O- veri loppunut! Miksi ette käy luovuttamassa?!
Ymmärrättekö että tästä kärsitte eniten te? Jos jotain sattuu pyhien aikana, niin siinähän vuodatte kuiviin. Miksi te ette käy luovuttamassa joilla on O- verityyppi? Ei pitäisi olla vaikeaa, kun punainen risti PYYTÄÄ teitä erikseen käymään ja lähettää jopa postia.
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme höpinöitä nuo piikkikammot ja tulee huono olo. Oikeesti? Jonkun ihmisen henki voi olla kiinni siitä veren saannista ja yhdet nillittää pikku asioista. Tuskin älyävät edes hävetä.
Sä et vissiin ymmärrä, miten piikkikammo voi vaikuttaa ihmisen käytökseen neulatilanteissa. Se voi oikeasti olla niin paha, että pitää pumpata potilas lääkkeitä täyteen, että saisi otettua verinäytteen edes potilaan oman turvallisuuden takaamiseksi. Ei sellaisen kannata mennä luovuttamaan verta, aiheuttaa vaan kaaosta ja turhaa paniikkia.
Itsellä tuli kerran todella huono olo ja pyörryin verenluovutuksessa. Johtui kuukautisista, jotka oli päällänsä kun verta luovutin. Ennemmin lähden toimistosta hyvinvoivana, kuin sidon henkilökunnan aikaa oman vointini takia. Monilla voi olla ferritiinivarastot nolla, vaikka hemoglobiini on hyvä. Silloin tulee huono olo ja palautumiseen menee aikaa. Ei ole kenenkään hyväksi, että ihmiset luovuttavat verta oman terveytensä hinnalla.
Nillin nillin ja seli seli. Varsinainen sankaritar. Toivottavasti sulla ei ole läheisiä tai lapsia. Ei sun apuun ainakaan voi luottaa, jos hengenlähtö on lähellä.
Ei kelpaa kun on niin matala hb
Mulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö tyyppiä 1 eli mun ei anneta luovuttaa verta kun ilmeisesti en ole luotettavaa ihmismateriaalia. Voisinhan vaikka manian pauloissa virheellisesti väittää etten ole ollut kuukausi sitten aids-orgioissa!!!
Olen asunut Britanniassa yli 6kk vuonna 1996. Jotenkin tuntuu hätävarjelun liiottelulta antaa elinikäinen luovutuskielto sillä perusteella, mutta kunnioitan ohjetta. Olen siis O- verityypiltäni.
Meillä koko perhe on O-, osa käy satunnaisesti luovuttamassa.
Minä en koska ensimmäisen kerran jälkeen se kiellettiin minulta. Palautumiseen ja toipumiseen meni 3 pv ja sain verenpainetta nostavia lääkkeitä. Olin tosi huonossa kunnossa. Lääkäri sanoi että olen ns vähäverinen eli mulla ei ole yhtään menetettäväksi. Tämä tuli todistettua sitten 2. lapsen synnytyksessäkin kun meinasin kuolla verenhukkaan vaikka menetys oli n 700 ml.
Mulla on veripalvelun mukaan vielä kaksoisveriryhmä: luovuttajana - mutta saajana +
Olen A ja mulla on hcv, joten mitäpä luulet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme höpinöitä nuo piikkikammot ja tulee huono olo. Oikeesti? Jonkun ihmisen henki voi olla kiinni siitä veren saannista ja yhdet nillittää pikku asioista. Tuskin älyävät edes hävetä.
Sä et vissiin ymmärrä, miten piikkikammo voi vaikuttaa ihmisen käytökseen neulatilanteissa. Se voi oikeasti olla niin paha, että pitää pumpata potilas lääkkeitä täyteen, että saisi otettua verinäytteen edes potilaan oman turvallisuuden takaamiseksi. Ei sellaisen kannata mennä luovuttamaan verta, aiheuttaa vaan kaaosta ja turhaa paniikkia.
Itsellä tuli kerran todella huono olo ja pyörryin verenluovutuksessa. Johtui kuukautisista, jotka oli päällänsä kun verta luovutin. Ennemmin lähden toimistosta hyvinvoivana, kuin sidon henkilökunnan aikaa oman vointini takia. Monilla voi olla ferritiinivarastot nolla, vaikka hemoglobiini on hyvä. Silloin tulee huono olo ja palautumiseen menee aikaa. Ei ole kenenkään hyväksi, että ihmiset luovuttavat verta oman terveytensä hinnalla.
Nillin nillin ja seli seli. Varsinainen sankaritar. Toivottavasti sulla ei ole läheisiä tai lapsia. Ei sun apuun ainakaan voi luottaa, jos hengenlähtö on lähellä.
Huono yritys, yritäppä vähän paremmin.
Kävisin luovuttamassa (oikea veriryhmä), mutta hullun lehmän pelossa en saa luovuttaa. Asuin 90-luvulla briteissä sen verran pitkään, että mut luokitellaan riskiluovuttajaksi.
Hauskaa, saa nähdä milloin se "hullun lehmän" tauti sitten oikein iskee.
Olen käynyt neljä kertaa kääntymässä (työpaikalla) pois luovutustilaisuudesta. Enää en mene kun varmaan useampi ajatteli, että tuo on narkomaani tai hiv-potilas.
Koska käytän huumeita ja steroideja.
Mitä eroa on näillä lyhenteillä SPR ja SRP? SPR tietty Suomen Punainen Risti, mutta joissain yhteyksissä täällä käytetään lyhennettä SRP ja jossain lehtijutussa sama lyhenne. Kiinnostaisi tietää.
Itsellä veriryhmä A-, jota sitäkin tarvittaisiin aikalailla jatkuvasti. Aiemmin kävin säännöllisesti luovuttamassa, mutta multa meinaa lähteä taju joka luovutuskerralla, tulee kylmänhiki, päässä alkaa humisemaan ja silmissä pimenemään, joten viimeksi ne käski pitää useamman vuoden taukoa tai lopettaa kokonaan. En ole sen jälkeen uskaltanut käydä koittamassa. Mieli kyllä tekisi, mutta olin viimeisimmän luovutuskerran jälkeen niin kipeä (nukuin koko illan ja kärsin lihaskivuista), niin ei ole tullut mentyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on O- veri. En käy luovuttamassa koska en tue SPR:n harjoittamaa toimintaa ja maahanmuuttopolitiikkaa. En tykkää että verelläni tehdään bisnestä ja minä en hyödy siitä mitenkään.
Jos verta voisi luovuttaa suoraan sairaanhoitopiiriin ja siitä maksettaisiin niin sitten kävisin. Turha kenenkään ihmetellä että veri on lopussa, jos setelinippua näyttämällä luulisi luovuttajien määrän lisääntyvän.
Tässä taas järjen jättiläinen kertoo, miten ei hyväksy verellä tehtävää bisnestä, ja siksi verestä pitäisi maksaa.
On ihan eri asia että verenluovuttajalle maksettaisiin siitä kuin se että ei makseta ja samalla SPR vetää välistä miljoonia
Mun mielestä on järkevämpää antaa rahaa järjestölle, joka sitä verta tutkii ja pyörittää ja liikuttaa joka suuntaan. Jos se raha menisi luovuttajalle, niin sairaalat maksaisi entistävain enemmän rahaa verestä. Kun edelleenkään veripalvelu ei voi toimia pyhällä hengellä. Tulee muuten näin halvemmaksi yhteiskunnale, että yksi hoitaa tätä, kuin että jokainen yo-sairaala hankkisi jokainen omat pelit ja vehkeet ja keräisi itse verta. Ja nekin myisi ulkomaille verta tarpeen vaatiessa, jos jostain ryhmästä olisi ylitarjontaa. Ei se ole sairaaloillekkaan olisi ilmaista.
Mutta ettehän te pingviinit tätä ymmärrä.
Entäs jos valtio hoitaisi homman ihan itse ilman spr:n välistävetoja
Koska kukaan ei vedä mitään välistä. Ja miksi hukata rahaa uuden infrastruktuurin luomiseen, kun veripalvelu hoitaa työnsä oikein erinomaisesti? Tuossa sulle aiheesta lisää. Epäilen valtion ikinä olevan kykeneväinen hoitamaan asiaa näin hyvin. Soteuudistus söisi valtion veripalvelun heti.
http://vuosikertomus.veripalvelu.fi/veripalvelu-lyhyesti/veripalvelu-os…
Mä olen O+ mutten ole aikoihin käynyt, koska elämä on kiireistä ja en jaksa täältä takapajulasta matkustaa usealla bussilla johonkin Helsinkiin ihan vaan luovutusta varten. Täällä meidän kunnassa on verenluovutus ehkä 2 x vuodessa ja lähiaikoina on sattunut, että joko olen ollut flunssassa silloin tai sitten jotain menoa, etten ole päässyt.
Verenluovutus on mulle siinä mielessä kevyt ja vapaaehtoinen juttu, etten siitä stressaamaan ala ja vaikeuttamaan omaa elämääni kovin paljoa sen takia. Jos se sujuu kätevästi niin luovutan, jos vaatisi hirveästi aikaa, rahaa (bussimatkat yms) ja vaivaa niin jätän väliin.
Vaikea luovuttaa O kun olen AB.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Britanniassa yli 6kk vuonna 1996. Jotenkin tuntuu hätävarjelun liiottelulta antaa elinikäinen luovutuskielto sillä perusteella, mutta kunnioitan ohjetta. Olen siis O- verityypiltäni.
Minä tasan 6 kk ja voin luovuttaa :)
Vierailija kirjoitti:
Punaselle ristille en tule luovuttamaan yhtään mitään missään tilanteessa.
Punainen risti on yhdessä Suomen hallituksen ja eduskunnan kanssa yhteistyössä mädättänyt ja tuhonnut Suomea enemmin kuin yksikään muu yritys tai yhteisö maamme historiassa.
Tähän maanpetokseen osallistuessaan se on vielä rahastanut satoja miljoonia Suomen valtiolta.
Älkää tukeko missään olosuhteissa älkääkä milläin tavoin punaista ristia.
Kiitos päivän nauruista 😄😄😄
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on näillä lyhenteillä SPR ja SRP? SPR tietty Suomen Punainen Risti, mutta joissain yhteyksissä täällä käytetään lyhennettä SRP ja jossain lehtijutussa sama lyhenne. Kiinnostaisi tietää.
Itsellä veriryhmä A-, jota sitäkin tarvittaisiin aikalailla jatkuvasti. Aiemmin kävin säännöllisesti luovuttamassa, mutta multa meinaa lähteä taju joka luovutuskerralla, tulee kylmänhiki, päässä alkaa humisemaan ja silmissä pimenemään, joten viimeksi ne käski pitää useamman vuoden taukoa tai lopettaa kokonaan. En ole sen jälkeen uskaltanut käydä koittamassa. Mieli kyllä tekisi, mutta olin viimeisimmän luovutuskerran jälkeen niin kipeä (nukuin koko illan ja kärsin lihaskivuista), niin ei ole tullut mentyä.
Pahimmillaan tappaa itsensä tai jonkun muun kun lähtee pois luovuttamasta ja taju menee auton ratissa.
0+ ja hemoglobiini niin huono etten pysty. Lahjoitin munasoluja kaksi kertaa ja luuydintä seuraavaksi. Se riittää tältä osin
Olen luovuttanut 30+ kertaa ja seuraavan kerran menen, kun on löytynyt vaihtoehto SPR:lle.
Aivan sairasta kostaa verta tarvitseville ihmisille omat antipatiat SPRää kohtaan. Saa muutosta systeemiin vaatia, mutta pitäkää herranjumala ääntä sitten, älkää vaan länkyttäkö netissä. Missään muualla en nimittäin ole näihin soraääniin törmännyt. Koskaan ette tiedä onko seuraava veren tarvitsija sinä tai läheisesi ja sillä välin kun teille sopiva, parempi luovutussysteemi löytyy, niin spr on ainoa vaihtoehto.