Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

O- veri loppunut! Miksi ette käy luovuttamassa?!

Vierailija
15.04.2017 |

Ymmärrättekö että tästä kärsitte eniten te? Jos jotain sattuu pyhien aikana, niin siinähän vuodatte kuiviin. Miksi te ette käy luovuttamassa joilla on O- verityyppi? Ei pitäisi olla vaikeaa, kun punainen risti PYYTÄÄ teitä erikseen käymään ja lähettää jopa postia.

Kommentit (447)

Vierailija
281/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon O- ja paranee nyt olla loukkaantumatta tai joutumatta onnettomuuteen. Eihän se siitä kiinni ole ettei O- tyypin luovuttajat kävisi luovuttamassa, vaan siitä että O- on ns. hätävara verta, jota annetaan kaikille joiden verityyppi ei ole selvillä, eli sitä tarvitaan huomattavasti enemmän kuin muita. Itse en voi tällä hetkellä flunssan ja henkisen hyvinvointini takia luovuttaa.

Minusta tässä pitäisi olla jokin raja ettei O- veren omaava ihminen jää missään tapauksessa ilman verta sen takia että sitä on laskettu sellaisiin ihmisiin joiden verityyppiä ei tiedetä. Verityypin selvittäminen ei ole kovin kummainen asia että sen takia pitäisi tuhlata verta.

Siinä vaiheessa, kun on henki vaakalaudalla verenkiertovajauksen vuoksi esim massiivisessa verenvuodossa, toimitaan aivan HETI. On todellakin kiire siirtää se verivalmiste eikä silloin ehdi alkaa veriryhmää tyypittää. Tottakai hengenvaarassa oleva ihminen pyritään pelastamaan. Ei sitä verta huvikseen "tuhlata" siksi ettei jakseta tutkia; ei ole potilaallekaan ideaalia saada muuta kuin oman veriryhmän mukaista valmistetta tutkimatta esim mahdollisia vasta-aineita. Pakko vaan joskus on, että henki säästyy.

Sinne voi laittaa keittosuolaliuosta jos ongelma on se että nestettä ei enää tahdo verenkierrossa olla. Ei se tietysti mitään happea kuljeta mutta luulisi hetken hengissä pysyvän kunhan joku liemi edes vähän kiertää.

Sinähän sen sanoit! Voi vitsi, nyt on veriongelmat ratkaistu! Keittosuolaa vaan suoniin. Hei nyt kannattais ottaa nobelin valitsijakuntaam yhteys, koska sä just ratkasit ison haasteen yhteiskunnasta ja terveyspalveluista! Miksi kukaan ei ole aikaisemmin tajunnut, että se riittää ku nesteet pyöri kropassa??? Nerokasta!!!

Jos autossa on jäähdytysnestevuoto niin sinnekin voi hätätilanteessa laittaa pelkkää vettä jos oikeaa nestettä ei ole saatavilla että pääsee ajamaan korjaamolle. Tosin pakkasella pitää varmistua siitä että auton saa lämpimään tilaan säilöön ennen nesteiden vaihtoa koska muuten moottori jäätyy ja tuhoutuu.

Joo, unohda se nobelin palkinto. Mä jo hetken uskoin et täs on jotain. Mut kaveri, joka vertaa ihmisen elintoimintoja auton motoriikkaan, ei sittenkään ole nobelinpalkinnon arvoinen.

Vierailija
282/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta huomaa kyllä, miten kiihkeimmin älämölöä pitävät ne, jotka tietävät vähiten veripalvelun toiminnasta. Ja aina samat argumentit - jäljet totisesti johtavat sylttytehtaalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hyvin matala verenpaine, joka aiheuttaa huimausta ja pahoinvointia, onko se este luovuttamiselle? Kun luulis paineen alenevan, kun nestettä on vähemmän.

Vierailija
284/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon O- ja paranee nyt olla loukkaantumatta tai joutumatta onnettomuuteen. Eihän se siitä kiinni ole ettei O- tyypin luovuttajat kävisi luovuttamassa, vaan siitä että O- on ns. hätävara verta, jota annetaan kaikille joiden verityyppi ei ole selvillä, eli sitä tarvitaan huomattavasti enemmän kuin muita. Itse en voi tällä hetkellä flunssan ja henkisen hyvinvointini takia luovuttaa.

Minusta tässä pitäisi olla jokin raja ettei O- veren omaava ihminen jää missään tapauksessa ilman verta sen takia että sitä on laskettu sellaisiin ihmisiin joiden verityyppiä ei tiedetä. Verityypin selvittäminen ei ole kovin kummainen asia että sen takia pitäisi tuhlata verta.

Siinä vaiheessa, kun on henki vaakalaudalla verenkiertovajauksen vuoksi esim massiivisessa verenvuodossa, toimitaan aivan HETI. On todellakin kiire siirtää se verivalmiste eikä silloin ehdi alkaa veriryhmää tyypittää. Tottakai hengenvaarassa oleva ihminen pyritään pelastamaan. Ei sitä verta huvikseen "tuhlata" siksi ettei jakseta tutkia; ei ole potilaallekaan ideaalia saada muuta kuin oman veriryhmän mukaista valmistetta tutkimatta esim mahdollisia vasta-aineita. Pakko vaan joskus on, että henki säästyy.

Sinne voi laittaa keittosuolaliuosta jos ongelma on se että nestettä ei enää tahdo verenkierrossa olla. Ei se tietysti mitään happea kuljeta mutta luulisi hetken hengissä pysyvän kunhan joku liemi edes vähän kiertää.

Sinähän sen sanoit! Voi vitsi, nyt on veriongelmat ratkaistu! Keittosuolaa vaan suoniin. Hei nyt kannattais ottaa nobelin valitsijakuntaam yhteys, koska sä just ratkasit ison haasteen yhteiskunnasta ja terveyspalveluista! Miksi kukaan ei ole aikaisemmin tajunnut, että se riittää ku nesteet pyöri kropassa??? Nerokasta!!!

Jos autossa on jäähdytysnestevuoto niin sinnekin voi hätätilanteessa laittaa pelkkää vettä jos oikeaa nestettä ei ole saatavilla että pääsee ajamaan korjaamolle. Tosin pakkasella pitää varmistua siitä että auton saa lämpimään tilaan säilöön ennen nesteiden vaihtoa koska muuten moottori jäätyy ja tuhoutuu.

Joo, unohda se nobelin palkinto. Mä jo hetken uskoin et täs on jotain. Mut kaveri, joka vertaa ihmisen elintoimintoja auton motoriikkaan, ei sittenkään ole nobelinpalkinnon arvoinen.

Melkein sama asia, ihminen tai auto. Ainakin siltä tuntuu, jos on käyttänyt pari päivää etanolia ensisijaisena polttoaineena.

Vierailija
285/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa aika sama asia. Jos verenkierto loppuu niin pikkuhiljaa kudokset tuhoutuu hapen puutteeseen, jos jäähdytysneste vuotaa kuiviin niin pikkuhiljaa moottori vaurioituu ylikuumenemisesta.

Suolaliuos oli ratkaisu saada se veri/suolaneste kiertämään jotta verenkierto ei pysähdy kokonaan ja se vähäinen oikea veri hoitaa hommiaan. Jos veren nestemäärä tippuu liian alas niin vaikka siellä olisi vielä oikeaa verta jäljellä, se ei kierrä suonissa ja sydän varmaan pysähtyy tai vaurioituu jotenkin? 

Eli siis sen veritestin ajan laskettaisiin suolaliuosta sisään ennenkuin oikea veri saadaan paikalle, se oli se tarkoitus.  

Vierailija
286/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrättekö että tästä kärsitte eniten te? Jos jotain sattuu pyhien aikana, niin siinähän vuodatte kuiviin. Miksi te ette käy luovuttamassa joilla on O- verityyppi? Ei pitäisi olla vaikeaa, kun punainen risti PYYTÄÄ teitä erikseen käymään ja lähettää jopa postia.

En tue organisaatiota joka tekee bisnestä  ilmaiseksi saadulla verellä. Olen lopettanut punaisen ristin tukemisen kokonaan koska se organisaatio on mätä.

Vierailija
287/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on roaccutan kuuri ja hemoglobiini alle 100,joten en voi luovuttaa. Kuurin loputtua ja hb:n noustua takaisin normilukemiin (+ rautavarastot kuntoon), aion taas mennä luovuttamaan. Olen kyllä aiemmin käynyt luovuttamassa. Mulla laskee hb niin helposti, ettei ihan kovin usein voi käydä :(

Vierailija
288/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaditaan vähintään 125 hb naisilta. Mulla se on 117-125 välillä, joten en ole oikein uskaltanut mennä..

Vierailija
289/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummeli kirjoitti:

Pappa on toiminut aina oikein. Punainen Risti sen sijaan ei. Rahoja joskus vietiin kassasta ja sen jälkeen emme olleet missään tekemisissä kyseisen puljun kanssa. Minäkin siis tein hyväntekeväisyystyötä sinne.

Joku kusipää alapeukutti tätäkin. Mitähän olisi tuumannut, jos olisi itse ollut onnettomuuden uhri?

Vierailija
290/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veripalvelun sivulla näkee tämänhetkisen tilanteen. Aika huonolta näyttää, nyt kannattaisi mennä luovuttamaan kaikkien jotka pystyvät.

Vierailija
291/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en valitettavasti ole kelpoinen luovuttamaan oman anemiataipumuksen, matalan verenpaineen ja niveloireiden vuoksi. 

Vierailija
292/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veripalvelun sivulla näkee tämänhetkisen tilanteen. Aika huonolta näyttää, nyt kannattaisi mennä luovuttamaan kaikkien jotka pystyvät.

O- on melkein aina lopussa. En muista että kertaakaan olisi ollut täyttä pisaraa kun olen käynyt katsomassa, joskus on ehkä puolillaan  ollut. Epäilen että jos tätä verta on reilummin niin sitä aletaan käyttämään muiden verien sijasta jos ne ovat vähissä, koska O- verta voi laittaa kaikkialle.

Vierailija
293/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on hyvin matala verenpaine, joka aiheuttaa huimausta ja pahoinvointia, onko se este luovuttamiselle? Kun luulis paineen alenevan, kun nestettä on vähemmän.

En suosittele luovuttamaan. Sinänsä ei ole vaaraa, mutta toipumisessa voi mennä paljon aikaa, eikä se huono olo ja pyörrytys helpota ihan heti. Tapauskohtaisesti katsovat, onko este luovutukselle. Sun kohdalla veikkaan, etteivät päästä luovuttamaan.

Vierailija
294/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

SPR:n Veripalvelun ostamista konsulttipalveluista on paljastunut erikoisia yksityiskohtia, kertoo MTV3.

Veripalvelun erityistarkastusraportti paljastaa, että konsultti iski joululounaalle peräti 5400 euron hintalapun.

Lounaalle osallistuminen vei konsultin oman ilmoituksen mukaan kokonaisen työpäivän eli kahdeksan tuntia.

Syytetty konsultti puolustautuu sanomalla, että Veripalvelu maksoi tuloksista, ei tunneista. Konsulttia epäillään avunannosta luottamusaseman väärinkäyttöön.

Veripalvelu maksoi vuosina 2004-2009 Booz & Co -konsulttiyritykselle yli 3,3 miljoonaa euroa. SPR:n Veripalvelu osti konsulttipalvelut ilman kunnollista kilpailutusta tai sopimuksia. Veripalvelun johtaja Jukka Rautonen oli töissä Boozilla ennen siirtymistään Veripalvelun johtoon.

Muhkeasta joululounaasta laskuttanut luottokonsultti oli siis Rautosen entinen työtoveri.

Tarkastajat selvittivät konsulttiyhtiön työaikakirjausten, laskujen, kalenterimerkintöjen ja henkilöiden haastattelujen avulla, mitä vastinetta Veripalvelu sai rahoilleen sopimuksen aikana.

Selvityksen mukaan vuosina 2008-2009 laskutetusta konsulttityöstä vain vajaat 40 prosenttia perustui todellisiin, tehtyihin tunteihin.

Poliisi arvioi esitutkintapöytäkirjassaan, että perusteetonta laskutusta oli ainakin noin 540 000 euron edestä.

Konsultti ja Rautonen kiistävät edelleen, että mitään vahinkoa olisi syntynyt.

Vierailija
295/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veripalvelun johtajaa Jukka Rautosta epäillään luottamusaseman väärinkäytöstä, kertoo Suomen Punainen Risti.

Helsingin poliisi on aloittanut tapauksen esitutkinnan.

MTV3:n 45 minuuttia kertoi viime kuussa, että Veripalvelu on ostanut miljoonilla euroilla konsulttipalveluja ilman kunnon kilpailutusta tai sopimuksia. Ohjelman mukaan konsulttipalveluita ostettiin vain yhdeltä yritykseltä: Booz & Companyltä. Niistä maksettiin vuosina 2004-2009 yli 3,3 miljoonaa euroa.

Johtaja Rautonen oli töissä kyseisessä yhtiössä ennen siirtymistään Veripalveluun. Hän ilmoitti ohjelmassa, ettei konsulttiprojekteissa tai niiden rahaliikenteessä ole mitään epäselvää.

STT ei tavoittanut Rautosta tiistaina.

SPR:ssä on meneillään tarkastus Rautosen toimista ja Veripalvelun hankinnoista. Rautosen asemasta päätetään selvitysten valmistuttua.

Esitutkinnasta kertoi ensin verkkosivuillaan FST.

Vierailija
296/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun hallitus eroaa rikostutkinnassa olevan jupakan vuoksi.

Hallituksen mukaan tavoitteena on turvata Veripalvelun työrauha.

Veripalvelun entisen johtajan Jukka Rautosen on epäilty ostaneen yli kolmen miljoonan euron arvosta konsulttipalveluja ilman kilpailutusta. Johtaja joutui jättämään tehtävänsä Veripalvelussa asiaa koskeneen erityistarkastuksen valmistuttua.

Hallitus korostaa, ettei se ole tiennyt hankinnoista vaan johtaja on sopinut niistä itsenäisesti. Hallitus katsoo toimineensa säännösten mukaan vastatessaan vapaaehtoistyönä Veripalvelun strategisista suuntaviivoista sekä toiminnan turvallisuudesta ja tuloksellisuudesta.

Veripalvelulle valittiin tiistaina uusi hallitus, joka aloittaa työnsä heti. Sen puheenjohtaja on tamperelainen ekonomi Timo Korvenpää ja varapuheenjohtaja SPR:n varapuheenjohtaja Eero Rämö.

Pääsihteeri pimitti tietonsa

Hallituksen eron yhteydessä tuli ilmi, että Rautosen toimista vaikeneminen toi huomautuksen Suomen Punaisen Ristin pääsihteerille Kristiina Kumpulalle. Huomautuksesta päätettiin SPR:n hallituksen kokouksessa 9. marraskuuta. Samalla katsottiin kuitenkin, että Kumpula nauttii edelleen hallituksen luottamusta. MTV3:n mukaan Kumpula tiesi pitkään Rautosen tekemistä kyseenalaisista konsulttihankinnoista, mutta ei puuttunut asiaan.

Sisäinen tarkastaja toi ongelmat esille muun muassa viime vuoden joulukuussa Kumpulalle ja Veripalvelun hallitukselle. Kumpula ei informoinut esiin nousseesta ongelmasta SPR:n hallitusta.

Kumpulan saama huomautus tuli julkisuuteen, kun SPR:n hallitus julkaisi verkkosivuillaan viimeisimpien kokoustensa pöytäkirjoja.

Useampia epäiltyjä?

Poliisi epäilee Rautosta luottamusaseman väärinkäytöstä. Tutkinnanjohtaja Sami Kalliomaan mukaan on kuitenkin mahdollista, että rikosnimike muuttuu tutkinnan kuluessa. Tällöin vaihtoehtoja voisivat olla lähinnä kavallus tai petos.

Poliisi pyrkii saamaan tutkinnan valmiiksi vuoden loppuun mennessä.

Kalliomaa ei halua kertoa, onko tutkinnassa myös muita epäiltyjä ja keitä he mahdollisesti ovat.

Vierailija
297/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaaditaan vähintään 125 hb naisilta. Mulla se on 117-125 välillä, joten en ole oikein uskaltanut mennä..

Mulla aika lailla sama, välillä on ollut jopa vähän alle 117. Viime vuosina on satunnaisilla rautakuureilla hb pysynyt jopa 130 tienoilla, ja olenkin tässä harkinnut verenluovutusta. Tällä hetkellä kuitenkin olen raskaana, katsotaan mille tasolle hb asettuu raskauden ja imetyksen jälkeen.

Muistaakseni olen joskus aikoinaan tehnyt tuon nettitestinkin ja löysin sieltä jonkin muunkin mahdollisen esteen, mutta todennäköisesti se oli jokin väliaikainen este kuitenkin, kun mitään säännöllisiä lääkityksiä tai sairauksia ei ole. 

Veriryhmä on tosin B+ että ei tietenkään ihan pahin pulakaan kai siitä ole.

Vierailija
298/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
299/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskakohan opitaan tekemään synteettistä verta? Ei pitäisi olla ylivoimaista jos tahtoa löytyy.

Vierailija
300/447 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut ketjua, anteeksi.

Pelkään, että olen liian lihava ja että hoitajat eivät löydä suonta käsivarrestani.