O- veri loppunut! Miksi ette käy luovuttamassa?!
Ymmärrättekö että tästä kärsitte eniten te? Jos jotain sattuu pyhien aikana, niin siinähän vuodatte kuiviin. Miksi te ette käy luovuttamassa joilla on O- verityyppi? Ei pitäisi olla vaikeaa, kun punainen risti PYYTÄÄ teitä erikseen käymään ja lähettää jopa postia.
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selviääkö sitten verenluovutus paikalla voiko luovuttaa vai pitääkö selvittää ensin jossain muualla? Uskoisin olevani kelvollinen O-
Siellä paikan päällä otetaan selvää.
Tee nettitesti. Samat kysymykset kuin paikan päällä.
Millasen nettitestin sä olet tehnyt? En minä ainakaan sen testin avulla saanut veriryhmääni selville. Sitähän tässä kysyttiin, eikä luovutuskelpoisuutta. Sen luovutuskelpoisuuden kyllä saa selville nettitestin avulla.
Luepas uudestaan!
Vierailija kirjoitti:
Ihme höpinöitä nuo piikkikammot ja tulee huono olo. Oikeesti? Jonkun ihmisen henki voi olla kiinni siitä veren saannista ja yhdet nillittää pikku asioista. Tuskin älyävät edes hävetä.
Sä et vissiin ymmärrä, miten piikkikammo voi vaikuttaa ihmisen käytökseen neulatilanteissa. Se voi oikeasti olla niin paha, että pitää pumpata potilas lääkkeitä täyteen, että saisi otettua verinäytteen edes potilaan oman turvallisuuden takaamiseksi. Ei sellaisen kannata mennä luovuttamaan verta, aiheuttaa vaan kaaosta ja turhaa paniikkia.
Itsellä tuli kerran todella huono olo ja pyörryin verenluovutuksessa. Johtui kuukautisista, jotka oli päällänsä kun verta luovutin. Ennemmin lähden toimistosta hyvinvoivana, kuin sidon henkilökunnan aikaa oman vointini takia. Monilla voi olla ferritiinivarastot nolla, vaikka hemoglobiini on hyvä. Silloin tulee huono olo ja palautumiseen menee aikaa. Ei ole kenenkään hyväksi, että ihmiset luovuttavat verta oman terveytensä hinnalla.
Luovuttaisin toki, mutta laskimotukoksille altistavan geenivirheeni vuoksi vereni ei ole käyttökelpoista, eli en saa luovuttaa.
En saa luovuttaa vuosikymmeniä sitten olleen maligniteetin takia. Olen terve nuori hyvävointinen ja hyväkuntoinen aikuinen ja loukkaa kun tullaan painostamaan luovutukseen. Kun ei kuitenkaan kelpaa, ikinä.
En saa luovuttaa sillä olen harrastanut seksiä uuden miehen kanssa 4 kuukauden sisään vai mikä se sika oli. Näin on ollut pari vuotta.
Käyn tasan kolmen kuukauden välein luovuttamassa, mutta eipä tästä AB+:sta juuri koskaan pulaa ole. Käyn silti, en menetä siinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on O- veri. En käy luovuttamassa koska en tue SPR:n harjoittamaa toimintaa ja maahanmuuttopolitiikkaa. En tykkää että verelläni tehdään bisnestä ja minä en hyödy siitä mitenkään.
Jos verta voisi luovuttaa suoraan sairaanhoitopiiriin ja siitä maksettaisiin niin sitten kävisin. Turha kenenkään ihmetellä että veri on lopussa, jos setelinippua näyttämällä luulisi luovuttajien määrän lisääntyvän.
Tässä taas järjen jättiläinen kertoo, miten ei hyväksy verellä tehtävää bisnestä, ja siksi verestä pitäisi maksaa.
On ihan eri asia että verenluovuttajalle maksettaisiin siitä kuin se että ei makseta ja samalla SPR vetää välistä miljoonia
Mun mielestä on järkevämpää antaa rahaa järjestölle, joka sitä verta tutkii ja pyörittää ja liikuttaa joka suuntaan. Jos se raha menisi luovuttajalle, niin sairaalat maksaisi entistävain enemmän rahaa verestä. Kun edelleenkään veripalvelu ei voi toimia pyhällä hengellä. Tulee muuten näin halvemmaksi yhteiskunnale, että yksi hoitaa tätä, kuin että jokainen yo-sairaala hankkisi jokainen omat pelit ja vehkeet ja keräisi itse verta. Ja nekin myisi ulkomaille verta tarpeen vaatiessa, jos jostain ryhmästä olisi ylitarjontaa. Ei se ole sairaaloillekkaan olisi ilmaista.
Mutta ettehän te pingviinit tätä ymmärrä.
Järkevämpää antaa rahaa järjestölle joka ei saa verta koska ihmiset ei halua luovuttaa sen sijaan että maksettaisiin luovuttajille jolloin saataisiin enemmän verta sisään?
Minulta ei ainakaan oteta pisaraakaan verta myytäväksi jos siitä ei makseta minulle kunnollista korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on O- veri. En käy luovuttamassa koska en tue SPR:n harjoittamaa toimintaa ja maahanmuuttopolitiikkaa. En tykkää että verelläni tehdään bisnestä ja minä en hyödy siitä mitenkään.
Jos verta voisi luovuttaa suoraan sairaanhoitopiiriin ja siitä maksettaisiin niin sitten kävisin. Turha kenenkään ihmetellä että veri on lopussa, jos setelinippua näyttämällä luulisi luovuttajien määrän lisääntyvän.
Tässä taas järjen jättiläinen kertoo, miten ei hyväksy verellä tehtävää bisnestä, ja siksi verestä pitäisi maksaa.
On ihan eri asia että verenluovuttajalle maksettaisiin siitä kuin se että ei makseta ja samalla SPR vetää välistä miljoonia
Mun mielestä on järkevämpää antaa rahaa järjestölle, joka sitä verta tutkii ja pyörittää ja liikuttaa joka suuntaan. Jos se raha menisi luovuttajalle, niin sairaalat maksaisi entistävain enemmän rahaa verestä. Kun edelleenkään veripalvelu ei voi toimia pyhällä hengellä. Tulee muuten näin halvemmaksi yhteiskunnale, että yksi hoitaa tätä, kuin että jokainen yo-sairaala hankkisi jokainen omat pelit ja vehkeet ja keräisi itse verta. Ja nekin myisi ulkomaille verta tarpeen vaatiessa, jos jostain ryhmästä olisi ylitarjontaa. Ei se ole sairaaloillekkaan olisi ilmaista.
Entäs jos valtio hoitaisi homman ihan itse ilman spr:n välistävetoja
Olen viimeiset 2 vuotta yrittänyt saada lasta. Nyt ivf-hoidoissa. Siksi en kutsusta huolimatta mene luovuttamaan.
En voi syömieni lääkkeide vuoksi. Harmittaa
No ilmeisesti seksuaalinen suuntautumiseni estää sen.
Mä en voi luovuttaa sillä sairastan anemiaa.
Olen Ab, eli ei varmaankaan kannata :(
Vierailija kirjoitti:
Ihme höpinöitä nuo piikkikammot ja tulee huono olo. Oikeesti? Jonkun ihmisen henki voi olla kiinni siitä veren saannista ja yhdet nillittää pikku asioista. Tuskin älyävät edes hävetä.
Aika kapeakatseista ajattelua. Jos ihminen on hysteerinen ja pelokas piikin nähtyään, saatika jos sitä piikkiä koittaisi käteen tunkea samalla niin on varmasti hauskaa sekä työntekijällä että potilaalla itsellään. Luovutus on kuitenkin vapaaehtoista, tuskin potilas menisi enää toista kertaa kokemuksen jälkeen. Tai silloinkaan, jos palkkiona on hyvä mieli sekä pyörtyminen/oksentelu/heikko olo ja saat myöhemmin kuulla että ilmainen veresi on mahdollisesti myyty riistohintaan ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska boikotoin spr veribisnestä
Olethan muistanut tehdä hoitotahdon jossa kielletään antamasta luovutettua verta?
Miten tämä liittyy asiaan? SPR-myy verta maailman markkinahinnoilla sotatoimi alueilleki, Irakin sodassa veripankin voitot olivat jotain muuta kuin nykyinen 70 miljoonaa Euroa vuodessa.
SPR ei ole kuitenkaan ainoa veren myyjä maailmassa, mutta korruptonoituneet sairaalat eivät osta Suomeen helposti ulkomailta verta. Tästä on isoja ongelmia kun maahanmuuttajilla on eksoottisia veriryhmiä, joita ei ole lainkaan SPRn verenluovuttajilla. Jostaisin syystä, vaikka moni tulija on päivittäisesti SPRn työntekijöiden kanssa tekemisisissä, niin yhtään luovuttajaa ei ole tullut, sairaalat yrittävät ostaa eksoottisempaa verta sitten ulkomailta.
Itse olin armeijan jälkeen luovuttanut verta ainakin 2 kertaa vuodessa juuri 0 miinuusta.
Sitten olin yhden kolmen kimpassa minä nainen ja toinen mies.
SPR on sitten kieltänyt meiltä miehiltä veren luovutuksen ikuisiksi ajoiksi ja nainen joka oli ainoa, jota edes pantiin ja molempiin reikiin on valmis luovuttamaan kuukausien päästä.
En tiedä onko noin järjetön käytäntö enää totta, mutta minut ohjahttiin esitietolomakkeen täyttämisen jälkeen luovutuspaikalta pois ja sanottiin että enää ei tarvi ikinä tulla.
O- on ainoa veri mitä uussuomalaisille voi veripankista antaa, koska heidän veriryhmissään ei ole luovuttajia.Tässä on kyllä iso epäkohta, minkä voisi päivittää 2000-luvulle. Homous ei ole sairaus, eikä taida olla enää kummoinen HIV-tartunnan ensilähdekkään. Ennemmin pitäisi kysyä, onko harrastanut seksiä jonkun uuden kanssa ja lisäkysymyksenä, suojaamatonta seksiä. Huputtomille luovutuskielto ajaksi x ja hupullisille pienempi kielto. Sillä ei pitäisi olla merkitystä, onko kyseessä homoseksuaali vai hetero.
Tuota ikuisuuskieltoa ei enää ole, vaan nykyisin on "vain" 12kk verenluovutuskielto miesten välisessä seksissä ja maksullisessa seksissä. Uudesta seksikumppanista taitaa tulla 4kk luovutuskielto.
Ja niin, SPR:n Veripalvelu ei myy verta ulkomaille, vaan toimittaa tarvittaessa ulkomaille yksittäisiä harvinaisempia veriryhmiä pyydettäessä, jos toimitus ei uhkaa Suomen varastoja. Lisäksi erilaisia plasmalääkkeitä valmistetaan kansainvälisten yhteistyökumppanien avulla, koska Suomessa ei ole edellytyksiä ko. jatkojalostukselle. Veripalvelu on voittoa tavoittelematonta toimintaa, eikä se valitettavasti ole ilmaista rekrytoida väkeä ja järjestää, kerätä, testata, varastoida ja jaella tuotettuja erilaisia verituotteita sairaaloihin. Jos luovuttajille alettaisiin maksaa palkkiota verenluovutuksesta, pitäisi sairaaloiden taas maksaa enemmän verestä ja saataisiin vielä hieman kohotettua julkisen puolen sairaanhoidon hintalappua. Se että Veripalvelu (jota säätelee mm. veripalvelulaki ja EU-tason dirketiivit) on SPR:n "hoidettavana", näyttää olevan valitettavaa, jos ihmiset boikotoivat SPR:ää periaatteesta. Ehkä Veripalvelu pitäisikin siirtää omaksi itsenäiseksi palvelukseen? Mikään ei muuttuisi, mutta saataisiinpa se SPR:n nimi pois palvelun kyljestä.
En ole itsekään käynyt luovuttamassa verta neulakammoni vuoksi. Olen lähes pyörtynyt rokotteestakin ja luulen, etten selviä luovutuksesta ilman samaa vaivaa. Ajattelin tämän pelkoni kyllä jossain vaiheessa voittaa, koska haluaisin luovuttaa verta.
Jos veripalvelu siirretään itsenäiseksi muuttuu paljonkin. Loppuu nimittäin se että veripalvelu tilittää verenmyyntivoitonsa spr:lle. Tätä spr ei tietenkään halua koska veripalvelu on hyvä lypsylehmä.
Käyn kyllä luovuttamassa. Oma henkeni on säästynyt sillä, että joku/ jotkut ihanat ihmiset ovat käyneet luovuttamassa verta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkevämpää antaa rahaa järjestölle joka ei saa verta koska ihmiset ei halua luovuttaa sen sijaan että maksettaisiin luovuttajille jolloin saataisiin enemmän verta sisään?
Minulta ei ainakaan oteta pisaraakaan verta myytäväksi jos siitä ei makseta minulle kunnollista korvausta.
Niin. Kyseessä on VAPAAEHTOISTOIMINNASTA. Sulla on kaikki oikeus olla luovuttamatta sitä vertasi. Minä luovutan ihan mielelläni kun taas saan. Se on minun oikeuteni.
Olisin juurikin tuo O-, mutta sairauteni vuoksi en voi luovuttaa verta. Harmittaa kylläkin, olisi helppoa hyväntekeväisyyttä.
Käyn aina kun mahdollista, itse saan luovuttaa seuraavan kerran toukokuussa. Veriryhmäni on B+