Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhustenhoito 2017. Kirjataan epäkohdat.

Vierailija
14.04.2017 |

Vanhustenhoidossa ei ole kaikki hyvin. Vain omaiset voivat sen muuttaa – mutta ensin heidän pitää kuulla, millaista vanhustenhoidossa oikeasti on. Nyt vanhainkotien ja kotihoidon ammattilaiset/ omaiset kertovat. Yksi ongelma on yli muiden: vanhuksille ei riitä aikaa.

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus on pesemättömänä ja haisevana. Kuka vastuussa?

Vierailija
2/86 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkäs dementoitunut äiti ei saa ruokaa riittävästi ja säännöllisin väliajoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen aina tuota vetoamista siihen ettei aika riitä. Minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa etteikö minulla olisi aika riittänyt. Töissä olen ollut isoissa ja pienissä paikoissa. Nytkin demettiarymiksessä jossa hoidetaan yksin noin 10 asukasta. En toki olekaan niitä joka menee kansiliaan istumaan ensimmäisenä ja joka istuskelee siellä odottelemassa seuraavien hommien esim lounaan jakoa. Minä vietän "ylimääräisen" ajan asukkaiden kanssa. Toisekseen Vuoro kun vaihtuu on aamu ja ilta samaa aikaa vuorossa vähintään sen 1h, joskus jopa 3. Siinähän sitä on asukkaille aikaa. Ei kirjaaminen (ellei paina yhtä näppäintä kerrallaan)ja lääkkeenjako vie niin paljon aikaa kun annetaan ymmärtää.

-Lähihoitaja-

Vierailija
4/86 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menen vanhuksen luo lounasaikaan löydän hänet joskus yövaatteissa ja märissä vaipoissa. Ikävää korjata toisen hoitajan tekemättömät työt.

T.lähihoitaja joka välittää siitä työstään

Vierailija
5/86 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen aina tuota vetoamista siihen ettei aika riitä. Minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa etteikö minulla olisi aika riittänyt. Töissä olen ollut isoissa ja pienissä paikoissa. Nytkin demettiarymiksessä jossa hoidetaan yksin noin 10 asukasta. En toki olekaan niitä joka menee kansiliaan istumaan ensimmäisenä ja joka istuskelee siellä odottelemassa seuraavien hommien esim lounaan jakoa. Minä vietän "ylimääräisen" ajan asukkaiden kanssa. Toisekseen Vuoro kun vaihtuu on aamu ja ilta samaa aikaa vuorossa vähintään sen 1h, joskus jopa 3. Siinähän sitä on asukkaille aikaa. Ei kirjaaminen (ellei paina yhtä näppäintä kerrallaan)ja lääkkeenjako vie niin paljon aikaa kun annetaan ymmärtää.

-Lähihoitaja-

Hatun nosto sinulle. Olen samaa mieltä kanssasi. Facebookkiin on kyllä joillain kiire.

Vierailija
6/86 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma on se, että iso osa vanhuksista voi hyvin, on tyytyväisiä elämäänsä ja pärjäilee arjen askareissa. Samaan aikaan joillakin vanhuksilla on vaikeaa. Nyt pitää saada maahan sellainen hallitus, joka kieltää vanhuksilta hyvinvoinnin tai panee  sille niin kovan lisäveron, että rupeavat mummojen hymyt hyytymään. Jos yksi kärsii, niin ei sovi toisen olla kärsimättä!

Terveisin,

SDP

Vasemmistoliitto

Vierailija
7/86 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkuun pääsee monissa paikoissa kerran viikossa. Hirveä hien haju ja hiukset liimaantuneina päähän kun niin rasvaiset.

Toinen on se että esim aamupuurolautaselle mätätään kaikki samaan. On voisilmää, maitoa, kiisseliä ja rahkaa. Yök 😷

Vierailija
8/86 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajana hoidan 8 asukasta laitoksessa aamu 8-11.

Jaan myös 30 asukkaan lääkkeet pöydille sekä aamupalan ja lounaan kaikille 30:lle.

Vastaan tietty koko osaston toiminnasta, puhelinliikenteestä ym.

Siis, ei minulla ole valittamista työn määrän suhteen.

Vierailija
9/86 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suihkuun pääsee monissa paikoissa kerran viikossa. Hirveä hien haju ja hiukset liimaantuneina päähän kun niin rasvaiset.

Toinen on se että esim aamupuurolautaselle mätätään kaikki samaan. On voisilmää, maitoa, kiisseliä ja rahkaa. Yök 😷

Voi kun pääsis edes kerran viikossa suihkuun.

Vierailija
10/86 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhus on pesemättömänä ja haisevana. Kuka vastuussa?

Vastuu kysymystä ei oikein voi määrittää ilman tarkempaa tietoa. Onko pesemättömyyden syynä se että vanhus kieltätyy menemästä pesulle? Se ei ollenkaan ole harvinaista, mutta pakottaakaan vanhusta ei oikein voi. Onko syynä se että henkilökuntaa on liian vähän? Periaatteessa silloin vastuu on koko yhteiskunnalla ja päättävillä tahoilla siitä mikä on vanhustenhoidon henkilöstö mitoitus. Jos taas kysymys on lähinnä piittaamattomuudesta ohjeistuksesta ja henkilökunnasta vastuussa on kunnan-/kaupungin vanhustyönjohto tai yksityisen hoitopaikan esimiehet.

Vierailija
11/86 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vielä opiskelija mutta työssäoppimisessa olen törmännyt paljonkin hoitajien ajankäytön ongelmiin. Esimerkkinä; olin ryhmäkodissa harjoittelussa, sängyssä hoidettavia oli 6. Oman ohjaajan kanssa meillä meni noiden 6 hoitamisessa liki 2h joka aamuvuorossa. Kerran sitten olin toisen työntekijän kanssa ja meillä meni aikaa reilu 30min. Eikä kyse ollut siitä että tämä toinen olisi sutaissut hommansa,päinvastoin oli tarkempi kuin ohjaajani. Hän ei kylläkään jokaisen asukkaan jälkeen lähtenyt käymään jossain tai mennyt hetkeksi istumaan kansliaan kuten omalla ohjaajallani oli tapana. Suuri ongelma on siis hoitajien ajankäyttö. Muutosta tarvittaisiin mutta milläpä sitä muuttamaan kun ei esimies voi kokoajan olla hätistelemässä kansliassa istujia.

Vierailija
12/86 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutosta tarvittaisiin mutta milläpä sitä muuttamaan kun ei esimies voi kokoajan olla hätistelemässä kansliassa istujia.

Mitä tekee esimiehellä joka ei voi puuttua siihen istutaako kansliassa vai ei ja miksi esimies ei voisi sitä tehdä?

Vierailija
13/86 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelen tuota ainaista vetoamista ajanpuutteeseen. Olen siirtynyt vasta töihin palvelukotiin ja ihmettelen hoitajien ajankäyttöä. Otetaan esimerkkinä joka päivä tapahtuva päiväraportti. Meitä istuu kolmesta neljään  hoitajaa raportilla tunnin ajan. Aiemmassa työpaikasssani keskussairaalan osastolla oli käytössä ns. hiljaiset raportit eli jokainen luki koneelta tarvittavat tiedot omista potilaistaan. Aikaa siihen kului maksimissaan puoli tuntia. Nyt kökötämme kaikki kansliassa ja tuijotamme, kun aamuvuorolainen kirjoittaa raporttia ja puhuu samalla asukkaiden kuulumiset. 13  asukkaan vanhusten palvelukodissa ei tapahdu niin järisyttäviä tapahtumia, että tarvitsisimme tuon tunnin joka päivä, suurin osa ajasta kuluukin aivan muuhun. Saman ajan voisi käyttää antamalla aikaa asukkaille. Olen yrittänyt vihjata raportin järkevyydestä, mutta sain täystyrmäyksen. Eräs työkavereista tosin paljastikin, mikä "raportin" todellinen tarkoitus on sanomalla sen olevan hetki, jolloin saa levähtää. Mutta oikeasti, pystymme pitämään hyvin kahvi- ja ruokatauot ja vielä tunnin "hengähdystauot" joka päivä. Itselläni on kyllä melkoisia sopeutumisvaikeuksia tottua nykyisen työpaikkani käytäntöihin. 

Vierailija
14/86 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vielä opiskelija mutta työssäoppimisessa olen törmännyt paljonkin hoitajien ajankäytön ongelmiin. Esimerkkinä; olin ryhmäkodissa harjoittelussa, sängyssä hoidettavia oli 6. Oman ohjaajan kanssa meillä meni noiden 6 hoitamisessa liki 2h joka aamuvuorossa. Kerran sitten olin toisen työntekijän kanssa ja meillä meni aikaa reilu 30min. Eikä kyse ollut siitä että tämä toinen olisi sutaissut hommansa,päinvastoin oli tarkempi kuin ohjaajani. Hän ei kylläkään jokaisen asukkaan jälkeen lähtenyt käymään jossain tai mennyt hetkeksi istumaan kansliaan kuten omalla ohjaajallani oli tapana. Suuri ongelma on siis hoitajien ajankäyttö. Muutosta tarvittaisiin mutta milläpä sitä muuttamaan kun ei esimies voi kokoajan olla hätistelemässä kansliassa istujia.

6 vuodrpotilasta hoidettu puoleen tuntiin? Älä naurata. Mitä tähän hoitoon kuului? Aamupesut, rasvaukset, pukeminen, hampaiden ja hiusten hoito, ylösnostaminen, aamupala, lääkkeet yms. enpä usko. Ehkä kusivaipat otte ehtiny vaihtaa ja lääkkeet hulauttanut naamaan, mutta sitä en sanoisi, että "on hoidettu".

Vierailija
15/86 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmettelen tuota ainaista vetoamista ajanpuutteeseen. Olen siirtynyt vasta töihin palvelukotiin ja ihmettelen hoitajien ajankäyttöä. Otetaan esimerkkinä joka päivä tapahtuva päiväraportti. Meitä istuu kolmesta neljään  hoitajaa raportilla tunnin ajan. Aiemmassa työpaikasssani keskussairaalan osastolla oli käytössä ns. hiljaiset raportit eli jokainen luki koneelta tarvittavat tiedot omista potilaistaan. Aikaa siihen kului maksimissaan puoli tuntia. Nyt kökötämme kaikki kansliassa ja tuijotamme, kun aamuvuorolainen kirjoittaa raporttia ja puhuu samalla asukkaiden kuulumiset. 13  asukkaan vanhusten palvelukodissa ei tapahdu niin järisyttäviä tapahtumia, että tarvitsisimme tuon tunnin joka päivä, suurin osa ajasta kuluukin aivan muuhun. Saman ajan voisi käyttää antamalla aikaa asukkaille. Olen yrittänyt vihjata raportin järkevyydestä, mutta sain täystyrmäyksen. Eräs työkavereista tosin paljastikin, mikä "raportin" todellinen tarkoitus on sanomalla sen olevan hetki, jolloin saa levähtää. Mutta oikeasti, pystymme pitämään hyvin kahvi- ja ruokatauot ja vielä tunnin "hengähdystauot" joka päivä. Itselläni on kyllä melkoisia sopeutumisvaikeuksia tottua nykyisen työpaikkani käytäntöihin. 

Esimies (osastonhoitaja tai vastaavahoitaja) luo paikan käytännöt ja hänen tehävä on puuttua siihen miten esim. raportoinnit hoidetaan, rivityöntekijän näkemykset ei oiken tälläisissä asioissa mene perille.

Vierailija
16/86 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa varmaan ei jokin natsaa todellakaan. 2h liikaa ja 30min ehdottomasti liian vähän. Tuossa lyhyessä ajassa ei varmaan rasvata paineen alle joutuvia paikkoja. Pesun yhteydessä tulee myös antaa juotavaa.

Toivottavasti sinusta tulee hyvä hoitaja.

Vierailija
17/86 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kuinka ala-arvoista on vanhustenhoito. Eikö esimiehet voi mitään? Ei kaikki voi olla resusseista kiinni.

Vierailija
18/86 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis 5 minuuttia per asukas ja sun mielestä se on hyvää hoitoa?

Vierailija
19/86 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa joku kunta missä vanhustenhoito on hyvällä mallilla.

Vierailija
20/86 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono johtaminen(tiimivastaava ) ja kaavoihin kangistuneet kärttyiset hoitajat ovat ongelman ydin ja viimeisenä niittinä nämä aulaemännät jotka lasketaan vahvuuteen mutta eivät avusta ruokailussa tai hoitotoimenpiteissä.Tässä ovat asiat joita muuttamalla saataisiin vanhusten asiat paremmalle tolalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi