Muistatteko vieä munasoluvarkaan (winterangel tms). Tapausta puitiin täällä aikanaan paljon
Sopikohan ne naiset asiaa koskaan? Lapsikin lienee jo kouluiässä...
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi elämä, miten voi ihmiselle oikeasti olla NÄIN vaikeaa ymmärtää korvauksen ja ostamisen ero? Ettekö todellakaan tajua eroa seuraavien lauseiden välillä: "tuotko minulle tonkan maitoa, jos korvaan vaivasi sinulle?" ja "ostan sinulta tonkan maitoa"?
Munasolujen luovuttamisesta on todellakin tapana saada korvausta. Viimeksi joitain vuosia sitten kuulin summan olevan noin 500-600€. Ja kuten moni on todennut, se on pieni summa kaikesta luovuttamiseen liittyvästä vaivasta.
En tiedä ko. tapauksesta mitään, mutta hullultahan se tuntuu, että tuon KORVAUKSEN voi noin vain jättää maksamatta. Tai että jollain on edes pokkaa tehdä niin. Tuolloin ei ehkä ole varastanut munasolua per se, vaan luovuttajan aikaa ja energiaa.
Nyt mammat joukolla munasoluja luovuttamaan, niin voitte jotenkin edes ymmärtää tämän asian.
Munasolun luovuttamiseen liittyy myös sairasloma eli vaikka yrittäjälle tämä voi tulla kalliiksikin.
Ja tämä liittyi korvaukseen tai maksamiseen miten?
Lainaus seiskasivulle postatusta lakitekstistä: "Luovuttajalle voidaan kuitenkin suorittaa luovutuksesta aiheutuvista kuluista, ansionmenetyksestä ja muusta haitasta kohtuullinen korvaus sen mukaan kuin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa tarkemmin säädetään."
Ainakin jos työllistää itse itsensä, niin uskoisin että sairasloma = ansionmenetys, jota tuo luovuttajalle maksettava korvaussumma ainakin vähän paikkailee. Siten se liittyy.
Vuonna 2007 olen ollut 11v. Eli en todellakaan ole palstaillut silloin.
Tämän hääsuunnittelijan nimi oli silti super helppo selvittää! Kauhee akka...
Tämä on yksi syy miksi itse en luovuttaisi munasolujani. Karmii ajatus, että ne menisivät tuollaiselle ihmiselle. Kaikki ihmiset eivät ansaitse lapsia.
"klo 15:05 | 22.9.2006
Nyt on laakarissa kayty ja taas tuli pommi suoraan silmille. Me mentiin sinne taynna toivoa ja iloisin mielin, mieskin oli aivan onnensa kukkuloilla etta meidan lapsi asia etenee nyt. Ja toisin kavi. Meidan laakari loi heti uutisen suoraan silmille etta me ei tulla saamaan lasta julkiselta puolelta koska miehellani on jo lapsia. Ja sitten (siis kuvitelkaa nyt) laakarimme kaantyi minun puoleen ja sanoi lahes hymynaamalla etta jos mina haluan saada lapsia se ei onnistu taman miehen kanssa, mina voin saada lapsia jonkun muun miehen kanssa jolla ei ennestaan ole lapsia. SIIS TAH!!!!!!!!!!!!!!! Ma tiuskasin etta sattumoisin satun rakastamaan tata miesta enka sen takia ala vaihtamaan miesta. Mies loukkaantui kamalasti ja ma kakoin kurkkuani ja kyyneleet valuivat pitkin poskiani. Seuraavat 2 paivaa ma vaan makasin sangyssa ja nyt on eka paiva kun poistun kotoa. Maailma on ihan musta. Mutta onhan meilla mahdollisuus yksityisesti kun vain finanssi puoli riittaisi. Adoptioon taidamme olla jo liian vanhoja, ainakin miehen puolelta. Mutta elama jatkuu.. pakko sen on jatkua. Joten me nyt mietitaan mita elama tuo meille ja miten elamme taman asian kanssa.
Niin ja plussanneille ISOT halit ja paljon enkeleita matkaan. Ma en voisi olla enemman kuin onnellinen teidan puolesta. Ihanaa etta aurinko paistaa.
Halauksin, Walesin kirjeenvaihtaja Wintteri."
Mielenkiintoinen ketju. En ole alkuperäistä ketjua lukenut, enkä tiedä miten asiat ovat oikeasti menneet. Aika lyhytnäköistä ja hölmöä jättää muutaman satasen kulu maksamatta ja saada täillainen negatiivinen asia roikkumaan oman nimen perään. Jos näin on siis käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai Suomessa saa sukusolujen luovuttamisesta mitään rahaa missään?
No ei saa. Itseasiassa sukusolujen myyminen ja ostaminen on laissa kielletty. Eli sinänsä koko juttu tuntuu keksityltä.
Kulukorvaus on eri asia. Esim.matkat, poissaolot töistä, lääkärikulut jne. Aika sairasta jos jonkun omatunto todella sallii tuollaisten korvauksien maksamatta jättämisen.
Olikohan se mies skotti tai muuten vaan pihi kaveri, eikä halunnut että maksetaan mitään. Joka tapauksessa huijariutta, kun tavallaan ovat varastaneet itselleen lapsen. Olisi syytä korvata, jos ei asiaa jo ole sovittu. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Lapsenkin ikävä myöhemmin saada selville petos.
Vierailija kirjoitti:
Voi elämä, miten voi ihmiselle oikeasti olla NÄIN vaikeaa ymmärtää korvauksen ja ostamisen ero? Ettekö todellakaan tajua eroa seuraavien lauseiden välillä: "tuotko minulle tonkan maitoa, jos korvaan vaivasi sinulle?" ja "ostan sinulta tonkan maitoa"?
Munasolujen luovuttamisesta on todellakin tapana saada korvausta. Viimeksi joitain vuosia sitten kuulin summan olevan noin 500-600€. Ja kuten moni on todennut, se on pieni summa kaikesta luovuttamiseen liittyvästä vaivasta.
En tiedä ko. tapauksesta mitään, mutta hullultahan se tuntuu, että tuon KORVAUKSEN voi noin vain jättää maksamatta. Tai että jollain on edes pokkaa tehdä niin. Tuolloin ei ehkä ole varastanut munasolua per se, vaan luovuttajan aikaa ja energiaa.
Nyt mammat joukolla munasoluja luovuttamaan, niin voitte jotenkin edes ymmärtää tämän asian.
Eroa on siinä että sanotaan korvaan vaivasi vrt. korvaan kulusi. Vaivaan sisältyy muutakin korvausta kuin pelkkä aiheutunut kulu. Eli ylimääräistä, mitä lain mukaan ei sukusoluista saa maksaa. Miten vaikeaa tämä on ymmärtää? Erittäin vaikeaa näköjään.
Kylläpä tuntuisi pahalta jos itselle selviäisi että on saanut alkunsa tuollaisella tempulla. Olisi vaikea kunnioittaa vanhempia sen jälkeen. Toki voi lapselle aina jättää kertomatta luovutuksesta, mutta sitten jää myös mahdollisuus kertoa perinnöllisistä sairauksista yms. Toisaalta jos itsekkyyttä riittää noin karmeaan vedätykseen niin varmaan riittää myös lasta kohtaan.
Cttfxv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kanssa kiinnostaa miten tuon tyypin kaikki henkilötiedot selvisi kaikille. Popparitkin on valmiina. Hyytyikö ketju, kun tuossa joku uhkaili rikosilmoituksella?
No luultavaati, tosiasiassa niin tapahtui myös silloin 10v siitten (käynnisti siis rikostutkinnan).
Siis kumpi käynnisti, luovuttaja vai luovutuksensaaja?
En tiedä/muista tapausta, mutta nyt yhdellä googlehaulla löytyi henkilön nimi, firma, ex-miehen työpaikka, hänen lapsiensa nimet, hääkuvat jne.
Aika hurjaa jos näinkin "julkisella" tyypillä on tällainen julkinen salaisuus.
Luovutusta olen miettiny itsekin, ihan vain rahan takia, mutta minulle esteenä on ajatus siitä että minun sukuni geenit olisi tuolla jossain ihan vieraalla ihmisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroa on siinä että sanotaan korvaan vaivasi vrt. korvaan kulusi. Vaivaan sisältyy muutakin korvausta kuin pelkkä aiheutunut kulu. Eli ylimääräistä, mitä lain mukaan ei sukusoluista saa maksaa. Miten vaikeaa tämä on ymmärtää? Erittäin vaikeaa näköjään.
Jos luet tekstini uudelleen, niin huomaat, että kirjoitin _korvauksien_ ja maksamisen välisestä erosta. Pointti ei ollut siinä, onko _korvaus_ vaivasta vai kuluista. Kummasaakaan ei osteta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Luovuttajalla on halutessaan oikeus tietää, onko hänen sukusoluillaan tehdyistä hoidoista syntynyt lapsia."
Tämän takia ihmetyttääkin
väite, ettei sukusoluja käytettykään. Luovuttajahan saa sen tietää, jos raskaus alkaa.
Näin on. Itse sain tietää vain raskaus on alkanut, ei mitään muuta.
Ja näin on hyvä.
Lapsi saa varmasti tietää, googlaa vaikka oman tai äitinsä nimen niin kaikki löytyy.
Ei taida hääsuunnittelulla tulla riittävästi toimeentuloa Suomessa, joutuu tekemään muutakin.
Mistä täällä kukaan tietää mitä on maksettu ja mitä ei?! Jos jo kymmenen vuotta sitten on ollut poliisitutkinta niin nytkö täytyy palstan uudestaan levitellä asioita? Ihanko vain sitä lasta varten kaikki kuulopuheet esiin?
Moni kommentoija selvästi ajattelee, että munasolunluovuttajaa hakenut sai luovuttajan munasolun ja siitä lapsen. En itse ole luovuttanut tai saanut hoitoja, mutta perhe- ja tuttavapiirissä on muutama tapaus. Olen saanut heidän jutuistaan sellaisen käsityksen, että se hoitoja saava, joka onnistuu itse hankkimaan luovuttajan, ei saa klinikalla sen oman luovuttajansa munasoluja, vaan ne munasolut menevät jollekin tuntemattomalle ja itse siis luovuttajan klinikalle hankkineena pääsee jonon kärkeen saamaan jonkun toisen tuntemattoman munasoluja. Eli minun käsitykseni: Anna saa luovuttajaksi siskonsa Beatan, jonka munasolut menevät heille tuntemattomalle Cecilialle, kun taas Anna saa itselleen tuntemattoman Dianan munasoluja. Vai B) joidenkin kommentoijien käsitys: Anna saa luovuttajaksi siskonsa Beatan, ja Annalle siirretään klinikalle Beatan munasoluja?
Vierailija kirjoitti:
Mistä täällä kukaan tietää mitä on maksettu ja mitä ei?! Jos jo kymmenen vuotta sitten on ollut poliisitutkinta niin nytkö täytyy palstan uudestaan levitellä asioita? Ihanko vain sitä lasta varten kaikki kuulopuheet esiin?
Poliisitutkinta oli täällä _kirjoittelusta_ nimenomaan munasolujen saaneen toimesta... Itse luovutuaasiaa koskeneista asioista en tiedä, sen tietää varmaa vain ne kaksi asianosaista...
Ja tämä liittyi korvaukseen tai maksamiseen miten?