O- veri loppunut! Miksi ette käy luovuttamassa?!
Ymmärrättekö että tästä kärsitte eniten te? Jos jotain sattuu pyhien aikana, niin siinähän vuodatte kuiviin. Miksi te ette käy luovuttamassa joilla on O- verityyppi? Ei pitäisi olla vaikeaa, kun punainen risti PYYTÄÄ teitä erikseen käymään ja lähettää jopa postia.
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on näillä lyhenteillä SPR ja SRP? SPR tietty Suomen Punainen Risti, mutta joissain yhteyksissä täällä käytetään lyhennettä SRP ja jossain lehtijutussa sama lyhenne. Kiinnostaisi tietää.
Itsellä veriryhmä A-, jota sitäkin tarvittaisiin aikalailla jatkuvasti. Aiemmin kävin säännöllisesti luovuttamassa, mutta multa meinaa lähteä taju joka luovutuskerralla, tulee kylmänhiki, päässä alkaa humisemaan ja silmissä pimenemään, joten viimeksi ne käski pitää useamman vuoden taukoa tai lopettaa kokonaan. En ole sen jälkeen uskaltanut käydä koittamassa. Mieli kyllä tekisi, mutta olin viimeisimmän luovutuskerran jälkeen niin kipeä (nukuin koko illan ja kärsin lihaskivuista), niin ei ole tullut mentyä.
Pahimmillaan tappaa itsensä tai jonkun muun kun lähtee pois luovuttamasta ja taju menee auton ratissa.
No senpä takia en käykään enää luovuttamassa ja silloin kun kävin niin makasin siellä parhaimmillaan 0,5h-1h odottamassa, että uskallan lähteä ilman että pyörryn, autolla harvoin kävin luovuttamassa juuri tästä syystä. Olo tasaantui kyllä onneksi yleensä alle tunnissa, kun luovutus loppui, jalat nostettiin ylös ja join runsaasti, mutta ei se ehkä ole sen vaivan arvoista jos on jälkeenpäin niin kipeä.
Minkä takia tästäkin häipyy ihan neutraaleja kommentteja?
Kuinkakohan tarkkoja luovutuksessa ollaan tuosta painorajasta 50kg? Olen itse 46-48kg tienoilla, enkä ole uskaltautunut sen vuoksi luovuttamaan.. mihinköhän tuo painoraja perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Kuinkakohan tarkkoja luovutuksessa ollaan tuosta painorajasta 50kg? Olen itse 46-48kg tienoilla, enkä ole uskaltautunut sen vuoksi luovuttamaan.. mihinköhän tuo painoraja perustuu?
Et valitettavasti voi luovuttaa. Jokaiselta luovuttajalta otetaan aina yhtä paljon verta. Joku on laskenut, että alle 50kg lähtee niin paljon enemmän verta suhteessa vaikka 70kg, että se on luovuttajan omalle terveydelle riski.
Ja aika monella 50+ kilosellakin voi tulla huono olo ja palautuminen kestää aikansa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan sairasta kostaa verta tarvitseville ihmisille omat antipatiat SPRää kohtaan. Saa muutosta systeemiin vaatia, mutta pitäkää herranjumala ääntä sitten, älkää vaan länkyttäkö netissä. Missään muualla en nimittäin ole näihin soraääniin törmännyt. Koskaan ette tiedä onko seuraava veren tarvitsija sinä tai läheisesi ja sillä välin kun teille sopiva, parempi luovutussysteemi löytyy, niin spr on ainoa vaihtoehto.
Kirjoitin tästä jo kerran mutta väännetään uudestaan.
Samana päivänä kun potilaiden terveys oikeasti vaarantuu boikotin takia verenluovutusbisens otetaan spr:ltä pois. Boikotoida siis kannattaa, siitä voi seurata vain hyvää.
En ole saanut postia ja veriryhmäni on väärä.
Ja ei edes kiinnosta. Ihan kaikki, minä mukaanlukien, saa puolestani kuolla. Tässä maailmassa tulee toisilta ihmisiltä pelkkää paskaa niskaan niin en todellakaan vaivaudu.
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut postia ja veriryhmäni on väärä.
Ja ei edes kiinnosta. Ihan kaikki, minä mukaanlukien, saa puolestani kuolla. Tässä maailmassa tulee toisilta ihmisiltä pelkkää paskaa niskaan niin en todellakaan vaivaudu.
Tosiaan, en edes muistanut etten yllä sopivaan painorajaankaan. En silti luovuttaisi. Paitsi korkeintaan "kostaakseni" boikotoiville rasisteille.
Mun veriryhmä on A- mutta koska imetän en voi luovuttaa. Luovutin kyllä aikaisemmin säännöllisesti.
Koska olen A+ en voi luovuttaa O-verta. Ja hemoglobiinin alhaisuuden takia en edes omaa veriryhmääni.
Olen luovuttanut verta yli 50 kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sairasta kostaa verta tarvitseville ihmisille omat antipatiat SPRää kohtaan. Saa muutosta systeemiin vaatia, mutta pitäkää herranjumala ääntä sitten, älkää vaan länkyttäkö netissä. Missään muualla en nimittäin ole näihin soraääniin törmännyt. Koskaan ette tiedä onko seuraava veren tarvitsija sinä tai läheisesi ja sillä välin kun teille sopiva, parempi luovutussysteemi löytyy, niin spr on ainoa vaihtoehto.
Kirjoitin tästä jo kerran mutta väännetään uudestaan.
Samana päivänä kun potilaiden terveys oikeasti vaarantuu boikotin takia verenluovutusbisens otetaan spr:ltä pois. Boikotoida siis kannattaa, siitä voi seurata vain hyvää.
Älä unta näe. Potilaiden terveys ei oikeasti vaarannu kenenkään boikotin takia. Verituotteita vain ostetaan enemmän ulkomailta, eli suomalaiset sairaalat saavat vähän kalliimpaa ja vähän riskialttiimpaa verta. Verta ostetaan muutenkin, eikä sille potilaalle asiasta huudella.
Suomen valtio ei muutama nettihihhulin takia ala veripalvelua perustamaan. Touhu on todella tarkoin EU-tasolla säädeltyä, eikä ammattitaitoista organisaatiota siihen noin vain rakenneta.
Valitettavasti veriryhmäni on B- ja sairastan ms-tautia,johon minulla on lääkitys. En siis kelpaa luovuttajaksi vaikka haluaisin. Luovuttajan te, jotka pystytte, todella tärkeä asia tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on O- veri. En käy luovuttamassa koska en tue SPR:n harjoittamaa toimintaa ja maahanmuuttopolitiikkaa. En tykkää että verelläni tehdään bisnestä ja minä en hyödy siitä mitenkään.
Jos verta voisi luovuttaa suoraan sairaanhoitopiiriin ja siitä maksettaisiin niin sitten kävisin. Turha kenenkään ihmetellä että veri on lopussa, jos setelinippua näyttämällä luulisi luovuttajien määrän lisääntyvän.
Tässä taas järjen jättiläinen kertoo, miten ei hyväksy verellä tehtävää bisnestä, ja siksi verestä pitäisi maksaa.
On ihan eri asia että verenluovuttajalle maksettaisiin siitä kuin se että ei makseta ja samalla SPR vetää välistä miljoonia
Mun mielestä on järkevämpää antaa rahaa järjestölle, joka sitä verta tutkii ja pyörittää ja liikuttaa joka suuntaan. Jos se raha menisi luovuttajalle, niin sairaalat maksaisi entistävain enemmän rahaa verestä. Kun edelleenkään veripalvelu ei voi toimia pyhällä hengellä. Tulee muuten näin halvemmaksi yhteiskunnale, että yksi hoitaa tätä, kuin että jokainen yo-sairaala hankkisi jokainen omat pelit ja vehkeet ja keräisi itse verta. Ja nekin myisi ulkomaille verta tarpeen vaatiessa, jos jostain ryhmästä olisi ylitarjontaa. Ei se ole sairaaloillekkaan olisi ilmaista.
Mutta ettehän te pingviinit tätä ymmärrä.
Entäs jos valtio hoitaisi homman ihan itse ilman spr:n välistävetoja
Koska kukaan ei vedä mitään välistä. Ja miksi hukata rahaa uuden infrastruktuurin luomiseen, kun veripalvelu hoitaa työnsä oikein erinomaisesti? Tuossa sulle aiheesta lisää. Epäilen valtion ikinä olevan kykeneväinen hoitamaan asiaa näin hyvin. Soteuudistus söisi valtion veripalvelun heti.
http://vuosikertomus.veripalvelu.fi/veripalvelu-lyhyesti/veripalvelu-os…
Ehkä tuhannen kerran jo tässäkin ketjussa: veripalvelu tilittää veribisneksen ylijäämänsä spr:lle, joka käyttää rahaa tunnettuihin kohteisiin mm mamutukseen
Huoh. Jo tuhannen kerran, ei tilitä. Googlaisit itse mitä ylijäämä tarkoittaa. Se on vieläpä tuossa vuosikertomuksessa sulle kerrottu, mihin se kuuluisa ylijäämä menee.
Luovuttaisin verta, mutta olen luovutuskiellossa. Kaksi edellistä luovutettua pussia oli hylätty jälkeenpäin. Syynä joku harvinainen juttu joka antaa vääriä tuloksia jossain tautitestissä, vaikka tarkemmalla tutkimuksella pystyy toteamaan jotta en ole ko. taudin kantaja.
Krooninen sairauteni ja siihen käyttämäni säännöllinen lääkitys tekevät vereni epäkelvoksi, muuten kyllä luovuttaisin.
Haluaisin,mutta sain loppuvuodesta keskenmenon jonka vuoksi voisin luovuttaa vasta toukokuun lopulla(ellen tule uudestaan raskaaksi).
Minulla on 0- veriryhmä. Yritin kerran n. 10v sitten mennä luovuttamaan verta, mutta minut käännytettiin pois todella epäystävällisesti kun selvisi että oli kuukautta aiemmin ottanut korvareiät. Hoitaja näytti vihaiselta suorastaan. Olen arka ja ujo ihminen, nolostuin tuosta niin etten ole kehdannut sittemmin mennä tyrkylle sinne. Lisäksi en tiedä kelpaanko astmani takia, joudun syömään joskus kortisoonia siihen.
Voisin luovuttaa verta mutta haluan että SPR verestäni keräämä liikevoitto käytetään kotimaan köyhien hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Koska pyörryn sinne. Haluaisin kyllä luovuttaa.
Minulla sama. Ei vaikka, just tuo veriryhmä onkin.
Voisin muuten käydä mutta en voi kun jo verikokeessa pyörryn aina saati sitten suurempia määriä otettaessa.