Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatteko vieä munasoluvarkaan (winterangel tms). Tapausta puitiin täällä aikanaan paljon

Vierailija
15.04.2017 |

Sopikohan ne naiset asiaa koskaan? Lapsikin lienee jo kouluiässä...

Kommentit (181)

Vierailija
141/181 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mulla ekan kerran motiivina oli raha. Tein töitä mutta palkka meni lähes kokonaan asumiseen.

Eka luovuttaminen oli helppoa mutta sairasloma ei niinkään.

Mutta viikossa olin taas työkunnossa . Se mikä yllätti oli ihmisten reaktio, minua pidettiin pyhimyksenä. Tällöin vasta kuulin läheisiltä kuinka moni on saanut apua luovutuksista.

Kävin luovuttamassa lopulta yhteensä 5 krt.

Itse sain antaa ehdotuksen kenelle haluan antaa ja itse asiassa pomoni vaimo kertoi he kävivät monta krt hakemassa mutta lopulta lapsi syntyi ns vahinkona . Hän kertoi luovuttaja haluaa antaa nuoremmille, jolloin vanhemmat jäävät ilman ja heidän aika on loppumassa.

Joten sanoin aina haluan luovuttaa vanhimmalle.

En tiedä onko tällä mitään merkitystä, mutta mielipiteeni nyt sanoin.

Jokaisesta luovutuksesta on raskaus alkanut. En kokenut tarpeelliseksi tietää montako munasolua tuli jne. Sen vaan kertoivat raskaus on alkanut.

Vierailija
142/181 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä omaa hölmöyttä molemmilta, jos korvausta on luvattu tai haluttu vastaanottaa, jos se kerran oli laitonta. Kulut tietenkin sai ja pitääkin korvata, mutta kai he jonkun sopimuksen ovat tehnert kirjallisesti klinikalla/keskenään ennen prosrssiin lähtöä? Jos ei, niin pahahan niitä on jälkeenpäin keneltäkään vaatia, kun asiaa ei enää voi todistaa luovuttajan puolelta. Onneksi tämäkin laki on muuttunut, että kaikki korvaukset tulee klinikalta ja sopimuksey tehdään klinikan kautta, niin ei tällaista pääse enää tapahtumaan.

Ei kulukorvausten antaminen ollut laitonta. Se summa olisi ilmeisesti juuri samansuurinen kuin muutenkin noista annettiin.

Eli eikö tämä luovuttaja ollut saanut mitään kulukorvauksia lääkkeistä, matkakuluista yms.? Joutunut siis maksamaan omasta pussistaan? Vai mikä tässä nyt on mennyt väärin sitten? Solujen käytöstähän ei hoitoja saaneen osapuolen tarvitse hänelle kertoa.

Näiden jutut muuttuu koko ajan. Ensin on kyse "varkaasta", joka on jäänyt ilman hänelle luvattua palkkiota. Sitten kun huomautetaan että Suomessa sukusolujen myyminen on laitonta, muuttuukin asia niin, että kyse on korvauksesta, joka sekään ei sitten ole suuren suuri tai sittenkään edes se asian pointti. (Ja en usko hetkeäkään että missään klinikalla olisi koskaan laskutettu luovutuksesta syntyviä kuluja tältä luovuttajalta, kyllä se lasku on mennyt sille saavalle osapuolelle.) Sitten onkin ongelma se, että tämä saaja olisi valehdellut luovuttajalle ettei niitä luovutettuja soluja olisi käytettykään. Rahasta ei olekaan kyse. Kun sitten huomautetaan että eihän sillä luovuttajalla ole oikeutta tietääkään yksittäisen henkilön terveystietoja (mitä sukusoluja juuri hänelle on käytetty tai jätetty käyttämättä), niin ongelma siirtyy takaisin siihen korvausasiaan. Tässä nyt on ihan selvä agenda. Väärin on tehty, mutta mitä, se jää ulkopuolisille täysin epäselväksi. Juttu vuotaa kuin siivilä.    

Huoh, tässä käytettiin ehkä siitä rahasta erilaisia nimityksiä mutta ei tässä kukaan ole väittänyt että se olisi ollut joku laiton palkkio vaan ihan sellainen tavanomainen korvaussumma mikä oli tyypillistä jo tuohonkin aikaan. Raha ei varmaankaan ollut se lahjottajan motiivi (niin kuin ei varmaan kellekään luovuttajalle, enemmän rahaa ja pienemmin terveysriskein saa  ryhtymällä vaikka lääkekokeisiin vapaaehtoiseksi). Ja miksi sekoitat jotkut klinikan kulut henkilökohtaisiin kuluihin (matkat jne)? Klinikan laskut maksaa tietenkin aina se hedelmöityshoitojen saaja.

Toisaalta onhan tässä nyt monta kirjoittajaa, ehkä jonkun mielestä se rahan peruminen oli törkeämpi seikka ja korostaa sitä, ja taas jonkun toisen mielestä pahempi asia oli se luottamuksen pettäminen ja hyväksikäyttö sinällään.

Itse asiassa minusta se saaja (mikäli tuo linkki vuoden 2007 aloitukseen, on aito) aika selvästi antaa ymmärtää, että vaikka heillä ei ole varaa 8000 euron hoitoihin, niin he kuitenkin korvaavat luovuttajan vaivan. Rivien välistä on luettavissa että ovat ostattelemassa sukusoluja, mikä kyllä on laissa kielletty. Että sinällään tuo saajan toiminta on mielestäni moraalitonta. Mutta tuota en vain käsitä, kun ihmiset puhuu että luovuttajan luottamus on petetty ja häntä on käytetty hyväksi. Niin mitä se luovuttaja sitten odotti saavansa vastineeksi, jos se puhuttu ja saamatta jäänyt korvaus koski vain kuluja? Ikuisen ystävän? Kiitollisuuden osoituksia? Tilityksiä raskauden kulusta ja myöhemmin lapsesta? Vai mitä ihmettä? Jos pyyteettömästi luovuttaa soluja toisen käyttöön, niin se on siinä. Itsehän tämä luovuttaja on halunnut ne solut luovuttaa. Että en minä kyllä puhuisi mistään hyväksikäytöstä tai luottamuksen pettämisestä. Mikäli kulukorvauksia ei ole maksettu, niin laskuhan olisi pitänyt vain laittaa ja sitten ulosottoon, jos ei maksua kuulu. Jotenkin tuntuu että tässä on kyse joko siitä, että on luvattu maksaa jotain ylimääräistä, ja sitten jätetty se maksamatta ja luovuttaja on siitä pettynyt. Tai sitten siitä, että solujen saaja on kaveerannut tän luovuttajan kanssa, kunnes luovutus oli tehty, ja sen jälkeen dumpannut tän luovuttajan, joka on sitten loukkaantunut tästä dumppaamisesta. Jompi kumpi. Pelkkä kulukorvausten maksamatta jättäminen olisi ollut helppo hoitaa. Eri asia jos oli laittomasti luvattu jotain muuta, niitähän ei voi mitenkään periä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/181 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tullut esiin hedelmöityshoitoja saaneen koko nimi, perhetilanne ja työpaikka. Tosi hienoa. Laitoin kyseiselle ihmiselle sähköpostia tästä ketjusta. Toivottavasti tekee rikosilmoituksen tällaisesta yksityisasioiden revittelystä.

Vierailija
144/181 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin onko tuolloin ollut mahdollisesti niin, että jos kyseessä "oma luovuttaja", niin häntä ei edes merkitä mihinkään rekisteriin klinikalla, vaan luotetaan siihen että lapsi saa henkilöllisyyden tietoon tarvittaessa vanhempiensa kautta. Ja vastaavasti tämä "tuttu luovuttaja" saa tiedot tarvittaessa hoitoja saaneelta, jos ovat näin sopineet. Eli klinikalla ei olisi mitään tietoja mitä antaa kenellekään.

Vierailija
145/181 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ne hormonilääkkeet maksoi? Nehän maksavat monta sataa euroa.

Vierailija
146/181 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä omaa hölmöyttä molemmilta, jos korvausta on luvattu tai haluttu vastaanottaa, jos se kerran oli laitonta. Kulut tietenkin sai ja pitääkin korvata, mutta kai he jonkun sopimuksen ovat tehnert kirjallisesti klinikalla/keskenään ennen prosrssiin lähtöä? Jos ei, niin pahahan niitä on jälkeenpäin keneltäkään vaatia, kun asiaa ei enää voi todistaa luovuttajan puolelta. Onneksi tämäkin laki on muuttunut, että kaikki korvaukset tulee klinikalta ja sopimuksey tehdään klinikan kautta, niin ei tällaista pääse enää tapahtumaan.

Ei kulukorvausten antaminen ollut laitonta. Se summa olisi ilmeisesti juuri samansuurinen kuin muutenkin noista annettiin.

Eli eikö tämä luovuttaja ollut saanut mitään kulukorvauksia lääkkeistä, matkakuluista yms.? Joutunut siis maksamaan omasta pussistaan? Vai mikä tässä nyt on mennyt väärin sitten? Solujen käytöstähän ei hoitoja saaneen osapuolen tarvitse hänelle kertoa.

Näiden jutut muuttuu koko ajan. Ensin on kyse "varkaasta", joka on jäänyt ilman hänelle luvattua palkkiota. Sitten kun huomautetaan että Suomessa sukusolujen myyminen on laitonta, muuttuukin asia niin, että kyse on korvauksesta, joka sekään ei sitten ole suuren suuri tai sittenkään edes se asian pointti. (Ja en usko hetkeäkään että missään klinikalla olisi koskaan laskutettu luovutuksesta syntyviä kuluja tältä luovuttajalta, kyllä se lasku on mennyt sille saavalle osapuolelle.) Sitten onkin ongelma se, että tämä saaja olisi valehdellut luovuttajalle ettei niitä luovutettuja soluja olisi käytettykään. Rahasta ei olekaan kyse. Kun sitten huomautetaan että eihän sillä luovuttajalla ole oikeutta tietääkään yksittäisen henkilön terveystietoja (mitä sukusoluja juuri hänelle on käytetty tai jätetty käyttämättä), niin ongelma siirtyy takaisin siihen korvausasiaan. Tässä nyt on ihan selvä agenda. Väärin on tehty, mutta mitä, se jää ulkopuolisille täysin epäselväksi. Juttu vuotaa kuin siivilä.    

Ymmärrätkö että tämä on julkinen keskustelupalsta? Et keskustele henkilökohtaisesti vain yhden yksittäisen ihmisen kanssa. Kirjoittajat käyttävät eri termejä, korostavat eri asioita, ehkä kirjoittavat vääriäkin tietoja tai olettamuksia. Tietysti tulee sekavaa jos kuvittelee että olet kahdenkeskisessä keskustelussa.

No, väännetään nyt rautalangasta. Toki täällä on useampia keskustelijoita. Et varmasti tosissasi luullut, että joku ei asiaa tajuaisi. Pointtini olikin se, että aina kun joku kysyy jotain, mikä ei sovi agendaan "teilatkaa kyseinen hedelmöityshoitoja saanut ihminen", niin joku keksii juttuun jonkin käänteen, millä yritetään selittää jutun aukko umpeen. Ja toki ihmiset kysyy, koska koko jutussa ei ole mitään logiikkaa ja se vaikuttaa todella oudolta. Koska en ole alkuperäisiä ketjuja aiheesta ollut lukemassa, niin nyt koko juttu tuntuu keksityltä. Anteeksi vain.

Vierailija
147/181 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se luovuttaja oli Heepo. Rekisteröityi samana päivänä kun tuli huutelemaan winteriä.

Kaikki viestit heepolta on näköjään poistettu.

Winter kommentoi heepon kyselyihin vain että "suljin sähköpostin, tämä oli tässä"

Tammimasut 08 ketjussa on vielä winterin/littlestarin viestejä jäljellä.

Vierailija
148/181 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten sen hääsuunnittelijan henkilöllisyys on palstalle paljastunut. Kertoiko se Heepo (?) sen kaikille? Vai keksikö joku sen ihan itse?

Vierailija
149/181 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on henkisestikin vähän raskaammasta asiasta kyse, se lapsi on kuitenkin biologisesti sen luovuttajan lapsi.

Jos kokee näin, niin ei kannata luovuttaa. Siis jos jollain tasolla kokee luovutetusta munasolusta syntyneen omana lapsenaan. Näin ajattelevien pitäisi kyllä karsiutua heti alkuunsa pois. Itse koen, että lapsi on biologisesti sen äidin, jonka kohdussa kasvaa ja joka imettää lasta jne. Korkeintaan geneettisesti "minun".

Teon törkeyttä en kyllä yhtään väheksy.

T. Se munasoluja luovuttanut

Genettinen tarkoittaa tuossa yhteydessä samaa kuin biologinen, ei kohtu tai imetys tee toisen solusta kasvanutta lasta biologisesti omaksi yhtään mitenkään.

No onhan siinä yhteistä biologiaa aika paljonkin mukana, kun lapsi kuitenkin kasvaa toisen kohdussa. Kohdun olosuhteet vaikuttavat myös lopputulokseen. 

Vierailija
150/181 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Luovuttajalla on halutessaan oikeus tietää, onko hänen sukusoluillaan tehdyistä hoidoista syntynyt lapsia."

Tämän takia ihmetyttääkin

väite, ettei sukusoluja käytettykään. Luovuttajahan saa sen tietää, jos raskaus alkaa.

Vierailija
151/181 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kanssa kiinnostaa miten tuon tyypin kaikki henkilötiedot selvisi kaikille. Popparitkin on valmiina. Hyytyikö ketju, kun tuossa joku uhkaili rikosilmoituksella?

Vierailija
152/181 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kanssa kiinnostaa miten tuon tyypin kaikki henkilötiedot selvisi kaikille. Popparitkin on valmiina. Hyytyikö ketju, kun tuossa joku uhkaili rikosilmoituksella?

No luultavaati, tosiasiassa niin tapahtui myös silloin 10v siitten (käynnisti siis rikostutkinnan).

Vierailija
153/181 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cttfxv kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No luultavaati, tosiasiassa niin tapahtui myös silloin 10v siitten (käynnisti siis rikostutkinnan).

No sekin vähän kiinnostaa, että miten siinä sitten kävi. Koska nyt kun lukee ekaa kertaa koko jutusta, tulee kyllä aika paljon sellainen olo, että nimenomaan tälle winterangelille halutaan huonoa julkisuutta. Ihan siis siitä riippumatta mikä laki on silloin ollut voimassa, tämä koko ketju vaikuttaa juuri sellaiselta koulukiusaajamentaliteetillä rakennetulta. Muistellaan epämääräisillä tiedoilla jotain vanhaa juttua, josta ei ole kellään mitään oikeaa tietoa, kauhistellaan ja keksitään itse vaikka mitä. Ja kun vihdoin mainitaan, että asianosaiselle itselleen ilmoitetaan, ketju hiljenee täysin.

Vierailija
154/181 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cttfxv kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sekin vähän kiinnostaa, että miten siinä sitten kävi. Koska nyt kun lukee ekaa kertaa koko jutusta, tulee kyllä aika paljon sellainen olo, että nimenomaan tälle winterangelille halutaan huonoa julkisuutta. Ihan siis siitä riippumatta mikä laki on silloin ollut voimassa, tämä koko ketju vaikuttaa juuri sellaiselta koulukiusaajamentaliteetillä rakennetulta. Muistellaan epämääräisillä tiedoilla jotain vanhaa juttua, josta ei ole kellään mitään oikeaa tietoa, kauhistellaan ja keksitään itse vaikka mitä. Ja kun vihdoin mainitaan, että asianosaiselle itselleen ilmoitetaan, ketju hiljenee täysin.

Niinpä. Ja kyllä musta on aika paksua nimitellä jotakin munasoluvarkaaksi, kun on kyse vapaaehtoisesti luovutetusta solusta, jonka myyminen ja osaaminenkin on laissa kielletty. Eli ainoa tapa on saada lahjoitus. Lahjoituksen antamisen jälkeen on aika turha itkeä että en olisi lahjoittanut, jos olisin tiennyt sitä tai tätä. Ne asiat täytyy funtsia ennen kuin lahjoittaa. Lisäksi kun kerrotaan että lahjoittaja ei ollut ekakertaa lahjoittamassa, niin ihmetellä täytyy tän jutun motiiveja. Luulisi olleen selvää että ylimääräisiä palkkioita ei voi ottaa vastaan ja että mahdollisesti syntyvä lapsi tai raskaus ei ole luovuttajan asia. T. Itsekin luovuttanut

Vierailija
155/181 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

↑siis ostaminen ei osaaminen kielletty

Vierailija
156/181 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietämättä tapauksesta sen enempää, kun hakee täältä vauvapalstalta vanhoja viestejä, niin selviää aika pian että kyseinen henkilö on itse kirjoittanut nimensä tänne. Ei tarvitse siis olla mikään salapoliisi.

Vierailija
157/181 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on tullut esiin hedelmöityshoitoja saaneen koko nimi, perhetilanne ja työpaikka. Tosi hienoa. Laitoin kyseiselle ihmiselle sähköpostia tästä ketjusta. Toivottavasti tekee rikosilmoituksen tällaisesta yksityisasioiden revittelystä.

Itse on tuonut asian julkisuuteen, kertonut nimensä ja esiintynyt televisiosarjassa sekä antanut työhönsä liittyviä haastatteluja lehdille. Jos astuu julkisuuteen on se lain mukaan kestettävä ellei siihen liity laittomuuksia kuten kunnianloukkausta tai tappouhkauksia.

Vierailija
158/181 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elämä, miten voi ihmiselle oikeasti olla NÄIN vaikeaa ymmärtää korvauksen ja ostamisen ero? Ettekö todellakaan tajua eroa seuraavien lauseiden välillä: "tuotko minulle tonkan maitoa, jos korvaan vaivasi sinulle?" ja "ostan sinulta tonkan maitoa"? 

Munasolujen luovuttamisesta on todellakin tapana saada korvausta. Viimeksi joitain vuosia sitten kuulin summan olevan noin 500-600€. Ja kuten moni on todennut, se on pieni summa kaikesta luovuttamiseen liittyvästä vaivasta. 

En tiedä ko. tapauksesta mitään, mutta hullultahan se tuntuu, että tuon KORVAUKSEN voi noin vain jättää maksamatta. Tai että jollain on edes pokkaa tehdä niin. Tuolloin ei ehkä ole varastanut munasolua per se, vaan luovuttajan aikaa ja energiaa.

Nyt mammat joukolla munasoluja luovuttamaan, niin voitte jotenkin edes ymmärtää tämän asian.

Vierailija
159/181 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne kulut siis menevät yleensäkään? Jos munasolunlahjoittaja lahjoittaa minulle solunsa, niin mehän saamme ilmeisesti molemmat hormonihoitoja. Ostanko minä munasolunsaajana lääkkeet myös munasolunluovuttajalle? Tuleeko resepti minun kautta? Vai maksaako maksaako luovuttaja lääkkeet apteekissa ja laskuttaa klinikkaa? Vai laskuttaa munansolunsaajaa? Vai hakeeko klinikka lääkkeet apteekista ja antaa ne luovuttajalle? Jos kulukorvaus on 250 e, niin eihän se voi kattaa lääkkeitä. Lääkkeethän maksavat enemmän kuin tuon. Saako munasolunsaaja ihan vapaasti pyytää ketä tahansa luovuttajaksi? Tai siittiönsaaja? Toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse turvautua luovutettuihin soluihin.

Vierailija
160/181 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi elämä, miten voi ihmiselle oikeasti olla NÄIN vaikeaa ymmärtää korvauksen ja ostamisen ero? Ettekö todellakaan tajua eroa seuraavien lauseiden välillä: "tuotko minulle tonkan maitoa, jos korvaan vaivasi sinulle?" ja "ostan sinulta tonkan maitoa"? 

Munasolujen luovuttamisesta on todellakin tapana saada korvausta. Viimeksi joitain vuosia sitten kuulin summan olevan noin 500-600€. Ja kuten moni on todennut, se on pieni summa kaikesta luovuttamiseen liittyvästä vaivasta. 

En tiedä ko. tapauksesta mitään, mutta hullultahan se tuntuu, että tuon KORVAUKSEN voi noin vain jättää maksamatta. Tai että jollain on edes pokkaa tehdä niin. Tuolloin ei ehkä ole varastanut munasolua per se, vaan luovuttajan aikaa ja energiaa.

Nyt mammat joukolla munasoluja luovuttamaan, niin voitte jotenkin edes ymmärtää tämän asian.

Munasolun luovuttamiseen liittyy myös sairasloma eli vaikka yrittäjälle tämä voi tulla kalliiksikin.