Lähihoitaja kysymys
Saako lähihoitaja antaa muuta kun ihonalaisiapistoksia ? Siis diabeteksen hoidossako lähinnä noita .
Onko se muu työ vaippojen vaihtoa vaan?
Kommentit (365)
Sairaanhoitaja on useimmiten lähihoitajan esimies. Kts edellä
http://www.mol.fi/avo/ammatit/10315.htm
Mihin työpaikkaan hakeutuu parhaat lähihoitajat? Vai onko joka alalla hyviä hoitajia? Onko vanhustenhuolto se vähiten haluttu?
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja on useimmiten lähihoitajan esimies. Kts edellä
http://www.mol.fi/avo/ammatit/10315.htm
Vain silloin, jos on esimies. Esimiehellä voi olla sairaanhoitajan koulutus, mutta sh ei ole kenenkään esimies koulutuksensa perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Onko lähihoitajille mitään täydennyskoulutusta?
On, olen itsekin juuri aloittamassa. Sehän on työpaikoilla vaatimuskin, että aika- ajoin täytyy päästä kouluttautumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua myös ihmetyttää lähihoitajien arvostelu. Päiväkodissa teidänkin lapsia hoitaa lähihoitajat. Miettikäähän sitä! Meillä ainakin ihana, ammattitaitoinen lastenhoitaja lapseni ryhmässä.
Ennen he olivat päiväkotiapulaisia. Eihän sitä nyt hirveesti vaadita jos lapsia osaa hoitaa. Osataanhan me vanhemmatkin eikä me ole siihen kouluja käyty.
Eivät ollet mitään päiväkotiapulaisia vaan entinen nimike on Lastenhoitaja. Ei kannata puhua ihan mitä sattuu,varsinkaan kun tietopohja on noin vähäinen. Tekee itsestään vaan toisten silmissä tyhmän.
Ammattinimike päiväkodissa on edelleen lastenhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Onko lähihoitajille mitään täydennyskoulutusta?
Erikoisammattitutkinto. Lisäksi työnantajan, ammattiliiton ym. järjestämiä pikkukursseja, jotka eivät tutkintoja. Seuraava taso AMK - sairaanhoitaja, sosionomi, geronomi. Avoimessa yliopistossa voit opiskella perustason opintoja esim. sosiaalityö, gerontologia, kasvatustiede. Halutessasi pidemmällekin.
Onpa ilkeätä luettavaa tämä ketju! Opiskelen lähäriksi ja taas kerran mietityttää että tällaistako kohtelua saa odottaa sitten kun valmistuu? Huh huh..
Vierailija kirjoitti:
Onpa ilkeätä luettavaa tämä ketju! Opiskelen lähäriksi ja taas kerran mietityttää että tällaistako kohtelua saa odottaa sitten kun valmistuu? Huh huh..
Toivottavasti pystyt antamaan parempaa perushoitoa kun nämä palstan lähärit temppuineen.
Ps jatka sh:ksi suoraan jos kyvyt riittää. Toki ota ensin persetuntumaa. ...siitä on kyllä hieman apua. .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pystyt antamaan parempaa perushoitoa kun nämä palstan lähärit temppuineen.
Ps jatka sh:ksi suoraan jos kyvyt riittää. Toki ota ensin persetuntumaa. ...siitä on kyllä hieman apua. .
Miten niin suoraan sairaanhoitajaksi? Eivät kaikki lähihoitajat ole sellaisessa työssä, jossa tekisi mitään sh tutkinnolla. Kyseessä on monta eri vaihtoehtoa, jos et satu tietämään. Minä olen töissä erityiskoulussa. Jos haluaisin kouluttautua lisää, valinta olisi erityisopettajaksi opiskelu, ei suinkaan sh
Kun potilaalla/ vanhuksella on tuo itsemääräämisoikeus, hän ei halua syödä, hän ei suostu pesulle, hän ei anna hoitaa haavojansa. Olisko parempi, että lopetettaisiin ko. vanhuksen kotihoito kokonaan? Mitä me sitten enää tehdään.
T.perushoitaja
Vierailija kirjoitti:
Et, ihmiset ovat oikeasti kiitollisia, ymmärtävät että olet ihminen. Usein saa kiitosta ja kunniaa asioista, joista itse ajattelee tää on vain mun työ.
Ne ihmiset, jotka oikeasti tietävät ja näkevät mitä teet, arvostavat.
Nimettömänä on helppo huudella. Toki välillä saa kuulla asiattomuuksia, mutta kun tietää tehneensä parhaansa, homma on kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti olet se "hyvä hoitaja " joka hoitaa sen vanhuksen/ ym, eikä jätä häntä seuraavalle.
Voi kun omaiset lukisivat tätä ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun omaiset lukisivat tätä ketjua.
Omaiset onneksi useimmiten arvostavat lähihoitajia ja heidän tekemäänsä työtä.
Olen läheisensä nähnyt paljon ala-arvoista hoitoa. Aina joukossa on ollut joku empaattinen, työnsä hyvin hoitava.
Käy niin kuin eräille tehdastyöntekijöille jotka aina valittivat palkan pienuutta. Tulee muut jotka tekevät sen työsi mitä itse vähättelet ja laistat.
Onkohan lähihoitajien opetuksessa jotain mätää? Vai onko pääsykriteerit vähän löysät. Minkälaisia ovat opettajat lähihoitajan ammattitutkinnossa?
Kunnia asia, että tekisimme työmme hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hhhyu kirjoitti:
Mä hain 1999 lähihoitajaksi lukemaan oli 1 päivän pääsykokeet. Ei kaikki sinne siihen aikaan ees päässyt suoraan peruskoulusta hain. Valmistuin 2002. Ensimmäinen vuosikerta kun erikoistuminen oli vuoden. Nykyään kuulemma sinne pääsee kaikki opiskelemaan ja voi suorittaa 2 vuodessa?
Eivät kaikki voi päästä, kun hakijoita on monta kymmentä enemmän kuin paikkoja.
Aikanaan kun hain sh-kouluun hakijoita oli n.1000. Sisään pääsi 24(?)
Pääsin viime syksynä jatkohaastatteluihin vaikken esivalinnassa ollut edes lukenut materiaalia läpi 😳 Pisteeni perustuivat siis kai vain matikkaan, suomeen ja englantiin. Jätin menemättä, kun tuo oli pelkkä kokeilu minulla.
Joo, vaikeeta on kun 15:sta lähihoitajasta 10 leikkii pomoa.