O- veri loppunut! Miksi ette käy luovuttamassa?!
Ymmärrättekö että tästä kärsitte eniten te? Jos jotain sattuu pyhien aikana, niin siinähän vuodatte kuiviin. Miksi te ette käy luovuttamassa joilla on O- verityyppi? Ei pitäisi olla vaikeaa, kun punainen risti PYYTÄÄ teitä erikseen käymään ja lähettää jopa postia.
Kommentit (447)
En mene, koska itselläkin anemia.
Mun veri ei kelpaa, koska on "kielletty" lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
SPRä kuppaa rahaa tuolla verimonopolilla kymmeniä miljoonia . En halua rahoittaa islamisaatiota ajavan sprn tasetta. Valtio ja kunnat voi kerätä verta itsekin tai sallia kilpailun.
Kilpailu, mikä loistava idea. Mistähän päin EU:ta verta halvimmalla saisi. Hmm... veikkaan vahvasti entistä itäblokkia. No mieluummin sinä varmaan ottaisit slaavilaisen hiv:n kun sallisit mitään hyvää kenellekään islamilaiselle.
Minun vereni on harvinaista ja olen aina halunnut auttaa, mutten voi. Olen nuoruudessani käynyt sellaisen jakson elämässäni läpi jolloin olen piikittänyt huumeita. Minulle ei aiheutunut onnekseni siitä minkäänlaisia sairauksia, testattu on. Muuten olisin terve mutta ilmeisesti vertani ei voi käyttää? Joku viisaampi vielä vahvistakoon tämän, sillä varmasti autan jos voin. Ihme tekosyitä koko ketju täynä miksei voi auttaa, kun itse auttaisi heti ja säännöllisesti jos vain voisi. Aina saa huomata kuinka erilaisia me ihmiset todella olemmekaan arvoiltamme.
Olen O- mutta meiltä matkaa 45km. Väsynytkin usein joten luovutus lisää sitä. Olen kahdesti luovutanut.
Vierailija kirjoitti:
Siis viedäänkö sitä verta oikeasti ulkomaille? Jos noin on, niin on 100% varma etten enää kertaakaan luovuta. Kerran olen käynyt luovuttamassa ja seuraavan puoli vuotta olin helkkarin väsynyt kun hemoglobiini oli niin alhainen. Vuodan kuukautisten aikana jo niin runsaasti, että silloin tällöin pakko ottaa rautaa. En siis luovuta enää kun siitä tulee heikko olo.
Ja lisään vielä, että näköjään kulmien pigmentointi estää tällä hetkellä luovuttamisen.
En tiedä veriryhmääni. On pitänyt käydä luovutuksessa jo kuukausia, mutta joudun vielä odottamaan, että mahalaukun tähystyksestä on kulunut tarvittava 4kk aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen järkyttynyt siitä, että tässä verenluovutuksen ympärillä pyöriikin spr llä raha.
Kuvittelin spr n olevan hyväntahtoinen järjestö.
Veren pitäisi olla ilmaista sairaaloille.
Ei tälläsiä välikäsiä.Spr on voittoa tavoittelematon järjestö. Luuletko että henkilökunta, laitteet ja tutkimukset pyörii pyhällä hengellä? Haloo, tieteen edistäminen vaatii rahaa!
Miksi sitä rahaa ei kerätä luovuttajilta? Luovuttajathan joka tapauksessa haluavat tehdä hyväntekeväisyyttä, varmasti suurin osa heistä siis voisi joitain euroja lahjoittaa veripalvelun pyörittämiseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Siis viedäänkö sitä verta oikeasti ulkomaille? Jos noin on, niin on 100% varma etten enää kertaakaan luovuta. Kerran olen käynyt luovuttamassa ja seuraavan puoli vuotta olin helkkarin väsynyt kun hemoglobiini oli niin alhainen. Vuodan kuukautisten aikana jo niin runsaasti, että silloin tällöin pakko ottaa rautaa. En siis luovuta enää kun siitä tulee heikko olo.
Verivalmisteet eivät säily kuin korkeintaan muutaman kuukauden. Se, että O-luovuttajista on pulaa, ei tarkoita että A-verta ei voisi jäädä yli. Pitääkö veri mieluummin kaataa lavuaarista kuin myydä?
Ja pitääkö Ruotsin ja Norjankin ennemmin kaataa omat verensä lavuaarista kuin myydä meille tiukan paikan tullen?
Painan alle 50kg, pelkään neuloja aivan järkyttävästi ja olen ottanut tatuoinnin kuukausi sitten. Lisäksi verityyppini on B-. Hyötyni O-tyypeille on suunnaton.
Olen O- ja käyn 2(-3) kertaa vuodessa, eli en niin usein kun kutsutaan, koska haluan huolehtia omistakin rautavarastoista. Aiemmin kävin useammin mutta Hb nousi rautalisällä aina juuri alarajan yli, niin en tiedä oliko se nyt sitten järkevää. Olen käynyt 18-vuotiaasta asti jos ei ole ollut estettä.
Eikö sairaalat voisi hoitaa tän verenluovutuksen? Olisiko niillä laitteilla muutakin käyttöä sairaaloissa? Luottaisin kunnalliseen suomalaiseen sairaalaan paremmin kuin johonkin ulkomaalaiseen yhdistykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen järkyttynyt siitä, että tässä verenluovutuksen ympärillä pyöriikin spr llä raha.
Kuvittelin spr n olevan hyväntahtoinen järjestö.
Veren pitäisi olla ilmaista sairaaloille.
Ei tälläsiä välikäsiä.Spr on voittoa tavoittelematon järjestö. Luuletko että henkilökunta, laitteet ja tutkimukset pyörii pyhällä hengellä? Haloo, tieteen edistäminen vaatii rahaa!
Miksi sitä rahaa ei kerätä luovuttajilta? Luovuttajathan joka tapauksessa haluavat tehdä hyväntekeväisyyttä, varmasti suurin osa heistä siis voisi joitain euroja lahjoittaa veripalvelun pyörittämiseenkin.
Paljonkos sinä olet lahjoittanut sille sairaalalle, josta hoitoa odotat saavasi?
Luin vain etusivun ennen vastaamista, joten moni on voinut jo sanoa saman asian: koska aukioloajat ovat niin HUONOJA! Normaali työssäkäyvä ihminen ei pysty käymään luovuttamassa kuin todella harvoin. Kun pääsisin luovuttamaan, niin veripalvelutoimisto on kiinni. Kävisin paljon useammin jos aukioloajat olisivat järkevämmät. Kyllä minullekin tuli alkuviikosta tekstari, jossa pyydettiin luovuttamaan. Mutta miten täältä töistä lähdet?
olen ollut yhdynnässä toisen miehen kanssa viimeisen 12kk sisällä
En edes tiedä omaa veriryhmääni... lisäksi tulee yleensä heikko olo tuollaisen jälkeen.
Verenluovutus ei ole normaalia eikä hyväksi ihmiselle.
Minulla on AB-verta ja hb on sen verran alhainen, ettei vereni kelpaa SPR:lle.
Pisaraakaan en anna.Myyvät sitä ulkomaille kovalla rahalla.
Koska pyörryn luovutuksessa joka kerta ja voin huonosti sen jälkeen pari päivää. Miksi 55 kiloisen naisen pitää luovuttaa kerralla sama määrä kuin 100 kiloisen miehen?
No niin, tästähän se kenkä puristi. Käskikö vihablogin isä aurinkoinen pikku apulaisensa tulla tänne haukkumaan yleishyödyllistä suomalaista yhdistystä? Olet sinäkin niin isänmaallinen että hohhoijaa vaan.