Anteeksi nyt vaan, mutta jos ihmisellä menee suihkussa enemmän kuin 5 minuuttia, jokin on vialla
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
No meillä ei ole täällä Suomessa pulaa vedestä, joten en ymmärrä, miten se ketään auttaisi, jos lyhentäisin suihkujani. Ei se meidän vesi täältä kehitysmaihin mene.
Asumme käytännössä pohjoisnavalla, ja täällä on aina hel**tin kylmä sää. Kuuma suihku on usein se ainoa paikka, jossa "sulan" ja lämpö palaa jäseniin (meillä ei ole kotona saunaa).
Ensimmäiset 5 min. suihkussa menee kuuman veden alla lämmitellessä ja sitten vasta alan pestä hiuksia ja ihoa.
Jos olisi amme, korvaisin osan suihkuista kylvyillä.
Kyse ei olekaan vesipulasta, vaan siitä, että veden lämmittäminen maksaa ja kuluttaa energiaa.
Jos kaikki peseytyisi kylmässä vedessä, niin ei mitään ongelmaa.
Miten vedestä saadaan sitten lämmintä? No, käyttämällä ydinvoimaa tai polttamalla hiiltä. Ja jälkimmäisen kanssa saadaan sitten niitä hiilidioksidipäästöjä aikaiseksi. Juuri niitä, joita meidän pitäisi vähentää.
Kyllä, itsekin olen pitkään suihkussa, mutta myös huomioin muuten elämäntapaani: kierrätän, lajittelen roskat, en kerskakuluta, istutan puita ja käytän julkista liikennettä, syön enemmän kasvispainotteisesti koko ajan.
Teidän eduksi voi sanoa tuon saunattomuuden, sehän veisi vielä enemmän energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Sanoo ihminen, jolla on siili-kananperse.
Minä käyn saunassa ja siinä ohessa suihkussa kaksi kertaa vikkossa, kun pesen lähes metrisen kuontaloni. Muina aamuina ja iltoina peseydyn vessan lavuaarilla (hampaat, naama, kainalot, varpaat sekä alapää pytyllä). Suihkussa menee todellakin aikaa kauemmin kuin viisi minuuttia, kun ennen saunaanmenoa kastelen itseni ja saunan jälkeen kastan, laitan sampoota, pesen, laitan huuhteluainetta, saippuoin ja pesen taas kunnolla kaiken puhtaaksi. Tämän olen opettanut myös lapselle.
Perheessämme on kolme henkeä. Saamme vuosittain palautusta vesilaskusta, kun tasauksessa käy ilmi, että kulutamme vettä vähemmän kuin kolmihenkinen omakotitaloperhe keskimäärin (sen mukaanhan arviolasku aina peritään).
Ei kun se laskutus menee sen mukaan mitä teillä meni viime vuonna.
Ja normaali ihminen käy joka päivä suihkussa sen max 5 min. ja sitten pari kertaa viikossa pesee samalla hiukset, shampoon laittamiseen menee se 2-3 minuuttia pitkiinkin hiuksiin, sitten huuhtelu 2-3 minuuttia jos on pitkät ja paksut hiukset. Hoitoaineen laittaminen kestää minuutin ja vaikutusaika pari minuuttia ja sitten huuhtelu pari minuuttia. Sitten kropan pesuun menee se 2 min. korkeintaan, ei tarvi edes saippuaa yleensä, koska joka päivä pesee itsensä, ei ole kovin likainen kuin silloin jos on tehnyt jotain sonnanluontia vähissä vaatteissa tms.
Itsestään huolehtivana ihmisenä kyllä suihkussa menee aikaa. Hiusten pesu, hoito-aine, vartalon kuorinta, kasvojen kuorinta, sheivaus ja suihkun jälkeen rasvaus.... helposti menee puolituntia? Itse varmaan peset hiukset ja kropan... tekis sullekki hyvää pitää vähän parempaa huolta kehostas
Vierailija kirjoitti:
Itsestään huolehtivana ihmisenä kyllä suihkussa menee aikaa. Hiusten pesu, hoito-aine, vartalon kuorinta, kasvojen kuorinta, sheivaus ja suihkun jälkeen rasvaus.... helposti menee puolituntia? Itse varmaan peset hiukset ja kropan... tekis sullekki hyvää pitää vähän parempaa huolta kehostas
Ei ihoakaan pitäisi joka päivä kuoria. Ja rasvaamista en kyllä laske suihkussa käymiseen. Menee 5-10min suihkussa, ja toiset kymmenisen minuuttia suihkun jälkeisiin toimiin.
Kuorin ihon kaksi tai kolme kertaa viikossa, sheivaan ehkä kerran viikossa tai tarpeen mukaan.
Joku kommentoi, että hiusten kasteluun menee kauan aikaa.
Näin voi ollakin.
Riippuu ihmisen hiustyypistä, miten helposti vesi imeytyy.
Vierailija kirjoitti:
Kävin äsken suihkussa ja otin ihan huvikseni aikaa kun tämä suihkujuttu on nyt puhuttanut ihmisiä.
En vitkastellut, saippuin, pesin hiukset ja huuhtelin hoitoaineen ihan normaalisti. Meni melkein 20 minuuttia.
Ilman hoitoainetta olisin varmaan selvinnyt kymmeneen minuuttiin.
Eihän se ole olennaista, kuinka kauan suihkussa viettää aikaa, vaan se, kuinka kauan suihku on päällä. Et kai sinäkään sentään suihkua silloin päällä pidä, kun hoitoainetta hiuksiisi hierot?
Jos optimoi järkevästi toiminnot suihkussa, niin helposti pääsee alle 10 minuutin suihkun käytöllä, vaikka vähän lutraisikin. Itselläni menee 2-3 minuuttia, mutta olenkin kaljupäinen mies, mutta siis kyllä nainenkin sinne lähemmäs viiden minuutin suihkun käyttöä pääsee optimoimalla toiminnot.
Meikäreikää on hyväksikäytetty lapsena ja nuorena aikuisena, joten sitä tuntee itsensä likaiseksi. Että joskus se puhdistaa. Joskus taas on vaikea riisua suihkuun, ja kehotakaumat voi alkaa. Kodin ulkopuolella olen normaali, eikä tutut tiedä karmeita salaisuuksiani. Että joskus olen suihkussa pitkään, paitsi en yöllä.
Vähemmän se suihkunkohina haittaa kuin tupakansavu.
No kyllä menee kauemmin :D kuorin ihon, sheivaan, pesen hiukset, laitan hoitoainetta, puhdistan meikit naamasta, pesen kasvot kasvojarjalla (jo tähän menee 3min), kuorin kasvot, saippuoin vartalon ja välillä on vain kiva rentoutua siellä. 15min on ihan minimiaika, välillä menee 30min kun tykkään rentoutua ja lämmitellä siellä. Palelen koko ajan vaikka käytän tälläkin hetkellä pelkkiä kashmir paitoja joten suihku on oikeastaan ainoa hetki milloin on tarpeeksi lämmintä. Maksan itse omat suihkuni ja muuten elän ekologisesti (syön vain vähän lihaa, en ikinä käytä autoa vaan kävelen/pyöräilen/jos menen kauemmaksi niin käytän julkisia) enkä matkustele paljoa. En ymmärrä miksi ketään kiinnostaa muiden suihkut.
Mä joudun pahassa migreenikohtauksessa olemaan suihkun alla kerrallaan ainakin puoli tuntia, välillä oksennan ja taas takaisin veden alle. Tuo voi kohtauksen aikana pari kolme kertaa. En koe morkkista koska maksan ihan saatanan kallista vuokraa ja se helpottaa mun oloa se suihku.
Niin no vikaa on, sekä kropassa että sen takia myös päässä. Haluan peseytyä puhtaaksi asti ja suihku rentouttaa. En mä silti sitä vettä valuta, kun nysvään pitkien hiusteni kanssa. Just tuli tasauslasku vedestä, tuli ihan kivasti takaisin (saa vähentää seuraavasta vuokrasta).
Täytyy olla kyllä jotain vikaa sellaisessakin ihmisessä joka jaksaa mutehtia toisten ihmisten suihkussa käymisiä niin, että ihan aiheen aloittaa tänne.