Vanhustenhoito 2017. Kirjataan epäkohdat.
Vanhustenhoidossa ei ole kaikki hyvin. Vain omaiset voivat sen muuttaa – mutta ensin heidän pitää kuulla, millaista vanhustenhoidossa oikeasti on. Nyt vanhainkotien ja kotihoidon ammattilaiset/ omaiset kertovat. Yksi ongelma on yli muiden: vanhuksille ei riitä aikaa.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa joku kunta missä vanhustenhoito on hyvällä mallilla.
Mitä se käytännössä tarkoittaa että hoito on hyvällä mallilla?
Toisekseen tuskin nykypäivänä kukaan voi sitä tietää tai taata että kunnassa kaikki vanhustenhoito on hyvällä mallilla. Osaa vanhuksista hoidetaan kotona heistä osaa hoitaa omaiset osaa yksityset tai kunnankaupungin hoitajat jotka käyvät kotona, osa asuu palvelutaloissa yksityisissä tai julkisenpuolen jne.
Nykyinen trendi on ollut se että mahdollisimman moni hoidetaan mahdollisimman vähällä työvoimalla. Perushoitotyö on sekä fyysisesti että psyykkisesti kuormittavaa. Laitoksissa on yleensä ne jotka eivät enää kotona pärjää, eli siellä säilytetään ihmisiä. Ehkä omaisilla on vähän väärä oletus siitä, että hoidon taso olisi jotain aivan ylimaallista. Ei se ole. Sitä tehdään perushoitoa liukuhihnalla, kello kaulassa . Oman omaisesi lisäksi jokainen muukin asukas laitoksessa on huomioitava. Tämä ei ole hoitajien vika, vaan systeemi nyt vain on luotu sellaiseksi. Laitoksen elämä rytmittyy aterioinnin ja lääkeiden mukaan. Ja moni muukin asia laittaa omat reunaehtonsa hoidon "yksilöllisyydelle".
Sille joka kuvittelee, että hoitajat istuvat jossain kanslioissa työkseen pakoillen hommiaan, ovat väärässä. Tässä työssä harvoin on edes lakisääteisiä taukoja, kun joku jo tarvitsee hoitajan huomiota johonkin. Hienoinen suvantovaihe alkaa puolen päivän jälkeen, jolloin vuoro vaihtuu. Päiväkahviaikoihin yleensä ne omaisetkin tulevat paikalle ja jos näyttää löysäilyltä hoitajien osalta niin suurin rutistus on jo tehty siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Huonot, vihamieliset työyhteisöt. Työhönsä kyllästyneet ja välinpitämättömät hoitajat. Sijaisia ja keikkalaisia kohdellaan kuin sontaa, nakitetaan heille kaikki raskaimmat työt. Kuppikuntia ja selän takana haukkumista. Inhotaan työtä sekä asukkaita. Esimiehenä lammas, joka ei uskalla puuttua mihinkään. Jos uskallat puuttua käytäntöihin, joudut mustalle listalle ja määrä-aikaisuutta ei jatketa tai et saa enää keikkoja.
Onpa hyvin tuttua 30 vuoden takaa. Silloin minulle sanottiin, että vanhainkodeissa on hyvin huono henki. Mikään ei saanut muuttua. Itse yritin muuttaa ja suoda vanhuksille parempaa hoivaa. Keräsivät oikein nimilistan saadakseen minut pois.
En olisi uskonut että toiminta jatkuu samanlaisena. Vieläköhän hoitajat syö potilaiden ruuat? Ja istuvat jatkuvasti tupakalla. Kahdesti jouduin puuttumaan työaikana juopotteluun. En pitänyt myöskään, että hoitoapulainen sanoi yhtä vanhusta pantavan näköiseksi + paljon muuta.
Mun mielestä ongelma on vanhustenhoito. Miksi ihmiset haluavat elää hoidettavina ja ylläpidettävinä? Ymmärrän, jos nuorena on vammautunut tai loukkaantunut ja tarvitsee apua ja tukea, elämänhalua ja asioita tehtäväksi voi olla ja se on hieno asia. Mutta jos on vanha ja on saanut jo elää, niin voisi hyväksyä, että elämä alkaa olla jo takanapäin? En tarkoita loukata mielipiteelläni ketään. Oma läheiseni on ollut myös vanhainkodissa ja uskon, että hän olisi sen ajan voinut jättää väliinkin,kun oli täysin hoidettava.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vielä opiskelija mutta työssäoppimisessa olen törmännyt paljonkin hoitajien ajankäytön ongelmiin. Esimerkkinä; olin ryhmäkodissa harjoittelussa, sängyssä hoidettavia oli 6. Oman ohjaajan kanssa meillä meni noiden 6 hoitamisessa liki 2h joka aamuvuorossa. Kerran sitten olin toisen työntekijän kanssa ja meillä meni aikaa reilu 30min. Eikä kyse ollut siitä että tämä toinen olisi sutaissut hommansa,päinvastoin oli tarkempi kuin ohjaajani. Hän ei kylläkään jokaisen asukkaan jälkeen lähtenyt käymään jossain tai mennyt hetkeksi istumaan kansliaan kuten omalla ohjaajallani oli tapana. Suuri ongelma on siis hoitajien ajankäyttö. Muutosta tarvittaisiin mutta milläpä sitä muuttamaan kun ei esimies voi kokoajan olla hätistelemässä kansliassa istujia.
Siis vaipanvaihto, pikkupesut, rasvaus, asentohoidot/jumppaus, vaatteidenvaihto, hammaspesu, lääkkeet, syöttäminen, vuoteen petaus, roskiksen vaihto, tuuletus, hiusten siistiminen, ja ainakin yhden asukkaan kuudesta kohdalla suihku, viidessä minuutissa per asukas?
En usko, että on mahdollista.
Lisäksi on olemassa sellainen kuin 'kuntouttava työote' joka tarkoittaa sitä, että asukas tekee itse niin paljon kuin pystyy, vaikka kestäisi kauemmin kuin hoitajalla. Nopea hoito ei ole sitä laadukkainta.
Mitenköhän nuo juuri valitut kunnanvaltuutetut suhtautuvat vanhustenhoitoon?
Ainakin omaiseni maksaa veroja, maksaa kunnalle kotiin tuotavista palveluista ja ostaa vielä ruuat ja lääkkeet itselleen. Eli ei hän mikään tuottamaton ole.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vielä opiskelija mutta työssäoppimisessa olen törmännyt paljonkin hoitajien ajankäytön ongelmiin. Esimerkkinä; olin ryhmäkodissa harjoittelussa, sängyssä hoidettavia oli 6. Oman ohjaajan kanssa meillä meni noiden 6 hoitamisessa liki 2h joka aamuvuorossa. Kerran sitten olin toisen työntekijän kanssa ja meillä meni aikaa reilu 30min. Eikä kyse ollut siitä että tämä toinen olisi sutaissut hommansa,päinvastoin oli tarkempi kuin ohjaajani. Hän ei kylläkään jokaisen asukkaan jälkeen lähtenyt käymään jossain tai mennyt hetkeksi istumaan kansliaan kuten omalla ohjaajallani oli tapana. Suuri ongelma on siis hoitajien ajankäyttö. Muutosta tarvittaisiin mutta milläpä sitä muuttamaan kun ei esimies voi kokoajan olla hätistelemässä kansliassa istujia.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä.
Olin 80-luvun alussa kesätöissä eteläsuomalaisessa kunnallisessa vanhainkodissa ja asukkaita oli osastolla(sairasosasto) 25-30 ja yöllä yksi hoitaja, illassa kaksi ja aamulla taisi olla viisi.
Aika kiirettä oli, mutta aikaa ei ollut kuin 10 min. raporttiin kansliassa ja kaikki muu aika oltiin asiakkaiden kanssa.
Itsekin ekana päivän sain vihkon, jossa oli kaikki asiakkaat ja heidän huoneensa ja erikoisominaisuudet ja siitä vaan suorin vartaloin hoitamaan.
Illat olivat kiireisiä, mutta hauskoja.
Yksi ihana työpari oli perushoitaja, jonka kanssa työt sujuivat kuin vilauksessa ja koko ajan laulettiin kaikkia ralleja töitä tehdessä ja asiakkailla oli yhtä hauskaa kuin meilläkin.
Henki oli hyvä, kaikki auttoivat toisiaan.
Vanhukset saivat ilalla valvo, jos tahtoivat, ei pakotettu mihinkään.
ei myöskään askarreltu vessapaperirullista pupuja, kuten lastentarhassa, vaan vanhuksia kohdeltiin aikusina ihmisinä.
Muistelen silloisia esimiehiäni ja työtovereita suurella lämmöllä, sillä mistään turhista ei valiteltu.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen aina tuota vetoamista siihen ettei aika riitä. Minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa etteikö minulla olisi aika riittänyt. Töissä olen ollut isoissa ja pienissä paikoissa. Nytkin demettiarymiksessä jossa hoidetaan yksin noin 10 asukasta. En toki olekaan niitä joka menee kansiliaan istumaan ensimmäisenä ja joka istuskelee siellä odottelemassa seuraavien hommien esim lounaan jakoa. Minä vietän "ylimääräisen" ajan asukkaiden kanssa. Toisekseen Vuoro kun vaihtuu on aamu ja ilta samaa aikaa vuorossa vähintään sen 1h, joskus jopa 3. Siinähän sitä on asukkaille aikaa. Ei kirjaaminen (ellei paina yhtä näppäintä kerrallaan)ja lääkkeenjako vie niin paljon aikaa kun annetaan ymmärtää.
-Lähihoitaja-
Tällaisia asenteita lisää 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssasi täysin samaa mieltä.
Olin 80-luvun alussa kesätöissä eteläsuomalaisessa kunnallisessa vanhainkodissa ja asukkaita oli osastolla(sairasosasto) 25-30 ja yöllä yksi hoitaja, illassa kaksi ja aamulla taisi olla viisi.
Aika kiirettä oli, mutta aikaa ei ollut kuin 10 min. raporttiin kansliassa ja kaikki muu aika oltiin asiakkaiden kanssa.
Itsekin ekana päivän sain vihkon, jossa oli kaikki asiakkaat ja heidän huoneensa ja erikoisominaisuudet ja siitä vaan suorin vartaloin hoitamaan.
Illat olivat kiireisiä, mutta hauskoja.
Yksi ihana työpari oli perushoitaja, jonka kanssa työt sujuivat kuin vilauksessa ja koko ajan laulettiin kaikkia ralleja töitä tehdessä ja asiakkailla oli yhtä hauskaa kuin meilläkin.
Henki oli hyvä, kaikki auttoivat toisiaan.
Vanhukset saivat ilalla valvo, jos tahtoivat, ei pakotettu mihinkään.
ei myöskään askarreltu vessapaperirullista pupuja, kuten lastentarhassa, vaan vanhuksia kohdeltiin aikusina ihmisinä.
Muistelen silloisia esimiehiäni ja työtovereita suurella lämmöllä, sillä mistään turhista ei valiteltu.
Hieno asenne sinulle. Tuo laulu on kiva juttu. Mutta muista joku voi tykätä myös siitä pääsiäispupujen ym. koristelusta ja joku ehkä ei tykkää lauluista. Vai osaatko vaikka helluntalaiselle laulaa heille tärkeitä lauluja?
Muista säilyttää iloisuutesi vanhusten parissa työskennellessäsi.
Vierailija kirjoitti:
Et ehkä opiskelijana vielä ymmärrä miltä hoitotyö tuntuu selässä ja hartioissa kun sitä on tehnyt jo pitkään. Toinen saattaa olla terveempi ja pystyä rehkimään ilman taukoja, mutta toisen on pakko hieman levähtää välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ehkä opiskelijana vielä ymmärrä miltä hoitotyö tuntuu selässä ja hartioissa kun sitä on tehnyt jo pitkään. Toinen saattaa olla terveempi ja pystyä rehkimään ilman taukoja, mutta toisen on pakko hieman levähtää välillä.
Kahvitauko aamupäivällä, lounastauko ja iltapäiväkahvit (ei kuulu työehtosopumukseen). Lukemattomia tupakkataukoja.
Kuinka paljon tarvitset sitä selän lepuutusta? Kannattaa lopettaa se tupakonpoltto, vaikuttaa selkäkipuihin
Vanhukset ovat altavastaajia. Hoitajan "armopaloista" riippuvaisia.
Jos vanhustenhoito on nyt huonoa, odotetaan pari vuotta kun se on täysin kilpailutettu ja valinnanvapaus on totta, kauhilla odotan.
Nyt jo tuo tuleva epävarmuus ahdistaa.
Uskoisin, että vanhusten hoito on pääosin hyvää.
Kaikki vanhukset eivät halua asua kotona, vaikka keski-ikäisenä ajatus hoitokodista tultuun kuolematuomiota pahemmalta. Toiset taas haluavat, myös omaiset, että vanhus on kotona viimeiseen loppuun asti. Silloin varmasti tulee tilanteita, jossa kakat on housussa tunteja. Sanoohan sen järkikin.
Olen omaisena muutaman kerran istunut teho- ja tarkkailuosastoilla sairaan vieressä, siellä on hoitaja kokoajan vieressä ja en edes osaa arvata mitä ne vuorokaudet yhteiskunnalle maksaa. Vanhusten hoito ei voi olla samanlaista, jos kyse on vanhuudesta, ei akuutista.
Dementikkojen hyväkin hoito voi olla jopa sen viikottaisen suihkutuksen kanssa haastavaa, samoin vaipanvaihto, puhumista, puhumista, maanittelua, juuri nämä tilanteet tulevat mieleen kun tällä palstalla lähihoitajia halveksitaan, nuori kaunis hento hoitaja ( siviilissä se siideripissis, jos niitä vielä on) saa kolmen päivän työvoiton ja kylvettää 100kg/190cm kärttyisen haisulin. Hetken pappa on hyvän tuoksuinen ja puhdas, vartin päästä löysät housuissa ja aloitetaan alusta, jos saataisiin vaippa tämän vuoron aikana vaihdettua.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhustenhoito on nyt huonoa, odotetaan pari vuotta kun se on täysin kilpailutettu ja valinnanvapaus on totta, kauhilla odotan.
Kaikki vanhukset eivät halua asua kotona, vaikka keski-ikäisenä ajatus hoitokodista tultuun kuolematuomiota pahemmalta. Toiset taas haluavat, myös omaiset, että vanhus on kotona viimeiseen loppuun asti. Silloin varmasti tulee tilanteita, jossa kakat on housussa tunteja. Sanoohan sen järkikin.
Olen omaisena muutaman kerran istunut teho- ja tarkkailuosastoilla sairaan vieressä, siellä on hoitaja kokoajan vieressä ja en edes osaa arvata mitä ne vuorokaudet yhteiskunnalle maksaa. Vanhusten hoito ei voi olla samanlaista, jos kyse on vanhuudesta, ei akuutista.
Dementikkojen hyväkin hoito voi olla jopa sen viikottaisen suihkutuksen kanssa haastavaa, samoin vaipanvaihto, puhumista, puhumista, maanittelua, juuri nämä tilanteet tulevat mieleen kun tällä palstalla lähihoitajia halveksitaan, nuori kaunis hento hoitaja ( siviilissä se siideripissis, jos niitä vielä on) saa kolmen päivän työvoiton ja kylvettää 100kg/190cm kärttyisen haisulin. Hetken pappa on hyvän tuoksuinen ja puhdas, vartin päästä löysät housuissa ja aloitetaan alusta, jos saataisiin vaippa tämän vuoron aikana vaihdettua.
Eihän me nyt verratakaan tehohoitoa ja vanhustenhoitoa. Kyllä se vanhuskin voi siellä teholla olla.
Mutta kun vanhus ei saa edes kunnon perushoitoa tai oikeasti riittävää ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Kärttyinen haisuli? Näinkö puhut omaisistamme? Ja mitä se vanhuksen koko sinulle kuuluu? Eikö koulussa opetettu ihmisen kunniottamista ja sitä, että meitä on erikokoisia.
Jaa, kyllä mun alzheimer- mummua saa sanoa kärttyisäksi haisuliksi. Sitähän tuo on!
Mitä tulee hoitajiin, niin siinä on myös se ongelma, että koska tietty osa hoitajista on täyspaskoja työntekijöinä, pitää niiden kunnollisten tehdä niidenkin työt. Ne hoitajat on niitä, jotka ei ikinä "ehdi" mitään omalla vuorollaan ja seuraavaan vuoroon tulijalla on iso kuorma paikata ne ja tehdä omansa päälle. Tämä näkyy mm. kotihoidossa, jossa osa tehtävistä on sellaisia, että ne pitää päivän jollain käynnillä tehdä. Sitten laiskiaiset ei niitä tee ja aina saa joku toinen tehdä ne. Laiskiaiset on niitä, jotka merkkaa 45 minuutin käynnin, on sisällä 10 minuuttia, tekee minimin ja menee istuun autoon pelaan nettipelejä 30 minuutiksi. Ja uskokaa pois, tämmöisiä on! Yksi juuri kärähti pomolleen mokomasta touhusta.
Hoitajien liian pieni palkka ja muut kannustimet. Elämä on taloudellisesti yhtä taistelua mikä suoraan vaikuttaa töissä käymiseen ja siellä jaksamiseen sekä sairaslomiin. Resurssit on liian pienet ja hoitajamitoitukset minimaaliset. Hoitajat väsyvät, tekevät työnsä puolimalkaisesti, aika ei riitä tehdä mitään kunnolla ja lopulta kärsijöinä on vain vanhukset! Kukaan muu taho ei siitä kärsi kuin vanhukset, heidän omaisensa ja tietysti työntekijät jotka ovat jo jaksamisensa äärirajoilla.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kyllä mun alzheimer- mummua saa sanoa kärttyisäksi haisuliksi. Sitähän tuo on!
Mitä tulee hoitajiin, niin siinä on myös se ongelma, että koska tietty osa hoitajista on täyspaskoja työntekijöinä, pitää niiden kunnollisten tehdä niidenkin työt. Ne hoitajat on niitä, jotka ei ikinä "ehdi" mitään omalla vuorollaan ja seuraavaan vuoroon tulijalla on iso kuorma paikata ne ja tehdä omansa päälle. Tämä näkyy mm. kotihoidossa, jossa osa tehtävistä on sellaisia, että ne pitää päivän jollain käynnillä tehdä. Sitten laiskiaiset ei niitä tee ja aina saa joku toinen tehdä ne. Laiskiaiset on niitä, jotka merkkaa 45 minuutin käynnin, on sisällä 10 minuuttia, tekee minimin ja menee istuun autoon pelaan nettipelejä 30 minuutiksi. Ja uskokaa pois, tämmöisiä on! Yksi juuri kärähti pomolleen mokomasta touhusta.
Ei minun Alzheimer- mummuani saa nimitellä. Hän on arvokas ihminen.
Uskon, että näitä on paljonkin jotka huijaavat työtunneissa. Meidän kunnassa on jokaisen vanhuksen ovessa läpyskä johon kirjaudutaan tullessa ja lähtiessä. Voiko tuota seurantaa huijata?
424224242442 kirjoitti:
Hoitajien liian pieni palkka ja muut kannustimet. Elämä on taloudellisesti yhtä taistelua mikä suoraan vaikuttaa töissä käymiseen ja siellä jaksamiseen sekä sairaslomiin. Resurssit on liian pienet ja hoitajamitoitukset minimaaliset. Hoitajat väsyvät, tekevät työnsä puolimalkaisesti, aika ei riitä tehdä mitään kunnolla ja lopulta kärsijöinä on vain vanhukset! Kukaan muu taho ei siitä kärsi kuin vanhukset, heidän omaisensa ja tietysti työntekijät jotka ovat jo jaksamisensa äärirajoilla.
Vaihtakaa ammattia niin loppuu ainainen nurina palkasta. Kyllä työnorganisoinnila pitkälle pärjää. Se vaatii sitten jo enemmän. .
Huonot, vihamieliset työyhteisöt. Työhönsä kyllästyneet ja välinpitämättömät hoitajat. Sijaisia ja keikkalaisia kohdellaan kuin sontaa, nakitetaan heille kaikki raskaimmat työt. Kuppikuntia ja selän takana haukkumista. Inhotaan työtä sekä asukkaita. Esimiehenä lammas, joka ei uskalla puuttua mihinkään. Jos uskallat puuttua käytäntöihin, joudut mustalle listalle ja määrä-aikaisuutta ei jatketa tai et saa enää keikkoja.