Oletko kokeillut lähimaksamista kaupassa? Mitä mieltä olet siitä?
Mä oon kokeillu jo muutaman kerran. Aika kätevä. 😉
Ainoa huono puoli, mikä tuli mieleen tuosta lähimaksamisesta on sen että siinähän helposti unohtaa sen pankkikortin tunnusluvun, kun sitä ei tarvita. Aiemmin piti aina muistaa se tunnusluku ostosten yhteydessä.
Kommentit (36)
Kerran tai kaksi myyjän suosituksesta, mutta en ole oppinut uusille tavoille. Mikä se rajakaan oli?
Minun mielestäni lähimaksu takkuaa aika usein, eikä näin ollen ole kovin kätevä, kun sitä korttia saa hinkata siihen lukijaan joskus kolmekin kertaa, ennen kuin se ymmärtää. Toimiessaan on toki kätevä, mutta usein pääsee helpommalla vaan laittamalla kortti sisään ja näppäilemällä tunnusluku.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni lähimaksu takkuaa aika usein, eikä näin ollen ole kovin kätevä, kun sitä korttia saa hinkata siihen lukijaan joskus kolmekin kertaa, ennen kuin se ymmärtää. Toimiessaan on toki kätevä, mutta usein pääsee helpommalla vaan laittamalla kortti sisään ja näppäilemällä tunnusluku.
Ihan totta. Ja jossain sitä hierotaan sinne sivuun, toisessa hierotaan päälle ja kolmannessa laitteessa jonnekin muualle ja sitten lisäksi vielä kaikki bonuskortti-ilmoitukset ja hierot vielä uudestaan. Tulee vaan fiilis että äh, en jaksa aloittaa hierontaprojektia vaan maksan vaan pin-koodilla.
En ole käyttänyt, koska vaikuttaa säheltämiseltä ainakin sen perusteella mitä olen kassajonossa muiden asiakkaiden kohdalla huomannut. "Ai se ei ottanut sitä, kokeile uudestaan", "no eikö vieläkään", "no nyt se otti, pyytää tunnuslukua". Vähemmän stressaavaa ihan perinteisesti tunkea kortti lukijaan ja näpytellä tunnusluku, siinä ei kauaa mene.
Olen maksanut jo vuosia päivittäin. Mulla on erikseen käyttötili, josta makasan pienet päivittäiset kulut, lounaan, ostokset, yms. Tähän tiliin on S-pankin debit lähimaksukortti.
On se kätevä. Vaikka S-kaupan ratkaisu, jossa pitää ensin näyttää kortti bonusta varten, sitten odottaa ja näyttää uudestaan ostosten maksua varten, on kökkö.
Mun kokemuksen mukaan ehkä joka viides tai kuudes kerta joutuu näppäilemään tunnusluvun.
Yleensä tavallisissa pankkikorteissa lähimaksu menee debit-puolelta. On joistain erikoiskortteja (Esim. Stockmann Master Card) jossa voi maksaa lähimaksuna credit-puolelta. Riippuu siis pankista ja valitusta kortista.
Lähimaksussa ideana ei ole vain helppous ja nopeus vaan itse asiassa se on kaupassa turvallisempi. koska kukaan takana jonossa kyyläävä ei näe tunnuslukuasi.
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö lähimaksaessa valitsemaan meneekö ostos debitillä vai creditillä? Vai arpooko se kone itse sen?
Mitä nää tarkottaa? Otin kortin ilman lähimaksua.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäisin, jos se ei kysyisi minulta lähes joka ostokerralla kuitenkin myös sitä koodia. Olen päätellyt tämän johtuvan siitä, kun ilen työtön. Varsinkin silloin, jos tilillä on rahaa vain kymppejä tai muutama satanen, joudun näpyttelemään koodin jokaikinen kerta. Onko pankissa määritelty minut joksikin riskiksi, vaikken joskaan edes ole ylittänyt tiliäni tai ollut missään maksuongelmissa?
No logiikan puutetta sulla ainakin on. Ehkä siksi olet työtön?
Tunnusluvun näpyttelyhän on tehty asiakkaan rahojen suojaamiseksi. Ettei joku voi ostella 5000 piikkiin, kun löytää sun kortin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu. Huono puoli on se, että monessa paikassa ei kerrota MITENKÄÄN käykö lähimaksu vai ei. Siinä sitten joko kysyt joka kerta, hinkkaat korttiasi laitteeseen huviksesi tai varmuuden vuoksi maksat aina perinteiseen tapaan.
Tarkoitus on kuitenkin helpottaa ja nopeuttaa maksutapahtumaa, joten voisitteko yritykset laittaa vaikka pienen tarran/kyltin laitteen yhteyteen että "meillä käy lahimaksu" tai "meillä EI käy lähimaksu".
Mulla ainakin on ollut niissä maksupäätteissä se lähimaksuominaisuus-merkki, sama mikä on siinä kortissakin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö lähimaksaessa valitsemaan meneekö ostos debitillä vai creditillä? Vai arpooko se kone itse sen?
Menee aina debitillä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en hinkkaa sitä korttia mitenkään. Pidän vaan siinä maksupäätelaitteen vieressä, kunnes kuuluu piippaus. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee aina debitillä.
No mitä sillä creditillä sitten tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee aina debitillä.
Ei mene, saa valita onko debit vai credit. Jos siis sulla on luotollinen kortti.
debit= vanha pankkipuoli
credit= vanha luottopuoli (visa,mastercard.. jne.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee aina debitillä.
Ei mene, saa valita onko debit vai credit. Jos siis sulla on luotollinen kortti.
debit= vanha pankkipuoli
credit= vanha luottopuoli (visa,mastercard.. jne.)
Lähimaksussa ei voi valita.
Voiko laite ottaa lähimaksuna vaikka tunkee sinne reikään? Kuinka kaukaa noi siis lukee?
Itse en olisi halunnut lähimaksua mutta uuteen tuli. En yleensä osta koskaan alta 25€ niin enemmänkin pelottaa juuri mahdolliset varkaudet. Ja olen myöskin huomannut ettei se nyt niin nopealta toiminnalta kuitenkaan näytä kun ei aina edes ota.
Kyllä olen vanhanaikainen ja vastustan muutosta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en hinkkaa sitä korttia mitenkään. Pidän vaan siinä maksupäätelaitteen vieressä, kunnes kuuluu piippaus. Ap
Niin minäkin, valitettavan usein se vaan menee niin, että se piippaa, mutta sitten tulee teksti "ei etukorttia" tms (vaikka etukortti on jo laitettu), ja sitten pyydetään laittamaan kortti uudestaan, välissä pitää odotttaa hetki ja joskus vielä kolmannenkin kerran. Näin ainakin s-ryhmänn kaupoissa käy usein. En tiedä mistä johtuu.
Tosin baareissa ym. paljonkin kätevämpi. -19