Miten alle 120hv autolla voi pärjätä jouhevasti liikenteessä?
Ei mitenkään, eritoten jos joutuu ajamaan pitkää ajoa. Ohitustilanteet kortilla ja muut hiostaa kiinni puskurissa.
Kommentit (76)
MÄ VIRITÄN ENS KESÄNÄ MEIDÄN VANHAAN TIISSELPEMARIIN 200HEPPAA LISÄÄ SITTE ON MELKEIN 500 HEPPAA JA VÄÄNTÖÄ TARPEEKS. VARMAA PÄÄSEN OHI KOROLLOISTA. MUN VANHA MOPOKI KULKEE YLI SATASTA
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Suomessa on pienet nopeusrajoitukset, niin täällä on jouhevan ajamisen mahdollistamiseksi pakko olla tehokas auto. Valtatiet on täynnä autoja, joiden kaasupolkimessa vieteri. Välillä sama auto ajaa 100 km/h alueella 85 km/h ja välillä 80 km/h alueella 95 km/h.
Jotta ajaminen ei olisi jatkuvaa poukkoilua, on näistä päästävä ohituspaikalla ohitse, vaikka sen saman auton nopeus voikin ohituskaistan kohdalla ollakin taas melkein ylinopeuden puolella.
Yksi syy tuohon on että maanteillä on joka helvetin peltotien liittymän kohdalla esim. 100 alueella 80 km rajoitus vaikka näkyvyttä olisi puolikilometria suuntaansa. Pitäisikö vielä laittaa liikennevalot että maalaistollot uskaltavat tulla tielle? Liikennettä noissa risteyksissä ei ole kuin nimeksi. Käytännössä tuolla kalliilla korjatulla tiellä ei pysty ajamaan kuin 80 km tunnissa.
Rasittavinta on, kun edessä ajava ajelee kymmeniä kilometreja koko ajan nopeuden seilatessa 75-90 km/h satasen alueella. Miksi ei voi ajaa tasaisesti satasta?
Vierailija kirjoitti:
Rasittavinta on, kun edessä ajava ajelee kymmeniä kilometreja koko ajan nopeuden seilatessa 75-90 km/h satasen alueella. Miksi ei voi ajaa tasaisesti satasta?
Vaan odotas kun tulee tietyö ja 50 km/h alue. Sitten nysväys vaihtuu saman tien reippaalla ylinopeudella ajamiseksi ja liimaudutaan edellä ajavan takaluukkuun kiinni. Nysvärille tulee hetkessä niin KIIRE.
Mun käyttöautossa on 360 hv ja harrasteautossa 100 hv. Pärjään molemmilla liikenteessä aivan mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Mun käyttöautossa on 360 hv ja harrasteautossa 100 hv. Pärjään molemmilla liikenteessä aivan mainiosti.
Teholastulla oleva 3-litrainen BMW?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan odotas kun tulee tietyö ja 50 km/h alue. Sitten nysväys vaihtuu saman tien reippaalla ylinopeudella ajamiseksi ja liimaudutaan edellä ajavan takaluukkuun kiinni. Nysvärille tulee hetkessä niin KIIRE.
Myös ohituskaistan alkaessa uskalletaan ajaa kovaa. Jos haluaa hidastelijan ohi, on pakko siinä kohtaa ajaa reilua ylinopeutta ohi. Ohituskaistan loputtua jatkuu taas hidastelu. Ihan käsittämätöntä.
Enemmänkin säälittää te isoilla ja nopeilla autoilla ajavat, mitä niillä tekee kaupunki ajossa kun liikennevaloja on joka kulmalla eikä edes kerkee kiihdyttää ku pitää olla jarruttelemassa. Meillä 1.1l ja 75hv renault glio ja hyvin pärjää pk-seudulla. Sen isommat autot on naurettavia epäkäytännöllisiä,varsinkin maasturit.
Minusta noissa tehokkaissa autoissa on kyllä pahasti jotain vialla. Niillä ei tunnu mun pikkupösöstänikään pääsevän ohi kuin tulemalla ihan puskuriin kiinni ennen ohitusta. Ajan rajoitusten mukaan, ehkä ajan liian nopeasti? Mun pösöllä ohittaa vaikka rekan eikä tartte mennä puskuriin missään vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 170 heppanen 2,5 litranen auto ei kiihdy kyllä mihinkään. Vasta isommilla pykälillä alkaa löytyä vääntöä ja vauhtia, mutta pienemmällä moottorilla/teholla varustettu pikkuauto peittoaa mun Volvon liikennevaloissa joka kerta....
Eihän tuo vielä mikään iso kone ole. Laiska kierroskone jossa ei ole vääntöä alakierroksilla kuin nimeksi. Vääntö on nimenomaan se millä ajetaan.
No niinhän mä just sanoin... Pikkuautot lähtee kuin hauki rannasta ja minä Volvoineni jään valoihin miettimään että koska mennään.
Ihan hyvin tuolla 70hp ~tonnin painoisella pikkuautolla alle satasen vauhdeissa pärjää, ja eihän pakettiautolla sen kovempaa saa ajaakaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 170 heppanen 2,5 litranen auto ei kiihdy kyllä mihinkään. Vasta isommilla pykälillä alkaa löytyä vääntöä ja vauhtia, mutta pienemmällä moottorilla/teholla varustettu pikkuauto peittoaa mun Volvon liikennevaloissa joka kerta....
Eihän tuo vielä mikään iso kone ole. Laiska kierroskone jossa ei ole vääntöä alakierroksilla kuin nimeksi. Vääntö on nimenomaan se millä ajetaan.
Autot kiihtyy teholla, ei väännöllä.
Hv tarkoittaa hevos-voimaa eli ei koske sähköautoja. Jos on sähköinen auto niin nopeus ilmoitetaan kilovatteina
Vierailija kirjoitti:
Edelliselle vakkari ja sinulle adaptiivinen vakkari.
Miten sitä ilman on pärjännytkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän mä just sanoin... Pikkuautot lähtee kuin hauki rannasta ja minä Volvoineni jään valoihin miettimään että koska mennään.
Vika on sinussa eikä autossa.
Arkailet turhaan -paina kaasu pohjaan vaan.
Juurikin näin. Jos haluaa kulkua -pitää moottoria kierrättää.