystä, varmat otteet ja hyvät toimintatavat juuri perushoidossa joka on sitä heidän osaaamisaluettaan. Tietysti sh oppii myös tekemällä mutta itse olen kokenut että olen saanut oppia paljon perushoitoon liittyviä asioita juuri lähihoitajilta. Olen siis itse sh. En usko että hoito olisi mitenkään laadukkaampaa paikassa jossa olisi pelkkiä sairaanhoitajia. Sairaanhoidollisia asioita tuon tyyppisissä paikoissa ei yleensä ole niin paljoa etteikö yksi sh vuorossa riittäisi niitä hoitamaan. Mutta että yksi siivooja riittäisi? Ei taida sillä raukalla olla sitten vapaapäiviä ollenkaan...

Vierailija
64/156 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvää liksaa saisit maksaa että saisit houkuteltua sairaanhoitajia pelkkää perushoitoa tekemään. Miksi perushoitajat ei siihen kelpaisi? Itse en tasan lähtisi vanhainkotiin pelkkiä perushoitoja tekemään ellei palkka ole 4000e kk. Terv. Sh teholta

Vierailija
65/156 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tervettä ikäihmistä pitäisi hoitaa sairaanhoitajan toimesta? Kysehän on nimen omaan SAIRAANhoitajasta. Mitä vikaa on lähi/perushoitajassa? Monesti toitotetaan, että hoitajat ei tee töitään kunnolla, mutta kysehän on siitä, että aikataulut on vedetty niin kireäksi, että ei PYSTY. Jos perustaisit tuollaisen luksushoitolan, niin voisit palkata tarpeeksi lähihoitajia, jotta heillä olisi aikaa tehdä työnsä hyvin.

Juuri tämä. Miettikääpä itsenne sen vanhuksen tilalle. Haluaisitteko olla hoidettavana ja avustettavana laitoksessa, jossa pääpainopiste on teidän terveytenne tarkkailussa? Tuntuisiko olo kotoisalta? Vai olisiko sellainen hoitopaikka parempi, jossa teidät kohdattaisiin ihmisenä, yksilönä ja persoonana, eikä erilaisten sairauksien kasvualustana? Sairaanhoitaja- ja lähihoitajakoulutusta yhtään väheksymättä, laadukkaan vanhustyön ydin on se, että kykenee kohtaamaan vanhukset ihmisinä, ottaen toki mahdollisten sairauksien tuomat rajoitukset huomioon, mutta ennen kaikkea kohtaamaan sen yksittäisen henkilön. Silloin hoitajat esim. eivät puhu vanhuksen yli keskenään vaihtaessaan hänen vaippaansa ja pestessään häntä vuoteessa. Hoitajat ottavat kunkin vanhuksen omat voimavarat huomioon ja tukevat niitä yksilöllisesti, ei liukuhihnatyönä. Ja paljon muuta kuuluu tuohon kohtaamiseen. Laadukas vanhustyö tapahtuu siinä vuorovaikutuksessa vanhuksen kanssa, se ei ole pelkkää mittaamista, terveydentilan tarkkailua, syöttämistä ja puhtaudesta huolehtimista. Olen sitä mieltä että kun aikanaan AMK luotiin ja samalla hävitettiin sosiaaliohjaajan tutkinto, hävitettiin samalla paljon osaamista vanhustyöstä. (Tilalle tullut sosionomin tutkinto ei ole lainkaan sama asia, vaikka puhuttaisiinkin vanhustyön suuntautumisvaihtoehdosta.) Sairaanhoitajilla on toki paikkansa myös vanhustyössä, mutta sh-koulutus ei missään nimessä anna valmiuksia kokonaisvaltaiseen vanhustyöhön. Toki yksittäisellä sairaanhoitajallakin voi olla oman kiinnostuksensa kautta paljon vuorovaikutuksellistakin osaamista. Mutta noin yleisesti ottaen, se että hoitopaikassa on paljon töissä sairaanhoitajia, ei takaa laatua vanhustyössä. Ei, vaikka jotkut näin haluavat ajatellakin.  

Voi, minä en antaisikaan muiden kun sairaanhoitajan hoitaa omaistani. Vielä ihanampaa on kun osastonhoitajankin näkee osallistuvan siihen vaipan vaihtoonkin. Samalla hän näkee onko hoidossa laiminlyöntejä. Onko asukkaiden asentohoidosta huolehdittu riittävästi, onko ihoa pesty ja rasvattu, onko saanut riittävästi nesteitä?

Paljon näkee palvelutaloissa että juomalasit, nokkamukit, pillipullot tuodaan täysinäisinä pois.

Vain sairaanhoitaja valitettavasti on useimmiten se kuka näkee asiakkaan kokonaisuutena.

Ja kaikista ihaninta on varmasti kun lääkäri tutkii omaistasi. ;D Kaikki mainitsemasit asiat ovat itsestäänselvyyksiä laadukkaassa perushoidossa. Ei tarvitse sairaanhoitajaa nuo asiat, mutta tietysti hoitopaikoissa on eroja.

Juuri näin! Hoitopaikoissa on eroja. Samoin ammattitaidossa ja asenteessa, oli kyseessä sitten sairaanhoitaja tai lähihoitaja. Molempia on sekä hyviä että huonoja.

Vierailija
66/156 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palvelutaloissa on paljon tehtäviä joita tärkeät sairaanhoitajat eivät alentuisi tekemään.  Sairaanhoitajat laskevat ja jakavat lääkkeet ja tekevät raportteja. Eivät he anna vesilasia janoiselle ikäihmiselle.

Kuule hyvä sairaanhoitaja tekee nuo kaikki. Ja kun nyt tarpeeksi palkkaa maksaa niin kyllä niitä hyviä sairaanhoitajia saisin palkattua.

Kyllä yksi siivooja nyt riittää aamuvuorossa arkisin. Kyllä sairaanhoitajat muissa vuoroissa nyt jälkensä osaavat siivota.

Joo, tekee kyllä sh nuo kaikki asiat mutta mikä vika lähihoitajissa on? Itse en pidä lähäreitä yhtään huonompina hoitajina. Itse asiassa heillä on monesti paljon enemmän näkemystä, varmat otteet ja hyvät toimintatavat juuri perushoidossa joka on sitä heidän osaaamisaluettaan. Tietysti sh oppii myös tekemällä mutta itse olen kokenut että olen saanut oppia paljon perushoitoon liittyviä asioita juuri lähihoitajilta. Olen siis itse sh. En usko että hoito olisi mitenkään laadukkaampaa paikassa jossa olisi pelkkiä sairaanhoitajia. Sairaanhoidollisia asioita tuon tyyppisissä paikoissa ei yleensä ole niin paljoa etteikö yksi sh vuorossa riittäisi niitä hoitamaan. Mutta että yksi siivooja riittäisi? Ei taida sillä raukalla olla sitten vapaapäiviä ollenkaan...

Eiköhän nyt yksi siivoja riitä ma-pe. Omaisellani käy siivoja x 1kk. Kyllä hoitaja nyt jokapäiväiset siivoukset samalla hoitaa. Kyllähän me nyt jokainen kotimmekin huollamme.

Valitettavasti näen työssäni että sairaanhoitajat selviävät tehtävästä kuin tehtävästä. Voi olla että jonain päivänä mennään kotihoidossa samaan kuin keskus- ja yliopistosairaaloissa. Jos tehtävät eivät suju, ne annetaan niille keneltä se sujuu. Valitettavasti.

Tuo yksi kokki oli ehkä liian vähän. Mutta hänhän voi valmistella viikonlopuksi valmiita ruokia. Asukkaat varmaan mielellään kuorii perunoita ja porkkanoita.

Vierailija
67/156 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tervettä ikäihmistä pitäisi hoitaa sairaanhoitajan toimesta? Kysehän on nimen omaan SAIRAANhoitajasta. Mitä vikaa on lähi/perushoitajassa? Monesti toitotetaan, että hoitajat ei tee töitään kunnolla, mutta kysehän on siitä, että aikataulut on vedetty niin kireäksi, että ei PYSTY. Jos perustaisit tuollaisen luksushoitolan, niin voisit palkata tarpeeksi lähihoitajia, jotta heillä olisi aikaa tehdä työnsä hyvin.

Sanoinhan että voisin palkata myös terveydenhoitajia, heillähän on pohjana shkoulutus. Uskon, että heille se vaipanvaihto ja pepun pesu on vain pala kakkua.

Ja harva vanhus ihan tervekkään on. Ja sh/th:t ovat herkkiä myös huomaamaan alkavat sairaudet. Näin iäkäs ihminen saadaan nopeasti hoitoon ja nopeasti myös takaisin kotiin.

Valitettavasti näen päivittäin että ei se kiire ole ainoa syy huonotasoiseen hoitoon ja palveluun. Onko vika koulutuksessa vai asenteessa?

😄Sitäpaitsi nuo lukemattomat sairaanhoitajat hoitavat kotonaan terveitä lapsia.

Mitä vikaa siinä on et hoitaa omia lapsiaan?

Vierailija
68/156 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nyt yksi siivoja riitä ma-pe. Omaisellani käy siivoja x 1kk. Kyllä hoitaja nyt jokapäiväiset siivoukset samalla hoitaa. Kyllähän me nyt jokainen kotimmekin huollamme.

Valitettavasti näen työssäni että sairaanhoitajat selviävät tehtävästä kuin tehtävästä. Voi olla että jonain päivänä mennään kotihoidossa samaan kuin keskus- ja yliopistosairaaloissa. Jos tehtävät eivät suju, ne annetaan niille keneltä se sujuu. Valitettavasti.

Tuo yksi kokki oli ehkä liian vähän. Mutta hänhän voi valmistella viikonlopuksi valmiita ruokia. Asukkaat varmaan mielellään kuorii perunoita ja porkkanoita.

Selviää kyllä hoitajat vaikka mistä mutta aikamoiset vahvuudet pitää olla joka vuorossa että kaikki hommat tulee tehtyä. Ja vielä laadukkaasti ilman kiirettä.

Vierailija
69/156 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hyvää liksaa saisit maksaa että saisit houkuteltua sairaanhoitajia pelkkää perushoitoa tekemään. Miksi perushoitajat ei siihen kelpaisi? Itse en tasan lähtisi vanhainkotiin pelkkiä perushoitoja tekemään ellei palkka ole 4000e kk. Terv. Sh teholta

Niin, ei varmaan ihan teholta hoitajat helposti lähde vanhainkotiin töihin. Mutta muistan että aikanaan kaksi erikoissairaanhoitajaa lähti osastonhoitajiksi. Ja kyllä he joutuivat myös perushoitoa tekemään. Toiselle kävi ikävästi. Perushoitajat ottivat osastonhoitajan työt. En voi kertoa enempää.

Mutta kun on aikansa ollut siellä akuutissa työssä, niin ei se kuule niin "pahaa" ole se perussairaanhoitokaan.

Vierailija
70/156 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selviää kyllä hoitajat vaikka mistä mutta aikamoiset vahvuudet pitää olla joka vuorossa että kaikki hommat tulee tehtyä. Ja vielä laadukkaasti ilman kiirettä.

Hoitopaikassani on riittävästi hoitohenkilökuntaa 😊. Ei siellä ole turhia johtajia.

Vierailija
71/156 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoinhan että voisin palkata myös terveydenhoitajia, heillähän on pohjana shkoulutus. Uskon, että heille se vaipanvaihto ja pepun pesu on vain pala kakkua.

Ja harva vanhus ihan tervekkään on. Ja sh/th:t ovat herkkiä myös huomaamaan alkavat sairaudet. Näin iäkäs ihminen saadaan nopeasti hoitoon ja nopeasti myös takaisin kotiin.

Valitettavasti näen päivittäin että ei se kiire ole ainoa syy huonotasoiseen hoitoon ja palveluun. Onko vika koulutuksessa vai asenteessa?

No,kun mollataan että "sairaanhoitaja" voi hoitaa vain sairaita. Siis, moni sairaanhoitaja hoitaa kotonaan lapsiaan, eikä mitään "sairaita" lapsia.

Ehkä tuo sairaanhoitaja nimi pitäisi muuttaa. Keksikää uusi nimi!

Vierailija
72/156 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kodittomuus on paljon itseaiheutettua. Veljenikin alkoholisti ja ei pystynyt huolehtimaan asunnosta ym.

No miksi sitten edes vaivautua järjestämään AA-kerhoja kun on itseaiheutettua, tai minkä takia ilmainen terveydenhuolto heille jotka ovat itselleen kakkostyypin diabeteksen hankkinut. Jos tälle linjalle lähdetään

Vierailija
73/156 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No,kun mollataan että "sairaanhoitaja" voi hoitaa vain sairaita. Siis, moni sairaanhoitaja hoitaa kotonaan lapsiaan, eikä mitään "sairaita" lapsia.

Ehkä tuo sairaanhoitaja nimi pitäisi muuttaa. Keksikää uusi nimi!

Terveyshoitaja tai perusterveyshoitaja vrt työterveyshoitaja vrt terveydenhoitaja

Vierailija
74/156 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Suomessa hyviä hoitajia (lähihoitajia), jotka kyllä tekevät hyvää työtä ja entistä paremmin mitä enemmän olisi aikaa työn toteutukseen. Näin ollen ideasi on hyvä, mutta pelkästään jo riittävä määrä hoitajia takaisi laadukkaan hoidon. Ei siinä sairaanhoitajia (perushoidossa) tarvita, kun resurssit on kunnossa.

Vierailija
75/156 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako se nyt sitä että jos on itseaiheutettua niin ei tarvitse auttaa/apua? Ihminen on erehtyväinen ja myös itsestä riippumattomista syistä voi lähteä se matto jalkojen alta, elämä ei aina ole helppoa ja apu kuuluu kaikille. Onko siinä jotain väärää että haluaisin auttaa jos siihen pystyisin?

Vierailija
76/156 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi sitten edes vaivautua järjestämään AA-kerhoja kun on itseaiheutettua, tai minkä takia ilmainen terveydenhuolto heille jotka ovat itselleen kakkostyypin diabeteksen hankkinut. Jos tälle linjalle lähdetään

Veljeäni kyllä autettiin paljon. Järjestettiin asuntoja, katkaisupaikkoja. Ja häntä rakastettiin. Parhaimman avun sai AA-kerhosta.

Kuoli potkittuna alkoholistien yömajassa . Kuolinsyy alkoholimyrkytys.

Onneksi ei elänyt yhtä kauan kuin minä. Olisi saanut myös tämän suvun perinnön 2-tyypin diabeteksen jota sinä niin kadehdit.

Vierailija
77/156 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako se nyt sitä että jos on itseaiheutettua niin ei tarvitse auttaa/apua? Ihminen on erehtyväinen ja myös itsestä riippumattomista syistä voi lähteä se matto jalkojen alta, elämä ei aina ole helppoa ja apu kuuluu kaikille. Onko siinä jotain väärää että haluaisin auttaa jos siihen pystyisin?

Ei ole väärää. Olen vain nähnyt niin läheltä sen toivottomuuden. AA-kerho on huippuhyvä.

Vierailija
78/156 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ajatus. Mä voisin tehdä saman. Lisäksi, asukkaat voisivat saada palkkaa asumisesta, vaikka olisi jokaisella joku oma pieni vastuu josta sitä saisi :) esim. Maire kastelee kukat, Sirkka pitää joka viikko laulutuokion, jne.

Vierailija
79/156 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana ajatus. Mä voisin tehdä saman. Lisäksi, asukkaat voisivat saada palkkaa asumisesta, vaikka olisi jokaisella joku oma pieni vastuu josta sitä saisi :) esim. Maire kastelee kukat, Sirkka pitää joka viikko laulutuokion, jne.

Mitä ne Maire ja Sirkka siellä palvelutalossa tekevät jos tuohon pystyvät? Kotihoidossa yksinasuvia, heikkokuntoisia vanhuksia on ihan riittävästi ja nuo Mairet ja Sirkat maksavat siellä palvelutalossa 4000 euroa/kk. Tulevaisuudessa toivottavasti perushoidon ja palvelutalojen merkitys jää mitättömäksi jos vanhustenhoidon määrärahoja kohdistetaan paremmin eli ennakoivaan ja korjaavan hoitamiseen perushoitamisen sijaan.

Vierailija
80/156 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla rahalla ei montaa vuotta pyörisi.

Itse en ole niin idealisti että saisin jotain tyydytystä siitä että pyöritin hyvää firmaa pari vuotta. Itse elelisin perheineneni hyvin tuolla rahalla koko loppuelämäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan