Olen kyllästynyt nykyaikaiseen elämään..
Joo, eli olen lopen kyllästynyt tähän nykyiseen yhteiskuntaan monelta kantilta. Oikeastaan kaikki mitä pidän tärkeänä on muiden ja 'yhteiskunnan' mielestä typerää, jopa vahingollista, enkä saisi olla tällainen. Nyt onkin tullut seinä vastaan, en jaksa enempää! Olen nyt aktiivisesti pyrkinyt siihen, että päästään perheen kanssa pois kaupungin laitamilta, oikeasti syrjään, elämään omavaraista elämää. Silti minua vainotaan, uhkaillaan lastensuojelulla yms!
Miten te jaksatte, kulutushysteriaa, orjatyötä, kaikkea sitä toimettomuutta jota täydentää ihan järjetön virikkeiden tulva (tv, radio, internet, some , mainokset, uutiset).. 😔
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
En mä jaksakaan. Olen kamalan väsynyt ja ahdistunut. Lapsia en halua tällaiseen maailmaan tehdä. Itse sitä sai sentään vielä suht huolettoman lapsuuden elää, nykylapset ei.
Oletko ajatellut lopettaa? Ei siis elämääsi, vaan tapaasi elää! Ostaa pieni talo syrjästä, lopettaa työt ja viljellä itse ravintoa? Tehdä itse se mitä tarvitsee. Jos ei osaa, tekemällä oppii! On varmaati haastavaa hypätä oravanpyörästä.. Itse silti aion yrittää. Aina voi palata takaisin.
Ap
ei mua kyllä ahdista yhtään, elämä on vähän miten siihen suhtautuu..meillä ihana elämä pk-seudulla miehen ja kohta 6-vee lapsen kanssa ....
Meillä on lapsi, ja halutaan toinenkin. Toivotaan että heistä olisi turvaa vanhuuden päiville. Kuten ennen. Ettei tarvitse nääntyä tai jäätyä kuoliaaksi! Toivon, että ihmiskunnassa vielä tehtäisiin lapsia, sellaisissa perheissä jotka ajattelee kuten me. Uskon että meidän kaltaiset on tulevaisuuden selviytyjiä.
Mihinkään sairaalaan letkuihin tai hoitokotiin en mene. Nuorena tai vanhana. Kuolema on armollista sellaisessa tilanteessa. Hoitaa toki pitää, mutta se, millä tavalla on täysin eri asia.. Eri asia pestä haava ja sitoa se kuin käydä läpi elinsiirto..
Ap
Omavaraistaloudessa eläminen todennäköisesti tuntuu paljon helpommalta kuin todellisuudessa on. Halla kun vie viljasi ja perunasi, niin juokset jälleen kiireesti sossuun sivistyksen pariin. Sitä paitsi maataloustöiden tekeminen ilman sähköä ja koneita on aivan helvetin raskasta.
onnellinen 84 kirjoitti:
ei mua kyllä ahdista yhtään, elämä on vähän miten siihen suhtautuu..meillä ihana elämä pk-seudulla miehen ja kohta 6-vee lapsen kanssa ....
Ihan elämä, se on hienoa että koet niin! Ja varmasti onkin ihanaa. Mutta eikö sinua yhtään edes huolestuta tulevaisuus?
Ap
Ennen ei ollut paremmin kirjoitti:
Omavaraistaloudessa eläminen todennäköisesti tuntuu paljon helpommalta kuin todellisuudessa on. Halla kun vie viljasi ja perunasi, niin juokset jälleen kiireesti sossuun sivistyksen pariin. Sitä paitsi maataloustöiden tekeminen ilman sähköä ja koneita on aivan helvetin raskasta.
Ymmärrän, ettei monista siihen nykyään ole. Ennen siihen pystyivät kaikki. Missä vika?
Elämäni on nytkin hemmetin raskasta. Vaihdan mielelläni henkisen raskauden fyysiseen. Sossuun ei tarvitse juosta, rahaa saa myös vaikka myymällä jotain ja ostamalla makaronia viljan tilalle. Toki hallan ja muiden luonnollisten asioiden varalle varaudutaan omavaraistaloudessa. Senkin varalta että kaupasta ei saa makaronia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lapsi, ja halutaan toinenkin. Toivotaan että heistä olisi turvaa vanhuuden päiville. Kuten ennen. Ettei tarvitse nääntyä tai jäätyä kuoliaaksi! Toivon, että ihmiskunnassa vielä tehtäisiin lapsia, sellaisissa perheissä jotka ajattelee kuten me. Uskon että meidän kaltaiset on tulevaisuuden selviytyjiä.
Mihinkään sairaalaan letkuihin tai hoitokotiin en mene. Nuorena tai vanhana. Kuolema on armollista sellaisessa tilanteessa. Hoitaa toki pitää, mutta se, millä tavalla on täysin eri asia.. Eri asia pestä haava ja sitoa se kuin käydä läpi elinsiirto..
Ap
On muuten itsekkäintä ikinä tehdä lapsia oletuksella, että he huolehtisivat vanhoista vanhemmistaan. Entä jos he haluavat lähteä maailmalle ja elää omaa elämäänsä? Muuta korpeen jos haluat, mutta lapsesi eivät todennäköisesti halua jäädä sinne.
Tää on totta. Nykyään omavaraistalous on silkka mahdottomuus. Haaveillahan aina saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On muuten itsekkäintä ikinä tehdä lapsia oletuksella, että he huolehtisivat vanhoista vanhemmistaan. Entä jos he haluavat lähteä maailmalle ja elää omaa elämäänsä? Muuta korpeen jos haluat, mutta lapsesi eivät todennäköisesti halua jäädä sinne.
Tietysti myös auttaisin lapsia voinnin mukaan, kunnes kuolen. Ja ei tietysti voi ketään pakottaa, enkä ikinä sellaista tekisi lapsilleni. Kyllä minulla silti saa olla toiveita. Miksi sitten lapsia tehtäisiin? Eikö elämä itsessään ole itsekästä, ja lapset tehdään aina itsekkäistä syistä. Yhteiskuntaan lapset tehdään veronmaksajiksi, eikö se ole itsekkyyttä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tää on totta. Nykyään omavaraistalous on silkka mahdottomuus. Haaveillahan aina saa.
Ei omavaraistalous ole mahdottomuus. Ihmisten kyky luopua mukavuuksista estää siihen ryhtymisen. Kulutetaan enemmän kuin tuotetaan. Meillä on kyllä hyvin tietoa asiasta ja tunnetaan muutamia ihmisiä joilla todella omavaraisia talouksia. 100% omavaraisuus on mahdollista kyllä, mutta ihan siihen ei mekään pyritä. Toki tarvittava raha myös tienataan itse, vaikkapa myymällä kananmunia, sieniä, marjoja ja muita tilan antimia. Omavarainen talous pärjää todella pienillä summilla.
Ap
Meillä olisi kantovesi, puulämmitys ja veden lämmitys puulla. Ulkosaunassa peseytyminen, pesuvesi tietysti lämmitetään padassa. Sähköä tarvittaisiin vain hiukan, mm puhelimeen ja valaistukseen (valaistuksen tarve kuitenkin vähäinen). Ruoka säilytetään kuten ennen, kellarissa ja säilötään kuivaamalla ja umpioimalla. Ruoka tehdään talvisin puuliedellä ja leivinuunissa samalla kun lämmitetään. Kesällä ulkona. Sisällä kompostikäymälä, ulkona perinteinen huussi. Käsien pesuun oma hanallinen vesisäiliö. Tiskit käsin vadissa. Pyykinpesuun saunalla lämmin vesi. Saippuaa itse tehden koivun tuhkasta ja eläinten rasvasta. Ja isot pyykki määrät kuten lakanat on hyvä pestä kesäisin. Siivous rikkaharjalla ja luututen, matot ulos. Tässä muutamia mitä on sanottu 'mahdottomaksi'..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi kantovesi, puulämmitys ja veden lämmitys puulla. Ulkosaunassa peseytyminen, pesuvesi tietysti lämmitetään padassa. Sähköä tarvittaisiin vain hiukan, mm puhelimeen ja valaistukseen (valaistuksen tarve kuitenkin vähäinen). Ruoka säilytetään kuten ennen, kellarissa ja säilötään kuivaamalla ja umpioimalla. Ruoka tehdään talvisin puuliedellä ja leivinuunissa samalla kun lämmitetään. Kesällä ulkona. Sisällä kompostikäymälä, ulkona perinteinen huussi. Käsien pesuun oma hanallinen vesisäiliö. Tiskit käsin vadissa. Pyykinpesuun saunalla lämmin vesi. Saippuaa itse tehden koivun tuhkasta ja eläinten rasvasta. Ja isot pyykki määrät kuten lakanat on hyvä pestä kesäisin. Siivous rikkaharjalla ja luututen, matot ulos. Tässä muutamia mitä on sanottu 'mahdottomaksi'..
Ap
Tällainen talo ja tila on siis jo löytynyt, jossa elämä olisi tällaista. Ja tietenkään korkeaan omavaraisuusasteeseen ei pääse samantien, vaan pikkuhiljaa lisäämällä asioita. Omavaraisuudessa tärkeintä on tieto, taito ja viitseliäisyys. Moni käy sen 8h x 2 töissä plus työmatkat, jos sen ajan käyttäisi aktiivisesti omavaraisuuden tavoitteluun niin....
Ap
Itse rajaan elämästä pois turhat hapatukset: ei älypuhelinta, en juurikaan katso tv:tä kun ei sieltä tule muuta kuin väkivaltaa ja tositvkuraa. Ei somea- ei ole ikinä ollut enkä ole tarvinnut. En kuuntele radiota. Ostan musan ilman mainoksia. En lue lehtiä. Enkä juuri kirjojakaan. Olen luopunut kaikesta ylimääräisestä, turhasta ja krääsästä. Elämä on yksinkertaista: työtä ja vapaa-aikana vain lepoa ja rauhaa sekä luonnossa kulkemista. En rieku ravintoloissa enkä kaikenmaailman kissaristiäisissä. Viihdykettä haen jos siltä tuntuu. En jaksa tavata ihmisiä vapaa-aikana, töissä tapaan satoja ihmisiä työpäivän aikana.
Ostan ruokani kaupasta ja syön sitä mitä itse haluan. En ole viherpiipertäjä.
Ootko tutustunut Jovelassa blogiin? Siinä on pariskunta, jolle voi nostaa hattua.
Vierailija kirjoitti:
Ootko tutustunut Jovelassa blogiin? Siinä on pariskunta, jolle voi nostaa hattua.
Kiitos vinkistä!
Ap
No mun. Ielestä on ihan ok, että ap itse ja hänen puolisonsa valitsevat tuollaisen elämäntavan. On kuitenin väärin viedä lapset noin työvaltaiseen ympäristöön, koska se tulee vaikuttamaan heidän uounkäyntiinsä, oppimiseensa ja sitä kautta tuleviin elämän mahdollisuuksiinsa. Joten en ihmettele, että lastensuojelusta puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten te jaksatte, kulutushysteriaa, orjatyötä, kaikkea sitä toimettomuutta jota täydentää ihan järjetön virikkeiden tulva (tv, radio, internet, some , mainokset, uutiset).. 😔
Koska olemme nähneet historiasta millaista kärsimystä elämä oli ennen, kun kirjaimellisesti täytyi raataa auringon noususta laskuun ettei kuole nälkään yms.
Ennen omavaraistalouteen pystyivät kaikki? Oletko tosissasi? Suosittelen tutustumista maamme historiaan. Kuolleisuus oli järkyttävää agraari-Suomessa.
En mä jaksakaan. Olen kamalan väsynyt ja ahdistunut. Lapsia en halua tällaiseen maailmaan tehdä. Itse sitä sai sentään vielä suht huolettoman lapsuuden elää, nykylapset ei.