Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole lapsesi täti

Vierailija
14.04.2017 |

Jos puhuttelet minua tädiksi tai viittaat lapsellesi minua tädiksi, puutun asiaan. Sanon heti lapsen kuullen että minä en ole todellakaan sinun tätisi.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulikin mieleen, kun nainen bussissa sanoi lapselleen "Mees vaikka tuon sedän viereen istumaan" ja tarkoitti mua. Hymyilin sitten creepysti ja sanoin takaisin "Joo tuu tänne Jammu-sedän viereen :)". Ei tullut enää :DD

Vierailija
22/55 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle on hyvä kertoa, miten tädittely voi olla loukkaavaa elämäänsä katkeroituneelle maholle, joka ei ole itse päässyt lapsista nauttimaan <3

Tähän aiheeseen liittymättä on pakko kommentoida, että ei kannata haukkua lapsettomaksi jääneitä lapsellesi. Tahaton lapsettomuus lisääntyy koko ajan, ja lapsesi voi hyvin jäädä itse lapsettomaksi. Sitten on kiva muistella, miten inhottavia asioita oma äiti sanoi.

Ei vaan lapseni toivottavasti ymmärtää isompana ihmisen kehityksen lisääntymisen suhteen, eikä yritä esikoistaan yli 40-vuotiaana. Tai voi olla, että lapsestani tulee vela. Ja ymmärtää että elämässä on muitakin ärsyyntymisen aiheita, kuin joku tädittely.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsun kaikkia yli 20v ikäisiä rouviksi ja nuorempia tytöiksi. Siinä on moni tullut sanomaan, että ei ole rouva ja minä ojennan, että se on samanlainen määre kuin herra. Ja lapselle totean, että "tämä vanha nainen tässä sanoo, että ei ole naimisissa". Vaikka se rouva olisi noin 20v.

Mutta kun olet väärässä. Rouva on naimisissa oleva naisihminen. Sitä ennen ollaan neitejä tahi vanhoja piikoja, tietyn iän yli päästynä.

entä sitten miespuoliset? voiko korkeasti koulutettua kansanedustajaa kutsua vanhaksipojaksi, jos ei ole älynnyt mennä naimisiin vai kutsutaanko kaikkia miehiä herroiksi siviilisäätyyn katsomatta.

Vierailija
24/55 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitoimiston sanakirjassakin on tämä merkitys:

täti: yl. aikuisen naisen nimityksenä ja puhuttelusanana

- Vieras täti. Puistotäti. Saat sanoa minua tädiksi

Tällainen merkitys nyt vaan on suomen kielessä. Ei tämän sanan merkitys nyrpistelemällä kielestä pois lähde.

Vierailija
25/55 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Katso rakas lapseni, tädillä on herneenpalko nenässä" "jahas, täti onkin ilmeisesti setä"

Vierailija
26/55 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsun kaikkia yli 20v ikäisiä rouviksi ja nuorempia tytöiksi. Siinä on moni tullut sanomaan, että ei ole rouva ja minä ojennan, että se on samanlainen määre kuin herra. Ja lapselle totean, että "tämä vanha nainen tässä sanoo, että ei ole naimisissa". Vaikka se rouva olisi noin 20v.

Mutta kun olet väärässä. Rouva on naimisissa oleva naisihminen. Sitä ennen ollaan neitejä tahi vanhoja piikoja, tietyn iän yli päästynä.

entä sitten miespuoliset? voiko korkeasti koulutettua kansanedustajaa kutsua vanhaksipojaksi, jos ei ole älynnyt mennä naimisiin vai kutsutaanko kaikkia miehiä herroiksi siviilisäätyyn katsomatta.

Nää on näitä suomen historian sovinismin ihania jäänteitä. Herra on aina herra, vaikka herra olisi poikamies tai vanhapoika. Alempiarvoiset aina herrattelee ylempäänsä. Ja neidit ovat nuoria naimattomia, rouvat naituja, vanhat piiat vanhoja piikoja, vaikka kuningattaren tuolilla. Ja ennen herruutta poika on vain poika.

Vierailija
27/55 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että olin aivan otettu kun parinkympin kynnyksellä minua tituleerattiin ensimmäisen kerran tädiksi, oli kuin olisin ensikertaa ollut tasa-arvoinen aikuisen kanssa. Vasta kolmekymppisenä minua on kutsuttu rouvaksi muuten kuin puhelimessa, vanhempi herrasmies sanoi tyyliin "rouva teiltä putosi toinen hanska", tuli arvostettu olo :)

Vierailija
28/55 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauran teidän mammojen "kipakoille" vastauksille. Tämä on hauskaa. T:ap

Vierailija
29/55 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan naurata sen jälkeen, kun asiat sanotaan sulle päin naamaa oman typeryytesi takia.

Vierailija
30/55 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan naurata sen jälkeen, kun asiat sanotaan sulle päin naamaa oman typeryytesi takia.

Naurattaa vaan niin maan makeasti😊

Vierailija
31/55 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hellyyttävää, kun tuntematon lapsi tai tämän seurassa oleva aikuinen kutsuu minua tädiksi. Kerran kun olin vain 20-v. yksi lapsi kutsui minua tädiksi kaupassa, mutta "hyvitykseksi" siitä viime kesänä toinen lapsi kutsui minua tytöksi (olen yli 30-v).

Älkää äidit ja isät vain kieltäkö lapsiltanne tädiksi kutsumista ap:n kaltaisten takia.

Vierailija
32/55 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä täti vaatinee nykyistä muotikäsitteen käyttöä; "naisoletettu"

Vierailija
33/55 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana kirjoitti:

Minusta on hellyyttävää, kun tuntematon lapsi tai tämän seurassa oleva aikuinen kutsuu minua tädiksi. Kerran kun olin vain 20-v. yksi lapsi kutsui minua tädiksi kaupassa, mutta "hyvitykseksi" siitä viime kesänä toinen lapsi kutsui minua tytöksi (olen yli 30-v).

Älkää äidit ja isät vain kieltäkö lapsiltanne tädiksi kutsumista ap:n kaltaisten takia.

Vaikka olenkin pitänyt aiemmin monista kommenteistasi, en ole nyt samaa mieltä kanssasi. Jos joku lapsi vahingossa kutsuu minua tädiksi, oikaisen heti hänen mokansa varsin suorasanaisesti.

Vierailija
34/55 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan OK. Seuraavaksi tietenkin käytän yleisnimitystä nainen😊

Ps. En pilaile.

Vierailija
35/55 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä on huvittavaa, kun vedetään herneitä nenään mikäli kertakäyttöastioita on tarjolla teemoilla prinsessat ja merirosvot, ja samalla nimitellään kaikkia vieraita naisihmisiä tädeiksi.

Mä en ymmärrä yhteyttä. Mä ymmärrän, että jotain voi ärsyttää, jos tytöille tarjotaan automaattisesti prinsessaa ja pojille merirosvoa, mutta eihän se ole ollenkaan sama asia, että naista sanotaan tädiksi. Sedäksikö pitäisi kutsua? :D

"Tuo nainen tuossa". "Henkilö". Vaimitäettä?

Vierailija
36/55 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä nimellä pitäisi sitten kutsua? Ulkomailla saatetaan käyttää nimitystä Sir/Madam mutta täällä hieman yliampuvaa. Muija/akka/ämmä/tyttö lienee sitten parempi?

Vierailija
37/55 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan OK. Seuraavaksi tietenkin käytän yleisnimitystä nainen😊

Ps. En pilaile.

Nainen on hyvä. T:ap

Vierailija
38/55 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin. Mina olen ihan mielellani tati kenelle vaan lapselle. Pidan suomalaisesta tavasta kutsua ihmisia sediksi ja tadeiksi, se on mielestani osoitus yhteisollisyydesta.

Vierailija
39/55 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mielummin täti kuin randomi.

Koska jos lapsi kiinnitää sinuun huomion olet jollain tavalla merkittävö henkilö

Vierailija
40/55 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mielummin täti kuin randomi.

Koska jos lapsi kiinnitää sinuun huomion olet jollain tavalla merkittävö henkilö

Minä en halua lapsesi huomiota, se ällöttää.