Mitä ruokasanoja ja -fraaseja inhoat?
Minusta mikä tahansa jollakin "pedillä" on niin kamala että käytän itse ilmaisua jos meillä on roskaruokaa ruokaa eli vaikka "puikulapossua belgianperunapedillä" (nakit ja ranskalaiset).
Toinen asia joka tökkii on liiallinen määrittely. "Raikkaan salaatin kera"... olisiko tullut mieleen laittaa ummehtunutta, nahistunutta salaattia? "Juomana raikas vesi"... ei, kun lähmäisessä kannussa yön yli seissyt haalea kraanavesi.
:)
Kommentit (397)
Vituttaa mukarennot ja olevinaan niin komeat tatuoidut kokit jotka "rennosti fiilistelellen duunaa frendeille safkaa". Yök.
"Meidän nirso ei syö sitä sun tätä.." Ok, ei syö, mutta onko sitä joka väliin selitettävä?
Vierailija kirjoitti:
Voisi oikeastaan aloittaa trendin:
"Pihvi ja ihan vaan perunoita ja salaattia"
Tuo on riittävä kuvaus ja kuvailu.
Jos näkisin listalla, niin puuttuvaa infoa olis:
Mikä eläin? Mikä osa eläimestä?
Miten perunat on valmistettu?
mitä salaatissa on? (allergiat)
Sitten kun kyselisin näitä, niin itkisit palstalla, kun aina kysellään kaikenlaista. Sen infon tarjoaminen menussa säästää kaikkien aikaa ja sen kuvailu muutenkin kuin faktoilla on sitten markkinointia.
Saat toki sanoa, että se markkinonti ei toimi sinuun, mutta se toimii kuitenkin niin, että tavaraa myydään enemmän ja se riittää.
Napostella. Naposteluporkkanat on oikeesti tosi hyviä mutta eihän niitä pysty ostamaan kun nimi on niin hirveä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun kyselisin näitä, niin itkisit palstalla, kun aina kysellään kaikenlaista. Sen infon tarjoaminen menussa säästää kaikkien aikaa ja sen kuvailu muutenkin kuin faktoilla on sitten markkinointia.
Saat toki sanoa, että se markkinonti ei toimi sinuun, mutta se toimii kuitenkin niin, että tavaraa myydään enemmän ja se riittää.
No se pihvi on mureaa ja salaatti on raikasta. Perunat ovat rapsakoita.
Onko vielä jotain epäselvää?
Vierailija kirjoitti:
Napostella. Naposteluporkkanat on oikeesti tosi hyviä mutta eihän niitä pysty ostamaan kun nimi on niin hirveä.
Sehän kuullostaa tosi kätsyltä ja söpöltä. Mieti jos niiden nimi olisi vaikkapa jyystöporkkana.
Kärsy, lerssi, sumpit, kaffetta, mjölkkiä, kakkakuulia, lätty, äitien tekemää, ja sitten sen jääkaapinovitestin selittäminen ihan varmana siitä, että kuulen sen ensimmäistä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Broilerin sisäfile, mitä ihmettä!?
Broilerin sisäfile on kapea pitkulainen palanen, joka on usein kiinni rintafileissä ja myydään sitä erillisenäkin esim. Lidlissä.
Anteeksi, olisi pitänyt selittää tarkemmin. Tiedän kyllä mitä osaa sellaiseksi kutsutaan mutta mielestäni nimitys on järjetön. Kaikissa muissa elukoissa sisäfile sijaitsee jossain ihan muualla. Minun mielestä nimitys broilerin kohdalla on väärä ja harhaanjohtava.
Olen samaa mieltä. :)
Vierailija kirjoitti:
Jo 70-luvulla keittokirjassa oli sellainen eksoottinen hedelmä kuin limetti. Nyt sitten kai englannista keittotaitonsa oppineet ovat tyrkyttäneet kieleemme saman hedelmän nimellä lime. Miksei se vanha kunnon limetti kelpaa enää?
Muutenkin ärsyttää vieraskieliset ilmaukset asioille, joille on ihan hyvä suomenkielinen nimi. Kuten vaikka se että kuullottamisen sijaan freesataan, tai parsakaalin sijaan syödään broccolia.
Käytätkö mäkimeiramia ja sinappikaalia? Vai oreganoa ja rucolaa? Miksi mielestäsi kieli ei saisi elää? suurin osa suomalaisista sanoista on tullut kieleen mm. ruotsin ja venäjän kielestä, miksi nyt ei saisi tulla "vierasperäisiä" sanoja, onko niiltäkin rajat nyt kiinni?
'mulla on intohimoinen suhde ruokaan' tai 'ruoka on mulle vaan polttoainetta'. Kummatkin ihan tasan yhtä epäuskottavia ja falskeja fraaseja. Intohimon pitää liittyä johonkin ihan muuhun asiaan kuin ruokaan.
Vatkuli sana on hirveä. Miten liittyy haudutettuun pataruokaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän kuullostaa tosi kätsyltä ja söpöltä. Mieti jos niiden nimi olisi vaikkapa jyystöporkkana.
Mieluummin ostaisin jyystöporkkanoita. Mutta ne olisi varmaan sellaisia isoja talviporkkanoita sitten...
On varmaan jo mainittu: töhnämuna! Iljettävän kuuloinen
Tuosta broilerin sisäfileestä tuli mieleen muita lihahyllyllä nähtyjä ihmefileitä. Mikä esimerkiksi mahtaa olla possun pihvifile tai juhlafile? Ärsyttää mun asioita ei voi myydä niiden omilla nimillä, tulee sellainen olo että nyt yritetään vaan tyrkyttää keskinkertaista tavaraa korkeammalla hinnalla. Jätän ostamatta ihan periaatteestakin, minä haluan tietää mitä olen ostamassa enkä aio etsiä sitä oikeaa nimeä suurennuslasin kanssa pakkauselosteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vatkuli sana on hirveä. Miten liittyy haudutettuun pataruokaan?
Tätä olen itsekin ihmetellyt. Nuorempana luulin pitkään että vatkuli olisi jotain vispipuuroa :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se pihvi on mureaa ja salaatti on raikasta. Perunat ovat rapsakoita.
Onko vielä jotain epäselvää?
Kyllä, kaikki nuo asiat joita kysyin. Jos listalla sensijaan lukee:
Murea naudan-ulkofileepihvi, rapsakat paistinperunat, raikas vihersalaatti, jossa kaverina pinjansiemeniä ja feta-juustoa
Olen saanut kaiken tarvitsemani infon ja teidän, että en joudu kuuntelemaan sinun valitustasi mistään lähipöydästä...
Anteeksi, olisi pitänyt selittää tarkemmin. Tiedän kyllä mitä osaa sellaiseksi kutsutaan mutta mielestäni nimitys on järjetön. Kaikissa muissa elukoissa sisäfile sijaitsee jossain ihan muualla. Minun mielestä nimitys broilerin kohdalla on väärä ja harhaanjohtava.