O- veri loppunut! Miksi ette käy luovuttamassa?!
Ymmärrättekö että tästä kärsitte eniten te? Jos jotain sattuu pyhien aikana, niin siinähän vuodatte kuiviin. Miksi te ette käy luovuttamassa joilla on O- verityyppi? Ei pitäisi olla vaikeaa, kun punainen risti PYYTÄÄ teitä erikseen käymään ja lähettää jopa postia.
Kommentit (447)
No en lähde ajamaan 5h ajomatkaa sen takia kun kuntani ei järjestä verenluovutuksia.
T. O-
En kelpaa koska minulla on jo vaihtomaksa (ei mennyt vaihtoon elintapojen takia, maksansiirrot tehdään lähes poikkeuksesta muista syistä sairastuneille). En tiedä johtuuko siirrosta vai vahvoista lääkkeistä, mutta en kelpaa luovuttajaksi.
Siirron ja parin muun operaation takia olen laskujeni mukaan saanut hyvinkin ämpärillisen verta. Niiden avulla tässä elellään ja jopa melkoisen hyvässä kondiksessa. Lapset eivät jääneet orvoiksi koska sain siirron. Olen kunnossa: juoksen lenkkejä, käyn salilla, sairastelen vain normi flunssat/vuosi. Niin että jos kelpaisin, saattaisi hyvinkin tulla mieleen käydä luovuttelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen O- ja voisin luovuttaa suoraan sairaaloille. Minusta on sairasta että ihmiset ILMAISEKSI (kaikkialla muualla verenluovutuksesta saa korvauksen, harvinaisesta verestä jopa suht. hyvän) luovuttavat verta jota SRP myy riistohintaan sairaaloille.
SRP länkyttää, ettei luovutuksesta voi maksaa etteivät epätoivoiset tulisi luovuttamaan vertaan, mutta suomessa luovutettu veri seulotaan niin hyvin, ettei mitkään narkkarit edes pääsisi luovuttamaan. Plus kukaan (terve, luovuttajaksi sopiva) köyhä ei kärsi verenluovuttamisesta.
Nyt haloo järki käteen! Miten niitä verivalmisteita tuotettaisiin ja testattaisiin, jos ne olisi ilmaisia? Veripalvelussa on monta ammattilaista prosessoimassa ja varmistamassa verivalmisteiden turvallisuutta. Ei siellä vapaaehtoistyöllä niitä veriä käsitellä, vaan siellä on palkattua henkilökuntaa ja kalliita laitteita ja muuta oheismateriaalia, joka pitää myös kustantaa. Ihmiset eivät oikeasti ymmärrä tuosta verituotteiden valmistuksesta yhtään mitään ja eihän potilaat noita veriä maksa omasta pussistaan, vaan sairaalat. Ostaahan se sairaala lääkkeitäkin. Miten se on eri asia, kun sairaala ostaa verta?
Just oli juttu, että SRP on myynyt runsaasti harvinaista 0- verta riskialueille isoilla rahoilla. Kannattaako myydä jos verta ei ole omiin tarpeisiinkaan? :D
Se on 0 eikä mikään O. Minä kävisin luovuttamassa, mutta raskauden takia en ole luovutuskelpoinen.
Minä en edes tiedä veriryhmääni... Luovutuksessa se kai selviäisi? Minua vain häiritsee toiminnassa se, että SPR saa luovutetun veren ilmaisena, mutta myy ne maksua vastaan sairaaloille. Mieluummin kävisin suoraan lähimmässä sairaalassa luovuttamassa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen järkyttynyt siitä, että tässä verenluovutuksen ympärillä pyöriikin spr llä raha.
Kuvittelin spr n olevan hyväntahtoinen järjestö.
Veren pitäisi olla ilmaista sairaaloille.
Ei tälläsiä välikäsiä.
Spr on voittoa tavoittelematon järjestö. Luuletko että henkilökunta, laitteet ja tutkimukset pyörii pyhällä hengellä? Haloo, tieteen edistäminen vaatii rahaa!
Vierailija kirjoitti:
Just oli juttu, että SRP on myynyt runsaasti harvinaista 0- verta riskialueille isoilla rahoilla. Kannattaako myydä jos verta ei ole omiin tarpeisiinkaan? :D
SRP ei ole yrityksenä varmaan mitekään velvollinen myymään tuotteitaan ensisijassa suomalaisille. Se saa valita bisneksensä ja tuolta on saatu hyvä diili.
Mä luovuttaisin useinkin jos olisi mahdollista, mutta diabetes ja insuliinihoito estää. Ei ole kuitenkaan ko. harvinainen verityyppikään mulla, mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
0+
Sori siitä.
Sama.
Lisäksi verenluovutuspisteet on minulle hyvin hankalaan aikaan auki. Käyn kyllä kerran vuodessa suunnilleen. Joskus en voi luovuttaa vaikka haluaisinkin, alhainen hemppa nimittäin.
SPR:n puolustelijat sanovat että jokaisen yrityksen on tehtävä voittoa. Noh, joaisen yrityksen on myös haalittava ne asiakaat ja imago on tärkeä. Jos verta ei enää anneta niin sitten yrityksen on muutettava toimintatapojaan, joko alkaa maksaa verestä tai vähentää johtoryhmän bonuksia, jos hyvöntekeväisyysjärjestö aikovat olla jatkossakin.
SPRä kuppaa rahaa tuolla verimonopolilla kymmeniä miljoonia . En halua rahoittaa islamisaatiota ajavan sprn tasetta. Valtio ja kunnat voi kerätä verta itsekin tai sallia kilpailun.
Mullon O- veriryhmä. En käy luovuttamassa, koska asutaan täällä periferiassa, missä se verenluovutus on yleensä aina sellaisena päivänä kun on työpäivä. Menen luovutuksesta aina niin huonoon kuntoon loppupäiväksi, etten meinaa pystyssä pysyä, saati voi ajaa kalliita koneita töissä. Muuten voisin kyllä mennä vaikka kauemmaskin luovuttamaan, mutta sitten pitäisi lahjoa jostain kuski. Muutenkin vituttaa spr:n toiminta ihan tarpeeksi.
Olen 0-, mutta mulla ei rautavarastot nouse. Ei pysty luovuttamaan.
Mulla on O+ ja kävisin mielelläni, mutta viime kesänä joku innokas mies siellä iski mille hermovian toiseen käteen, joten pitäköön tunkkinsa. Oli mun 8. kerta.
En ehtinyt ennen pääsiäistä ja nyt luovutuspaikka kiinni.
T. O-
Oon niin aneeminen ja painan liian vähän, että eivät huoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska boikotoin spr veribisnestä
Boikotoitko myös silloin, kun olet sairaalahoidossa ja tarvitsisit verensiirron? Se on aika hassua miten ei haluta luovuttaa, mutta vastaanottaa kuitenkin voidaan.
Sairaala on maksanut minun verorahoillani kalliin hinnan spr:lle, joten luonnollisesti se ostettu veri kuuluu minulle.
Siis viedäänkö sitä verta oikeasti ulkomaille? Jos noin on, niin on 100% varma etten enää kertaakaan luovuta. Kerran olen käynyt luovuttamassa ja seuraavan puoli vuotta olin helkkarin väsynyt kun hemoglobiini oli niin alhainen. Vuodan kuukautisten aikana jo niin runsaasti, että silloin tällöin pakko ottaa rautaa. En siis luovuta enää kun siitä tulee heikko olo.
Vaikea luovuttaa kun tuo verityyppi on todella harvinainen, turhaan syyllistät ihmisiä tällä palstalla. SRP voisi itse keksiä jonkun porkkanan jolla nämä ihmiset saadaan luovuttamaan. Negatiivinen rhesusgeeni on hyvin harvinainen ja moni ei edes tiedä kantavansa sitä.